En keksi yhtään hyvää syytä käydä töissä. Miksi sinä käyt töissä?
Koska kaiken saa valmiina ja elämänsä voi käyttää johonkin kivempaan. Huijasin kerran kuolemaa ja tajusin, että elämäni menee hukkaan töitä tehdessä.
Eläke järjestelmään en usko, ne vähät mitä olen kerryttänyt niin tuskin koskaan päätyvät minulle kuitenkaan.
Tämä valittu työttömyys tuntuu silti hiertävän monia ja nykyään aina esim. Sukulaisia nähdessäni joudun selittämään, että ei en halua töihin sinne enkä sinne, vaikka kuinka tunnette paikan pomon ja heillä olisi avoin paikka.
Tekemisen arvoista työtä ei vaan nykyaikana riitä kaikille. Arvostan todella paljon kuitenkin esim. Sairaanhoitajia, lääkäreitä yms välttämättömien töiden tekijöitä. Mutta myös veturin kuljettajaa, bussikuskia ja siivoojaa.
Kiitos heille, että he viitsivät uhrata siiivun elämästään (ja osa terveydestään) meidän muiden vuoksi.
Sen sijaan en ollenkaan enää ymmärrä miten joku viitsii uhrata elämänsä kaupan kassalla, vartioidessa tyhjiä rakennuksia tai vaikkapa taksi kuskina. Puhumattakaan jostain tehdas työntekijöistä.
Mutta siis kysymys otsikossa. Ajaako sinut töihin kutsumus työtäsi Kohtaan vai mikä?
Kommentit (62)
Henskuttelija kirjoitti:
Jos ei tee työtä ei pidä syömänkään
Jep. Ei minulla ole mikään hyvä palkka eikä työ ole itsessään kiinnostava, mutta yhteiskunnan armoille, elätettäväksi, en ala. Ei ole mitään uhkaa työttömyydestä, mutta jos tämä loppuu niin teen ihan mitä vaan. Keräilen vaikka pulloja sitten, ja elän säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollistaakseni omasta mielestäni 'laadukkaan' vapaa-ajan. Eli töistä saadun palkan avulla saan tarvittavat varusteet, eläimieni ylläpidon jne.
Minä taas en käytä rahaa oikein mihinkään, mutta vapaa-aika tuntuu paremmalta töiden jälkeen kuin työttömänä. Eli sama syy, eri perusteet. Sekin tuntuu hyvältä, että säästötili meinaa ratketa liitoksistaan. Tuo turvallisuuden tunnetta.
m38
Puhtaasti raha. Kellään tavan duunarihommaa tekevällä ei muuta syytä ole.
Täällä tuntuu olevan vaan nuo rikkaat ihmiset kommentoimassa jos työtehtävät on noinkin ihania...
Tällä hetkellä tosi vaikea motivoida itseään töissä pysymiseen. Työ on paskaa puhelintyötä, joka ei anna minulle mitään, sopimus osa-aikainen ja paskalla palkalla. Ansiosidonnaista saisin enemmän.
Aiempi työni (oli sijaisuus) oli ihanaa, mukavat työkaverit, itseään sai kehittää, palkka ok, työstä sain paljon irti.
Tällä hetkellä ei motivoi mikään eikä muuta ole ollut tarjolla...
Haastavat asiantuntijatehtävät, hyvä palkka, oma vapaus ja itsenäisyys työssä ja palkan myötä myös muussa elämässä, työpaikan edut, oma oppiminen ja kehittyminen, mukavat työkaverit, pitkän koulutuksen jälkeen on ihana soveltaa omaa osaamista käytännössä.
Naikkonen kirjoitti:
En minäkään siivoojaksi tai hoitajaksi haluaisi.
5300€/kk, haastavat ja kiinnostavat asiantuntijatehtävät ja jatkuva oppiminen motivoivat.
Jotain melko tyhjänpäiväistä sontaa sinäkin teet. Ilman palkkaa sinä et "kiinnostavaa" virkamieshommaasi tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollistaakseni omasta mielestäni 'laadukkaan' vapaa-ajan. Eli töistä saadun palkan avulla saan tarvittavat varusteet, eläimieni ylläpidon jne.
Minä taas en käytä rahaa oikein mihinkään, mutta vapaa-aika tuntuu paremmalta töiden jälkeen kuin työttömänä. Eli sama syy, eri perusteet. Sekin tuntuu hyvältä, että säästötili meinaa ratketa liitoksistaan. Tuo turvallisuuden tunnetta.
m38
kyllä sinäkin varmaan jossain asut, syöt ruokaa ja joudut joitaikin vaatteita joskus ostamaan?
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu olevan vaan nuo rikkaat ihmiset kommentoimassa jos työtehtävät on noinkin ihania...
Pitäisikö sitä häpeillä, että on tehnyt kovan työn päästäkseen unelmiensa alalle eikä vain tyytynyt johonkin duuniin?
Käyn töissä, koska asun maassa, jossa ei makseta kotona olemisesta.
Enpä ole enää vuosiin tehnyt töitä, mieli kyllä tekisi mutta minkäs teet kun ei kukaan palkkaa. Osaamisesta ei jää kiinni.
Hehheh näitä kaikkia kiinnostavan työn tekijöitä. Kysykää itseltänne: tekisinkö näitä asioita, jos tästä ei maksettaisi palkkaa? Joku satunnainen muusikko ehkä voi noin oikeastikin vastata, mutta virkamiehet sun muut voivat mennä itseensä ja lakata toistamasta mantraansa, joka toki akateemisen naisen pakolliseen kulissiin nykyään kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole enää vuosiin tehnyt töitä, mieli kyllä tekisi mutta minkäs teet kun ei kukaan palkkaa. Osaamisesta ei jää kiinni.
