Kuulutko kirkkoon? miksi / miksi et?
Peukku ylös jos kuulut kirkkoon, peukku alas jos et.
Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.
Erosin aikanaan siksi ettei kirkko kunnioita ihmisiä sellaisena kuin he ovat. Sitten huomasin kirkon tekevän tosi vähän itse hyväntekeväisyyttää. Useimmiten siellä on vapaaehtoiset hommissa tai mikä törkeintä, kirkon ulkomaanapu on pääasiassa valtiolta tulevaa budjettirahoitusta. Ei siis kirkon omista varoista juuri ollenkaan!?!
Myöhemmin huomasin etten edes usko jumalaan. Ja että paimentolaisten kirjoittama tarina paratiisista ja helvetistä on melkoinen keksintö, kaikkine hirveyksineen mitä raamatussa oikein onkaan.
Sen jälkeen olen kannattanut enemmän YK:n ihmisoikeuksia, jotka on kirjoitettu alle sata vuotta sitten, eikä vajaa 2000 vuotta sitten. Pidän kehityksestä, en vanhoollisista.
Hyvä esimerkki on myös "kirkon jakama ruoka-apu".
Ruoka tulee lahjoituksena yrityksiltä ja EU:lta. Jakamiseen liittyät työt hoidetaan vapaaehtoisilla työntekijöillä. Kirkko ei tee oikeastaan mitään muuta kuin kerää kunnian toiminnasta.
En kuulu kirkkoon, koska en usko jumalaan tai muihin satuolentoihin.
Raamatussa on hyviäkin oppeja, mutta kyllä minä ainakin enemmän annan arvoa mm. Déclaration des droits de l'homme et du citoyen ja muille merkittäville teoille ihmisten tasavertaistamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaan ottaen kirkon toiminnasta alle 2% menee hyväntekeväisyyteen.
Etkö usko? Sen voi jokainen tarkistaa kirkon tilinpäätöksestä.
Tuossa 2%:ssa on jo mukana myös keräykset, lahjoitukset ja kolehtitulot.
Kirkollisverosta hyväntekeväisyyteen menee noin 1%.
Jos keskituloinen ihminen tienaa 40.000€ vuodessa ja maksaa siitä keskimääräisen kirkollisveron mukaan 600€, niin siitä menee hyväntekeväisyyteen 6€.
Pistä kerran vuodessa joulupataan 10€, niin teet enemmän hyväntekeväisyyttä kuin kirkon kautta kirkollisveroa maksamalla.
Koko evankelis-luterilaisuuden perusta vaikuttaa minusta todella huteralta. Yksin Raamattu -periaate ei vaan nimittäin kerta kaikkiaan toimi koska Raamattua voi tulkita niin monin eri tavoin ja evankelis-luterilaisuudessa ei ole juuri mitään raameja jotka määrittelisivät että mikä on oikeaoppista tulkintaa ja mikä ei. Joku voi sanoa että Raamattu kieltää homoparien vihkimisen ja joku toinen voi väittää että eipäs kiellä ja kummallakaan ei ole mitään mihin perustaa näkemystään.
Siksi evankelis-luterilaisuus onkin ajautunut isoihin ongelmiin: osa kirkoista (esim. Ruotsi) vihkii homopareja, osa ei. Osa vihkii eronneita ja osa ei. Osa hyväksyy ehkäisyn ja osa taas ei. Ja niin edespäin. Mitään yhtenäisyyttä ei juurikaan ole ja pelkästään Suomen ev.lut-kirkon sisällä on valtavia näkemyseroja ihan keskeisissä opillisissa asioissa.
Ortodokseilla ja katolisella kirkolla sen sijaan on kummallakin traditio joka määrittää raamit sille miten Raamattua kuuluu tulkita ja katolisella kirkolla sen lisäksi opetusvirka joka viime kädessä määrää sen mikä on oikeaa oppia ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin aikanaan siksi ettei kirkko kunnioita ihmisiä sellaisena kuin he ovat. Sitten huomasin kirkon tekevän tosi vähän itse hyväntekeväisyyttää. Useimmiten siellä on vapaaehtoiset hommissa tai mikä törkeintä, kirkon ulkomaanapu on pääasiassa valtiolta tulevaa budjettirahoitusta. Ei siis kirkon omista varoista juuri ollenkaan!?!
Myöhemmin huomasin etten edes usko jumalaan. Ja että paimentolaisten kirjoittama tarina paratiisista ja helvetistä on melkoinen keksintö, kaikkine hirveyksineen mitä raamatussa oikein onkaan.
Sen jälkeen olen kannattanut enemmän YK:n ihmisoikeuksia, jotka on kirjoitettu alle sata vuotta sitten, eikä vajaa 2000 vuotta sitten. Pidän kehityksestä, en vanhoollisista.
Hyvä esimerkki on myös "kirkon jakama ruoka-apu".
Ruoka tulee lahjoituksena yrityksiltä ja EU:lta. Jakamiseen liittyät työt hoidetaan vapaaehtoisilla työntekijöillä. Kirkko ei tee oikeastaan mitään muuta kuin kerää kunnian toiminnasta.
Kun kirkon toimintaan perehtyi vähän tarkemmin, niin huomaa suurimman osan kirkon auttamista olevan sellaista, jonka maksaa ja tekee ja tuottaa joku muu. Kirkko kerää vain kunnian.
Jumalan kun hyvin hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole olemassa, niin miksi rakentaa sellaisen arvauksen varaan? Siksi lahjoitan todellisille hyväntekeväisyysjärjestöille satasen, enkä tietenkään maksa kirkon jäsenmaksua kun pidän heidän toimintaa yhteiskunnalle haitallisena.
