Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulutko kirkkoon? miksi / miksi et?

Vierailija
25.12.2016 |

Peukku ylös jos kuulut kirkkoon, peukku alas jos et.

Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskovaisena kuulua kirkkoon, joka on hylännyt raamatun, sen perustan jonka varaan kirkon kuuluisi rakentua ja tämän lisäksi se on ryhtynyt palvelemaan syntiä.

Vierailija
82/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuulu kirkkoon. Vuosittainen säästö lienee 700 euroa. En myöskään usko siihen höpöhöpöön mutta suon sen muille. En myöskään pidä kirkon idioottimaisesta hyväuskoisuudesta. Ihminen on paha, kirkon lässytys kaikkien ihmisten pohjimmaisesta hyvyydestä on typeryyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni. 

Onpahan lapsilla ainakin helpompaa haudata sitten aikanaan.

Tyypillistä mutua, välinpitämättömyyttä ja henkistä laiskuutta, joka useimmille tulee vielä kalliiksi!

-Yhä useampi lapsi saa jo nimen ilman pappia ja seurakuntaa. Elämänkatsomustieto on kouluissa kirkkoon kuulumattomille mieluinen aine-olisi varmaan kirkkoon kuuluvillekin...? 

Prometheus-leirikoulut korvaavat hyvin rippikoulun. Joka toinen pari vihitään avioliittoon kirkon sijasta maistraatissa. Eikä kukaan Suomessa ole jäänyt hautaamatta, vaikka ei kuuluisi kirkkoonkaan.

Kirkolla on velvollisuus osoittaa hautapaikka myös kirkkoon kuulumattomalle vainajalle. On myös monia uskonnottomia, vapaa-ajattelijoiden ylläpitämiä hautausmaita ja muitakin vaihtoehtoja on.

- Itse olin viimeksi sirottelemassa kirkosta eronneen lähisukulaiseni tuhkat mereen.

Meri on hieno, vaikuttavan kaunis "hautausmaa."

Käsittääkseni ruumis, tai tuhka maatuu samanlailla, niin siunatussa, kuin siunaamattomassakin maassa.

eroakirkosta.fi ( jos päättyvän vuoden puolella saat kirkollisverohelpotuksen jo ensi vuoden verotukseesi)

Vierailija
84/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon. Oman paikkakuntani ortodoksiseen seurankuntaan. On minulle automaatio, mutta tämä olikin varmaan luterilaisuuden näkökulmasta. Miksi olla kuulumatta kirkkoon?

Vierailija
85/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helompi vaikuttaa sisältä? Tarkoitatko että oikeistolaisen joka ei kannata vasemmistolaisten ajatuksia, kannattaa liittyä vasemmistoliittoon? Tuskin sentään. Siksi erosin kirkosta. Palaan kun vihkivät homoja ja piispat laittavat homoja syrjivät ruotuun.

Vierailija
86/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun. Kirkko tekee paljon hyvää, kuten moni on maininnut. Käyn joskus kirkon tilaisuuksissa kuten konserteissa. Monet kirkkorakennukset ovat kauniita.  Uskon myös johonkin korkeampaan voimaan, jonka yksi ilmenemismuoto kristillinen kirkko on. Täysin maallistunut maailma tuntuisi kylmältä.

Oletko koskaan tarkistanut miten vähän kirkko oikeastaan tekee hyvää? Sillä on miljardi tulot joka vuosi ja huikea omaisuus esim. Suomen metsämaata. Siitä huolimatta kirkko antaa hyväntekeväisyyteen vain vaivaisin yhden prosentin toiminnastaan. 1%. Onhan se mielestäni pöyristyttävän vähän.

Vai onko se sinusta "paljon hyvää"? siis yksi prosentti, 1%?

Vierailija
87/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin, koska kirkko hyysää kielteisen "turva"paikkapäätöksen saaneita laittomia siirtolaisia tiloissaan ja veronmaksajan piikkiin.

Kirkko, joka ei noudata yhteiskunnan sääntöjä, on rikollisorganisaatio siinä missä liivijengit ja muutkin.

Tämä. Suojellaanko muslimimaissa kristittyjä samalla tavalla? En oikein usko.

Sepä. Kirkko suojelee muitakin uskontoja koska sekularismi on kirkon painajainen. Tosin yhteiskunnalle sekularismi tekee tutkimusten mukaan hyvää. Toisin kuin uskonto.

Vierailija
88/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroakirkosta.fi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni. 

Onpahan lapsilla ainakin helpompaa haudata sitten aikanaan.

Tyypillistä mutua, välinpitämättömyyttä ja henkistä laiskuutta, joka useimmille tulee vielä kalliiksi!

-Yhä useampi lapsi saa jo nimen ilman pappia ja seurakuntaa. Elämänkatsomustieto on kouluissa kirkkoon kuulumattomille mieluinen aine-olisi varmaan kirkkoon kuuluvillekin...? 

