Tappajakoira raateli taas, vaaralliset rodut kiellettävä!
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tuohon "raateluun" on johtanut? Pitbullit ei minun kokemuksen mukaan ole vaarallisia. Väärissä käsissä on, mutta siinä tapauksessa on vika omistajassa. Valitettavasti pittejä otetaan munanjatkeeksi pelottelemaan ihmisiä ja hyökkäämään muiden kimppuun. Mun pittiuros ei tekisi mitään pahaa kenellekkään. Kissanpennut pelkää sitä ja raatelee naamaa, tämä vaan heiluttaa häntää ja yrittää mennä pusuttelemaan. Koskaan ole yrittänyt hyökätä vaikka on monesti nenilleen saanut veri tirskuen.
Tää on niin taas tätä... Media vaan ennestään korostaa pitbullien "vaarallisuutta" jos kyseessä olisi pikkunen paskakasa chihuahua niin ketään ei kiinnostais. Chihuthan ne niitä hirveimpiä on. Räksyttää ja puree ja näykkii. Ei tosin saa tuhoa aikaan, mutta ei siihen kiinnitetä huomiota.
Mun isä oli niin ennakkoluuloinen ja asiaa vastaan, kun kerroin ottavani pitbullin. On sitten mieli muuttunut, sanoi ettei ole koskaan tavannut kiltimpää koiraa. Nukkuvat aina yhdessä päiväuniakin kun olen kylässä.
Rodusta tietämättömät taas huutelee... Ottakaa asioista selvää ennenkun nimitätte ketään tappajaks! Enemmän ne vitun labbikset hyökkää
Älähän hauku chihuja rotuna. Tuollainen käytöshän on vain koulutuksen puutetta.
Tässä on koko ketju pitbullien haukkumiseen, vaikka kyseinen tapaus on myöskin hyvin todennäköisesti koulutuksen puutetta? Miksi pittejä saa sitten leimata tappajakoiriksi?
En sanonut, että pittejä saa, vaan että syyllistyt itse rodun haukkumiseen siksi, että kyseisiä chihu-yksilöitä ei ole koulutettu oikein (tai ollenkaan).
(Yleisesti ottaen kyllä silläkin on merkitystä, minkälaista tuhoa mikäkin rotu saa kouluttamattomana mahdollisesti aikaan).
Mä perustan mun näkemykseni kokemuksille. Mä tiedän neljä henkilöä, joilla on chihu, joka ikinen niistä on räksyttävä, näykkivä ja aggressiivinen muita eläimiä kohtaan ja yrittää purra kun silitän. Itselläni on pitti joka on todella kiltti. Käydään usein kasvattajan luona, jolla on neljä pittiä ja kaikki ihania ihmisystävällisiä eikä lainkaan aggressiivisia. Chihuja ei taideta niin kouluttaa, mutta pittejä kyllä. Jos pitti hyökkää, taustalla on ilmeisesti väärä omistaja ja vääränlainen koulutus tai sitten sitä pidetään egokoirana.
Et vieläkään tajua: älä hauku chihuja - niiden omistajilla on vastuu niiden käytöksestä.
Ymmärrän mitä tarkoitat. Mut täällä porukalla haukutaan pitbulleja, niiden haukkuminen on sit ok täällä. Mä sanon muuta sitten, kun näen sisäsiistin, hienokäytöksisen chihun, joka ei hauku muille ja näykkäile kissoja, muita koiria tai ihmisiä. Mun kokemus chihuista vaan on tollainen. Sama täällä on noilla pittien haukkujilla, joiden kokemus piteistä on median tappajakoirauutiset. Totta kai pitävät niitä tappajakoirina kun eivät niistä muuta tiedä. Mä taas itse pidän chihuja räyhäävinä, aggressiivisina pikkukoirina, kunnes tulee kokemus hyvin käyttäytyvästä chihuahuasta. Vielä ei ole tullut vastaan, mutta odotan sitä päivää kun luuloni todistetaan vääriksi.
Minun mielestä täällä ei haukuta pittejä ainakaan joka kommentissa. MUTTA koska IHMISIIN ei voi luottaa 100%, on pittbullrotu liian vaarallinen; ne geenit osaamattomissa käsissä.
