Miksi ylpeys on kuolemansynti ?
Kommentit (11)
Syntiä ei ole kuin siihen käsitteeseen uskovilla.
Vierailija kirjoitti:
Syntiä ei ole kuin siihen käsitteeseen uskovilla.
Totta. Synti on kristillinen käsite joka pohjaa oppii n. Sekulaarissa yhteiskunnassa saa elää kuin sika pilttuussa haisevine elimineen, egoineen ja hedonismeineen.
Koska siinä nostetaan oma työpanos ja omaisuus muiden kustannuksella eliitti korkealle ja unohdetaan toisten raataminen tyystin. Jos yksi on parempi lammas raamatun mukaan laumaa on vaikea johtaa niskuroivan ylpeilijän vuoksi.
Raamatun kirjoittamisen aikaan yhteen hiileen puhaltaminen oli edellytys paimenheimon selviämiselle.
En ymmärrä, että ylpeys on synti. Itse ainakin teen päätökseni sen perusteella, että voin olla seuraavana aamuna itsestäni ylpeä, esim vaikka kuinka tekisi hakata työkaveria kuin pinataa kun hän ei vuosienkaan jälkeen osaa töitään mutta päätän olla sitä tekemättä, voin olla siitä ylpeä, että en ole väkivaltainen ihminen.
Olen kristitty enkä ymmärrä miten nämä poissulkevat toisensa, että voi olla ylpeä ja samaan aikaan nöyrä Jumalalle. Itse ajattelen kaiken elämän sillä tavalla, että nimenomaan Jumala on antanut minulle voimaa ja tahtoa millä selvitä ja olla ylpeä. Ylpeä siis saavutuksistani jotka ovat kaikki Jumalan ansiota.
Vierailija kirjoitti:
Raamatun kirjoittamisen aikaan yhteen hiileen puhaltaminen oli edellytys paimenheimon selviämiselle.
Ei ihmiskunta tuosta ole muuttunut. Nyt meidät tuhoaa suoertekoäly viimeistään, koska kiimoissamme emme ymmärrä suitsia itseämme älykkäämpää, vaan ylpeinä kehitämme itsellemme tuhoajan. Ihan on ansaittua; kaikki kärsimys ja kuolema.
ylpeys on usein negatiivinen asia, jos se kehittyy liialliseksi kopeudeksi tai pöyhkeydeksi, mikä voi johtaa itserakkauteen, muiden arvostelemiseen ja kielteisiin seurauksiin, ehkä siksi juuri mitä pahaa voi aiheuttaa
Joka ylentää itsensä, se alennetaan. Eipä näytä toteutuvan ylimielisten kokoomuslaisten ym. oikeistokusipäiden kohdalla...
Tässä tullaan tähän kielen kehitykseen!
Raamatullinen ylpeys = itseriittoisuus Jumalaa vastaan
Esim. Jes. 14, Jaak. 4:6, Sanal. 16:18 puhuvat ihan tietynlaisesta sydämen asenteesta: Minä pärjään itse. Minä en tarvitse Jumalaa. Minä olen kaiken juurisyy.
Tämä johtaa halveksintaan, kovasydämisyyteen, egoon, toisten yläpuolelle asettumiseen sekä varsinkin Jumalan yläpuolelle asettumiseen ja tämä on se synti.
Niinhän se on. PRIDE. Kuolemansynti. Vain lutikkakirkko opettaa muuta.