Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pois opettajan työstä - mutta mitä tilalle?

Vierailija
26.12.2016 |

Olen alakoulun kieltenopettaja nyt viidettä vuotta. Säästöt kurjistavat alaa jatkuvasti (kasvavat opetusryhmät, erityisoppilaista integrointi jne) ja alan saada tarpeekseeni. Pätkätyöt jatkuvat vuosi toisensa jälkeen, kesät olen työttömänä. Myös meteli on liian stressaavaa. Haluaisin tehdä jotain muuta, mutta mitä? Käännöstöitä olen tehnyt jonkin verran, mutta se ala on kovin epävarma ja huonosti palkattu. Onko kellään ideoita? :)

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli mielenkiintoinen viesti! Kiitos uudesta näkökulmasta :) Oletko viihtynyt työssäsi?[/quote]

Alan vaihto laittoi miettimään mm.perusteellisesti omaa ihmiskuvaa, itsen ja toisten arvostusta ja omia arvoja. Ei ollut helppoa mutta kannatti. Työkokemuksen karttuessa olen alkanut viihtyä ja voida paremmin vaikka asiakastapaukset ovat välillä todella rankkoja. Ihmisiä ovat kaikki kuitenkin, yrittävät parhaansa mukaan pärjätä. Joskus tarvitaan tietysti lapselle parempi kasvuympäristö. Aiempaan viestiin pieni lievitys: olen kuullut myös siitä miten hyvä opettaja on voinut olla lapsen selviytymisen kannalta tärkein juttu, eikä sillä tarkoiteta sossun tädiksi ryhtymistä vaan lapsen huomaamista, arvostamista ja joskus asioiden eteenpäin viemistä.

Vierailija
122/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi alanvaihtaja täällä. Vaidoin alaa monista tässä ketjussa mainituista syistä: kurittomat oppilaat, rasittavat vanhemmat, turhauttavat paperityöt. Kävin pitkän koulutuksen uuteen työhön, lasten mt-työhön. Teen siis niiden rasittavien perheiden kanssa töitä, ja täytyy sanoa että vaikeimpia yhteistyökumppaneita ovat keskimääräisesti opettajat: empatiakyky puutteellinen, puhutaan kuin lapsille muille aikuisille, ei viitsitä toimia lapsen parhaaksi, vanhemmat on syntipukkeja kaikkeen. Muissa työyhteisöissä olleena täytyy myös sanoa että opettajien keskinäinen kyylääminen ja ilkeä puhetapa mm.oppilaista oli jotakin kamalaa. Opettajat ovat myös valittamisen maailmanmestareita, luuletteko ettei muissa töissä ole haastavia asiakkaita, muutoksia ja uudistustarvetta, pätkätöitä ja akateemiseksi alaksi surkeaa palkkaa? OAJ on marttyyriruikutuksen ylläpitäjä, ja pitkät lomat ovat tietysti pyhä lehmä johon ei saa puuttua. Lomia kaipaan, olisi mukavaa myös joskus olla kotona ennen iltakuutta omia lapsia moikkaamassa...

Alanvaihto on silmiä avaavaa!

Niin, vaihdoit puolta sinne toimiston puolelle, jossa yhdessä lapsen ja vanhemman kanssa löytyy yhteinen vihollinen:surkea koulu ja opettaja! Kyllä näitä sossuja ja kaikenmaailman hoitokontakteja on nähty. Jos olisit ammattitaitoinen, et mustamaalaisi toista ammattiryhmää tuolla tavalla. Itselläsi taitaa olla mt-ongelmia tässä asiassa.[/quote

Siinäpä fiksu kommentti? Oletko oikein opettaja? Oletko sitä mieltä ettei kouluissa, opettajissa ja erityisesti sinussa itsessäsi ole mitään kritisoimisen varaa? Ei ihme ettei hoitokontaktit auta oppilaitasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitelkää opetusmahdollisuutta lukio, amk, yliopisto, aikuisopisto ja ehkä ammattiopisto. Tosin viimeksi mainitussa on osa kuin eläintarhasta.

Kotikaupungissani on yllättävän paljon juurikin kieltenopettajia työttöminä, johtunee osittain siitä että on yliopistokaupunki ja koko ajan tulee uusia opettajia työnhakijoiksi.

Opettajia koulutetaan liikaa, oppilasmäärät vähenee.

Vierailija
124/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenope ja minulla on kova auttamisen halu. Teen töitä lasten takia ja sen takia en ole sopeutunut kaikkiin opehuoneisiin. Osaan kyllä. Välillä mietin pitäisikö kouluttautua luokanopeksi jotta voisin tehdä enemmän vai olisiko sosiaaliala sopivampi. En tiedä. Nyt teen vaan parhaani. Inhoan kaikkia hankkeita, kokouksia jne. Lapset on ne mitkä merkitsee, voi kun oph:ssakin se tajuttaisiin.

Vierailija
125/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa opettajista on oikeistolaisesti ajattelevia mukautujia, jotka lammasmaisrsti ottavat vastaan kokoomusministerin vouhotukset ja opetushallituksen vieraantuneiden kukkahattutätien vinkeet kuten uuden opsin kaikki kouhotukset. Kaikki kuseenalaistaminen onnopehuoneessa no no ja kaikkien pitää kiltisti mennä vaikka miten älyvapaaseen solmuun, kun joku vähän äännähtää. Kaiken kaikkiaan:opettajat saavat valittaa, mutta mikään ei muutu ja OAJ on samaa heimoa kokoomuslaisessa markkinahuumassa ja paskanjauhannassa.

Vierailija
126/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin oppilaiden eriarvoistuminen ja lisääntyneet mielenterveysongelmat näkyvät työssänne? Mielenkiinnosta kyselen.

Maanantaisin kouluun tulee nälkäisiä ja levottomia lapsia. Lapsia, joilla ei välttämättä ole edes reppua mukanaan tai on reppu, mutta siellä ei ole mitään. Käyttäydytään aamusta asti riitaa haastaen tai vaihtoehtoisesti nukutaan pulpettia vasten koko päivä. Osa lapsista on likaisia. Läksyt tietysti tekemättä, kokeisiin lukematta. Yläkoulun tulee lapsia, jotka eivät osaa kertoa tai jakaa, normaaleista käytöstavoista puhumattakaan.

Ero hyvinvoivaan lapseen näkyy kauas. Hyvinvoivaa lasta ei väsytä, hän ei myöhästele, hän toivottaa hyvää huomenta, hänellä on mukanaan tarvittavat koulukamppeet. Hän tulee kouluun perustarpeet täytettynä (lepo, ravinto, puhtaus). Hän ei oireile jatkuvasti jotakin, vaan käyttäytyy suurimman osan ajastaan normaalisti. Hänen kotiinsa saa yhteyden ja vastauksia kysyttäessä.

Lisäisin tähän vielä, että osalla lapsista vanhemmat eivät pysty auttamaan edes kolmannen luokan matikantehtävissä, joten tuki kotoa on aika olematonta. Toki koulu yrittää ottaa kopin. Osalla oppilaista on epämääräisiä yhden päivän poissaoloja, joista on selvinnyt myöhemmin, että kotona ei ole ketään laittamassa lasta kouluun, joka-aamuisesta aamupalasta puhumattakaan. Muuten allekirjoitan kaikki ylläolevat, ero hyvinvoivan ja syrjäytymisuhan alla olevan lapsen välillä on järkyttävän suuri, eikä sitä pysty koulu paikkaamaan.

Vierailija
127/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aineenope ja minulla on kova auttamisen halu. Teen töitä lasten takia ja sen takia en ole sopeutunut kaikkiin opehuoneisiin. Osaan kyllä. Välillä mietin pitäisikö kouluttautua luokanopeksi jotta voisin tehdä enemmän vai olisiko sosiaaliala sopivampi. En tiedä. Nyt teen vaan parhaani. Inhoan kaikkia hankkeita, kokouksia jne. Lapset on ne mitkä merkitsee, voi kun oph:ssakin se tajuttaisiin.

Kyllähän muissakin ammateissa työhön kuuluu muutakin kuin vain jotain tiettyä osiota. Sitä ikävää tai turhalta tuntuvaa sälää on kaikissa ammateissa.

Toki monilla opettajaryhmillä palkka tulee ikäänkuin opetustuntien mukaan, mutta työhön sisältyy muutakin. Osa opettajaryhmistä on kokonaistyöajassa, mutten nyt tiedä, että oliko sekään palkkaussysteemi omalla kohdalla sen reilumpi.

Nauttikaa nyt ihmeessä kaikki opettajat lomistanne! Nytkin välipäivinä monissa muissa ammateissa on tehty töitä ja lomia on vain se rajallinen määrä.

Vierailija
128/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakouluilla on yhteinen toissa.fi sivusto. Sivustolta löydät tietoa siitä, millaisissa tehtävissä yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa opiskelleet työskentelevät. Laita hakuun pääaine tai tutkinto. Löydät mahdollisia uusia ammatteja.

Vierailija
129/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakouluilla on yhteinen toissa.fi sivusto. Sivustolta löydät tietoa siitä, millaisissa tehtävissä yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa opiskelleet työskentelevät. Laita hakuun pääaine tai tutkinto. Löydät mahdollisia uusia ammatteja.

Kiitos, olipa kiinnostavalta vaikuttava palvelu (en ole ap, vaan mielenkiinnolla ketjua lukenut alanvaihtaja).

Vierailija
130/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka valitatte peruskoulun suurista ryhmistä, tervetuloa lukioon! Työmäärä ei ainakaan vähene kun ryhmäkoko on yleensä 36.

Itse ainakin koen sen rasittavimman työmäärän olevan juuri vanhempien ja muiden tahojen kanssa palaveeraaminen joka ikinen viikko. Alakoulussa piippaa kännykkä aamusta asti myöhäiseen iltaan. Ei mitään häveliäisyyttä vanhemmille nykypäivänä siinä, mihin aikaan ahdistelevat. On kadonnutta kumisaapasta, mikä pitäisi kiireellisesti etsiä. On taas kiusattu, joku hiton vihko kateissa, selityksiä miksei läksyjä taaskaan lapsella hoidettu, huippuoppilaan joka asiasta huolestunut äiti kyselee miten menee, psykan polilta soitellaan ja lasu pyytää selvityksiä... yhden terapeutti haluaa kiireellisesti jotkin seurantalomakkeet täytettyinä ja toisen kohdalla kysytään miten lääkitys on vaikuttanut. Kolmen hojks:t vaativat päivitystä, yhden vanhemmat keiltävät tutkimukset, pari vaatii tukiopetusta kun ovat matkustelleet vuoden aikana viikkotolkulla ja lapset tippuneet kärryiltä. Muista sitten lähettää hammassääkäriin, ja vietkö terkkarille näyttämään sitä näppylää, selvitä kuljetuksiin liittyvää kiusaamiskuviota... Jokainen perhe kuvittelee olevansa spesiaali ja odottaa siksi vastausta heti, muuten alkaa uusinta-ahdistelu, että miksi et vastaa (esim. kesken tunnin?!). Sanoisin, että lukiossa pääsee aika tavalla vähemmällä kun ei tarvitse koko ajan kärsiä vanhempien aihettamasta riesasta ja ylimääräisestä säätämisestä.

Siihen päälle luokanopen pitää hoitaa liki 30 oppilaan kaikkien reaaliaineiden kokeiden suunnittelu, niiden korjaus, ainekirjoitusten korjaus, tuntien suunnittelu (iso homma kun ei samat kurssit kierrä vuodesta toiseen, meillä luokka vaihtuu joka 4. vuosi...ei ne fyken asiat ihan itsestäänselvyyksiä useimmille ole), pilipalipäivien työryhmät ja joka helvatun juhliinkin pitää aina pyörä keksiä uudestaan kun ei voi samoja ohjelmia kierrättää. Lukiossa käsittääkseni samat kurssit kiertää vuodesta toiseen, jopa jaksosta toiseen. Hommaahan siinä on toki kun korjaa esseitä ja pitää tunnit, mutta se kai sitä opettajan varsinaista työtä nimenomaan olisikin. Olisin onnellinen jos saisin työrauhan tehdä juuri sitä opetustyötä. Mutta ei se alakoulussa ole kuin naurettava murto-osa työmäärästä.

TÄMÄ! Tässä on tiivistettynä kaikki se, minkä takia en enää jaksa luokanopettajan töitä. Tämä kaikki ihme silppu, joka on tullut opetus- ja suunnittelutyön päälle, eikä siitä makseta mitään korvausta. Suunnittelutyö pitää tehdä iltaisin ja viikonloppuisin, kun kaikki tämä yllämainittu vie kaiken koulupäivän jälkeisen ajan.

Vierailija
131/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konduktööri.

Vierailija
132/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä!

T.ap

Vierailija
133/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OSA1: Olen itsekin (nyt) kieltenope, opetan sekä ala- että yläkouluissa ja vakituisessa virassa.

AP: minkälaisia kokemuksia sinulla on kääntämisestä? Monet muutkin tässä ketjussa tuntuvat olevan sitä mieltä, että käännöstöillä tienaa huonosti?

Freelance-kääntäjän isoin ongelma on tietysti se, että töitä ei yleensä tule mistään varmasti, tasaisesti tai sopivissa määrin. Kun ei voi koskaan tietää, mistä ja koska se seuraava projekti tulee - tai minkä suuruinen se on - niin joko elät jatkuvassa epätietoisuudessa tai otat varmuuden vuoksi suunnilleen kaiken vastaan mitä tarjotaan ja sitten raadat liikaakin.

Tästäkin on poikkeuksia: jos pääsee jonkun toimiston tai parin A-listalle, voi olla varma, että töitä tarjotaan ihan kivasti.

Itse olen tehnyt jo noin parikymppisestä lähtien satunnaisia käännös- ja kielentarkastustöitä - siis pian 30 vuoden ajan (hui!). Toiminimi minulla on ollut kymmenisen vuotta, ja suunnilleen viimeiset viisi vuotta olen tehnyt sivutoimisesti käännöksiä enemmän.

Tänä ja viime vuonna molempina tienasin yhteensä n. 12 500 euroa käännöksistä (brutto ALVeineen), eli keskimäärin reilun tonnin kuukaudessa. Se on oikein mukava lisä päätoimeni lisäksi (josta tienaan tällä hetkellä n. 3700-3800e/kk brutto). Käännöstoimisto siis maksaa minulle palkkion päälle ALV:n, mutta en joudu tilittämään niitä verottajalle kun liikevaihtoni jää alle kymppitonniin vuositasolla - saan siis pitää tienaamani ALVit, mutta toki maksan niistä verot normaalin tuloverotuksen mukana. Teen käännöksiä lähinnä iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla, mutta en koe sitä kovin rasittavaksi kun työmäärä on kohtuullinen.

Nytkin olen reilun parin viikon aikana yhdistetyllä sairaus- ja joululomalla jo naputellut yhteensä reilut 1300 euroa käännöshommia, eikä niihin ole kamalasti aikaa mennyt. Juuri sain yhden työn päätökseen, josta kokonaisansio (brutto) on n. 525 euroa, ja aikaa siihen meni ehkä noin 9 tuntia (about 3 tuntia kolmena päivänä). Saman summan tienaaminen vaikkapa kansalaisopistossa opettamalla tietäisi moninkertaista työmäärää - eikä sitä voisi tehdä omaan tahtiin kotona pyjama päällä kahvia siemaillen.

