Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2,5 v päiväkotiin?

Vierailija
29.12.2016 |

Laittaakko 2,5 v päiväkotiin kun pikkusisko on syntynyt muutama kuukausi sitten? Miksi/ miksei? Lapsi ei ole ennen ollut päiväkodissa. Saimme paikan pidetystä pk:sta jonne vaikea saada paikkaa, ja jonne haluaisimme lapsen jossain vaiheessa joka tapauksessa. Kerho toinen vaihtoehto, mutta sitten menetämme paikan ja voi olla että joudumme kuskaamaan jatkossa lapsen kauas hoitoon. Onko 3 pvää viikossa 6 h kerrallaan lapselle paljon pahempi kuin kerho muutaman tunnin 2-3 kertaa viikossa?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monessa muussakin maassa pidä kotona. Mutta sitten taas lapsia ei myöskään sysätä itsenäistyminen aikaisin kuten Suomessa tehdään. Vaan lapsia haetaan ja viedään kouluun(ja koulusta kotiin ruokailemaan), perheet lomailevat tiiviisti yhdessä (lasten ollessa jo parikymppisiä)tyttö-ja poikaystäviä tavataan vain perheen läsnäollessa ( esim. Nyt Välimeren maat)ruokaillaan yhdessä jne.

Vierailija
22/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on juuri 3 vuotta täyttänyt esikoinen 20h viikossa päiväkodissa ja itse olen puolivuotiaan kanssa kotona. Lapsi ei ole jäänyt ulkopuoliseksi, ryhmässä on muitakin osa-aikaisia. Vauva on edelleen paljon rinnalla ja päikkäritkin nukkuu sylissä jos olemme sisällä. Tänä aikana esikoinen katsoo piirrettyjä, jos ei ole päiväkodissa. Joskus vauva on myös hereillä öisin 1-3 tuntia. Päiväkotipäivinä saan itsekin nukkua päikkärit vauvan kanssa. Jonkun mielestä olen varmaan p***a mutsi, mutta omasta mielestäni olen parempi äiti kummallekin lapselle, kun esikoinen on välillä päiväkodissa. Ja hän siis myös tykkää siellä olla. Ja eihän ole pakko olla sitä 20 tuntia! Meilläkin on yleensä 15-16 tuntia viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhatätinä kehottaisin ottamaan päiväkotipaikan vastaan. Sielä lapsi oppii kultaakin kalliimpia vuorovaikutustaitoja ja saa ikäisiään kavereita.

Vierailija
24/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että kaikki aina vannoo miten pieni lapsi tykkää olla päiväkodissa. Ootteko ihan oikeesti nähnyt millaista siellä on? Pienen lapsen paikka on kotona. Toki jos on pakko käydä töissä niin eri asia mutta en voi ymmärtää miten joku voi vapaaehtoisesti laittaa alle 3 vuotiaan päiväkotiin.

Vierailija
25/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Norjassa ei kukaan äiti pidä isompaa lasta kotona, jos on vauvan kanssa äitiyslomalla. Paskoja äitejä koko sakki? Vie lapsi hoitoon, jos siltä tuntuu. Eiköhän tuonikäinen ole ihan tyytyväinenkin päästessään luomaan sosiaalisia taitoja. Tuskin se lapsi ihan hirveästi nauttii olla kotona burn outin partaalla olevan äidin ja tississä 24/7 kiinni olevan vauvan kanssa.

Tätä kanssa mietin että käsittääkseni on enemmän poikkeus kuin sääntö että Ruotsissa ja Norjassa äidit pitäisivät esikoisen kotona kun vauva on syntynyt. Ei kai se kauhean traumatisoivaa voi olla lapselle? Tosin en nyt luonnehtisi itseäni ihan burn outin partaalla olevaksi, mutta vauva kyllä on jatkuvasti tississä kiinni. Kyllä me joka päivä esikoisen kanssa ulkoillaan ja piirretään/ muovaillaan ym mutta ne sosiaaliset suhteet mietityttää. Tuleeko niitä tarpeeksi. Nyt on käynyt 1 x viikossa kerhossa, sen lisäksi kerran viikossa jumpassa. Tuntuu silti että voisi tehdä hyvää olla enemmän ikäistensä seurassa. Totta puhuen en itse kauheasti viihdy perhekerhoissa, joten voi olla että sitä kautta ei ainakaan äidiltään kovin hyvää esimerkkiä sosiaalistumisesta.

Ap

Vierailija
26/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarhatätinä kehottaisin ottamaan päiväkotipaikan vastaan. Sielä lapsi oppii kultaakin kalliimpia vuorovaikutustaitoja ja saa ikäisiään kavereita.