No näinhän se menee. Pitbullit pitäisi kieltää henkilöiltä, jotka eivät osaa tai viitsi koiraa kouluttaa, tai ottavat sellaisen vain egoillakseen. Osaavissa käsissä pitit ovat aivan ihania ja sydämmellisiä eläimiä.
Osaavissa käsissä kaikki koirat ovat mielestäni ihania nähdä. Sen sijaan että tehtailtaisiin kieltoja koiraroduille voitaisiinko hankalampien tai voimakasluontoisempien koirien hankintaan vaikuttaa? Vaikka niin että kasvattajat joutuisivat ottamaan tarkemmin selvää millaisille henkilöille on eläintä myymässä tai koiraa hankkiessa olisi suoritettava kurssi koiranomistajuudesta..
Valitettavasti se ei onnistu. Tuollainen rotu usein hankitaan nimenomaan sen pelotevaikutuksen vuoksi, jonka jo pitäisi kertoa kaikille jotain tulevasta koiranomistajasta.
Käyttäjä3586 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3586 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole koskaa, ei koskaan, koirassa, vaan omistajassa. Ihan sama onko kyseessä chihuahua, kultainen noutaja vai amstaffi, se pitää kouluttaa.
Ja milläs koulutat vietin pois koirasta, häh?
Sama kuin kouluttaisi lehmästä hevosen.
Minkä vietin? Koiralla tappovietti? Olen kyllä kuullut lintukoirista ja ajokoirista yms.mutta LUONTAISESTAtappaja koirasta en koskaan.
Koirasta tulee juuri sellainen kun siitä KASVATETAAN ja KOULUTETAAN!
Luonnevikaiset ovat asiaerikseen, myös ihmisissä!
Meinaatko että ne taistelukoirat jalostetaan vaan halailemaan toisia koiria ja kissoja?
Haluatko kokeilla uudestaan tuon viestisi kanssa, ei mennyt ihan putkeen?
Kyllä, koiria on jalostettu tappamaan. Taidat inhimillistää koiraa liikaa, niillä ei ole samanlaisia moraaliongelmia mitä ihmisellä.
Sepä se kun seurakoirilla ei ole enää jäljellä loppuun asti tappamisen viettiä tai käytösketjua tä kuinka sen muotoilisi, paitsi näillä tietyillä roduilla jotka on ninenomaan ja tietoisesti jalostettu viemään tappaminen loppuun asti ja vieläpä tajunnan rajamailla niin kuin on asia pitbullilla. Luin joskus että Amerikassa suositellaan että jokainen pitbullin omstaja kantaisi mukanaan ns breaking stickiä, mutta en usko että suomalaiset bitbullien omistajatedes tietävät minä se on. Pitbull on Alunperin jalostettu tappamaan härkä. Siitä sitten kaikki perhekoiraa ottamaan. Sama kuin ottaisi jäniskoiran ja väittäisi että se ei missään olosuhteissa eikä koskaan yritä ajaa jänistä, koska minä ole niin päättänyt ja koulutan sen.
En ikinä sanoisi koirasta 100% varmuudella, että se ei tekisi mitään kenellekään, koska kyse on eläimestä jolla on oma tahto. Ei viettiä voi kokonaan poistaa koirasta (ajo, suojelu, tappo jne.) Mutta omistaja/kouluttaja voi päättää mitä viettiä vahvistaa ja mitä ei.
Kuka tarvitsee tappajakoiran? Niinpä.
N41 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N41 kirjoitti:
Kerropa sitten vielä, mitkä ovat vaarallisia rotuja. Minua on purrut tasan 3 koiraa: puudeli, jack russel-terrieri ja suomenpystykorva. Itselläni 65-kiloinen boerboel ( http://www.tueborboerboels.com/boerboel/ ), joka on kuin sylikoira... Kas kun se on kasvatuksesta kiinni, eikä koiran rodusta.
Sinunkaan koirasi ei ole koirapuistokelpoinen kuten linkkaamassasi tekstissä lukee. Miksi saisi ottaa koiria, jotka eivät sovi nyky-yhteiskuntaamme?
No just ehdinkin kommentoimaan, etten päästä sitä koirapuistossa irti :) Lähinnä kyllä sen takia, että se myös leikeissään luulee olevansa pentu...eli saattaisi tassulla polkaista joltain chihuahualta selkärangan poikki.
Viet boerboelin koirpauistoon hihnassa, etkä päästä irti? Ööö..kukkkuu?
