Mitä teillä tapahtuu juuri NYT? Mitä kuulet, mitä haistat? Mitä tekevät ympärilläsi olevat ihmiset ja eläimet?
Kommentit (90)
Istun pimeässä ja kylmässä makkarissa läppärin kanssa. Mies on vetäny viinaa ihan kiitettävästi ja on päissään olkkarissa. Miehen firmalla menee huonosti, joten päätti nollata pään.
Kiva joulu tulossa.
Istun sohvalla kylki kenossa, melkein puoliunessa. Makuuhuoneesta kuuluu kun mies laittaa vajaan viikon ikäistä vauvaa unille, vauva nuhisee ja aivastelee pari kertaa. Muuten täällä on hyvin hiljaista vaikka vilkas katu kulkee ihan lähellä. Kissa nukkuu sängyllä. Täällä tuoksuu ruoka, joulukuusi ja vauva. Mies juuri päästi pitkän ja kärsineen kuuloisen ilmavaivan ulos - braaaa-aaa-aaaaap.
Olen yksin alakerrassa. Kissat ja koira nukkuu. Nuorimmainen on omassa huoneessaan yläkerrassa ja toinen lapsista ulkona kavereidensa kanssa. Meillä on ekaa kertaa oikea joulukuusi, se on jo sisällä ja koristeltuna . Kaikki jouluruuat on valmiina, mietin jaksaisinko vielä tehdä juustokakun. Keittiö pitäisi imuroida ja lattia pestä, samoin saunaosasto kaipaa siivousta. Join pari mukillista glögiä ja ihmettelen miksi ei tunnu missään vaikka yleensä tulen hiprakkaan jo yhdestä lasista viiniä.
Ensimmäinen joulu koskaan kun en ole stressannut joulusta.
Täällä tuoksuu omena ja kaneli, viimeinen pellillinen tähtitorttuja uunissa, ja pari pellillistä tein tolla omena-kanelimarmeladilla. Kuuluu oma musiikki, jammailen samalla kun kokkaan. Lapset lopetti äsken kuusen koristelun ja nyt katsovat piirrettyjä. Mies päiväunilla. Kunhan herää, saa laittaa kuusen latvaan tähden.
Ihan hyvä fiilis, pari hommaa enää tehtävänä ennen kuin voi alkaa joulun viettoon.
Syön riisirupkaa Saigonissa ravintolassa. Ympärillä muutkin syö. Meidän lisäksi yksi länkkärimies, muut paikallisia. Ulkoa kuuluu liikenteen möykkä, ravintolassa soi ihan ok musiikki. Pienin kiukuttelee, mies yrittää syöttää.
Mies soittelee kitaraa viereisessä huoneessa. Istun olkkarin lepotuolissa vilttiin kääriytyneenä, surffailen kännykällä ja koira tuhisee unissaan vieressä. Viereiseltä kadulta kuuluu vaimeita autojen ääniä. Vastakeitetty kahvi tuoksuu.
Bussipysäkillä odotan bussia kohti kotiseutua. Kuulokkeista soi kantria ja taustalla jyrisee autot. Ilmassa haisee pöly ja liikenne. Ohi kävelee ihmisiä kiireisen näköisenä. Kiss mököttää boksissaan ja naukuu ajoittain vastalauseita :D Hyvää joulua kaikille!
Olen yksin kotona, seison hellan ääressä hämmentämässä riisipuuroa, kuuntelen aamulypsyä ja selailen tabletilla nettiä. Koti on siisti ja tunnelmavalaistu ja kinkku paistuu uunissa.
Haistan hyasintin ja joulusuusen. Ja hiusväri kemikaalisen hajun, kun sellaista juuri länttäsin päähäni.
Värjään siis hiuksia tässä kaikessa rauhassa, oottelen että aine vaikuttaa.
Toinen koira makaa sohvalla toisella puolellani, toinen toisella.