Ootkohan nyt kuitenkaan ihan oikeesti "tarhatäti" :D Eiköhän oikeat lastentarhanopettajat tai lastenhoitajat kutsu itseään oikeilla termeillä ;)

Vierailija
27/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on juuri 3 vuotta täyttänyt esikoinen 20h viikossa päiväkodissa ja itse olen puolivuotiaan kanssa kotona. Lapsi ei ole jäänyt ulkopuoliseksi, ryhmässä on muitakin osa-aikaisia. Vauva on edelleen paljon rinnalla ja päikkäritkin nukkuu sylissä jos olemme sisällä. Tänä aikana esikoinen katsoo piirrettyjä, jos ei ole päiväkodissa. Joskus vauva on myös hereillä öisin 1-3 tuntia. Päiväkotipäivinä saan itsekin nukkua päikkärit vauvan kanssa. Jonkun mielestä olen varmaan p***a mutsi, mutta omasta mielestäni olen parempi äiti kummallekin lapselle, kun esikoinen on välillä päiväkodissa. Ja hän siis myös tykkää siellä olla. Ja eihän ole pakko olla sitä 20 tuntia! Meilläkin on yleensä 15-16 tuntia viikossa.

Kiitos rohkaisevasta viestistä. Oliko esikoinen päiväkodissa jo ennen toisen syntymää? Lapsen veisin klo 9 kun alkaa aamupiiri ja hakisin välipalan jälkeen eli klo 15. Eli yhteensä 18 h viikossa. Paljon lyhyemmäksikään sitä ei saa kun välipala on heti päikkäreiden jälkeen enkä kesken unienkaan voi pois hakea.

Vierailija
28/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoiseni oli ennen kuopuksen syntymää vuoden osa-aikaisena päiväkodissa pienten ryhmässä ja hän kyllä jäi ulkopuolelle "vakiokaluston" kuvioista. Aluksi näytti, että solahti ryhmään kuin kala veteen, mutta ei se lopulta ihan niin mennyt. Oli vähän surullista nähdä oma lapsi leikkimässä aina yksin kun haki häntä iltapäivällä kotiin.

Pikkusisaruksen synnyttyä keväällä esikoinen jäi kotiin ja meni syksyllä kerhoon. Se oli vähän niin kuin harrastus, ei varastointia kuten päiväkoti. Siellä on ihana n. 10 lapsen ryhmä, ja enemmän hoitajia kuin pk:ssa olisi tuota määrää kohti. Ei korvia huumaavaa meteliä eikä kyynärpäätaktiikkaa, ja hoitajat voivat huolehtia kaikista yksilöllisesti.

Meille tämö oli oikea ratkaisu.

Vierailija
29/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos yllättävästäkin rohkaisusta. Olen ymmärtänyt että päiväkodin hoitajat ovat yleisesti sotä mieltä että parempi oliso pitää kotona...

Ap

Vierailija
30/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi oot jo päättänyt laittaa lapsen hoitoon, koska hanakasti takerrut noihin viesteihin joissa suositaan hoidon aloitusta. Tuskin lapsesi siitä juurikaan kärsii joten anna palaa vaan.

Vierailija
31/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos yllättävästäkin rohkaisusta. Olen ymmärtänyt että päiväkodin hoitajat ovat yleisesti sotä mieltä että parempi oliso pitää kotona...

Ap

Koska näemme mitä se pienen lapsen arki siellä on. Pieni toiminta, vessaan, pukemaan, pihalle, sisälle, syömään, nukkumaan, välipala, vessaan ja pukemaan, pihalle.

Vierailija
32/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun esikoiseni oli ennen kuopuksen syntymää vuoden osa-aikaisena päiväkodissa pienten ryhmässä ja hän kyllä jäi ulkopuolelle "vakiokaluston" kuvioista. Aluksi näytti, että solahti ryhmään kuin kala veteen, mutta ei se lopulta ihan niin mennyt. Oli vähän surullista nähdä oma lapsi leikkimässä aina yksin kun haki häntä iltapäivällä

:( Tuntuu pahalta lukea tällaista. Tuo olisi sellainen tilanne että katuisin lapseni laittamista tarhaan, vaikkei ole pakko.

Ap

Vierailija
33/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta viet päiväkotiin. Paikka hyvästä päiväkodista on todella kiven alla nykyään ja ei voi asiakkaita syyttää tämmöisestä keinottelusta kun ei kuitenkaan taata, että saman paikan saisi myöhemminkin. Sitä paitsi aika pian tuon ikäinen todella jo kaipaa ikästään seuraa ja virikkeitä päiviin, myös kodin ulkopuolisia. Vie esim. 8-12 ja sitten päiväuniksi kotiin vaikka kolmena päivänä viikossa? Saat samalla mahdollisuuden hoitopaikkaan jos tulee jotain yllättävää sairastelua, lääkärikäyntejä jne. Ei tarvitse molempia rahdata mukaan. Myöhemmin ei ole kuin toisella lapsella edessä totuttelu uuteen hoitopaikkaan kun palaat töihin.

Vierailija
34/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi oot jo päättänyt laittaa lapsen hoitoon, koska hanakasti takerrut noihin viesteihin joissa suositaan hoidon aloitusta. Tuskin lapsesi siitä juurikaan kärsii joten anna palaa vaan.