Olen tiettyjen rotujen kieltämisen kannalta. Ainakun tällaisten rotujen omistaja kirjoittaa netissäkin jotakin, niin paljastuu että ovat vähän yksinkertaisia, eivätkä loppupelissä kuitenkaan tajua, että mitä siinä käsissä on. Kieltoon vain!
Käyttäjä3586 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3586 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole koskaa, ei koskaan, koirassa, vaan omistajassa. Ihan sama onko kyseessä chihuahua, kultainen noutaja vai amstaffi, se pitää kouluttaa.
Minkä vietin? Koiralla tappovietti? Olen kyllä kuullut lintukoirista ja ajokoirista yms.mutta LUONTAISESTAtappaja koirasta en koskaan.
Meinaatko että ne taistelukoirat jalostetaan vaan halailemaan toisia koiria ja kissoja?
Haluatko kokeilla uudestaan tuon viestisi kanssa, ei mennyt ihan putkeen?
Kyllä, koiria on jalostettu tappamaan. Taidat inhimillistää koiraa liikaa, niillä ei ole samanlaisia moraaliongelmia mitä ihmisellä.
Pointtina se että kukaan koira ei synny verenhimo suussa vaan se KASVATETAAN ja KOULUTETAAN siihen. Jolloin vika on ihmisessä ei koirassa/rodussa!
Helpointa on kasvattaa tappajakoira sellaisesta rodusta, jolla se on geeneissä. Siksi niiden omistajat pn sen rodun valinneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tuohon "raateluun" on johtanut? Pitbullit ei minun kokemuksen mukaan ole vaarallisia. Väärissä käsissä on, mutta siinä tapauksessa on vika omistajassa. Valitettavasti pittejä otetaan munanjatkeeksi pelottelemaan ihmisiä ja hyökkäämään muiden kimppuun. Mun pittiuros ei tekisi mitään pahaa kenellekkään. Kissanpennut pelkää sitä ja raatelee naamaa, tämä vaan heiluttaa häntää ja yrittää mennä pusuttelemaan. Koskaan ole yrittänyt hyökätä vaikka on monesti nenilleen saanut veri tirskuen.
Tää on niin taas tätä... Media vaan ennestään korostaa pitbullien "vaarallisuutta" jos kyseessä olisi pikkunen paskakasa chihuahua niin ketään ei kiinnostais. Chihuthan ne niitä hirveimpiä on. Räksyttää ja puree ja näykkii. Ei tosin saa tuhoa aikaan, mutta ei siihen kiinnitetä huomiota.
Mun isä oli niin ennakkoluuloinen ja asiaa vastaan, kun kerroin ottavani pitbullin. On sitten mieli muuttunut, sanoi ettei ole koskaan tavannut kiltimpää koiraa. Nukkuvat aina yhdessä päiväuniakin kun olen kylässä.
Rodusta tietämättömät taas huutelee... Ottakaa asioista selvää ennenkun nimitätte ketään tappajaks! Enemmän ne vitun labbikset hyökkää
Älähän hauku chihuja rotuna. Tuollainen käytöshän on vain koulutuksen puutetta.
Tässä on koko ketju pitbullien haukkumiseen, vaikka kyseinen tapaus on myöskin hyvin todennäköisesti koulutuksen puutetta? Miksi pittejä saa sitten leimata tappajakoiriksi?
En sanonut, että pittejä saa, vaan että syyllistyt itse rodun haukkumiseen siksi, että kyseisiä chihu-yksilöitä ei ole koulutettu oikein (tai ollenkaan).
(Yleisesti ottaen kyllä silläkin on merkitystä, minkälaista tuhoa mikäkin rotu saa kouluttamattomana mahdollisesti aikaan).
Mä perustan mun näkemykseni kokemuksille. Mä tiedän neljä henkilöä, joilla on chihu, joka ikinen niistä on räksyttävä, näykkivä ja aggressiivinen muita eläimiä kohtaan ja yrittää purra kun silitän. Itselläni on pitti joka on todella kiltti. Käydään usein kasvattajan luona, jolla on neljä pittiä ja kaikki ihania ihmisystävällisiä eikä lainkaan aggressiivisia. Chihuja ei taideta niin kouluttaa, mutta pittejä kyllä. Jos pitti hyökkää, taustalla on ilmeisesti väärä omistaja ja vääränlainen koulutus tai sitten sitä pidetään egokoirana.
