Eräs pariskunta on lähdössä 2 vk lomalle ja jättää
10 kk ikäisen vauvan isovanhemmille hoitoon. En pystyisi itse jättämään noin pientä noin pitkäksi aikaa, en varmaan edes yhdeksi yöksi jos ei pakko olisi. Meillä 5v. on sillon tällöin 1-2 yötä isovanhemmilla kylässä.
Kommentit (37)
ai että ei saisi olla lapsen luota pois kotona kuin 1 päivä / 1 ikävuosi
Minä olin neljä viikkoa lomalla ja lapset 11, 8, 6, ja melkein kaksi vuotta olivat mummon. Ihan hyvin ovat voineet!
Sen sijaan monista aina äitissä kiinni lapsista kasvaa niitä tulevaisuuden nynneröitä.
ei tässä ideana ole se että haukutaan muita! Mua vaan välillä harmittaa että ihmiset eivät suostu myöntämään että jollakin mitä he tekevät, edes MAHDOLLISESTI VOISI olla jotakin haittavaikutuksia.
voi olla siinä (muistan jostain kirjasta lukeneeni), että myöhemmät hylkäämiskokemukset kuten avioero voi olla vaikeampia kestää kun kokemus tavallaan aktivoi aivoissa niitä varhaisia tuntemuksia tai jotain tuon suuntaista se oli.
2 vuotias ja 10 kk yhden yon isomummon kanssa, " haamatkalle" mennaan kaikki yhdessa. Ehka sitten 10 vuotis haapaivana kahdestaan :)
70-luvun hoitomalli ei tainnut ihan jokaiselle sopia. Että äiti vaan töihin kun lapsi on 2kk..
Tuollaiset vanhemmat ovat alinta kastia, jotka LOMAMATKAN takia, hylkää eroahdistusikäisen lapsen!
Minulla on ainokainen tytär joka oli vajaa 1,6v kun olimme miehen kanssa 2 viikkoa Amerikassa.
Tyttö oli ekan viikon kotona minun äitini kanssa ja toisen viikon isänsä vanhemmilla hoidossa. Hänen puoleltaan kaikki meni tosi hyvin, ei ollut itkenyt meitä vaan katsellut päivittäin kuvia ja lähetellyt niille lentosuukkoja- kun tulimme takaisin niin juoksi halaamaan ja sanoi;" OHO, ÄITI TULI!"
Minä kyllä ikävöin lastani kamalasti ja olin välillä valmis palaamaan kotiin kesken reissun- mutta jälkeenpäin ajateltuna ero ja breikkikin tekivät hyvää.
Matkalla ollessamme (kiersimme useassa USAn kaupungissa 2 viikon aikana) huomasimme että sama matka lapsen kanssa ei olisi ollut mahdollinen, tai ainakin olisi tullut hyvin erilainen matka/reitti jne. Esimerkiksi New York oli niin kaoottinen paikka että en ikimaailmassa veisi sinne pikkulasta jota kuljetetaan rattailla vielä.
Uskallan väittää etten ole lapselleni mitään vakavaa traumaa aiheuttanut ja pidän itseäni ihan hyvänä äitinä...
No niin ja sit vuoro vouhkaajille, antakaa tulla :o)
Ei se lapsen elo yhteen kahen viikon erilläänoloon kaadu. Tällainen armoton moralisointi ja päivittely on suomalaisessa lapsenkasvatuskulttuurissa ihan kamalaa. On se yksi ainoa oikea tapa elää lapsen kanssa. Ei ihme, ettei lapsia uskalleta hankkia, kun nää lapsenhoitostandardit on näin karseet.
Antakaa nyt aikuistenkin elää ja nauttia elämästään välillä.
Pipoa löysemmälle ja unta palloon, ni ei tartte väsyksissä tuomita toisia.
Seiska sanoi ettei jättäisi edes yhdeksi yöksi, ja meillä kaksosten ensimmäinen elinvuosi meni niin että he ei ehtineet olla yhtään koknaista viikkoa kotona kun olivat osastolla : /
Vierailija:
70-luvun hoitomalli ei tainnut ihan jokaiselle sopia. Että äiti vaan töihin kun lapsi on 2kk..Tuollaiset vanhemmat ovat alinta kastia, jotka LOMAMATKAN takia, hylkää eroahdistusikäisen lapsen!
No on kai, kun äitinsä ovat noin mustavalkoisia ja muut tuomitsevia ja haukkuvat kaikki muut äidit ja heidän tapansa elää! Vanhemmistaan lapsi saa vaikutteita!
sanoisin kyllä että ehkei niitä kotirintaman raportteja voi IHAN faktana ottaa. Varmaan mummo just jokaisen itkun ja kaipaamisen raportoikin lomalaisille ja pahoittaa mielen! Mitä lomalaiset sille voi toiselta puolelta maapalloa kuitenkaan. Mun anoppi ainakin olis just sellainen että joo täällä menee AIVAN LOISTAVASTI nauttikaa te vaan lomasta.
1,6 v. on aivan eri asia kuin 10 kk tai 2 kk. Puolitoistavuotias jo ymmärtää lähes kaiken puheenkin, muistaa tutut ihmiset, hahmottaa päivärytmin jne. Vauva on aivan eri kehitysvaiheessa. Eihän sitä koskaan voi varmuudella sanoa, että jääkö traumoja vai ei. Yksi kerta ei ehkä sitä tee vauvallekaan, mutta onhan se outoa jos vanhemmat jättävät vauvansa ilman pakottavaa syytä pitkäksi aikaa vieraalle (siis vauvan näkökulmasta vieraalle) ihmiselle hoitoon.
Kysykääpä huviksenne omilta vanhemmiltanne, miten pitkiä aikoja he ovat olleet teistä vauva-aikana erossa. Oma äitini kertoi, että silloin kun minä synnyin vuonna 1973, äiti makasi synnytyslaitoksella 10 päivää eikä saanut minua viereensä. Lapsi tuotiin tissille neljän tunnin välein ja jos imetys ei onnistunut, vauva vietiin pois ja hoitajat antoivat korviketta. Äitejä kohdeltiin silloin potilaina, jotka saivat toipua synnytyksestä.
Omaa isääni en paljon ensimmäisenä elinvuotenani ole nähnyt, koska isä oli silloin armeijassa.
En ole traumatisoitunut näistä hylkäämisistä ainakaan tietääkseni.
Jos parisuhteelle tekee hyvää ulkomaan matka, niin minä en kyllä tuomitsisi. Pariskunta saattaa välttyä jopa erolta, jos saavat viettää kunnolla aikaa toistensa kanssa.
Joka tapauksessa se ei ole toisten tehtävä arvostella, jos lapset on jätetty hyvään hoitoon. Meidän perheessämmekin parisuhdetta yritetään vaalia kahden keskisellä ajalla, vaikka yhtä yötä pidempään emme ole raaskineetkaan olla pois lastemme luota.
Miksi te nyt tulette kertomaan tänne kuinka olette jättäneet parivuotiaitanne joskus yökylään. Se on pikkasen eri asia.
Ja sitten: miksi oi miksi aina joku viisas heittää tämän letkautuksen että lapsesta tulee sitten nörtti joka ei uskalla tehdä mitään... Millon ihmisille menisi jakeluun että alle parivuotias ei TODELLAKAAN tarvitse juuri mitään kodin ulkopuolisia virikkeitä. Toki lapsen voi jättää hoitoon jne mutta siis lapselle siitä ei ole mitään iloa. Lapsesta tulee sen reippaampi ja luottavaisempi isona mitä vähemmän häntä on kiikutettu millon mihinkin hoitoon. Ja tiedän, toisilla on tosi läheiset välit isovanhempiin ja tietysti tämä on tapauskohtaista.
Mutta hei, VAUVA 2 viikoksi VAPAAEHTOISESTI hoitoon? Musta se on liikaa. Lukekaapa noita edellisiä vastauksia. Niissä on monissa kerrottu syitä miksi hoitoon jättäminen ei ole vauvalle hyväksi. Vastatkaa mielummin niihin kuin että kerrotte miten loistavasti teillä on mennyt. Hyvinhän te tiedätte mitä se lapsi-parka on ajatellut. Ihmiset on merkillisiä, ei voida koskaan myöntää että omassa toiminnassa voisi olla jotakin väärää tai huonoa, ei, MINÄ teen kaiken hyvin! Itse olen laittanut esim. esikoiseni päiväkotiin 1-vuotiaana mutta se on silti minusta huono ratkaisu.
Ja oliks joku jättänyt lapsensa kuukaudeksi hoitoon? Ihan järkkyä, sillon rupee jo tuntumaan että ei ne lapset kauhean tärkeitä ole.
että jos parisuhde on niin paskassa jamassa että se paranee ainoastaan kahden viikon lomilla kun vauva on vasta 10kk niin ei sillä suhteella juuri tulevaisuutta ole. Vanhemmilla on ollut lapsi vasta noin vähän aikaa ja jo nyt parisuhde kuolee ellei päästä viikoiksi kaksin lomalle. Kyllä mä siinä vaiheessa jo miettisin että onko sitä parisuhdetta enää järkeä jatkaa. Se vauva kun nimittäin asuu about 18 vuotta vahnempiensa luona...
komentteja on tullut, ihan kivasti laidasta laitaan. Tässä vielä muutamaan komenttini: 31 en ole itse tämä kyseinen pariskunta ja he ovat ihan oikeesti lähdössä! 39 Lapsesi ei ole enää VAUVA. 41 Tottakai asiat tärkeysjärjestykseen jos kerran vaatii sairaalahoitoa niin noinhan sen kuuluukin olla. 42 Niin, vanhemmista lapsi saa vaikutteita. Mutta millaisia kun se vauva ei ymmärrä olevan äidistä erillinen olento. 45 Eikö sen parisuhteen pitäisi olla kunnossa jo ennen kuin lapsia aletaan suunnitella. Moni oli ymmärtänyt asian ytimen, kiitos heille :-) Anteeksi vielä että en lainannut viesteistä osia, mutta en nyt alkanut sitä opettelemaan. ap
oli häämatkamme joka kesti " vain" 3 yötä.
En raaskisi olla millään poissa 2viikkoa!!!
eihän ole yhtään sanottua että tällasta " tuttavapariskuntaa" tai mitään on edes olemassa. Ehkä ap vain halusi tuoda esille tärkeän asian, aika monet kuitenkin miettivät jo varhaisessa vaiheessa vanhempien kahdenkeskisiä lomia.
Sitä paitsi kaikki kertomuksethan täällä on varmaan muunneltuja, kukapa nyt haluaisi tulla tunnistetuksi toisten asioiden vatvomisesta. Tai ehkä ap on itse se joka vie lapsen hoitoon ja hän halusi saada positiivista palautetta, ihmisillä kun usein on täällä tapana hyökätä alottajaa vastaan. Mahdollisuuksia on monia, sori ap.... Minä kuitenkin ajattelen tämän niin että tästä asiasta on hyvä puhua, ei kaikille ole ollenkaan selvää että vauvalle voisi olla harmia hoitoon jättämisestä.
Kiitos siis ap:lle, olipa tarinasi totta tai ei!