Kuulutko kirkkoon? miksi / miksi et?
Peukku ylös jos kuulut kirkkoon, peukku alas jos et.
Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.
Kommentit (160)
Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni.
Onpahan lapsilla ainakin helpompaa haudata sitten aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni.
Onpahan lapsilla ainakin helpompaa haudata sitten aikanaan.
Itse taas pidän hautapaikkaa kivineen kaikein kallempana, hankalimpana ja työläimpänä tapana jälkeläisille.
Hautapaikan saa nykyään enää muutamaksi kymmeneksi vuodeksi (hjinta sama kuului kirkkoon tai ei) ja lisää pitää maksaa (mikä on ihan oikein). jos kauemmin haluaa paikan pitää itsellään. Jos kukaan lapsista ei halua maksaa, niin kivi murskataan ja käytetään tienpohjaan. Harvempi jälkeläinen hautakiveä kuitenkaan itselleen haluaa.
Lisäksi haudan hoito on työlästä etenkin, jos ei asu lähellä. Kukatkaan ei ole halpoja enää. Toki saa kirkolta rahalla haudanhoidon, mutta sekin alkaa olla aika tyyristä (näin kuulukin olla).
Omalla edesmenneellä vanhemmallani ei ole hautaa vaan laatta uurnahautausmaan yhteydessä. Näin tulee olemaan toisellakin vanhemmalla. Ei haudanhoitoa eikä maksuja. Laatta pysyy tuolla todella kauan. Itse haluan tuhkat heitettäväksi tuulen enkä halua edes sitä laattaa. Kirkkomaalle en todellakaan halua mistään hinnasta. Näin minä ja lapseni olemme vapaita pakkohaudanhoitoperinteestä.
Kirkko on jumalaan uskovien yhteisö. Itse en usko jumalien olemassaoloon. Minulla ei siis ole syytä kuulua kirkkoon.
En kuulu. Kerta en usko kirkon kaikkein keskeisimpään sanomaan ja toimintaan, niin minulla ei ole syytä kuulua siihen.
Erosin kirkosta, koska se ei suostunut vihkimään minua, kastettua, rippikoulunkäynyttä ja kirkollisveronsa maksanutta. Koska puolisoni ei kuulunut kirkkoon. Uskovainen äitini paheksui ratkaisuani ja ehdotti, etten eroaisi vaan yrittäisin muuttaa kirkkoa sisältä päin. Kysyin siltä, että kannattaako kommunistin liittyä Kokoomukseen ja pyrkiä muuttamaan sitä mieleisekseen? Asiasta ei sitten enää keskusteltu.
Maksan mielelläni kirkollisveroa. Kirkko tekee paljon hyvää työtä ja olen itsekin saanut apua hätätilanteessa. Lisäksi lapsi harrastaa ja leireilee joko ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi.Ja olen sitä mieltä, että uudistaminen on helpompaa sisältä. Eli jos kaikki normaalit ihmiset kuuluvat kirkkoon ja kertovat mielipiteitään näistä hankalista asioista, enemmistön mielipidettä kuunnellaan ja änkyrät ja vanhoilliset joutuvat väistymään.
En kuulu. Kuten en kuulu mihinkään muuhunkaan järjestöön/organisaatioon, jonka ydinajatukseen en usko.
Erosin heti, kun tulin siihen ikään että tajusin ajatella asiaa. Ei ole mitään syytä uskoa, että minkäänlaisia jumalia olisi olemassa, enkä ymmärrä tapakristillisyyttä. Kaiken kirkollisiin toimintoihin perinteisesti liittyvän voi tehdä myös omannäköisellä tavallaan, ihan hullua sekoittaa niihin kristillisiä rituaaleja ellei niihin usko ihan tosissaan. Kirkollisverollekin keksin parempaa käyttöä. Kirkolla on paljon omaisuutta muutenkin, saavat pärjätä ilman minun lahjoituksiani.
En kuulu, koska en ole kristitty.
Kuulun toistaiseksi mutta käyn Jaakobin painia siitä eroaisinko. Valtiokirkko ei enää nojaa opetuksessaan Raamattuun vaan on maallistunut harhaoppiseksi.