Et vieläkään tajua: älä hauku chihuja - niiden omistajilla on vastuu niiden käytöksestä.
Ymmärrän mitä tarkoitat. Mut täällä porukalla haukutaan pitbulleja, niiden haukkuminen on sit ok täällä. Mä sanon muuta sitten, kun näen sisäsiistin, hienokäytöksisen chihun, joka ei hauku muille ja näykkäile kissoja, muita koiria tai ihmisiä. Mun kokemus chihuista vaan on tollainen. Sama täällä on noilla pittien haukkujilla, joiden kokemus piteistä on median tappajakoirauutiset. Totta kai pitävät niitä tappajakoirina kun eivät niistä muuta tiedä. Mä taas itse pidän chihuja räyhäävinä, aggressiivisina pikkukoirina, kunnes tulee kokemus hyvin käyttäytyvästä chihuahuasta. Vielä ei ole tullut vastaan, mutta odotan sitä päivää kun luuloni todistetaan vääriksi.
Sama havainto, ikävä kyllä: en ole tavannut vielä hyvin käyttäytyvää, ystävällistä chihuahuaa vaikka niitä meidän seudulla on varsin paljon.
Chihut ja monet muutkin pikkukoirat ovat huonokäytösisiä. Kuitenkin hyökkäävän chihun voi neutralisoida astumalla päälle. Se ei tapa sinua, eikä koiraasi, joten en ole niistä yhtä huolissani, kuin isoista arvaamattomista koirista.
En haluaisi pitbulleja enkä muitakaan sen tyyppisiä koiria koirapuistoon. Meidän puistossa käy yksi todella kiltin oloinen. Omistajansa aina kännissä. En luota koiraan ja jännitän joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä roduissa on eroja ja vielä enemmän ihmisissä jotka ottaa koiria. Miksi kukaan haluaa taistelukoiraksi jalostetun koiran kotikoiraksi?
Ei kukaan. Niitä hankkivat lähinnä huumeiden kanssa tekemisissä olevat henkilöt turvakseen ja muutamat wannabet.
Vierailija kirjoitti:
Minua on purrut isovillakoira. Minulla on saksanpaimenkoira jota on purrut shetlanninlammaskoira ja kettuterrieri. Oma koirani ei ole purrut koskaan ketään.
Mun mielestä kaikki villakoirat, sheltit ja terrierit on kiellettävä!
Ihan oikeasti. VILLAKOIRAT? Ei voisi letkeämpää rotua enää ollakaan. Itselläni keskikokoinen. Ei kuule tarvitse tuomita koko rotua yhden huonon kokemuksen takia :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinusta koiran tappama ihminen ole vähän vakavampi asia kuin pikkukoiran näykkäisy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä lista kiellettäviksi
1. Pitbullterrieri
2. Tosa inu
3. Amerikanstaffordshirenterrieri
4. Fila brasileiro
5. Dogo argentino
6. Amerikanbulldoggi
7. Boerboel
8. Kangal
9. Keskiaasianpaimenkoira
10. Kaukasianpaimenkoira
11. Etelävenäjänpaimenkoira
12. Tornjak
13. SarplaninacLisätään vielä kaikki mastiffit + Staffordshirenbullterrieri
Millähän kriteerillä valitsit just noi rodut? Ja miksi ihmeessä kaikki mastiffitkin tulisi kieltää?
Tanskassa ko. rodut kielletty + lisäsin muutaman jota harkittu. Perustuu tilastoituihin hyökkäyksiin. Mun mielestä aika hyvä lista, jota voisi joku alan ammattilainen vielä täydentää.
Tee tästä kansalaisaloite. Allekirjoitan heti.
Eikä tuollaiset asiat edes ole kasvatuksesta kiinni. Se halu tapella ja tappaa on siellä koirassa sisällä, vaikka koulutuksella sitä voikin hallita ja saada sen pysymään piilossa, yllättävissä tilanteissa se kuitenkin puskee läpi. Jos esim. irtokoira tulee kytketyn pittbullin luokse, niin jälki ei välttämättä ole kovin nättiä.
