Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla 100 tuhatta euroa rahaa, miehellä velkaa 70 tuhatta ja pyysi, että maksaisin hänen velkansa pois. Mitä tässä pitäisi nyt tehdä?

Vierailija
23.12.2016 |

6v ollaan oltu yhdessä ja asutaan saman katon alla. Mies on aikoinaan paljon rahallisesti avustanut mua, kun on ollut tiukkaa. Ja muutenkin aina ollut, koko suhteen ajan kauhean huolehtivainen ja kiltti. Muutenkin menee hyvin ja itestä tuntuu pahalta, kun en ole voinut miestä noiden velkojensa kanssa koskaan auttaa.

Nyt olisi mahdollisuus, mutta en tiedä kannattaako? Velat ovat miehen ja itse ne aiheuttanut, mielestäni
hänen kuuluisi hoitaa ne itse alta pois.

Välillä taasen tuntuu kauhean pahalta nähdä, kun mies raataa pitkiä työpäiviä ja melkein jokaisen vk lopun että saisi velkansa joskus kuitattua ja minulla komeilee kiva summa rahaa tilillä, kun toinen reppana ihan persaukinen.

Olen sanonut miehelle, että mun täytyy miettiä asiaa. Mies ei ole suuttunut eikä jankkaa tuosta velan maksamisesta jatkuvasti, joskus kyselee että no olenko päättänyt.

Mitä tehdä? En ole mikään rahanahne, joten mulle jäisi tuosta kyllä ihan sievonen summa vielä jäljelle. Toisaalta, haluaisin säästää rahani ja joka kuukausi laitankin aina lisää palkasta rahaa tuohon ja sitten eläkkeellä vois vaikka muutta ulkomaille tai jotain..

Mielipiteitä, neuvoja? Kukaan ollut samanlaisessa tilanteessa?

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että päätit olla maksamatta. Jos kerran nykyään maksat enemmän kuluja, sehän korvaa sen, että mies on avustanut aiemmin.

Vierailija
42/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin, etten maksa miehen velkoja, sanoin asiasta juuri miehellekin. Otti asian hyvin ja sanoi, että ymmärtää kyllä ja nyt häntä kuulemma jo hävettää, että meni edes kysymään. 

Maksan suurimman osan muista kuluista jo nyt, se saa riittää. 

En uskalla ottaa sitä riskiä, että maksan velat ja sitten mies ottaaki hatkat tai vaikka pettää tai jotain.. Vaikka erottaisiin joskus sovussa, siltikin se tulisi varmasti ärsyttämään, että menin maksamaan hänen velkansa. Vaikka meillä hyvä suhde on aina ollutkin, minkään suhteen 100% kestämisestä ei ole takuita.

On muutenkin aika holtittomalla käytöksellään velkansa aiheuttanut. Oppikoot nyt kantapään kautta.

AP

Juu, aivan oikein. Kun on itse soppansa keittänyt, itse hän myös sen syököön. Olen muuten nähnyt sellaisiakin tapauksia, joissa nainen on joutunut pulaan "lainattuaan" miehelle pienemmänkin summan. Jos lainaisit, mahdollistaisit hänen holtittoman elämänsä jatkamisen - tai uudelleen aloittamisen, jos hän on kuitenkin pysynyt viime ajat aisoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole kyse mistään pikkuvelasta. 70 000, herranjestas. Tajuaako mies edes itse millainen summa tuo on. 7000€ velan maksun voisi juuri ja juuri ymmärtää.

Jollekin duunarille varmaan iso raha. Jos oisit opiskellut vähän niin ei ois kuule iso summa.

Vierailija
44/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa, mutta anna takaisin muulla tavoin. Maksa vaikka kokonaan ruoat, vakuutukset, reissut, elämiseen liittyvät kulut jne. Mies saa laittaa oma rahansa mahd. paljon lainan lyhennykseen. Saat antaa takaisinpäin, mies saa hoitaa oma velkansa itse ja sinua ei ainakaan kaduta jälkeenpäin. Niin tekisin.

45/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat niin maksa osa

Jos vähänkin epäilyttää ÄLÄ maksa velkoja

Olen aina oikeassa, sanot mitä sanot

Vierailija
46/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa omituiselta, että aloittajalla on ollut tiukkaa ja mies on häntä avustanut ja nyt ap'lla on mystisestu satatonnia jemmassa eikä miestä voi tietenkään auttaa sentilläkään? Mistä ne rahat yhtäkkiä tuli?

Vierailija
47/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin maksat jos miestä rakastat. Ja jäähän sinulle 30 tonnia.