Erosin kirkosta kun olin 20, koska en ole koskaan uskonut mutta en saanut vaan heti aikaiseksi erota. Kirkon palveluita en ole tuon jälkeen käyttänyt ja sitä ennenkin vain kun kävin rippikoulun suvun painostuksesta ja kun kastettiin vauvana.
En kuulu enää kirkkoon, koska se viime aikoina on toiminut rankasti kannattajakuntansa enemmistön etuja vastaan. Kirkko on antanut samat (hautapaikka- ym. hinnat) kirkosta eronneille. Kirkko aikoo alkaa arkkipiispan suulla toimia lainvastaisesti maasta karkoitettavien kysymyksessä. Lisäksi täällä entisessä surakunnassani erään ahdasmielisen herätysliikkeen kannattajia suositaan mm. seurakunnan kesätöissä. Eli syynä kirkkoonkuulumattomuuteeni on kirkonharjoittama mielistely ja nuoleskelu kaikkia muita kuin jäsentensä suurta enemmistöä kohtaan. Luonnehdin itseäni nykyään kysyttäessä sitoutumattomaksi kristityksi. Voin palata kirkkoon, jos sen toiminta jämeröityy.
Kuuntelin paria tiedemiestä, Syksy Räsänen ja Esko Valtaoja, ja vakuutuin ettei maailmassa ole jumalaa. Jos olisikin, niin on mahdoton sanoa minkä uskonnon mukainen se on.
Ainut syy kuulua kirkkoon olisi se että se tekee välillä vähän hyvää. No, tilinpäätös osoittaa et 1% liikevaihdosta menee hyväntekeväisyyteen. Naurettavan vähän siis. Erosin, ja lahjoitin tuon 1%:n kirkollisverosta tuplana SPR:lle ja MLL:lle kummallekin. Eli nelinkertainen hyvätekeväisyys vaikutus tuli sillä. Suosittelen.
En kuulu kirkkoon. Vanhemmat "poistivat mut kirkosta" kun olin n. 2v. Hyvä niin.
Kaikilla pitää olla vapaus valita uskonto ja uskooko jumalaan.
En kuulu. Mikään uskonto ei tunnu muulta kuin ihmisen vilkkaan mielikuvituksen tulokselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni.
Onpahan lapsilla ainakin helpompaa haudata sitten aikanaan.
Millä tavalla kirkkoon kuuluvan hautaamien on helpompaa? Multa kevyempää? Maa pehmeämpää? Arkku kevyempi kantaa?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin kirkkoon kuuluvasta ihmisestä ei tarvi maksaa kun pappi siunaa kun taas jos henkilö ei kuulu kirkkoon nii pappi ottaa maksun.
Ihan sujuvasti meidänkin suvussamme on jo kolmen sukupolven vainajat saatu haudan lepoon ilman että on ollut pappia puhumassa pehmeitä montun äärellä.
Erosin jo pienenä kirkosta (tai siis vanhemmat erotti). En kuulu kirkkoon koska en ole kristinuskoinen, eikä ole mitään tarvetta hyödyntää kirkkoa muutenkaan (esim. häät, kastajaiset jne.). En ole 10 vuoteen astunut jalallanikaan kirkkoon.
Erosin muutama vuosi sitten kun todella tajusin, miten paljon kirkollisveroa maksan. Olen maksanut työelämäni aikana tuhansia euroja kirkolle ja voin hyvällä omallatunnolla kokea 'maksaneeni takaisin' äitilapsikerhot/muskarit/jne minne lapsena osallistuin ja olihan ne kivoja. En vaan koe, että saan kirkolta mitään vastinetta rahoilleni kun olen itse lapseton ja maistraattivihitty.
Eikun nyt valehtelin! Olen ollut kyllä hautajaisissa, tosin ei nekään ole kirkossa olleet vaan kappeleissa, lasketaanko nekin kirkoiksi? On nuokin hetket olleet inhottavia siksi, kun ei ne Jumala-jorinat ja Jeesustelut merkitse minulle yhtään mitään, mutta vainajien kunnioittamiseksi on pitänyt nekin urhoollisesti kuunnella.
Erosin, koska kirkko hyysää kielteisen "turva"paikkapäätöksen saaneita laittomia siirtolaisia tiloissaan ja veronmaksajan piikkiin.
Kirkko, joka ei noudata yhteiskunnan sääntöjä, on rikollisorganisaatio siinä missä liivijengit ja muutkin.
En ole ikinä kuulunut kirkkoon.
En usko jumalaan, joten olisi vähintään outoa liittyä yhteisöön, jonka keskeisin asia ja yhdistävä tekijä usko on.
En kuulu,en oo muistaakseni 7v kuulunu kirkkoon.
Ei mulla oo varaa maksaa kirkolle veroa, varsinki ku ne leikkii vaan niillä rahoilla eikä tee mitään hyödyllistä niillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Erosin, koska kirkko hyysää kielteisen "turva"paikkapäätöksen saaneita laittomia siirtolaisia tiloissaan ja veronmaksajan piikkiin.
Kirkko, joka ei noudata yhteiskunnan sääntöjä, on rikollisorganisaatio siinä missä liivijengit ja muutkin.
Tämä. Suojellaanko muslimimaissa kristittyjä samalla tavalla? En oikein usko.
En kuulu enää, olen eronnut kirkosta noin 15 vuotta sitten. Olen agnostikko.
Onko seurakunnissa todellakin hinnoiteltu siunaukset? Mitä maksaa? Olen kuvitellut että se kuuluisi papin työhön ja olisi ikään kuin seurakunan tehtävä, eikä mitään liiketoimintaa.