Kyllä ajokoirastakin voi kouluttaa tottelevaisen ja sellaisen, että ei lähde jäniksen perään, mutta varma ei voi koskaan olla, jos vietit ottaakin vallan, niin se lähtee. Jäniksen ajaminen itsessään on koiralle niin palkitsevaa, että mikään muu palkka tai mikään rangaistus ei saa siitä lopettamaan, kun se kerran tämän lahjansa keksii.
HEL-NYC kirjoitti:
Pitbullit on ongelmakoiria lähinnä maineensa vuoksi. USAssa valtaosa sekarotuisista on joku pitmix ja perheillä on tapana hakea koira sellaisesta pelastuskeskuksesta :O. No, samassa maassa koiria myydään eläinkaupoissa.... Sitten ihmetellään, jos tulee yhtäkkiä käytösongelmaa. Koirankoulutus on ihan tuntematon käsite, koirien pitäisi vain osata olla koira.
Pointti on, että satun tuntemaan tuon pittien omistajan. Hän käytti koiriaan kävelyllä usein lähellämme. Joskus hänellä oli pentu tai pari mukana - kasvatti niitä. Jäin joskus lasten kanssa leikkimään niiden kanssa ja tajusin arvista, että ne ovat taistelukoiria. Siis oikeita. Ilmoitin poliisille ja sieltä kerrottiin, että joo tiedossa on, tyypillä on eläintenpitokielto... No, ainakin ne koirat olivat ihmisiä kohtaan todella ihania.
Ei niiden maine todellakaan ole tyhjästä syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Voin lyödä pääni vetoa ettei koira ollut pitbull. Suomessa ei pitbulleja ole melkein kellään. Sen sijaa sekarotuisia kotona pennutettuja Venäläisiä sekarotuisia koiria myydään pitbulleina vaikka kuinka paljon. Pitbulleja on aika vaikeaa löytää jenkkien ulkopuolelta.
Ja onko se nyt epätavanomaista että koirapuistossa syntyy tappelu? Todistin viime vuonna kaksi tappelua puistossa, mutta kiistä ei uutisoitu, koska osapuolina ei ollut "pitbulleja". Ja mitä tulee omiin kokemuksiini pitbulleista, niin ovat hyvinkin leppoisia tapauksia. Huvittavaa seurata kun muutamat alkavat vauhkoamaan jonkin lehtijutun perusteella. Suomessa ei yksikään pitbull ole todistettavasti purrut ihmistä. Vääriä hälytyksiä on ollut mutta niitäkin vain muutamia.
Rauhoittukkee nyt ystävät...
Olihan tuossa listassa muitakin rotuja. Kaikki kieltoon vaan.
N41 kirjoitti:
Kerropa sitten vielä, mitkä ovat vaarallisia rotuja. Minua on purrut tasan 3 koiraa: puudeli, jack russel-terrieri ja suomenpystykorva. Itselläni 65-kiloinen boerboel ( http://www.tueborboerboels.com/boerboel/ ), joka on kuin sylikoira... Kas kun se on kasvatuksesta kiinni, eikä koiran rodusta.
Ja sinä olet aika vähän koirista tietävä jos et ymmärrä että puremalla ja puremalla on eroa, pittbull ja muutama muu rotu kun ei näykkäise vaan ottaa otteeseensa ja RAATELEE. Tämä on se olennainen ero jonka vuoksi tietyt rodut ovat vaarallisempia kuin toiset ja pitäminen pitäisi siksi olla rajoitettua.
Nuo koirien hyökkäykset on ihan marginaalitapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Minua on purrut isovillakoira. Minulla on saksanpaimenkoira jota on purrut shetlanninlammaskoira ja kettuterrieri. Oma koirani ei ole purrut koskaan ketään.
No millanen oli jälki, kun isovillakoira puri? Ja miten kävi sakullesi kun sheltti ja kettuterrieri puri?
Tällainen? (varoitus! Voi järkyttää herkkiä, itselläni meinasi itku tulla jo heti alkuunsa, enkä pystynyt jatkamaan.): https://www.youtube.com/watch?v=s9M5SgsPJV0
Tytöntyllerö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti. VILLAKOIRAT? Ei voisi letkeämpää rotua enää ollakaan. Itselläni keskikokoinen. Ei kuule tarvitse tuomita koko rotua yhden huonon kokemuksen takia :D
SARKASMI taitaa olla ihan vieras käsite sinulle?