No kun en ole. Kaikki lähipiirissäni tuntuvat olevsn sitä mieltä että kannattaa ottaa paikka vastaan. Itse epäröin vielä.

Ap

Vierailija
35/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun en ole. Kaikki lähipiirissäni tuntuvat olevsn sitä mieltä että kannattaa ottaa paikka vastaan. Itse epäröin vielä.

Ap

Hyvä. Toivottavasti uskallat tehdä oman ratkaisun.

Vierailija
36/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta viet päiväkotiin. Paikka hyvästä päiväkodista on todella kiven alla nykyään ja ei voi asiakkaita syyttää tämmöisestä keinottelusta kun ei kuitenkaan taata, että saman paikan saisi myöhemminkin. Sitä paitsi aika pian tuon ikäinen todella jo kaipaa ikästään seuraa ja virikkeitä päiviin, myös kodin ulkopuolisia. Vie esim. 8-12 ja sitten päiväuniksi kotiin vaikka kolmena päivänä viikossa? Saat samalla mahdollisuuden hoitopaikkaan jos tulee jotain yllättävää sairastelua, lääkärikäyntejä jne. Ei tarvitse molempia rahdata mukaan. Myöhemmin ei ole kuin toisella lapsella edessä totuttelu uuteen hoitopaikkaan kun palaat töihin.

Siellä ei voi pitää lasta tuollaisia aikoja. Ei ome osapäivähoitomahdollisuutta. Minimi 5-7 h.

Ap

Vierailija
37/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin hyvä päiväkoti on kullan arvoinen, joten siinä mielessä valitsisin päiväkodin. Voi sielläkin olla lyhyitä päiviä! ei ole pakko käyttää koko 20 tuntia.

Sitäpä juuri mietinkn että jos emme nyt ota paikkaa vastaan niin joudummeko myöhemmin ottamaan paikan huonommasta/ kaukana olevasta pk:sta.

Ap

Mikä takaa että saat nuorimmankin samaan päiväkotiin kuin esikoisen? Sitten kuskaat toista lähelle ja toista kauaksi pahimmassa tapauksessa. Minä veisin kerhoon, siinä on kaksivuotiaalle ihan tarpeeksi virikettä. Osaako vielä edes puhua?

Vierailija
38/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä ei voi pitää lasta tuollaisia aikoja. Ei ome osapäivähoitomahdollisuutta. Minimi 5-7 h.

Ap

toki voisi, mutta ette varmaan halua maksaa ylimääräisestä.

Vierailija
39/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

toki voisi, mutta ette varmaan halua maksaa ylimääräisestä.

Ja se on siis oikein ymmärrettävää toki.

Vierailija
40/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos isompi sisarus on mustasukkaisuuteen taipuvainen, saattaa päiväkotiin laitto lisätä näitä tunteita: Miksi minut laitetaan pois, kun pikkusisarus saa jäädä äidin kanssa kotiin? Toisaalta jos et jaksa tarjota virikkeitä esikoisellesi, voisi hoitopaikka olla hänelle hyvä ratkaisu. Kerho tai päiväkoti, kumpi tahansa hyvä ratkaisu. Ehkä kerho, jolloin ei jäisi ulkopuoliseksi kun päiväkodissa muut kaverit on joka päivä paikalla ja heillä ehkä vahvemmat keskinäiset suhteet...

Eikö isommalle sisarukselle sitten tule tällaisia kysymyksiä mieleen jos hänet viedään kerhoon? Että miksi viedään pois kun äiti jää kotiin? Kysyin päiväkodista tuota ulkopuoliseksi jäämistä jos lapsi on vähemmän aikaa kuin muut mutta siellä oltiin sitä mieltä ettei lapsi jää ryhmän ulkopuolelle.

Ap

Olen lastenhoitajana toiminut vuosia alle 3 vuotiaiden ryhmässä, ja täytyy sanoa, että hyvin usein ulkopuoliseksi jää ne, jotka vain muutaman päivän viikosta ovat päiväkodissa :/ tottakai päiväkodin henkilökunta pitää huolen, että kaikki pääsevät mukaan leikkiin, mutta harvemmin muut lapset oma-aloitteisesti leikkikaveriksi näitä "ulkopuolisia" valitsee.

Valitseeko jo näin pienet leikkikaverinsa? Ei kuulosta hyvältä että mahdollisesti tuntisi olonsa ulkopuoliseksi ja muut "syrjisivät". Mutta enpä siinä pelossa hoitoaikaa lisäisikään. Eikös aika monet lapset ole neljä päivää viikosta päiväkodissa, jäävätkö hekin ulkopuolelle?

Ap

Valitsee, nuorempanakin jo. Usein jos lapsilla on neljäpäiväinen tarhaviikko, niin vapaapäivä osuu perjantaille, jolloin ainakin meidän päiväkodin pienten ryhmässä on yleensä lähes puolet poissa. Ulkopuolisuutta en ole huomannut esiintyvän, jos lapsi tekee esim 4x8 h viikkoa. Kolme lyhyttä päivää sen saattaa jo aiheuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi