Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä juustoja teillä on jouluksi? Mitä juustojen kanssa?

Vierailija
23.12.2016 |

Meillä on gorgonzolaa, roquefort papillonia, 30kk vanhaa goudaa ja gruyeria.

Lisäkkeenä ruotsalaista näkkileipää, ruskeita pipareita, karviaischutneytä, sitruunamarmeladia, kanelimanteleita, kuivattuja omenarenkaita, viinirypäleitä ja tuoreita viikunoita.

Juomana portviiniä

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole kuin leipäjuustoa, maitojuustoa, valkohomejuustoa ja aurajuustoa. 

Vierailija
2/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goudaa, Manchegoa ja Tête de Moinea. Ainoastaan viikunahilloa lisukkeena. Viini valitaan kellarista sillä hetkellä kun juustoja ruvetaan syömään. Syöjinä vain minä ja mieheni, joten simppelillä mennään tällä kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Goudaa, Manchegoa ja Tête de Moinea. Ainoastaan viikunahilloa lisukkeena. Viini valitaan kellarista sillä hetkellä kun juustoja ruvetaan syömään. Syöjinä vain minä ja mieheni, joten simppelillä mennään tällä kertaa.

Mitä tuo viimeinen juusto on? Ihan outo minulle.

Vierailija
4/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Miksi olisi? Juustot on pahoja, yök!

Vierailija
5/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edamia. Siivu sopii hyvin huudottavaksi alas pullollisella port-viiniä.

Vierailija
6/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi tuota kutsutaan munkinpääjuustoksi. Kannattaa tutustua, on todella herkullista.

Vierailija
7/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin emmentaalin ja mies toi turunmaata :)

Näillä mennään.

Vierailija
8/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

St Agur sinihome, joku ranskalainen valkohome (en muista nimeä), Kaltbach ja lisäksi teen vuohenjuusto-avokadonappeja.

Vierailija
9/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme molemmat työnantajiltamme juustoja jouluksi ja äitinikin antaa perinteisesti joululahjaksi jotain juustoa. Mistä lähtien juusto on kuulunut näin voimakkaasti joulupöytään? Me ei ikinä saada syötyä kaikkia juustoja, ennen kuin ne ovat pilaantuneet.

Vierailija
10/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään. Mä kyllä tykkään juustoista, mutta kun jouluna syödään muutenkin niin raskaasti, en yksinkertaisesti kykene syömään niitä. Muut juhlijat taas eivät ole niin suunnattoman innostuneita juustoista, joten valinta on sitten siinä. 

Vierailija
11/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole juustoja. Ei kuulu jouluperinteisiin, vaikka kaikkiin illanistujaisiin ympari vuoden kuuluukin. 

Vierailija
12/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on edamia. Ruisleivän päälle. :D

Vierailija
13/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoissa löytyy kirjoitti:

Me saimme molemmat työnantajiltamme juustoja jouluksi ja äitinikin antaa perinteisesti joululahjaksi jotain juustoa. Mistä lähtien juusto on kuulunut näin voimakkaasti joulupöytään? Me ei ikinä saada syötyä kaikkia juustoja, ennen kuin ne ovat pilaantuneet.

Pakasta osa juustoista raasteena tai kuutioina. Voi sitten käyttää ruokien kuorrutukseen tai juustokastikkeeseen yms. myöhemmin roskiksen sijaan.

Vierailija
14/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on St. Albreu -juusto, Viinitarhurin juusto, mustaleima emmental, Aura ja gryere ja lapsille goudaa ja maalaisbrietä.

Niiden kanssa on vesikeksejä, piparkakkuja patonkia + omenoita, viinirypäleitä ja viikunahilloa.

Pari erilaista punaviiniä ja vichyä.

Vierailija
15/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi tuota kutsutaan munkinpääjuustoksi. Kannattaa tutustua, on todella herkullista.

Siis minkä tyylistä juustoa se on? Homejuustoa vai jotain kovaa vanhaa kypsytettyä vai?

Vierailija
16/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoissa löytyy kirjoitti:

Syömme jouluaattona noin klo 14-15, joten saunan jälkeen illalla klo 20 alkaa jo juustot maistua. Juustoja voi käyttää mihin vaan ruokaan joulun jälkeen joten ei koskaan pilaannu.

Vierailija
17/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä tyylistä juustoa se on? Homejuustoa vai jotain kovaa vanhaa kypsytettyä vai?

Se on suht nuorta lehmänmaitojuustoa, kovuus on perus-emmentalin luokkaa. Nuoruudestaan huolimatta on kovin aromikasta tavaraa, mutta "helppoa" syötävää. Kuuluu oikeaoppisesti höylätä ruusukkeiksi sellaisessa telineessä missä juusto pysyy paikallaan ja höylää pyöritetään. Meillä tällä kertaa syödään palasina ja hilloa päälle. On sveitsiläistä juustoa ja tuon itse omani yleensä aina Sveitsistä, mutta olen bongannut tuota joskus myös Citymarketin juustotiskiltä, on tosin aika tyyristä Suomesta ostettuna.

Kannattaa ehdottomasti tutustua ja kysyä omalta juustotiskiltäsi jos vaikka sitä saisi tilattua.

Vierailija
18/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appenzeller, cheddar, manchego + joku valkosinihomejuusto ja vuohenjuusto... Lisäksi suolakeksejä, karviaishilloa ja punkkua.

Vierailija
19/19 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on suht nuorta lehmänmaitojuustoa, kovuus on perus-emmentalin luokkaa. Nuoruudestaan huolimatta on kovin aromikasta tavaraa, mutta "helppoa" syötävää. Kuuluu oikeaoppisesti höylätä ruusukkeiksi sellaisessa telineessä missä juusto pysyy paikallaan ja höylää pyöritetään. Meillä tällä kertaa syödään palasina ja hilloa päälle. On sveitsiläistä juustoa ja tuon itse omani yleensä aina Sveitsistä, mutta olen bongannut tuota joskus myös Citymarketin juustotiskiltä, on tosin aika tyyristä Suomesta ostettuna.

Kannattaa ehdottomasti tutustua ja kysyä omalta juustotiskiltäsi jos vaikka sitä saisi tilattua.

Kiitos, olen suuri juustojen ystävä. Tätä täyty kokeilla.