Käyttäjä3586 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä vain on, ja niitä nuo luonnevikaiset ihmiset juuri haluavatkin. Ei kukaan sanotaanko nyt sitten vaikka normaali ihminen halua koiraa, joka pelottaa muut koiranomistajat pois koirapuistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin melkein vannoa että suurimmassa osassa tapauksia jos koira on ollut agressiivinen, on koiran kasvatuksessa ollut vikaa, tai esim. lapsiin kohdistuvassa agressiivisuudessa lapsia ei ole opetettu olemaan koiran kanssa eikä koiraa ole kunnolla koulutettu.
Kasvatus on tärkeää. Pennusta pitäen koiralle pitää osoittaa sen järjestys laumassa ja totuttaa se muihin koiriin, kosketukseen, siihen ettei se ala vartioida esim. ruokakuppia, lapsiin, liikenteeseen jne. Ihan järjestelmällisesti. Jos tätä ei tee, se tuottaa ongelmia tulevaisuudessa. Koiraa ei pidä ottaa jos se ei saa riittävästi aktivointia mitä rotu tarvii ja liikuntaa.
On typerää ottaa rotu jonka pitämiseen itsellä ei rahkeet riitä helpomman sijaan. Joillakin koirilla on tietyt vaistot sen perusteella mihin ne on jalostettu ja tämä tulee aina huomioida kun koirarotua alkaa miettimään.
Pitbulleja ei kannata viedä pääasiallisesti koirapuistoon, ja monien koirien kanssakin kannattaa käyttää harkintaa. Jos koiraa ei ole sosiaalistettu tai se on osoittanut agressiota, niin silloin sitä ei tule viedä koirapuistoon.
Suurin osa koirien käytöshäiriöistä johtuu ihan niistä koiranomistajista itsestään.
Uskomatonta settiä, tuosta voisi pistää perustelut suoraan kieltoadressiin.
Eli lapsen vika, jos ei osaa käyttäytyä oikein agressiivisen taistelukoiran kanssa.
Koirarodussa ei vikaa, jos alkaa sairaalloisesti vahtimaan yli esimerkiksi koirankuppia.
Jos vieras tervehtii perheen lasta ja koira hyökkää kimppuun, niin ei koirarodulla ei väliä, vaan omistaja ei ole kitkenyt tuota ominaisuutta pois.
Koiralla on "vaistoja" jotka pitää ottaa huomioon, mutta koirarodulla ei kuitenkaan väliä.
Uskomattomin lopuksi: Jos (luontaisesti aggressiivinen ja siihen tehtävää nimenomaisesti jalostettu) taistelu/suojelukoira ei ole sosiaalistunut tai on osoittanut aggressiota silloin koiraa ei tule viedä koirapuistoon. Siis muuten valtakunnassa kaikki hyvin, mutta ei pidä viedä koiraa puistoon raatelemaan heikompia koiria.
Tuossa tilanteessa vastuullinen koiranomistaja vie tuollaisen tapauksen heti piikille. Mutta tuossa kirjoittaja tiivisti sen oleellisen;Suurin osa koirien käytöshäiriöistä johtuu ihan niistä koiranomistajista itsestään. Sen takia vaaralliset koulutusta vaativat rodut tulee kieltää, ettei luonnevikaiset tai liian laiskat/heikot emännät ja isännät pääse tekemään potentiaalisesti vaarallisesta koirasta oikeasti vaarallista.
Loistava kirjoitus!
Pitbulllin vaarallisuus ei olekaan puruvoimassa vaan siinä että koira ravistelee uhriaan kuin räsynukkea saadakseen aikaan mahdollisimman suurta vahinkoa kudoksissa. Lisäksi pitbullin gameness on varmaan koirilla voimakkain. Eli se ei vaan lopeta, millään. Googlettakaapas huviksenne se video jossa kissa pelastaa taaperon koiralta joka on aivan selvästi ainakin osaksi pitbull, perustuen ravisteluyritykseen. Videosta näkee kuinka kyseessä ei ole aggressio, koira ei ole missään vaiheessa vihainen ja uhattu tai edes häiritty. Sillä menee päälle hyökkäysmoodi syystä tä toisesta ja koira on ennen kaikkea valpas ja innokas. Kissa onnistuu hämmästyttämään koiran siinä määrin että tilanne katkeaa kun se vielä on mahdollistam