Mulla 100 tuhatta euroa rahaa, miehellä velkaa 70 tuhatta ja pyysi, että maksaisin hänen velkansa pois. Mitä tässä pitäisi nyt tehdä?
6v ollaan oltu yhdessä ja asutaan saman katon alla. Mies on aikoinaan paljon rahallisesti avustanut mua, kun on ollut tiukkaa. Ja muutenkin aina ollut, koko suhteen ajan kauhean huolehtivainen ja kiltti. Muutenkin menee hyvin ja itestä tuntuu pahalta, kun en ole voinut miestä noiden velkojensa kanssa koskaan auttaa.
Nyt olisi mahdollisuus, mutta en tiedä kannattaako? Velat ovat miehen ja itse ne aiheuttanut, mielestäni
hänen kuuluisi hoitaa ne itse alta pois.
Välillä taasen tuntuu kauhean pahalta nähdä, kun mies raataa pitkiä työpäiviä ja melkein jokaisen vk lopun että saisi velkansa joskus kuitattua ja minulla komeilee kiva summa rahaa tilillä, kun toinen reppana ihan persaukinen.
Olen sanonut miehelle, että mun täytyy miettiä asiaa. Mies ei ole suuttunut eikä jankkaa tuosta velan maksamisesta jatkuvasti, joskus kyselee että no olenko päättänyt.
Mitä tehdä? En ole mikään rahanahne, joten mulle jäisi tuosta kyllä ihan sievonen summa vielä jäljelle. Toisaalta, haluaisin säästää rahani ja joka kuukausi laitankin aina lisää palkasta rahaa tuohon ja sitten eläkkeellä vois vaikka muutta ulkomaille tai jotain..
Mielipiteitä, neuvoja? Kukaan ollut samanlaisessa tilanteessa?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä maksa, mutta anna takaisin muulla tavoin. Maksa vaikka kokonaan ruoat, vakuutukset, reissut, elämiseen liittyvät kulut jne. Mies saa laittaa oma rahansa mahd. paljon lainan lyhennykseen. Saat antaa takaisinpäin, mies saa hoitaa oma velkansa itse ja sinua ei ainakaan kaduta jälkeenpäin. Niin tekisin.
Ei toi poikkea mitenkään siitä että itse lyhentäisi suoraan miehen velkaa.
No sekään ei ole niin paha että makselee miehen velanlyhennyksiä yhdessäoloaikana. Mutta mies varmaan pyysi että ap käyttäisi säästöjään ja maksaisi kerralla pois tuon 70 tonnia, se olisi hulluutta. Mieshän voisi nostaa kytkintä saman tien kuin velka on kuitattu.
Mulla ei ole vielä pankkitililläkään noin suurta summaa.
mies 28v
Avoliitossa varsinkin niin yhteiset laskut puoleksi ja jäljelle jäävä raha on omaa. Eli oot tähänkin asti kustantanut suurimmaksi osaksi miehen elämää. Voi niitä naisia.
Et helvetti maksa sehän ottaa heti susta eron ku oot maksanu
Noin siinä käy kun ottaa jännämiehen, kun kilttejä kunnollisia miehiäkin olisi ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Velkakirjalla voisin korottomasti miehelle lainata, siis niin että maksaisi joka kk minulle takaisin. Säästyisi korkokulut. Velkakirjalla lisäksi vielä ehto, että jos velkasuhteen aikana eroatte, lyhennyksen lisäksi tulee maksaa myös korko jäljelläolevasta summasta, tai vaihtoehtoisesti kerralla kaikki pois.
Miehen nykyiset velat johtunee siitä että hän ei ole maksanut velkojaan aikaisemmin kuten on sovittu.
Mies on perseaukinen, mistä hän mitään maksaa jos tulee ero? Miten ero edes määritellään avoliitossa?
Sinun kannattaa miettiä että kuuluuko mies sinun tulevaisuuden suunnitelmiin vai ei. Jos aiotta olla loppuelämän yhdessä, jossakin vaiheessa on pakko alkaa puhaltaan yhteen hiileen. Mutta jos et oo varma, ei kannata raha-asioita sotkea
Annat sille hyvää panttia vastaan lainan siten, että korko on inflaation verran.
Panttina siis esim asunto tms varma.
Rahaa ja rakkautta ei pidä koskaan sotkea toisiinsa. Taloudelle aina vakuudet, eikä pidä luottaa, että mikään on pysyvää, kun ihmisistä on kyse.
Tuossa kontekstissa kannattaa miettiä myös, että ette ole edelleenkään naimisissa. Monella pariskunnalla tulee ns. 7 vuoden kriisi ja silloin erotaan. Pitää alkaa tehdä päätöksiä, mennäänkö naimisiin vai miten jatketaan. Mikäli mies ei osoita sitoutumishinkuja, mutta raha kyllä kiinnostaa, voi olla karvasta kalkkia nieltävänä.