Prometheus-leirikoulut korvaavat hyvin rippikoulun. Joka toinen pari vihitään avioliittoon kirkon sijasta maistraatissa. Eikä kukaan Suomessa ole jäänyt hautaamatta, vaikka ei kuuluisi kirkkoonkaan.

Kirkolla on velvollisuus osoittaa hautapaikka myös kirkkoon kuulumattomalle vainajalle. On myös monia uskonnottomia, vapaa-ajattelijoiden ylläpitämiä hautausmaita ja muitakin vaihtoehtoja on.

- Itse olin viimeksi sirottelemassa kirkosta eronneen lähisukulaiseni tuhkat mereen.

Meri on hieno, vaikuttavan kaunis "hautausmaa."

Käsittääkseni ruumis, tai tuhka maatuu samanlailla, niin siunatussa, kuin siunaamattomassakin maassa.

eroakirkosta.fi ( jos päättyvän vuoden puolella saat kirkollisverohelpotuksen jo ensi vuoden verotukseesi)

Hyvin sanottu: tyypillistä mutua ja henkistä laiskuutta. Ota asioista selvää ja lopeta mututietojen levitys, kiitos.

Vierailija
89/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilu 600 eronnut jo tänään. kirkon ovat käyvät taas kovasti ulospäin.

www.eroakirkosta.fi

Vierailija
90/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuulunut enää reiluun 15 vuoteen. Uskon Jeesukseen ja Jumalaan, mutta en kirkon opettamalla tavalla. Koen että Jumala on sekä feminiininen että maskuliininen elämän voima ja jokainen elävä olento on yhteydessä tähän Voimaan, Jumalaan. 

Uskon että jokainen ihminen on yhtälailla Jumalan Poika & Tyttö, Jeesus ei ollut siinä mielessä poikkeus. Uskon että kaikilla meillä on mahdollisuus palata takaisin Kotiin Jumalan yhteyteen ja että elämme ikäänkuin unohduksen harhassa tässä tietoisuudessamme. Minulla on paljon kokemuksia ja muistoja aikaisemmista elämistäni tällä planeetalla ja myös muilla. Emme ole yksin tässä maailmankaikkeudessa :)

Käyn silloin tällöin kirkossa vähän kuin tsekkaamassa missä kirkon piirissä mennään ja toki nauttimassa hartaasta tunnelmasta, usein kuitenkin ahdistun ja masennun hiukan saarnoista, vieläkö sitä perisyntiä ja ihmisen kelvottomuutta pitää ruokkia?

Vierailija
91/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon jäsenyys on laskenut 10-15 vuotta tasaisesti noin 1,5 prosenttia vuodessa. Nyt enää noin 72% kuuluu kirkkoon. vuosikymmenessä lukema laskenut noin 15%!

Ruotsi on tässäkin kehityksessä edellä, muut pohjoismaat ovat vain aavistuksen Suomen edellä sekularisoitumisessa. Kehitys on kuitenkin selvä ja kiistaton, joten kannattaisiko alkaa varautumaan henkisesti siihen ettei yhteiskuntamme enää usko paimentolaisten tarinoihin. Yhteiskuntamme uskoo tutkittuun tietoon ja lopuista yhteiskuntamme sanoo, ettei asiaa vielä tiedetä.

Uskominen nyt vaan on mielestäni hölmöä. Uskotko joulupukkiin? Miksi Jeesukseen tai jumalaan?

Vierailija
92/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

700 eronnut jo tänään. :) Nyt on aika hankkia muutama euro omaan kukkaroon tai sitten joululahjarahaa riippuen siitä hakeeko uuden verokortin vai ei.

Vierailija
93/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valomies kirjoitti:

En ole kuulunut enää reiluun 15 vuoteen. Uskon Jeesukseen ja Jumalaan, mutta en kirkon opettamalla tavalla. Koen että Jumala on sekä feminiininen että maskuliininen elämän voima ja jokainen elävä olento on yhteydessä tähän Voimaan, Jumalaan. 

Uskon että jokainen ihminen on yhtälailla Jumalan Poika & Tyttö, Jeesus ei ollut siinä mielessä poikkeus. Uskon että kaikilla meillä on mahdollisuus palata takaisin Kotiin Jumalan yhteyteen ja että elämme ikäänkuin unohduksen harhassa tässä tietoisuudessamme. Minulla on paljon kokemuksia ja muistoja aikaisemmista elämistäni tällä planeetalla ja myös muilla. Emme ole yksin tässä maailmankaikkeudessa :)

Käyn silloin tällöin kirkossa vähän kuin tsekkaamassa missä kirkon piirissä mennään ja toki nauttimassa hartaasta tunnelmasta, usein kuitenkin ahdistun ja masennun hiukan saarnoista, vieläkö sitä perisyntiä ja ihmisen kelvottomuutta pitää ruokkia?

Kirjoitat hienosti. Itsekin teen status tsekkauksia kuten kirjoitat lopuksi. Reaktiokin on sama. Armosta ja rakkaudesta puhuvat hyvin vähän verrattuna synnistä, syyllistämisestä tai kadotuksella pelottelusta.

