Kuulutko kirkkoon? miksi / miksi et?
Peukku ylös jos kuulut kirkkoon, peukku alas jos et.
Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni.
Onpahan lapsilla ainakin helpompaa haudata sitten aikanaan.
Millä tavalla kirkkoon kuuluvan hautaamien on helpompaa? Multa kevyempää? Maa pehmeämpää? Arkku kevyempi kantaa?
Erosin kirkosta täytettyäni 18 mutta palasin takaisin koska minut tahdottiin kummiksi ja tahdoin olla oikea kummi nimellisen kummin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni.
Millä tavalla kirkkoon kuuluvan hautaamien on helpompaa? Multa kevyempää? Maa pehmeämpää? Arkku kevyempi kantaa?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin kirkkoon kuuluvasta ihmisestä ei tarvi maksaa kun pappi siunaa kun taas jos henkilö ei kuulu kirkkoon nii pappi ottaa maksun.
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta täytettyäni 18 mutta palasin takaisin koska minut tahdottiin kummiksi ja tahdoin olla oikea kummi nimellisen kummin sijaan.
Mitä eroa/väliä? Ei se "oikea kummi" sen paremmaksi kummiksi tee. Monet kirkkokummitkin katoavat lapsen elämästä vaikka olisivat kirkossa lupauksen antaneet "jumalan kasvojen edessä".
Kuulun kirkkoon, koska en ole löytänyt parempaakaan seurakuntamuotoa. Herätysliikkeet eivät kiinnosta. En allekirjoita kaikkia luterilaisen kirkon käytäntöjä, jotka eivät enää perustu ensisijaisesti Raamattuun, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei taida olla. Ortodoksikirkko tuntuu vieraalta myös, vaikka olenkin harkinnut siihen vaihtoa. Haluan ehdottomasti kuulua kristinuskoa tunnustavaan yhteisöön, ja siksi ev.lut. kirkko. Mielestäni on vasemmistolaista ja jumalattomuutta olla kuulumatta kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Maksan mielelläni kirkollisveroa. Kirkko tekee paljon hyvää työtä ja olen itsekin saanut apua hätätilanteessa. Lisäksi lapsi harrastaa ja leireilee joko ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi.Ja olen sitä mieltä, että uudistaminen on helpompaa sisältä. Eli jos kaikki normaalit ihmiset kuuluvat kirkkoon ja kertovat mielipiteitään näistä hankalista asioista, enemmistön mielipidettä kuunnellaan ja änkyrät ja vanhoilliset joutuvat väistymään.
Kyllä se vaan käytännössä on niin että tavalliset tapauskovaiset ovat kuin lampaita. Kirkon johtopaikat on miehitetty pääsääntöisesti näillä änkyröillä. Lampaiden kirkossa pysymisen eteen tehdään juuri sen verran että eivät eroaisi kirkosta, eli järjestetään joku kiva leiri ja pidetään vähän jotain kerhoa. Näihinkin yleensä kinutaan raha avustuksena kaupungilta, jonka sitten toinen kaupungin johdossa operoiva uskontoänkyrä myöntää. Leiriä tiettysti mainostetaan rahaa pyytäessä uskonnottomana nuorisotyönä, mutta käytännössä paikat jaetaan seurakunnan aktiivijäsenten perheille.
Kirkkoon ja sen toimintaan liittyy valtavan paljon mädäntyneisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.
En kuulu kirkkoon, koska en usko jumalaan. Hyvin yksinkertaista.
Tarkkaan ottaen kirkon toiminnasta alle 2% menee hyväntekeväisyyteen.
Etkö usko? Sen voi jokainen tarkistaa kirkon tilinpäätöksestä.
Tätä nykyä on täysin turhaa kuulua kirkkoon, jos itse vahvasti uskoo Raamattuun, Jumalan ilmoitukseen, eihän kirkossa enää saarnata esimerkiksi synnistäkään mitään, vaan juurikin sitä korvasyyhyä mistä Raamatussa puhutaan, eli sitä mitä ihmiset haluavat kuulla, ei sitä mitä Raamatussa lukee, miten osuvasti sanotaanki 2 Timoteuksen kirje; Sillä tulee aika jolloin he eivät kärsi tervettä oppia vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. Tekisi mieli viedä arvoisalle arkkipiispa Mäkisellekin Raamattu käteen ja sanoa että luepas uudestaan mitä siellä sanotaan monestaki asiasta. Ainoa joka ei muutu, on Jumalan sana, Raamattu. Ja siinä totuudessa pysyn.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, koska en ole löytänyt parempaakaan seurakuntamuotoa. Herätysliikkeet eivät kiinnosta. En allekirjoita kaikkia luterilaisen kirkon käytäntöjä, jotka eivät enää perustu ensisijaisesti Raamattuun, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei taida olla. Ortodoksikirkko tuntuu vieraalta myös, vaikka olenkin harkinnut siihen vaihtoa. Haluan ehdottomasti kuulua kristinuskoa tunnustavaan yhteisöön, ja siksi ev.lut. kirkko. Mielestäni on vasemmistolaista ja jumalattomuutta olla kuulumatta kirkkoon.
Selvästi sinut on aivopesty uskomaan että vasemmistolaisuus ja uskonnottomuus kertoo pahuudesta.
