Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matka Istanbuliin

13.03.2006 |

Suunnittelemme matkaa Istanbuliin kesäkuussa. Tuolloin meillä on 6kk vanha vauva. Mitä yleensä kannattaa huomioida noin pienen kanssa matkustettaessa? Millainen paikka Istanbul muuten on? Ja miten se sopii 6 kuukautiselle vauvalle? Kohdetta ei voi muuttaa joten se on sinne tai ei mihkään.

Kiitos neuvoista

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muutama vuosi sitten olin miehen kanssa kahdestaan. Kerrassaan ihana kaupunki, itää ja länttä sekaisin, turvallinen, mutta originelli. Suurkaupunki. Edullista käsittääkseni vieläkin, jos löytää oikeat paikat. Voisin hyvin kuvitella lähteväni myös lasten kanssa, jos haluaisin kaupunkiloman.

Vierailija
2/5 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kylläkään ole Istanbulista mitään kokemusta, mutta vauvan kanssa matkustamisesta on. Meidän tyttö oli juuri 6kk, kun olimme Hurghadassa Egyptissä, ja teimme pienen retken Kairoonkin. Kaiken kaikkiaan matka meni hyvin. Mutta huomioitavaa on, että lentokoneeseen kannattaa varata vauvalle kaukalo. Ainakin Finnairilla tällainen oli mahdollista. Silloin saa itselle kädet lennon ajaksi vapaaksi. Meidän tyttö ainakin nukahti siihen hyvin. Lisäksi, jos et enää täysi imetä, kannattaa ottaa vauvan ruuat, vastikkeet ym Suomesta mukaan. Egyptissä ainakaan ei ollut ollenkaan vastikkeita.. Luulen, että Turkissa voi olla sama tilanne.. Lisäksi mukaan otimme vaippoja, ettei tule ongelmaa, mistä niitä. Turkissa voi myös olla kuuma, siltä varalta voi mukaan ottaa talkkia. Siitä on kuumalla hyötyä koko perheellekin, jos hiostaa..

Mitäs muuta vielä.. Tuossa ainakin jotain vinkkiä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos edellisistä.

Emme ole todellakaan kokeineita matkustajia ja kaikki matkakokemukset on ollu Euroopassa (tai onhan ny istanbulki puoliks :)). Täten jännittää turkin yleinen hygienia varsinki kun matkustaa alttiin puoli vuotiaan kanssa. Onko esimerkiks A-hepatiitti iso riski? Onko muita tauteja joitka etenki Turkissa kannattaa huomioida? Äiti kun ei saa rokotuksia imetyksen takia. Eikä yleiset rokotukset ole enää voimassa. Onko tämä ongelma? Onneksi meitä on lähdössä iso porukka ja mukana on myös saman ikäinen vauva.

Vierailija
4/5 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkin a-hepatiittia internetissä. Siinä on näemmä 2vkon itämisaika, jolloin kantaja voi jo tartuttaa tautia eteenpäin. Kuten sanottu vauvan äiti ei saa imetyksen takia rokotuksia. Kuullostaa aika todennäköiseltä, että mikäli äiti saa a-hepatiitti tartunnan se siirtyy myös 6kk vauvaan. Kuinka suuri riski a-hepatiitti on terveydelle? Ja varsinki noin pienelle vauvalle?

Vierailija
5/5 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Istanbulin eurooppalainen puoli on itse asiassa hyvinkin eurooppalainen. Toki sitten basaarissa yms. voi aistia muutakin tunnelmaa. Aasialaiselle puolelle en ehtinyt ollessani itse siellä kongressimatkalla kesällä 2004.

A-hepatiittirokotus on toki hyvä olemassa, mutta sama huolellisuus, jolla välttää esimerkiksi turistiripulit muualla Etelä-Euroopassa auttaa kyllä siihenkin. Ja todennäköisyys saada turistiripuli on luultavasti monta kertaa suurempi. Netistä löytyy varmaan hyviä vinkkisivuja mitä varoa. Itse panostan käsien pesuun ja käsilaukussa on reissussa lisäksi pieni pullo sellaista apteekista saatavaa desinfiointiainetta (esim. Käsidesi tms.), jota voi käyttää, jos ei pääse pesemään kunnolla käsiään ennen ruokailua tai vessassa käynnin jälkeen.

Vauvanruokiin en osaa ottaa kantaa, mutta veikkaan, että on helpompaa ottaa mukaan suosikkeja kuin alkaa etsiä niitä vieraassa paikassa. Veikkaan, että niitä kyllä sieltä löytyy, mutta se, että löytää paikan mistä ostaa - mieluummin varmaan käyttää ajan muuhun. Ja kun on ruoat syönyt, niin matkatavaroissa on sopivasti tilaa tuliaisille...

Nähtävää Istanbulissa riittää. Hagia Sofia on uskomattoman hieno (ja kesällä muuten viileä). Sitten Topkapi!!! Hienoja museoita ja jos on aikaa niin voi vierailla vaikkapa haaremissakin. Kannattaa varata aikaa ja varautua jonoihin. Itse menimme heti aamulla paikan auetessa paikalle.

Taksien suhteen kannattaa olla huolellinen - että mittari on oikeasti päällä ja kulkee oikeaa tahtia. Ja olla huolelllinen niiden miljoonarahojen kera... ettei tule huijatuksi. Nimenomaan kongressikeskuksesta lähtiessä tätä joskus yritettiin. Toisaalta basaarissa kannattaa oikeasti tinkiä tai ainakin selvittää hintataso :-). Mutta tykkäsin kyllä kovasti kaupungista ja toivon, että jossain vaiheessa ehtisin sinne ihan ajan kanssa.

Hotellimme oli kävelyostoskadun varrella, jota kulki sellainen ratikka.

Hyvää matkaa!

kerttunen