Vierailija
134/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OSA2 (jatkuu):

Kauno- tai tietokirjallisuuden kääntämisestä maksettavat palkkiot ovat pöyristyttävän surkeita. Ei ole omaa kokemusta näistä, mutta olen nähnyt palkkakyselyiden tuloksia Kääntäjäliiton lehdessä, ja oli karua luettavaa. Sitä vastoin kaupan ja tekniikan alan käännöksistä - joita minäkin teen - maksetaan ihan hyvin. Jos ajatellaan, että olisin tehnyt tuon edellä mainitun käännöksen kahdessa n. 5 tunnin työpäivässä, ja kuukaudessa olisi 20 työpäivää, tulisi kuukausiansioksi reilu 5000e, ja helposti kuusikin tonnia (tekemällä hiukan enemmän). Tämä tietysti edellyttää, että niitä töitä on koko ajan tasaisesti ja sopivasti, mikä ei ole freelancerille helppoa saavuttaa - joskaan ei mahdotontakaan. Jos töitä olisi paljon tarjolla ja jaksaisi painaa täyttä päivää tehden välillä vähän ekstraakin, voisi päästä ihan hyvin esim. 7000-8000 kuukausiansioihin. Tämä on tietysti jossakin määrin teoreettista laskentaa, mutta ei mahdottomuus tai utopiaa. Minulle tuosta käännöksestä tuli tuntipalkkioksi noin 50-60 euroa. Jos lasketaan 8h x 50e, on päivätienesti 400e, 20:llä työpäivällä kuukaudessa sen 8000e. Kääntäminen on tietysti aika intensiivistä ja vaativaa työtä, joten aika sissi saa olla jos jaksaa täydet istua koneella joka päivä nakuttamassa tekstiä.

Toki minulla on ammattitason käännösmuistityökalut, sanakirjaohjelmat (online/offline) jne. Minulla ei ole muodollista kääntäjän koulutusta (olen FM), mutta erinomainen ja monipuolinen kielitaito ja kokemus. Olin myös nelisen vuotta töissä käännöstoimistossa projektipäällikkönä, joten tiedän alasta yhtä sun toista - jos joku haluaa kyseenalaistaa kirjoitukseni pelkkänä arvailuna.

Vaikka - ainakin teoriassa - päätoimisena kääntäjänä voisin tienata paljonkin paremmin kuin opettajana, tykkään opehommista kuitenkin enemmän (ja tietysti niistä lomista myös). En myöskään välttämättä haluaisi sitä, että toimeentulo ei ole kaikkina aikoina varmaa, enkä myöskään istua kaikkina aikoina ja jokaista työpäivääni koneella. Joskus on kiva kyllä ajatusleikkinä tuumailla, että muuttaisi vaikka Kreetalle ja tekisi sieltä käsin käännöshommia. Jo 3000 eurolla kuukaudessa elelisi siellä kuin kuningas. Tai sitten voisi paiskia enemmän töitä urakalla talvikauden keräten pottia, jonka turvin pitäisi sitten vaatimattomasti viiden kuukauden kesäloman...

Tulipa pitkä vuodatus. Anyway: aina saa lukea, kuinka huonosti palkattuja kääntäjät ovat. Minä en ainakaan ole, eivätkä olleet ne sadat freelanceritkään, joille projekteja lähettelin toimistolle työskennellessäni, minä kun tiedän tasan tarkkaan, mitä heille maksettiin. 

Vierailija
135/136 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kirjoittaja saikuttaa ja tekee töitä. On siis verovaras tämä kansankynttilä

Vierailija
136/136 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen kirjoittaja saikuttaa ja tekee töitä. On siis verovaras tämä kansankynttilä

Sinänsä hauska näkemys. Päätointani en ole kyennyt hetkeen hoitamaan, mutta istumatyö onnistuu. Minähän olen siis maksanut verot myös sivutoimestani, eli enemmän veroja kuin jos olisin ollut "vain" normaalisti sairauslomalla. Tähän kun vielä lisätään sijaiseni palkastaan maksamat verot, on valtion verokertymä vähintäänkin kaksinkertainen "normaalitilanteeseen" verrattuna. Verovaras?