Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulutko kirkkoon? miksi / miksi et?

Vierailija
25.12.2016 |

Peukku ylös jos kuulut kirkkoon, peukku alas jos et.

Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu koska en usko Jumalaan. Kirkko tekee kyllä paljon hyvää ja arvostan sitä. Mutta koin henkisesti ja älyllisesti epärehelliseksi kuulua kun en usko ollenkaan vaikka miten yrittäisi.

Miksi edes yrität? Jos siinä ei ole järkeä niin ei ole..

Kirkko muuten tekee yllättävän vähän hyvää kunnhuomioi sillä olevan miljardi tulot ja omaisuus..

Vierailija
122/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuluin aamulla, nyt asia on hoidettu. Kiitos muistutuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu. Erosin kolme vuotta sitten. Teen hyväntekeväisyyttä järjestöjen kautta jotka käyttää yli 2% tuloistaan hyväntekeväisyyteen toisin kuin kirkko. Tarkista vaikka tilinpäätöksistä jos on vaikea uskoa.

Vierailija
124/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän kirkko hyvää tekee, tosi vähä, jos sen omaisuuteen ja poskettoman tuloihin suhteuttaa. Piispojen palkat taas on hurjia. Ei mitään järkeä..

Vierailija
125/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riitti. Enkä oikeastaan ole uskonut edes riparilla tota Jesse juttua enkä jumalaankaan.

Vierailija
126/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon, olen ns. agnostikko, en suoranaisesti usko, mutten pidä mahdottomanakaan, olen avoin kaikille vaihtoehdoille. Kirkko tekee tärkeää työtä ja tarjoaa hengellistä ravintoa sitä kaipaaville ja tukea vaikeissa elämäntilanteissa/kriiseissä. Totuus jumalasta selviää vasta kuolemamme jälkeen, en vaivaa sillä kovin usein päätäni.

Kristillinen kirkko kuuluu mielestäni myös Suomen kulttuuriin ja historiaan vahvasti, joten olisi sääli nähdä sen kuihtuvan. Ja jos niin kävisi, ei ole vaikea keksiä mikä tuon syntyneen uskonnollisen tyhjiön Suomessa lopulta täyttäisi: Islam. Siihen ne koko ajan pyrkivät, ympäri maailmaa. Ne käyvät kieroja ristiretkiään koko ajan. Ajattelen siis kirkkoon kuulumistani myös vastavoimana Islamille.

Vierailija
127/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, koska uskonnolla ei ole minulle mitään merkitystä. Lapsena kastettiin ja rippikoulun kävin, koska oli tapana. Sitten aikuistuin ja aloin elää omaa elämääni.

Vierailija
128/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusteni perusteella kirkon palveluksessa ja varsinkin hallinnon virkamiehissä on vain itsekästä, ahnetta ja kusipäistä väkeä. Varsinkin kirkkohallituksen työntekijät kuuluvat silmissäni alimpaan saastaan. Olen näihin mulkkuihin törmännyt työssäni ja siellä on todella maski pudonnut. Siellä ei oman ahneuden edelle mene mikään. Valitettavasti välillisesti tätä kuonaa joudun tukemaan, mutta en suoraan verojen kautta.

Vierailija
129/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en missään nimessä. Kirkko huijaa aina, paitsi silloin kunnhyväksikäyttää..

Vierailija
130/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon, olen ns. agnostikko, en suoranaisesti usko, mutten pidä mahdottomanakaan, olen avoin kaikille vaihtoehdoille. Kirkko tekee tärkeää työtä ja tarjoaa hengellistä ravintoa sitä kaipaaville ja tukea vaikeissa elämäntilanteissa/kriiseissä. Totuus jumalasta selviää vasta kuolemamme jälkeen, en vaivaa sillä kovin usein päätäni.

