Köyhä-uutisten myötä aion kokeilla köyhäilyä!
En irtisanoudu töistä enkä tee muutakaan radikaalia kuten autonmyyntiä, mutta päätin että saan käyttää vain tietyn summan rahaa kuussa. Kuitit talteen ja pidän kirjaa mitä ostan jne.
Mikä olisi mielestänne sopiva summa millä pitäisi pärjätä pakollisten kulujen jälkeen?
Pakollisia siis; Vuokra, vesimaksu, sähkö, vakuutukset, auton pakolliset kulut (vähennän toki ajamista eli säästän polttoaineen kultuksessa).
Kommentit (108)
Näköjään näitä IS:n huomionkipeitä köyhiä on täälläkin tarinoineen. Jotenkin ei kyllä empatiaa herärä!
Ymmärrän kyllä AP pointin ja nostan hattua, että kokeilee mitä on elää pikkurahalla. Nämä "minä saan vielä vähemmän"-tyypit tuntuvat täältä hakevan sääliä tai jotain ritarimerkkiä. Kyllä siellä taustalla varmasti on jotain muuta menoa, jos niin vähän jää käteen. Eiköhän kaikille ole laskettu se minimi toimeentulo. Jos esim. ulosotossa on velkoja ja tuista sinne nyhdetään, niin se on velkaisen oma moka. Jossan vaiheessahan menot on ylittäneet tulot ja silloin nautittu enemmän, kuin on ollut varaa.
Ymmärrän hyvin, että asuminen ja sähkö jätetään AP laskuista pois, koska työttömän tai pienituloisen on suht helppo saada asumistuki. Itse ainakin seuraan blogia mielenkiinnolla. Itsellä tällä hetkellä tilanne se, että pistin firman kiinni ja ryhdyin vuoden alusta työttömäksi, koska yrittäjätulot eivät enää riittäneet kunnon elämiseen. Aina piti olla laskemassa pennejä, joten työttömänä oma elämäntilanne tuskin kovin paljoa muuttuu. Etsin kuumeisesti uutta työtä tällä hetkellä ja olen valmis ottamaan mitä tahansa työtä. Ja olen 2 teinin yh, että pakko laskea joka penni.
Tämä AP kokeilu siinäkin mielessä kiinnostaa, kun ajatuksena oli, että työn saatuani on tarkoitus jatkaa tätä köyhäilyä. Oma yrittäjätaipale opetti, että todella pienellä rahalla tulen toimeen. En oikeastaan tarvitse niin paljon rahaa ollakseni onnellinen, joten voin aivan hyvin ylimääräisen pistää jemmaan.
Ap voisit linkata tämän keskustelun sinne blogiin. Mistä kaikki alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisit linkata tämän keskustelun sinne blogiin. Mistä kaikki alkoi.
Meinasin näin tehdä mutten sitten nähnyt syytä, että miksi tämä pitäisi lukea, toivottavasti blogin idean ymmärtää ilman tätä keskusteluakin. En tosin ole blogia muualla mainostanutkaan, joten lukijat taitaa kaikki olla täältä. :)
AP
Ensimmäisinä päivänä on käytetty jo 17% kuukauden budjetista, joten epäilen onnistumista, mutta tsemppiä kuitenkin, toivottavasti ainakin on silmiä avaava ja hyödyllinen kokemus ja opettaa jotakin. Vaikka oikeaan toimeentulotuella elävän elämään kokeiluasi ei voikaan verrata.
Ja leivän hintaa et katsonut, ja epäilit ettei niissä isoa hintaeroa ole kuitenkaan, niin kyllä niissä voi olla ihan useamman euronkin ero. Etenkin kuukauden viimeisinä päivinä kun käytössä on enää 0e (sikäli mikäli et aio huijata) varmaan tulee mieleen että olisi pitänyt kuitenkin katsoa sitä leipäpussin hintaa. Tai tehdä leipä itse.
Ihan mielenkiinnosta, paljonko toimeentulotuki on yhden aikuisen ja lapsen perheessä? Voisin itsekin kokeilla että miten hyvin pärjättäisiin.
Kannattaisi kuitenkin elää ihan normaalia elämää tänä aikana. Minullekin se on on ollut normaalia elämää jo vuosia. Ei se ole tuollaista kaupassa pihistelyä, vaan luovut isommista haaveista ja toteutat sellaisia pieniä mielihaluja, vähän riskilläkin.
Et laske vaan huomaat sitten, että oijoi, nyt onkin tiukkaa ja sitten vasta köyhäilet, kun on pakko. Nythän sitä rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sitä tarpeettoman tavaran myyntiä.
Tuuri ostaa Aku Ankat, maksaa 0.10 e kpl. Taskukirjoista tulee enemmän.
Keräsin niitä isot kasat, monet antavat ilmaiseksi ja kävin kesällä ystäväni kanssa ostosmatkalla.
Sain kaikki ostokseni maksettua Aku Ankoilla. Tosin niitä oli todella paljon.Olen nyt pari v laittanut jonkun tavaran myyntiin joka viikko. Ei hirveesti rahaa tule mutta jotain. Tarpeetonta olen vaan myynyt.
Tiesitkö, että toimeentulotuessa myöa Aku Ankkojen myynti voidaan huomioda tulona, joka vähentää maksettavaa määrää?
Kyllä tällä köyhällä on pakastin ja ketsuppia taitaa olla parikin jääkaapissa. Pienen arkkupakastimen ostin käytettynä ja ketsuppi maksaa noin 80c Lidlissä..