Kuulutko kirkkoon? miksi / miksi et?
Peukku ylös jos kuulut kirkkoon, peukku alas jos et.
Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
En kuulu. Ei ole minun yhteisöni. Arvostan kirkon tekemää työtä (diakonia, perheasiainneuvottelu, kerhot jne.) mutta en voi tukea systeemiä jossa kunta voi olla järjestämättä palveluja koska seurakunta järjestää.
Samaa mieltä. Perheasianneuvottelu on ihan ok työtä, mutteivät he siinä mitään ihan huippuja ole. Papin koulutuksella kun ei ymmärrä ihmisen mieltä kuten vaikkapsykologin koulutuksella.
Muuten psykologeista aika harva kuuluu kirkkoon tai uskoo jumalaan. sama kuin tiedemiehillä. Kirkon tarina jumalasta on heille vaan liian paksua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu. Ei ole minun yhteisöni. Arvostan kirkon tekemää työtä (diakonia, perheasiainneuvottelu, kerhot jne.) mutta en voi tukea systeemiä jossa kunta voi olla järjestämättä palveluja koska seurakunta järjestää.
Samaa mieltä. Perheasianneuvottelu on ihan ok työtä, mutteivät he siinä mitään ihan huippuja ole. Papin koulutuksella kun ei ymmärrä ihmisen mieltä kuten vaikkapsykologin koulutuksella.
Muuten psykologeista aika harva kuuluu kirkkoon tai uskoo jumalaan. sama kuin tiedemiehillä. Kirkon tarina jumalasta on heille vaan liian paksua...
Jumalan olemassaolon ja raamatun "totuuksien" todistelijoiden joukossa näkee yliopistoväkeä ja muuta älymystöä yhtä vähän kuin "hengellisten eheyttäjien" (=puoskareiden) joukossa!
-Todella, miksiköhän...?!
peri-ja kuolemansynti kirjoitti:
Seuratkaa vastustavatko samat edustajat eutnaasia-aloitetta, jotka haluaisivat kuolemantuomion Suomeenkin?
-Totta, Suomen eduskunnassa on KUOLEMANTUOMION kannattajia !
Oletkohan edes lukenut eutanasia aloitetta kun puhut kuolemantuomiosta?
Aloitteessa ehdotetaan itsemurhalupaa sellaisille, jotka ovat täysissä mielen voimissa, mutta kivut ovat pahat tai elämä on muuttunut sairauden myötä sietämättömäksi tai muuttuu(esim. Altsheimer tai Parkinsson tai ALS).
Näiden syntimiesten ajatuksen kulku on kyllä käsittämätöntä :D
En kuulu. Miksi kuuluisin kun en usko jumalaan saati jesseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni.
Onpahan lapsilla ainakin helpompaa haudata sitten aikanaan.
Millä tavalla kirkkoon kuuluvan hautaamien on helpompaa? Multa kevyempää? Maa pehmeämpää? Arkku kevyempi kantaa?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin kirkkoon kuuluvasta ihmisestä ei tarvi maksaa kun pappi siunaa kun taas jos henkilö ei kuulu kirkkoon nii pappi ottaa maksun.
Naispapit joustaa tässäkin asiassa. Isäni ei kuulunut kirkkoon naispappi tuli silti haudalle siunaamaan hautauksen. Olisi tullut kappeliinkin, mutta kappeli maksullinen silloin. Tämä naispappi ei ottanut mitään maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni.
Millä tavalla kirkkoon kuuluvan hautaamien on helpompaa? Multa kevyempää? Maa pehmeämpää? Arkku kevyempi kantaa?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin kirkkoon kuuluvasta ihmisestä ei tarvi maksaa kun pappi siunaa kun taas jos henkilö ei kuulu kirkkoon nii pappi ottaa maksun.
Naispapit joustaa tässäkin asiassa. Isäni ei kuulunut kirkkoon naispappi tuli silti haudalle siunaamaan hautauksen. Olisi tullut kappeliinkin, mutta kappeli maksullinen silloin. Tämä naispappi ei ottanut mitään maksua.
Naispapit tietää omakohtaisesti mitä on syrjiminen. Siksi ovat inhimillisempiä kuin kirkonmiehet jotka erityisesti kirkossa ovat olleet vallassa pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun. Kirkko tekee paljon hyvää, kuten moni on maininnut. Käyn joskus kirkon tilaisuuksissa kuten konserteissa. Monet kirkkorakennukset ovat kauniita. Uskon myös johonkin korkeampaan voimaan, jonka yksi ilmenemismuoto kristillinen kirkko on. Täysin maallistunut maailma tuntuisi kylmältä.
Moni täällä kyllä sanoo kirkon tekevän kovin vähän hyvää, vain prosentti mammuttiomaisuudesta menee hyväntekeväisyyteen. Onko totta?
Jo nyt arvokkaat kirkkorakennukset pysyvät pystyssä valtion varoin ja rahalla. Ei kai kukaan niitä ole ehdottanut tuhottavaksi? Kirkko nyt myy ne vaikka ravintolaksi(tapahtuu ulkomailla) jos rahapula yllättää. Siksi hyvä että valtio huolehtii niistä, kun kirkon moraali ei riitä.
Miksei korkeammaksi voimaksi sinulle käy rakkaus tai maailmankaikkeuden ihmeellisyys? Ne ovat suuremmoisempia ja lämpimämpiä asioita kuin vähän salakavala kristinusko. Miksi pitää olla paimentolaisten kirjoittama satutarina?
En kuulu. Liian kallista. En usko Jumalaan.
En kuulun koskaan, koska väärä uskonto minulle. Uskon vain yhteen jumalaan
En kuulu, en halua maksaa 500 vuodessa siitä että en käy siellä kertaakaan. En usko jumalaan eikä kiinnosta koko humpuuki. Kirkko ei tee mitää hyvää. Ottaa vaan.
Harva näköjään enää kuuluu. Itsekin erosin ja näköjään tänään eroaa yli 2000 uutta henkilöä kirkosta. Melkoinen vyöry käynnissä just nyt.
Eroakirkosta.fi ja sieltä tilastot.
onkos siinä olemassa joku sääntö että kirkkoon kuulumatonta ei haudata pyhälle maalle.Heidät haudataan ilmeisesti kaiketi johonkin sellaiseen paikkaan mitä kirkko ei ole siunannut.En tiedä saavatko sitten hautakiveäkään haudallensa.
Eivät ilmeisesti saa myöskään osallistua mihinkään pyhään.Ehtoolliseen,rippikouluun tai mennä naimisiin kirkossa.
Sama juttu. Olen varmasti maksanut jo niin paljon mitä palveluja tulen ikinä käyttämään. Sitäpaitsi kirkkohan laskuttaa hautaamisesta ja muista kaikilta saman.
En kuulu kirkkoon, enkä mihinkään muuhunkaan uskovaisten yhteisöön. Minun ei tarvitse selittää tätä enempää.
En kuulu, erosin heti kun täytin 18. Olisin eronnut jo aikaisemmin, jos olisin saanut vanhemmilta luvan. En usko jumaliin tai kirkon oppeihin enkä käytä kirkon palveluja, joten ei ole mitään syytä olla klubin jäsen.
En kuulu koska en usko Jumalaan. Kirkko tekee kyllä paljon hyvää ja arvostan sitä. Mutta koin henkisesti ja älyllisesti epärehelliseksi kuulua kun en usko ollenkaan vaikka miten yrittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naispapit tietää omakohtaisesti mitä on syrjiminen. Siksi ovat inhimillisempiä kuin kirkonmiehet jotka erityisesti kirkossa ovat olleet vallassa pitkään.
Eipä auta papitarta minkäänlainen siunaus
papittaren navan alta
aina löytyy kiusaus.
-Tällaista törkypostia saivat ensimmäiset naispapit hihhuleilta ja änkyröiltä.
En ole koskaan kuulunut kirkkoon. Harkitsin siihen liittymistä joskus vähän ennen rippikouluikää, koska kaikki kaveritkin kuuluivat kirkkoon ja olisin halunnut samalle rippileirille heidän kanssaan. Sain vanhemmiltani luvan liittyä kirkkoon, mutta päätin kuitenkin olla liittymättä, koska en uskonut mihinkään jumalaan (enkä usko vieläkään) ja koska "halu olla niin kuin muut" ei sitten kuitenkaan tuntunut niin tärkeältä kuin oma elämänkatsomus.
Vierailija kirjoitti:
onkos siinä olemassa joku sääntö että kirkkoon kuulumatonta ei haudata pyhälle maalle.Heidät haudataan ilmeisesti kaiketi johonkin sellaiseen paikkaan mitä kirkko ei ole siunannut.En tiedä saavatko sitten hautakiveäkään haudallensa.
Eivät ilmeisesti saa myöskään osallistua mihinkään pyhään.Ehtoolliseen,rippikouluun tai mennä naimisiin kirkossa.
Mikä nyt kenellekin on pyhää? Minulle kaikki maa on yhtä pyhää. Samalle hautausmaalle uskomattomatkin haudataan ellei sitten halua tuhkan sirottelua mereen kuten appiukkoni tai johonkin muualle. Onhan noita yksityisiäkin hautausmaita.
Ja tietenkin jokainen saa sellaisen hautakiven jonka haluaa. Ihme pelottelua..
Kuka nyt haluaa ehtoollisella saati rippikouluun. Portut ja muut aikuistumisleirit ovat selvästi parempia kun niistä nääs puuttuu taikauskohöpötys joka sekoittaa nuoren mielen.
Pidätkö aivopesua vastuullisena toimintana?
Onneksi kirkko kuihtuu omaan itsekkyyteensä näköjään kovaa vauhtia. Mihinköhän valmistuvat papit työllistyy vai onko niiden opiskelumääriä jo laskettu?
Seuratkaa vastustavatko samat edustajat eutnaasia-aloitetta, jotka haluaisivat kuolemantuomion Suomeenkin?
-Totta, Suomen eduskunnassa on KUOLEMANTUOMION kannattajia !