Tuosta kotiin palaamisesta en tiedä. Siis koska en tiedä. Olen agnostikko. Ymmärrän ettei ihminen voi tietää kaikkea. Ihmisen tieto ja ymmärrys kasvaa kokoajan, mutta emme tiedä edes sitä minkä osuuden tästä maailmankaikkeudesta tällä hetkellä ymmärrämme. Onko se 2% vai 80% vai jotain muuta. Emme yksinkertaisesti tiedä sitä ja sen kanssa on elettävä. Ja on itse asiassa ihan mukava elää ajatuksen kanssa, että ihminen oppii loputtomasti uusia asioita. Pidän siitä ajatuksesta. Jumalaan en siis usko jos pitää jotain uskoa tunnustaa. Mieluiten tosin sanon etten voi tietää onko sitä vai ei, mutta olen 99% varma ettei jumalaa tai jumalia ole olemassa.

Kirkko on hyvin paljon olemassa itseään varten. Pitävät vallastaan tiukasti kiinni. Papit pitävät vallasta kirkon sisällä tiukasti kiinni. Demokratia puuttuu kun kirkko on teokratia. Hyvätekeväisyyttä tekee vain sen verran, että voi sanoa sitä tekevänsä. Suurin osa hyväntekeväisyydestä on vapaaehtoisten tai vaikka valtion lahjoittamaa rahaa(esim. kirkon ulkomaantuki). Pidän kirkon toimintaa moraalittomana monin tavoin. Kannatan moraaliltaan korkeampia järjestöjä, en kirkkoa.

Vierailija
94/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaiset ovat viime vuosina maksaneet kirkollisveroa noin miljardin verran. " Pääsee taas ostelemaan pääsiäismunia ja viinaa.

http://yle.fi/uutiset/3-9378494

Vierailija
95/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se on tehty. Vihdoinkin. Erosin kirkosta.

Päätin laittaa rahat liikuntakeskuksen jäsenyyteen. Sain samalla rahalla vuoden jäsenyyden. Sillä saan enemmän hyvää mieltä, ja kaupanpäälle terveellisemmän sekä hyvin voivan kehon.

Huh, kun otti koville tällaien päätös. En ymmärrä miksi?

Vierailija
96/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kuulu eikä lapsiakaan ole kastettu. Mies kuuluu mutta meitä ei voitu vihkiä kirkossa (eikä edes mies sitä halunnut), joten maistraatissa mentiin.

En mä koe että mistään olisin paitsi jäänyt, ehtoolliselle voi mennä jos haluaa (olen käynyt rippikoulun),mä en ole halunnut. Viimeksi kävin kirkossa vuonna 2002.

Vierailija
97/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu. Erosin neljä vuotta sitten kun tajusin miten vähän kirkko tekee hyvää verrattuna kirkon miljardi tuloihin ja miljardi omaisuuteen.

En usko jumalaan, koska sitä ei voi tietää.

Vierailija
98/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kuulu eikä lapsiakaan ole kastettu. Mies kuuluu mutta meitä ei voitu vihkiä kirkossa (eikä edes mies sitä halunnut), joten maistraatissa mentiin.

En mä koe että mistään olisin paitsi jäänyt, ehtoolliselle voi mennä jos haluaa (olen käynyt rippikoulun),mä en ole halunnut. Viimeksi kävin kirkossa vuonna 2002.

Mulle oli ihmeellisen vapauttavaa erota kirkosta. Tuli hyvä olo. Olen löytänyt elämääni syvällisempää merkitystä kun huomasin uskonnon olevan ihmisen sepitystä, siis kaikkien uskontojen.

Vierailija
99/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu. Ei ole minun yhteisöni. Arvostan kirkon tekemää työtä (diakonia, perheasiainneuvottelu, kerhot jne.) mutta en voi tukea systeemiä jossa kunta voi olla järjestämättä palveluja koska seurakunta järjestää.

Vierailija
100/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun. Kirkko tekee paljon hyvää, kuten moni on maininnut. Käyn joskus kirkon tilaisuuksissa kuten konserteissa. Monet kirkkorakennukset ovat kauniita.  Uskon myös johonkin korkeampaan voimaan, jonka yksi ilmenemismuoto kristillinen kirkko on. Täysin maallistunut maailma tuntuisi kylmältä.

Oletko koskaan tarkistanut miten vähän kirkko oikeastaan tekee hyvää? Sillä on miljardi tulot joka vuosi ja huikea omaisuus esim. Suomen metsämaata. Siitä huolimatta kirkko antaa hyväntekeväisyyteen vain vaivaisin yhden prosentin toiminnastaan. 1%. Onhan se mielestäni pöyristyttävän vähän.

Vai onko se sinusta "paljon hyvää"? siis yksi prosentti, 1%?

vuoden verotuksessasi!

eroakirkosta.fi Niin ehdit vapautua kirkollisverosta jo ensi