Kissa istuu tuijotellen minua eteisen suusta. Toinen kissa raapii juuri nyt terassin oven vierellä olevaa raapimapuuta ja maukuu. Vähän sen oloinen että taitaa kohta keksimällä keksiä tekemistä x)
On aika hiljaista. Tosin ei ihme, yksin asun ja eläimet vaan seuranani.
Koira nukkuu, mies koristelele keittiötä jouluverhoin ja kynttilöin.
Kuusi tuoksuu ja suussa maistuu siideri. Hommat alkaa olla valmiina.
Haistan hyasintin ja oman miedon hajuveteni. Telkkarissa joululauluja, ja itse naputan läppäriä.
Itse istun tässä läppärin ääressä olohuoneessa. Mies istuu vieressä sohvalla selaten puhelinta, poika nukkuu ja kissa on josaki varmaa miettimässä et mitä tuhoais seuraavaksi.
Kuulen telkkarista naisäänen laulavan jotain englanninkielistä laulua, en tiedä mikä ohjelma kyseessä. Haistan vasta keitetyn toffeen ja odottelenkin että se jähmettyisi ja pääsisin leikkaamaan sen paloiksi, jonka jälkeen marinoin paistin huomista varten.
Makaan sängyllä. Kissa makaa mun polvitaipeiden päällä ja kuulen ja tunnen, kun se pesee itseään. Kello tikittää, jääkaappi hurisee, sormet tuoksuu klementiiniltä. Välillä ikkunaan ripottelee pari sadepisaraa.
Kuulen kuivausrummun jyrinän. Näen edessäni tänään siivotun työpöytäni. Haistan vienosti Eau de Rochas Fraiche -tuoksun, hypistelin pulloa hetki sitten. Mies istuu takanani omalla koneellaan ja kissa nukkuu makkarissa peiton alla. Rauhallista, lukuunottamatta tuota koneen mekkalaa.
Tuoksuu kinkku,valmis 2 t kuluttua,join aamukahvit,kohta hakemaan kuusi ja viimeiset lahjat,mies ja laoset nukkuu yhä mummolta tulee 30 pakettia ja me ostimme eilen 70 pakettia,10oli ennestään,7 lasta,kaikki sai omat toiveensa.
Vanhan viinan, "mies" kuorsaa sohvalla tuli kotiin puolituntia sitten. Lapsi ja eläimet nukkuvat vieressäni. Mietin miten selitän sukulaisille ettei hautausmaalle mennäkään, " mies" lupasi kuskata, mutta uskon että tuosta tokkurasta selviää aikaisintaan huomenna, ja ennen sitä on jo uusi kierros varmasti päällä. Itsellä ei ajokorttia.
Mietin myös uusia tuulia omani ja lapseni elämälle.
Hyvää joulua
Makaan kännykän kanssa anopin vierashuoneen sängyssä pimeässä. Haistan kinkun tuoksun ja kuulen apen, anopin ja mieheni puheensorinaa, kahvinkeittimen pulputusta, lastenohjelman ääntä ja koiran tassuttelua. Muuten kiva, mutta miehen veljen tyttöystävän käytös ärsyttää niin paljon, ettei huvittaisi nousta... hän aiheutti todellisen riidan monen välille, mutta nyt joulun kunniaksi teeskennellään hyviä välejä. Huoh.
Mä istun vessassa, äitini höpöttää lasteni kanssa ja mies vielä makaa sängyssä. Toinen koira kulkee, kuuluu kynsien rapinaa. Toinen nukkuu ja kissat tekevät jossain jotain.
Istun keittiön pöydän ääressä läppärillä ja kuulen vesisateen rummutusta ikkunaan. Yläkertalainen on äänestä päätellen suihkussa ja liedeltä leijailee luumusoseen tuoksu.
Olen yksin mutta en yksinäinen.
Hyvää joulua kaikille <3
Makaan sängyssä pimeässä. Vierestä kuuluu tuhinaa. Nukutin lapsen juuri tissille päikkäreille ja jäin itse viereen lepäämään. Jouluinen tuoksu leijailee nenään. Koko päivän olen tehnyt jouluruokia ja mies jäi vahtimaan viimeistä laatikkoa uunissa.