Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ennätys..? Teini nukkuu vieläkin "yö"unia

Vierailija
30.12.2016 |

Joo en tiedä monen aikaan menee nukkumaan, itse menin eilen klo 21.30 ja aamulla 05 heräsin töihin, tulin kotiin 16.00 ja teini nukkuu ja mumisee vaan kun herättelen. Veljensä kanssa kuulin juttelevan vähän aikaa.

Hitto menee aina nämä rytmit ihan överiksi lomilla!! :(

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan teininä, että mehän lähdettiin vasta ulos tai kavereille (jos jollakin oli FF) tossa kymmenen jälkeen illalla. Kotiin palattiin sit n. klo 6-8, miten millonkin.

En oo kyllä koskaan sopeutunu tähän aamuvirkkuyhteiskuntaan ja lomilla vuorokausirytmi heittääkin iloisesti häränpyllyä parissa päivässä.

Vierailija
22/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää huumeita ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin nelikymppisellä yksin asuvalla lomailijalla on tällä viikolla pyörähtänyt unirytmi "hieman" eteenpäin. Nukkumaan joskus neljän maissa, kun lukemiselta ja herkuttelulta kerkeää, ja heräillyt olen siinä yhden kieppeillä. Ensi viikolla sitten kertakirpaisulla takaisin toimistorytmiin. ;)

Vierailija
24/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun itse olin teini niin äitilläni oli lomina ja viikonloppuina tapana imuroida ja kolistella ennen aamuyhdeksää, ihan vain siksi että heräisin. Nyt sitten kun vanhempani ovat eläkkeellä niin he puhuvat, miten nykyään on kiva kun voi katsoa yöllä elokuvia, kun saa nukkua juuri niin pitkään kuin huvittaa. :D

Vierailija
25/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa olisi jos heräisi aina aamulla kukonlaulun aikaan.

Itsekin menin joskus teininä lomalla nukkumaan joskus seitsemän aikaan aamulla ja heräsin neljältä

iltapäivällä. En kyllä vieläkään nouse mielelläni aikaisin; onneksi on liukuva työaika. Suomessa

on vieläkin vallalla joku kumma agraariajan mielenmaisema, jossa aikaisin herääminen on kunnon ihmisen merkki. No, tutkimusten mukaan yökyöpelit ovat fiksumpia. Miksi kaikkien pitäisi elää jossain hemmetin muinaisessa sääntö-Suomessa? 

Vierailija
26/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin unirytmi pyörähti ollessani reilun viikon lomalla nyt joulun seutuun. Nyt olen ollut töissä kolme päivää loman jälkeen.

Välillä olin vielä jalkeilla klo 4. Nousin ylös klo 10 paikkeilla. Univelkaa tuosta jäi, mutta ehkä valoisuus herätti, vaikka mh:ssa on tumma rullaverho.

Huomenna herätys on klo 5, aamuvuoro töissä. Vielä vihermehun ja aamupalan valmistus sekä iltapesut ja nukkumaan 😴

Vierailija
27/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, tilanne on uusi ja ihmettelen tätä teinin äitinä olemista ja joskus sitä sitten vaan ärsyttää kun en itse ollut teininä samanlainen ... yritän ymmärtää ja annan nukkua kun nukuttaa :) kohtahan ne koulut taas alkaa, sitten joutuu taas totuttautumaan eri rytmiin.

Ap

Vierailija
28/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä mitään järkeä. Ihminen on päiväeläin ja valoisan aikaan pitäisi olla hereillä, tai voi tulla terveysongelmia(kokemusta on).

Vierailija
29/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun itse olin teini niin äitilläni oli lomina ja viikonloppuina tapana imuroida ja kolistella ennen aamuyhdeksää, ihan vain siksi että heräisin. Nyt sitten kun vanhempani ovat eläkkeellä niin he puhuvat, miten nykyään on kiva kun voi katsoa yöllä elokuvia, kun saa nukkua juuri niin pitkään kuin huvittaa. :D

Yllätä heidät viikonloppuaamuna iloisesti soittamalla ovikelloa aamulla ennen kahdeksaa imuri kainalossa 😉

Vierailija
30/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah ei toi oo mitään ;D Menin yheksältä aamulla nukkumaan ja heräsin muutama tunti sitten. Makaan vieläkin sängyssä ja mietin, et pitäiskö mennä suihkuun. Arkena herään kuudelta aamulla ja menen 22-23 nukkumaan. Vanhempani antaa minun viettää lomani niin kuin haluan, mielestäni näin sen pitäisi mennä kaikissa teinejä sisältävissä perheissä.

t. 17v tyttö

Vierailija
31/53 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan sitten hirviöäiti, kun käyn herättelemässä teinit (14- ja 16-v) lomallakin puolen päivän aikaan... Joskus torkkuvat vielä sen jälkeen jonkun aikaa, mutta sitten menen uudestaan herättämään. En myöskään halua, että teinit kolistelevat yöllä ympäriinsä, sängyssä on oltava klo 24 maissa (saattavat siellä tosin vielä hetken katsella leffaa läppäriltä tms.). Itsekin olen iltavirkku ja aamun torkku, mutta joku ihme pakko on pitää edes jotenkin normaali vuorokausirytmi.

Vierailija
32/53 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lomalla saa noudattaa luontaista rytmiään. Niin minäkin sain lapsena ja teininä, ja silti olen oppinut aikuisena heräämään aikaisin, kun on pakko. 

Onko se luontainen rytmi, että valvoo netin ja kännykän voimalla koko yön ja toki sitten luontaisesti nukkuu koko päivän?

Vierailija
33/53 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin klo 6.30, teini nukkui sohvalla pehmolelun kanssa. Saa nähdä monelta herää tänään :D

Ap

Vierailija
34/53 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen nyt nukkumaan :)

Vierailija
35/53 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole ihme, jos niin teineillä kuin aikuisillakin on väsymystä ja vaikeuksia nukahtaa iltaisin (kun pakko herätä aamulla aikaisin). Kyllä minä nyt sen ymmärrän, että voi pari, kolme, tuntia pidempään nukkua, mutta en usko, että valtaosalle ihmisistä on mitenkään luontaista, että päivä ja yö vaihtavat ihan paikkaa. Eiköhän siinä ole enemmän kyse siitä, että on jotenkin coolia valvoa pitkään ja jumitutaan johonkin tietokoneelle tms. Aikuisen poikapuoleni kanssa just juteltiin pelaamisesta, kun 13-v. poikani on nyt innostunut tietokonepeleistä ja se lopettaminen illalla on joskus hankalaa (no kutakuinkin ok aikaan on silti onnistunut) ja hän sanoi, että teininä pelasi äidillään välillä läpi yön ja vaikka oli sitä mieltä, että pelaaminen on mainettaan parempaa touhua, ei niitä unirytmejä kannattaisi päästää ihan päälaelleen. Hänelle siitä oli kuitenkin koitunut elämässä harmia. Valitettavasti luulen, että aikuisen tehtävä on vaan välillä olla se paska mutsi/faija, joka ei anna nuorenkaan tehdä mitä vaan, vaikka vapauksia siinä iässä hieman lisää tuleekin. Osalla jatkuva vaihtelu unirytmeissä hoituu ilman suurempia ongelmia, mutta siihen nähden, miten paljon univaikeuksia on, ei se selvästi kaikilta onnistu. Ei ehkä kannata empiirisesti kokeilla oman lapsen kohdalla, mihin ryhmään hän kuuluu.

Vierailija
36/53 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lomalla saa noudattaa luontaista rytmiään. Niin minäkin sain lapsena ja teininä, ja silti olen oppinut aikuisena heräämään aikaisin, kun on pakko. 

Onko se luontainen rytmi, että valvoo netin ja kännykän voimalla koko yön ja toki sitten luontaisesti nukkuu koko päivän?

Kylläpä se monilla on ihan luontainen rytmi. On tieteellisesti tutkittu fakta, että eri ihmisillä on erilaiset luontaiset vuorokausirytmit. Yövirkkuja vain pidetään jostain syystä "laiskoina" ja "huonoina" ihmisinä, vaikkei näin ole. Monilla on työteho korkeimmillaan yöllä. Itsekin opiskeluaikoina luin tenttiin ja kirjoitin gradua vain yöaikaan.