Tuli mieleen yhden narkomaanimiehen haastattelu. Sanoi asuvansa mielellään kesäkaudet kadulla tai kavereiden nurkissa. Talveksi etsi aina hyysääjänaisen, jonka nurkissa ja hellässä huomassa elättinä sai asua. Tiesi jo valmiiksi, että kun kevät koittaa, on nainen historiaa. Sitä ennen piti vain esittää vähän rakastunutta. Kertoi menevän aina täydestä lupaukset onnellisesta yhteisestä tulevaisuudesta.
Ettehän te ole edes naimisissa.
Ehkä voisit arvioida, paljonko mies on sponssannut teidän elämää ja osaltasi osallistua kustannuksiin isommalla panoksella, niin mieheltä riittää enemmän rahaa velkojensa lyhentämiseen.
Sitä paitsi miehen on helppo lyhentää nyt omaa velkaansa, kun korot ovat alhaalla. Saat reilusti paremman tuoton kun sijoitat omat rahasi hyvin.
Et tietenkään maksa toisten velkoja!!! IKINÄ!
Moikka! Jos tää ei ollut provo vaan ihan oikee case, niin paras ratkaisu olis seuraava. Meillä oli nimittäin vastaava tilanne ja käytiin lakimiehen kanssa juttelemassa siitä:
Meette naimisiin ja solmitte avioehdon, jossa on poissuljettu ennen avioliittoa hankittu omaisuus. Tämä VO-omaisuus on sinulla 100k käteisvarat ja miehellä hänen omaisuus (kai hänelläkin jotain on, vai mihin ne 70k on mennyt?). Heti kun olette naimisissa, voit vapaasti maksaa miehen velan pois, koska mahdollisen eron tilanteessa, hän joutuu maksamaan sinulle vastikkeena tuon summan takaisin, koska sinä olet lyhentänyt sinun suojatulla VO-omaisuudella teidän AO-omaisuus eli auttanut kerryttämään avio-oikeuden alaisen nettoomaisuutta.
Jos ette ole menossa naimisiin, niin ei kannata edes harkita toisen velan maksamista.
Vierailija kirjoitti:
6v ollaan oltu yhdessä ja asutaan saman katon alla. Mies on aikoinaan paljon rahallisesti avustanut mua, kun on ollut tiukkaa. Ja muutenkin aina ollut, koko suhteen ajan kauhean huolehtivainen ja kiltti. Muutenkin menee hyvin ja itestä tuntuu pahalta, kun en ole voinut miestä noiden velkojensa kanssa koskaan auttaa.
Nyt olisi mahdollisuus, mutta en tiedä kannattaako? Velat ovat miehen ja itse ne aiheuttanut, mielestäni
hänen kuuluisi hoitaa ne itse alta pois.Välillä taasen tuntuu kauhean pahalta nähdä, kun mies raataa pitkiä työpäiviä ja melkein jokaisen vk lopun että saisi velkansa joskus kuitattua ja minulla komeilee kiva summa rahaa tilillä, kun toinen reppana ihan persaukinen.
Olen sanonut miehelle, että mun täytyy miettiä asiaa. Mies ei ole suuttunut eikä jankkaa tuosta velan maksamisesta jatkuvasti, joskus kyselee että no olenko päättänyt.
Mitä tehdä? En ole mikään rahanahne, joten mulle jäisi tuosta kyllä ihan sievonen summa vielä jäljelle. Toisaalta, haluaisin säästää rahani ja joka kuukausi laitankin aina lisää palkasta rahaa tuohon ja sitten eläkkeellä vois vaikka muutta ulkomaille tai jotain..
Mielipiteitä, neuvoja? Kukaan ollut samanlaisessa tilanteessa?
Kannattaa ja ei kannata.
Suosittelisin, että jaatte rahat kesken jos ootte yhteisissä tekemisissä, että kummallekin tulee saman verran rahaa. Voisit hiukan antaa lisää miehellesi, koska olet velkaa.
Olisi jo aika erota jos on 6 vuotta seurusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Voit alkaa auttamaan miestäsi velkojen maksussa, vaikka aloittamalla seksin myymisen. https://www.sexwork.net/girls/FIN
Ja laitat hinnaksesi 1000 euroa koko yön touhut ja teet tuon vain 70 kertaa, niin miehesi velka on maksettu. Helppoa naisille.
Eroat ja etsit ei-perseaukisen miehen. Nyt.
Mikä noita miehiä vaivaa, jotka kyllä hankkivat jälkipolvea avovaimonsa kanssa, mutta se naimisiin meno ja sitoutuminen on niin saatanan pelottavaa? Vähän niinkuin meni jo?
Mies hoitaa omat velat . Sinä sijoitat omat.