En kuulu; olen ateisti enkä käytä kirkon palveluita.
En kuulu kirkkoon koska en usko Jumalaan. En ole myöskään koskaan käyttänyt mitään kirkon palveluita.
En kuulu, en ole koskaan kuulunukaan. En kuulu myöskään mihinkään toiseen uskoon, kuten ei miehenikään eivätkä lapsemme.
Näin on hyvä. Eihän sitä koskaan tiedä tulenko myöhemmin uskoon tai löydänkö elämääni jotain muuta syvempää sisältöä, mutta ainakim nyt näin on hyvä. Lapset saavat myöhemmin itse päättää mitä haluavat tehdä.
Kuulun. Kirkko tekee paljon hyvää, kuten moni on maininnut. Käyn joskus kirkon tilaisuuksissa kuten konserteissa. Monet kirkkorakennukset ovat kauniita. Uskon myös johonkin korkeampaan voimaan, jonka yksi ilmenemismuoto kristillinen kirkko on. Täysin maallistunut maailma tuntuisi kylmältä.
En kuulu, pari vuotta sitten erosin kirkosta. En käytä palveluja, lisäksi kirkon toiminta on mennyt koko ajan huonompaan suuntaan.
Liian kallista. Uskon kuitenkin.
Erosin kirkosta noin 10 vuotta sitten, melkein heti kun se tuli netin kautta mahdolliseksi.
Nykyään minusta on suorastaan väärin kuulua uskontokuntaan, jonka oppeja ei usko. Olen ollut 35 vuotiaaksi asti tapalutku vaikka olenkin ollut koko aikuisikäni pesun kestävä ateisti.
Valtio ja kirkko pitäisi vihdoinkin erottaa kunnolla toisistaan ja poistaa uskontoon perustuvat perusteettomat etuoikeudet. Kouluissa ei myöskään pitäisi opettaa oppilaan omaa uskontoa vaan ainoastaan uskontoja yleissivistävässä muodossa.
Uskonnolla ei pidä olla mitään valtaa eikä virallista asemaa yhteiskunnassa, se on jokaisen oma henkilökohtainen asia ja uskonnollisetyhteisöt toimikoon kuin mikä tahasa yhdistys.
Erosin, koska kirkko ei ratkaissut naispappauteen liittyviä kysymyksiä. Aina kun luin lehdistä naispappeihin kohdistuvasta syrjinnästä vatsaani alkoi kirjaimellisesti koskea. En halunnut enää olla jäsenenä yhteisössä, joka toimi periaatteitteni (tasa-arvoisuus) vastaisesti.
Nyt kirkon kannanotot ja käytännöt eivät sillä tavoin loukkaa minua, kun en ole jäsen. Kannatan myös tasa-arvoista avioliittolakia. Avioliitto on mielestäni kahden toisiaan rakastavan välinen keskinäinen sopimus, johon liittyy laisäädännöllisiä oikeuksia ja velvollisuuksia. Kirkolla ei sopimuksessa ole mitään osuutta. Naimisissa olen ollut yli 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Peukku ylös jos kuulut kirkkoon, peukku alas jos et.
Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.
Vähän hassua että lasket sen syyksi erota kirkosta, että ei ole lasta kastettavaksi.
Onko sinulle syy olla liittymättä harrasteseuraan se että et voi liittää sinne myös lasta?
Ymmärrän että uskova haluaa liittää lapsen samaan seurakuntaa, koska pitää seurakunnan jäsenyyttä tärkeänä asiana, vaikkakin olen sitä mieltä että seurakuntaan ei pitäisi saada liittää vauvoja, vaan siihen pitäisi olla joku ikäraja, vaikka 18 vuotta, tai edes 16 vuotta ja ehdottomasti ilmastava itse tahto liittymiseen.
Olen eronnut kirkosta yli 10 vuotta sitten.
Kirkon, tai tarkemmin sanottuna uskonnolliset tai yksikään yhtä asiaa ajava organisaatio ei ole minun juttuni.
Kirkko tekee toki paljon hyvää, mutta sekin huomioiden, kirkko on vastoin arvojani.