Eikä siihen valvomiseen välttämättä mitään nettiä ja älypuhelimia tarvita. Minä tykkään yöllä maalata, piirtää, kirjoittaa, kuunnella musiikkia, käydä kävelyllä, puuhailla kissan kanssa, jutella usa:ssa tai australiassa asuvien ystävien ja sukulaisten kanssa, lukea kirjoja, siivota, leipoa, juoda teetä, syödä ja nautiskella hiljaisuudesta ja rauhasta. Yöaikaan minulla on luovempi ja ahkerampi olo. Lomilla ja viikonloppuina saan elää niin, jos haluan. Töissä olen aina ajoissa aamuvirkkujen rytmin mukaisesti sitten kun arki koittaa.

Vierailija
37/53 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia olla iltavirkku kuin kääntää koko rytmi päälaelleen. Valitettavasti lähes kaikki mielenterveysongelmaiset valvovat yöt ja nukkuvat päivät ja ensimmäinen seikka, mitä kuntoutuksessa tehdään, on rytmin kääntäminen "normaaliksi". Miksikö? Koska tosiaan yöllä koetaan niitä luovuuspuuskia ja mennään yli rajojen, ei välitetä ns. normaalista rytmistä eikä kuunnella kehoa vaan ajetaan se oma kroppa uupumuksen partaalle, kunnes lopulta  napsahtaa. Ei se rytmi ole välttämättä keholle juuri se kaikista luontaisin mutta se on ainakin säännöllinen, jolloin kroppa ei ajaudu ylikuormitukseen.

Olen itse iltavirkku ja menen lomilla nukkumaan klo 2-3. Aamuisin heräilen klo 10-11. Huomaan, että on koko ajan helpompaa lykätä nukahtamista ja että keho on väsyneempi, vaikka periaatteessa nukun saman verran kuin arkisinkin. On selvää, että ihminen on päiväeläin. Jos puhutaan luontaisesta rytmistä, niin se voi tarkoittaa joitakin tunteja suuntaan tai toiseen mutta ei sitä, että koko valoisa aika nukutaan.

Suosittelen myös vähän miettimään niitä koulupäiviä, jolloin se teini on uupumuksesta sekaisin, kun on kääntänyt lomalla rytmin sekaisin. Lapsen kaveri on aivan uupunut aamutuntisin ja menee nukkumaan koulun jälkeen, jolloin taas illalla herää ja valvoo koko yön. Mitä järkeä? Koulu sujuu huonosti, kavereita ei näe ja sosiaaliset kontaktit rajoittuvat yöaikaan netin välityksellä. Kumpikohan syrjäytyy yhteiskunnasta, se yökukkuja vai yönukkuja?

Vierailija
38/53 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään pimeään / hämärään aikaan puuhailusta. Silmäni ovat aina olleet todella valoherkät enkä kestä hyvin kirkasta päivänvaloa. Siksi nautin talviajasta, iltahämärästä, yöstä ja aamuhämärästä eniten. Kaikki eivät ole päivällä pirteimmillään ja parhaimmillaan. Enkä ole masentunut / mielenterveyspotilas :D

Vierailija
39/53 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lomallakin pelikoneet otetaan pois viimeistään 9 aikaan illalla. Ja sängyssä ollaan viimeistään 9.30 illalla. Kaikki lapset alakoulussa tosin viimeisillä luokilla.

Juu natseja ollaan. Toisaalta pirteä lapsi lähti isän kanssa metsähommiin aamulla 9 aikaan ilman herättelyjä ja aamutoimet jo tehtynä. Minä ja muut lapset siivottiin viikkosiivous jo ja nyt on kiva pelailla ja touhuta muuta.Muutenkin on kiva kun koko perhe elää suunnilleen samassa rytmissä. Helppo kun ruokailut pyörii normaaliaikataululla ja keretään yhdessä puuhailemaan päivän aikana vaikka mitä.

Luulen että meillä ei teinitkään tule koskaan nukkumaan kovin myöhään jos me aikuiset olemme kotona. Veikkaan että 11 ruualle on aamusta syytä kömpiä ylös isompanakin. Tai hommata oma asunto.

Vierailija
40/53 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, joka edelleen nostaa vihan pintaan jo edesmenneessä isässäni, on muisto siitä, kun hän aina herätti minut lomilla viimeistään kahdeltatoista. Antakaa niiden lasten ja teinien nukkua.