Kysy näiltä ketjun intohimotyöläisiltä mitä ihanaa he tekevät ja ala ihan harrastuksena tehdä samaa. Jatkuvaa oppimista ja muuta fantsua luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Hehheh näitä kaikkia kiinnostavan työn tekijöitä. Kysykää itseltänne: tekisinkö näitä asioita, jos tästä ei maksettaisi palkkaa? Joku satunnainen muusikko ehkä voi noin oikeastikin vastata, mutta virkamiehet sun muut voivat mennä itseensä ja lakata toistamasta mantraansa, joka toki akateemisen naisen pakolliseen kulissiin nykyään kuuluu.
Taitaa nyt jotakin syödä oma tylsä työnsä. Etkö keksi mitään muuta ammattia, kuin virkamies? Arkkitehti, graafikko, lentäjä, asiantuntija, professori, lääkäri, asianajaja, tuomari..
Olen samaa mieltä kuin ap, mutta en voinut heittäytyä yhteiskunnan elättämäksi, koska omaisuutta on noin 600 000 euroa. Ttt:a tai asumistukeakaan en olisi saanut ja peruspäivärahalla vuosia eläminen on perseestä. Onneksi perin kohta lisää, jolloin voin ehkä vähentää työntekoa. Teen nytkin osa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sitä häpeillä, että on tehnyt kovan työn päästäkseen unelmiensa alalle eikä vain tyytynyt johonkin duuniin?
Nykyään frankmartelalainen draivi ja sisäinen motivaatio ovat merkittävimpiä statuksen merkkejä. Rahaa pitää edelleen antaa ymmärtää olevan, ja valta on tietenkin aina pop, mutta erityisesti niiden puuttuessa vedotaan työn haasteisiin, kehittymiseen ja joustavuuteen kyllästymiseen asti. Niin ne muodit muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nyt jotakin syödä oma tylsä työnsä. Etkö keksi mitään muuta ammattia, kuin virkamies? Arkkitehti, graafikko, lentäjä, asiantuntija, professori, lääkäri, asianajaja, tuomari..
Totta kai uskon, että asiantuntija aina muna pystyssä herää aamuvarhaisella tekemään selvitystä kolumbian arvonlisäverotuksen kiemuroista. Ihan varmasti tekisi sitä muutenkin. Onhan paljon verotuksen harrastajia.
Aikasi kuluksi voisit kuitenkin opetella vähän kielioppisääntöjä.
Mutta yhtä kaikki, mä käyn töissä koska tykkään siitä mitä teen. Tykkään työkavereistani ja työtehtävistäni. Ja mä myös tykkään elättää itseni ihan itse, ilman että mun pitäisi selitellä erilaisille henkilöille omia valintojani tai pankkitilini saldoa.
Vierailija kirjoitti:
Aikasi kuluksi voisit kuitenkin opetella vähän kielioppisääntöjä.
Mutta yhtä kaikki, mä käyn töissä koska tykkään siitä mitä teen. Tykkään työkavereistani ja työtehtävistäni. Ja mä myös tykkään elättää itseni ihan itse, ilman että mun pitäisi selitellä erilaisille henkilöille omia valintojani tai pankkitilini saldoa.
Kertokaa nyt joku, mitä oikein teette! Mainitkaa myös, tekisittekö samaa ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena ikuisuuskysymys vastakysymyksenä ap:lle: Millä perustelet sen, että sinulla on mielestäsi oikeus käyttää muiden tienaamia verorahoja omaan elämiseesi? Jos siis olet työkykyinen ja nostat työttömyysturvaa, etkä elä esim. säästöilläsi.
Itse nautin työstäni jonka koen kutsumusammatikseni. Ja ajattelen että ihmisen velvollisuus on elättää itsensä, jos se vain on mahdollista.
Minä saan työkkäristä sen perusrahan. En ole hakenut enkä saanut mitään muita tukia ja monta töihin tuhlattua vuotta takana ovat toki kerryttäneet säästötilille sen turvallisuuden tunnetta tuovan summan.
Mielestäni se perus toimeentulo ilman työnhaku vaatimusta olisi oikeasti hyvä. Kauhea määrä ihmisiä suojatyöpaikoissa tekemässä jotain täysin turhaa, kun pyöritellään papereita ja patistellaan ihmisiä, ei sekään ihan halpaa ole...
En koe omaavani suurempaa oikeutta, kuin kukaan muukaan niihin yhteisiin verorahoihin. Mielestäni nykyään on vaan niin paljon täysin turhaa työtä joista osasta on oikeasti vain haittaa, että kieltäydyn moisesta.
Olen iloinen niiden puolesta, jotka tekevät jotain kaikille hyödyllistä ja nauttivat siitä.
Mulla on ihana työ, jossa voin toteuttaa itseäni ja kaikkia kykyjäni. Työ on tosi tärkeä osa elämää, enkä missään nimessä haluaisi olla ilman sitä. Koskaan ei ole ollut ikävä lähteä töihin, päin vastoin oikein odotan sitä.
Tietysti tärkeää on sekin, että elätän työllä itseni. Olen yksineläjä, joten se on pakkokin, kukapa muu minut elättäisi. Työni ansiosta olen saanut ostettua itselleni ihanan kodin, voin matkustella ja harrastaa monenlaista mukavaa. Ilman työtä jäisin noistakin paitsi.
Viralliseen eläkeikään on enää kolme vuotta, mutta meinaan jatkaa vielä muutaman vuoden yli, nautin työstäni niin paljon.