Kristillinen kirkko kuuluu mielestäni myös Suomen kulttuuriin ja historiaan vahvasti, joten olisi sääli nähdä sen kuihtuvan. Ja jos niin kävisi, ei ole vaikea keksiä mikä tuon syntyneen uskonnollisen tyhjiön Suomessa lopulta täyttäisi: Islam. Siihen ne koko ajan pyrkivät, ympäri maailmaa. Ne käyvät kieroja ristiretkiään koko ajan. Ajattelen siis kirkkoon kuulumistani myös vastavoimana Islamille.

Paras vastavoima islamille on uskonnottomuus. Se toimii myös islamin jälkeen tuleville uskonnoille.

Mutta sitä kirkko vastustaa koska samalla menee kirkon valta-asema ja mukavat piispanvirat. Kovin itsekästä? Sellainen kirkkomme johtajisto on.

131/160 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon enkä usko Jumalaan. En myöskään usko yksisarvisiin, joulupukkiin, Mikki Hiireen tai mihinkään muuhunklaan satuolentoon. Minusta uskonto pitäisi erottaa valtiosta ja valtiollisista juhlista. Luulen, että näin tapahtuukin, kun suuret ikäluokat lähtevät. Kirkko teki siinä virheen, ettei se uudistunut ihmisten mukana, vaan piti kiinni asioista, jotka eivät uusia sukupolvia enää palvele. Joku homoparien vihkimisen kieltäminen on jotenkin teennäistä hurskastelua.

132/160 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko jumaluuksiin enkä siksi kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaankaan. Mielestäni ev.lut.- ja ortodoksikirkon erityisasema valtiossa tulisi purkaa mahdollisimman pian.

Vierailija
133/160 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Agnostikko kyllä yleensä on selvittänyt mitä vähän kirkko tekee hyvää. Vain 1% menee hyväntekijyyteen...

Vierailija
134/160 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu erosin seitsemän vuotta sitten. Vasta silloin valitettavasti.

Kirkko ja valtionpitäisi erottaa ennen kuin islam ottaa kirkon paikan

Vierailija
135/160 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa teistisenä agnostikkona uskoa myös islamiin, sillä voihan olla että se onkin oikea uskonto.

Tuo arvo tyhjiölässytys on suoraan sanottuna lapsellista. Maailmassa on muitakin arvoja kuin uskonnot. Ateisteillakin on arvoja ja pyrkimys hyvässä elämään, ei ihminen tarvi uskontoa mihinkään.

Vierailija
136/160 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu, olen ateisti ja erosin kirkosta yli 10 vuotta sitten. Kastettu on ja riparin kävin. Siinä käyttämäni "palvelut". Naimisiiin menin maistraatissa. Hautaan/uurnaankin pääsen aikanaan ilman kirkkoa.

Vierailija
137/160 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu koska en usko jumalaan ja oikeat huväntekeväisyys järjestöt tekevät paljon enemmän hyvää rahoillani.

Lisäksi valtio maksaa jo nyt hautauksen ja arvokkaiden kirkkojen kunnostuksen.

Vierailija
138/160 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Agnostikoille on päivän selvää että uskonnoissa kaikki on keksittyä vallan ja rahan takia. Oletko selvittänyt ja miettinyt?

Suomen kulttuuriin kuului aikanaan myös lasten kurittaminen selkäsaunalla. Ajat muuttuu. Joten niin on nyt aika erottaa uskonnot valtiosta, etenkin valtion kirkko, ettei islamisi kaappa sitä ja sitten ollaan kusessa jos silloin edelleen uskonto on osa valtiota kuten nyt.

Vierailija
139/160 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu enää. Nytkin on hyvä päivä erota ettei vaan unohdu ennen seuraavaa vuoden vaihdetta.

Vierailija
140/160 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vihdoin erota. Vaikka sitten päivän myöhässä tammikuussa, niin onpahan tehty ensivuodelle sitten valmiiksi.

Osaako kukaan sanoa miksi tällaiset asiat ovat niin vaikeita päättä tai tehdä eli siis tää kirkosta eroaminen? Se on ollut pitkään mielessä mutta ei vaan oo saanut päätettyä ja tehtyä asiaa aikaisemmin...