Pois opettajan työstä - mutta mitä tilalle?
Olen alakoulun kieltenopettaja nyt viidettä vuotta. Säästöt kurjistavat alaa jatkuvasti (kasvavat opetusryhmät, erityisoppilaista integrointi jne) ja alan saada tarpeekseeni. Pätkätyöt jatkuvat vuosi toisensa jälkeen, kesät olen työttömänä. Myös meteli on liian stressaavaa. Haluaisin tehdä jotain muuta, mutta mitä? Käännöstöitä olen tehnyt jonkin verran, mutta se ala on kovin epävarma ja huonosti palkattu. Onko kellään ideoita? :)
Kommentit (136)
Joku palstalla kertoi, että graavilohi oli syönyt vaimonsa, joten älä ainakaan naimisiin mene.
Tulkki? Lisäkoulutuksella vois onnistua? Ulkoministeriöön?
Johonkin firmaan tai kielikouluun tai kansalaisopistoon opettamaan?
Mulla samankaltainen tilanne. Olen lopen kyllästynyt, että kaikki aika menee tuntien suunnitteluun: illat, viikonloput jne. Alan vaihto välkkyy mielessä.
Täällä luokanopettaja, joka miettii aivan samaa. Olen aina tykännyt opettamisesta, mutta en enää jaksa perheiden pahoinvointia ja sitä kuinka se heijastuu työhöni vittumaisina Wilma-viesteinä ja lapsina, joilla ei ole mitään rajoja tai heistä ei huolehdita mitenkään. En jaksa liian suurissa opetusryhmissä mölyäviä nicopettereitä ja abdullaheja, en jaksa kaiken maailman joutavia projekteja, joista suurin osa oppilaista ei selviä ilman aikuisen jatkuvaa vieressäistumista mitenkään. Rahaa ei ole retkiin, eikä materiaaleihin, digiloikka on pelkkä vitsi meidän koulussa ja monenlaista pitäisi tehdä uuden ops:n hengen mukaan, mutta mitään resursseja tai rahoja ei ole. Lisäksi koulssamme on sisäilmaongelma, josta olen jo sairastununut. Niinpä jättäydyn syksyllä työttömäksi ennemmin kuin palaan enää tuohon eläintarhaan.
Kuuluuko sun tutkintoon muuta kuin kieliä ja kasvatustieteitä? Opiskele erityisopen pätevyys. Erkkaopeista on valtava pula.
Lue kokonaan uusi ammatti. Käännöstöillä tilanteesi ei ainakaan helpota nykyiseen verrattuna. Minkäikäinen olet ja mikä kiinnostaa?
Minulla on filosofian maisterin tutkinto, pääaine engl.fil., sivuaineena pohjoismaiset kielet ja lisäksi erilliset opettajan pedagogiset opinnot. Opetan englantia ja ruotsia. Pitääkö hän AMk:hon olla koulutus aikuisopetuksen puolelta? Oikeastaan en ole varma, onko opetus ja esilläolo minun juttuni, lasten kanssa se on niin erilaista kuin aikuisten kanssa. Lisäopiskelu ei nyt tule kyseeseen, melko pienet lapset ja rahalle tarvetta.
T. ap
Sairaanhoitajaksi
Viestintäalan koulutus
Myyntityö
Hae duuneja kaupalliselta puolelta
Vähän samat fiilikset. Ehkä tämän vielä kestäisi, jos olisi virka, mutta vuodesta toiseen seisoo päällään, jännittää seuraavan vuoden työpaikkaa ja vuosiansiotkin jää heikoiksi johtuen kesätyöttömyydestä. En jaksa markkinoida itseäni, olla innovatiivinen ja energinen, kun tiedän, että jatkoni on aina niin ja näin. Toki tsemppaan ja esitän, mutta pohjimmiltani alan kyynistyä. Lisäksi sijaisena olen aina se jäteopettaja, jolle tungetaan ne vähemmän kiinnostavat hommat.
Tämän päälle tulee tietysti kaikenlaiset höpöhöpö-vaatimukset, joiden toteuttaminen vaatisi resursseja. Tietokoneita on vähän ja nekin brakaa, on hitaita kuin taivas. Mitään materiaalia ei saa hankkia, ei ohjelmistoja, ei oppaita jne. Itse niitä joutuu ostamaan, vaikka vituttaa niin rankasti, että tekisi mieli itkeä. Ensin olet pätkätöissä ja ajoittain työtön. Päälle pitäisi vielä sijoittaa omaa rahaa, että saa työnsä tehtyä sillä tavoin, että saisi joskus vakityön.
Niin ja erityisopetus ei ole yhtään minun juttuni. Hyvä luokanopettaja, allekirjoitan niin sinun ajatuksesi tästä työstä. Perheiden pahoinvointi, eriarvoistuminen, säästöt, pilipaliprojektit (kuten ilmiöviikot), toimimattomat laitteet jne). Alakoulussa tuntuu myös, että koulutus menee hukkaan. Kielet ovat intohimo minulle, ja en pääse oikein toteuttamaan sitä tässä työssä.
Mikä on sisällöntuottaja? Toimistotyö kävisi kyllä. Aikuisten kanssa toimiminen. Turismialaa olen miettinyt, vaikka amerikkalaisia turistiryhmiä opastamaan. :D
T. ap
No, viestiesi perusteella sanoisin että lukio voisi olla hyvä paikka sulle opettaa, jos lisäopintoja et voi tehdä. Ryhmät on toki isot mutta jos ei työtä pelkää niin lukiossa on hyvä olla töissä. Minimimäärä kasvatusta ja pääset enemmän käyttämään omaa kielitaitoasi. Palkkakin on paljon parempi.
Miten te muuten noihin määräaikaisiin töihin olette ajautuneet? Ettekö pysty vaihtamaan maisemaa vai mistä kiikastaa?
Perhe estää ulkomaille lähdön. Ehkä jossain vaiheessa vaikka vuodeksi tms, mutta ei pysyvästi. Sairaanhoitajaksi ei missään nimessä ei. Muutenkaan, vuosien opiskeluun ei nyt ole varaa.
T. ap
Lappiin kaivataan aina kielitaitoisia työntekijöitä turisteille. Ja sitä hommaa saa vaikka vain kokeillakin,kun ei taida olla tärkeintä kuin ihmisten kanssa toimiminen ja kielitaito
Asun pk-seudulla ja täällä ainakin ei kukaan saa heti vakivirkaa vaan vuosia joutuu tekemään ensin määräaikaisia viransijaisuuksia. Täällä virkaa hakee aina yli Satakunnan ihmistä eli käytännössä on oltava jo sisällä talossa, jotta viran saa. Harvemmin virat menevät ulkopuolisille. Minulla on nyt kolmas koulu menossa, eli sekin on aika rankkaa vaihtaa työyhteisöä lähes vuoden välein.
T. ap
Auttakaa nyt hyvät ihmiset!