Elätkö jonkun ulkopuolisen laatiman ohjeen mukaan?
Kommentit (8)
Joillakin osin luonnollisesti menen niin kuin pitää, mutta olen itse oman itseni herra mm. työni suhteen, joten aika paljon säädän elämääni niin kuin haluan.
Joo. Aamulla on herättävä aikaisin ja yöllä nukuttava. Töissä käytävä ja ylinopeus tappaa.
Kyllä elän, omilla aivoilla ajattelusta minut olisi lapsena pahoinpidelty. Uskoin sitten että ajattelussani on jotain vikaa enkä uskaltanut miettiä miten itseni on hyvä elää.
No en kauheesti halua tehdä laittomia asioita, mutta esimerkiksi puhun joskus kännykkään ajaessa ja ajan ylinopeuttakin kaupunkialueella.
Mutta en keksi mitään syytä miksi minun pitäisi elämääni elää jonkun muotin/ohjeen mukaan, en minä aivojani saa pois päältä, ne vaan raksuttaa koko ajan, vähän liikaakin kun nukkuminen on aina ollut vaikeaa.
En ole koskaan tajunnut niitä puheita esim. yhteiskunnan painostuksesta siihen tai tähän, lapsien hankintaan tms. tai sitä että lähipiiri painostaa tekemään jotain, vaikka menemään naimisiin... En koskaan ole tehnyt mitään sen takia että näin tavataan tehdä tai näin pitää tehdä, vaikka olenkin elänyt varsin tavallista elämää, lapsia on ja naimisissakin olen. En ole koskaan havainnut mitään painostusta miltään taholta.
Moni elää ainakin osin satukirjan mukaa tai luulee elävänsä.
Käytän omia aivoja. Kyseenalaistan aina ulkoa tulevat suositukset ja ohjeet ja otan itse selvää asioista.
Voi tästä saisi niin pitkän filosofisen pohdinnan aikaiseksi, että menisi vuosia keskustellessa :D Että miten paljon ulkopuoliset on ajatuksiimme vaikuttaneet, vauvasta saakka tai jopa kohdusta saakka.
Mutta jos nyt ajatellaan ihan pintaraapaisuna, niin koen, että toisinaan ajattelen omilla aivoillani ja toisinaan en. Jakoa vain on vaikea tehdä, paitsi tilanteissa jotka sotivat selkeästi lapsuudenkodin ja koko yhteiskunnan arvoja vastaan, mm. kun rikon lakia jossain asiassa.
Kyllä. Suomen laki rajoittaa kummasti kaikenlaista toimintaa. Enkä halua luopua toimeentulostani tai vapaudestani.