Vasemmiston yksi kantavia ajatuksia on tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus. Mitä pahaa sinä näet näissä? Eikö Jeesus ollut hyvinkin vasemmistolainen ajatusmaailmaltaan?
En myöskään ymmärrä mitä pahaa on siinä että ei usko jumaliin ja palvo niitä?
En kuulu koska vanhemmat eivät olleet syntyessäni enää jäseniä eikä mua ole huvittanut liittyäkään jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olen ymmärtänyt oikein niin kirkkoon kuuluvasta ihmisestä ei tarvi maksaa kun pappi siunaa kun taas jos henkilö ei kuulu kirkkoon nii pappi ottaa maksun.
Miksi ateisti haluaisi papin siunaavan itsensä hautaan?
Erosin luterilaisesta kirkosta heti kun tulin uskoon ja tajusin että luterilainen kirkko tarjoaa sitä mitä ihmiset haluaa kuulla eikä sitä Jumalan oikeaa sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkolla on monopoli hautapaikkojen suhteen, mutta eikai se kuitenkaan tarkoita, että pitäisi kaikki hautaan siunata? En usko jumalaan, joten en kaipaa myöskään siunausta kun minut haudataan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä nykyä on täysin turhaa kuulua kirkkoon, jos itse vahvasti uskoo Raamattuun, Jumalan ilmoitukseen, eihän kirkossa enää saarnata esimerkiksi synnistäkään mitään, vaan juurikin sitä korvasyyhyä mistä Raamatussa puhutaan, eli sitä mitä ihmiset haluavat kuulla, ei sitä mitä Raamatussa lukee, miten osuvasti sanotaanki 2 Timoteuksen kirje; Sillä tulee aika jolloin he eivät kärsi tervettä oppia vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. Tekisi mieli viedä arvoisalle arkkipiispa Mäkisellekin Raamattu käteen ja sanoa että luepas uudestaan mitä siellä sanotaan monestaki asiasta. Ainoa joka ei muutu, on Jumalan sana, Raamattu. Ja siinä totuudessa pysyn.
Tästä syystä moni eroaa kirkosta nykyään. Muutama korkea-arvoinen piispa on syynä tähän. Olisiko ratkaisu siinä, että kirkko erotettaisiin valtiosta, jolloin se ei olisi enää "naimisissa" yleisen poliittisesti korrektin mielipiteen kanssa ja voisi harjoittaa vapaammin oppiaan?
Jos Jeesus eläisi nyt hän kuuluisi ihan varmasti viehervasemmistoon ja kiroaisi helvettiin rahaa palvovan porvariston.
Tismalleen samat maksut menee, kuului kirkkoon tai ei. Oikeastaan useimmiten kirkko haluaakin siunata kirkosta eronneet ellei he tai sukulaiset sitä erikseen kiellä. Tuo on minusta ongelma. Vainajan tahtoa pitäisi kirkon noudattaa ja jättää uskonnolliset jumala ja jeesus tarinat hautaamispuheista pois.
Hautaus kun on valtion kustantamaa palvelua jossa kirkko toimii palveluntuottajana. Miksi valtio antaisi palveluntuottajan syrjiä joitakin suomalaisia jotka ovat kaikki ihan yhtälailla suomalaisia?
Vierailija kirjoitti:
itse liityin kirkkoon 15 vuoden eron jälkeen viime vuonan pakosta että sain suoritettua teologisen harjoittelun kirkossa (1kk), nyt olen saanut teol. maist. opnnot päätökseen ja jos pääsen töihin muualle kuin kirkkoon niin aion erota kirkosta ettei mene rahat hukkaan, tuskin pääsen minnekänä töihin vaikka on 2 maisteritutkintoa nyt ja papiksi en edes halua
rupeen roskidyykkariksi
itse erosin ja eroan nytkin sen takia kirkko suvaitsee feministipaskaa ja lesboja eli ollaan luovuttu kirkon uskontunnustuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi sinut on aivopesty uskomaan että vasemmistolaisuus ja uskonnottomuus kertoo pahuudesta.
Vasemmiston yksi kantavia ajatuksia on tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus. Mitä pahaa sinä näet näissä? Eikö Jeesus ollut hyvinkin vasemmistolainen ajatusmaailmaltaan?
En myöskään ymmärrä mitä pahaa on siinä että ei usko jumaliin ja palvo niitä?
Minua ei ole aivopesty, olen akateemisena henkilönä muodostanut itse oman mielipiteeni asiasta. Mielestäni vasemmistolainen ajatusmaailma pohjautuu kateuteen, laiskuuteen ja häikäilemättömyyteen. Joku toinen maksaa/tekee aina. Mikään ei kannata. En koe Jeesuksen oppeja vasemmistolaisina. Ei ole mitään pahaa siinä, ettei usko jumaliin tai palvo niitä. Suomessa on uskonnonvapaus, jolloin voi vapaasti kuulua kirkkoon ja uskoa Jumalaan tai erota kirkosta ja olla uskomatta.
Erosin juuri pari viikkoa sitten. Olin 50 vuotta jäsen mutta en ole koskaan ollut uskovainen. Taloustilanteen kiristyttyä täytyi tehdä eropäätös koska on leikattava menoja.