Vierailija
48/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole kyse mistään pikkuvelasta. 70 000, herranjestas. Tajuaako mies edes itse millainen summa tuo on. 7000€ velan maksun voisi juuri ja juuri ymmärtää.

Jollekin duunarille varmaan iso raha. Jos oisit opiskellut vähän niin ei ois kuule iso summa.

? Olen KTM-opiskelija, mutta se ei mielestäni tähän liity mitenkään. 70te on iso raha, sinulla noussut näköjään pissi päähän kuten uusrikkailla usein tuppaa käymään!

Vierailija
49/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän tapauksessa ei mutta meidän liitossa kyllä.

Avioliitto ja 21 vuotta yhdessä eli yhteiset rahat vaikka eri pankkitilit.

Sun täytyy pohtia asia tarkkaan.

Vierailija
50/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä miehen velka on tullut?

Vierailija
51/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että et maksa ja kokeile miten mies reagoi. Oikeasti pohdit koko asiaa vasta sen reaktion jälkeen.

Vierailija
52/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo.

Vierailija
53/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä maksa, mutta anna takaisin muulla tavoin. Maksa vaikka kokonaan ruoat, vakuutukset, reissut, elämiseen liittyvät kulut jne. Mies saa laittaa oma rahansa mahd. paljon lainan lyhennykseen. Saat antaa takaisinpäin, mies saa hoitaa oma velkansa itse ja sinua ei ainakaan kaduta jälkeenpäin. Niin tekisin.

Ei toi poikkea mitenkään siitä että itse lyhentäisi suoraan miehen velkaa.

Vierailija
54/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkakirjalla voisin korottomasti miehelle lainata, siis niin että maksaisi joka kk minulle takaisin. Säästyisi korkokulut. Velkakirjalla lisäksi vielä ehto, että jos velkasuhteen aikana eroatte, lyhennyksen lisäksi tulee maksaa myös korko jäljelläolevasta summasta, tai vaihtoehtoisesti kerralla kaikki pois.

Huono idea. Mies on jo osoittanut taloudellisen holtittomuutensa. Vaikka miten olisi velkakirja, niin tulevaisuudessa mahdollisesti ulosotossa olevalta persaukiselta et rahojasi saa takaisin.

Kannattaa miettiä myös, missä määrin miestä arjessa elätät. Siitäkään ei välttämättä jää mitään käteen, kun päättää lähteä uuden ja nuoremman matkaan. Silloin harmittaa.

Vierailija
55/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt iso raha, vaikka vähän opiskelleellekin. Lainaa nyt pankista hyvätuloinen voi saada moninkertaisesti tuon verran, mutta kyllä siinä palkkatuloista on maksamista lähes kenelle tahansa.

Vierailija
56/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan kerro että MIHIN ne lainatut rahat on alunperin käytetty. Se ei tietenkään ole millään tavoin olennaista...

Vierailija
57/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa omituiselta, että aloittajalla on ollut tiukkaa ja mies on häntä avustanut ja nyt ap'lla on mystisestu satatonnia jemmassa eikä miestä voi tietenkään auttaa sentilläkään? Mistä ne rahat yhtäkkiä tuli?

Miten niin? Ap sanoi, että nyt vuorostaan hän maksaa suurimman osan yhteisistä kuluista. Kuulostaa reilulta.

Vierailija
58/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miesystävällä on myös itse sössimiään kulutusluottosotkuja takanaan. Tosin huomattavasti pienemmällä summalla. Vihjaili alkuaikoina rahan tarpeesta. Totesin heti, että homma loppuu tähän, jos edes puolella sanalla jatkossa ruinaa rahaa. Itse saa hoitaa, kun itse asiansa meni sotkemaan. Ei ihminen muuten opi.

Vierailija
59/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään maksa. Itse ajattelin maksaa mahdollisesta perinnöstä yhteisiä asuntolainoja, mutta en mitään vaimon omia.

Osta sillä jotain, joka pitää arvonsa, pysyy sulla ja josta molemmat voi nauttia. Vaikka kesämökki.

Vierailija
60/169 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes harkitsisi toisen velan maksamista muuten kuin kahdessa tapauksessa

1) Mies on ottanut velkaa perheen elatukseen, sillin olisi reilua auttaa miestä maksamaan velkansa

2) Olisimme naimisissa ilman avioehtoa ja miehellä olisi varallisuutta enemmän kuin velkaa, jolloin velan maksu tavallaan tulisi yhteiseen pesään.

Parasta tehdä kuten moni on jo ehdottanut, eli otat vähän suuremman osuuden menoistanne hoidettavaksi. Ehkä voisit myös sijoittaa asumiseen ja näin alentaa kuukausimenojanne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi