Vähävaraiselle lahjaksi ruokakori, mitä antaisit?
Eli ajattelin yhdelle vähävaraiselle ystävälle antaa lahjaksi ruokakorin, koska uskon että tulee tarpeeseen. Ideoita mitä siihen voisi laittaa. Varmaan kaupasta löytyy valmiitakin koreja,mutta mielummin kokoisiin itse korin hyvistä/hyödyllisistä tuotteista. Katselin kaupan koria ja siinä oli tyyliin jotain krutonkeja ym ehkä turhaakin.
Kommentit (33)
Olen antanut esim opiskelijalle (lasketaan vähävaraisiin) wokkipannun ja siihen kaikkiea tarpeellista maustetta ja kastiketta, tai kakkuvuoan ja siihen niitä tarvikkeita jne.
Itse olen taas joskus enkä kovin köyhänäkään saanut lahjaksi pahvilaatikollisen jotain näkkäriä ja makaronia ja se "lahja" kyllä suoraan sanottuna vitutti :(
Mä laittaisin sekaisin vähän luksusta ja sitten sellaista arkistakin mutta en sentään näkkileipää. Suklaata, hedelmiä, kahvia, ehkä jotain hyvää säilykettä, kahvileipää, juustoa, kylmäsavukalaa, esimerkiksi.
Tuotteita, jotka pitää käyttää nopeasti. Muutama ns. vähävarainen tuttuni on jo kaupitellut minulle kahvia, hilloja ja riisiä lahjaksi saamistaan koreista. Samalla ovat valittaneet, että tarvitsevat rahaa, koska tupakka on kallista.
Eli koriin tuotteita, joita on hankala myydä, koska pitää syödä heti.
Mielellään vielä sellaisia tuotteita jotka säilyvät huoneenlämmössä! Kiitos t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuotteita, jotka pitää käyttää nopeasti. Muutama ns. vähävarainen tuttuni on jo kaupitellut minulle kahvia, hilloja ja riisiä lahjaksi saamistaan koreista. Samalla ovat valittaneet, että tarvitsevat rahaa, koska tupakka on kallista.
Etkö sinä vitun pahanilmanlintu osaa edes jouluna olla ihmisiksi? Hyi olkoon. 🤢
Jotain sellassia perustuotteita mitä köyhät syö yleensäkin. Ei mitään hienoa, kun ne menee roskiin kuitenkin. Makaronia, tonnikalaa ja ehkä majoneesia. Nuudelit on luultavasti aivan liian hienoa.
Joulukahvia, hyvää suklaata, erilaisia pähkinöitä, jotain hyvää marmeladia/hilloa/hyytelöä, hedelmiä ym. :)
Hyvää suklaata ja kahvia tai teetä, pähkinöitä, hyvää glögiä, juustoja..
Itse laittaisin pieneen pakettiin lahjan saajan maun mukaan jotain vähän hienompaa/erikoisempaa (joulu)kahvia/teetä, keksejä, kakkua ja/tai suklaata, ja lähimpään markettiin kelpaavan lahjakortin. Siksi, jos saaja on vähistä varoistaan jo hankkinut perheelleen joulusyötävät, tuosta olisi iloa joulun jälkeen eikä tarvitsisi sumplia isoja määriä herkkuja muutamassa päivässä (riippuen tietysti siitä, ovatko nopeasti pilaantuvia tms.).
Palapaistia, rosollia, uunikalaa, pakastekeittoja, lihapasteijoita, joulutorttuja, limppuja.
Tällaisia vein joskus kaverille. Oman joulumenyyn mukaan.
Ruokatavaraa semmoiselle joka itse laittaa.
Joku hyvä juusto, patonki, Kinkkua tai lohta, kahvia, suklaata, hedelmiä, viinipullo.
Vierailija kirjoitti:
Joulukahvia, hyvää suklaata, erilaisia pähkinöitä, jotain hyvää marmeladia/hilloa/hyytelöä, hedelmiä ym. :)
Juuri näin. Ei näkkäriä ja jauhoja, mutta ei myöskään mitään niin hienoa ja kallista, että voi vain ajatella, että "tuonkin hinnalla olisi saanut vaikka mitä muuta". Edellisen viestin tuotteita, maustekastikkeita, glögiä, keksejä, ehkä juustoja jne.
Minulla on työtön/sairas ystävä jolle tein viime jouluksi pari ihan perusruokaa 400g foliovuokiin. Muistaakseni nakki-perunavuoka ja kanakastike riisillä. Lisäksi pari vähän säilyvämpää salaattia mm. kasvispikkelsiä ja pellillinen korvapuusteja.
Ruokaa tuli useampi kilo ja rahaa meni alle 10e ja molemmille tuli hyvä mieli (+ täysi vatsa) :)
Ystäväni on vielä sitä sorttia että saattaa helposti syödä yli viikonkin vanhaa ruokaa joten tiedän lähes varmasti että myös söi kaiken.
Minulla on myös toinen ystävä jota satunnaisesti avustan mutta hänelle veisin lähinnä kuivatavaraa sillä tuolla tuppaavat ruoat usein pilaantumaan kaappiin. Ei yleensä tajua/viitsi siirtää ylimääräistä pakastimeen ja myöhemmin sitten kitisee että ei ole (syömäkelpoista) ruokaa.
Eli tässäkin tapauksessa valitsisin lahjan sisällön saajan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä vitun pahanilmanlintu osaa edes jouluna olla ihmisiksi? Hyi olkoon. 🤢
Ensin köyhät valittaa, että ruokajonojen kasseista saa vääränlaista ruokaa eli on makaronia, jauhoja, kaurahiutaleita jne. kuivatuotteita näkkileipää unohtamatta.
Sitten ne menee seuraavaan ruokajonoon ja saa sieltä säilykkeitä.
Sitten ne saa herkkukorin, jossa on kahvia, hilloja, pähkinöitä jne. joulumuistamisia.
Sitten ne myy kaiken mahdollisen, koska oikeastaan ei ole niin nälkä, että ryhtyisi ruokaa laittamaan. Rahalla saa tupakkaa ja kaljaa.
Oletko koskaan käynyt edes 100 m päässä ruokajonoista? Siellä käy kulman takana melkoinen kuhina, kun ruoka vaihtaa omistajaa.
Olen saanut monena vuotena Lidlin herkkukorin ja pisteet siitä. Kaikki on vähän parempaa ja kaikki 1-2 purkkia lukuunottamatta tulee syötyä. Ne 2 laitan sitten kiertoon.
Tykkään.
Niin siis onko kellään ideoita mitä koriin kannattaisi laittaa? :) t. Ap