Palkkatasa-arvo naisten urheilussa: Kuuluuko naisille sama liksa?
Viime vuosina osa naisurheilijoista on ollut murheissaan, koska miesurheilijoille maksetaan parempaa palkkaa. Etenkin miesten jalkapallo on maailmanlaajuisesti hyvin seurattu laji, ja siksi rahat sen ympärillä ovat suuret. Naisten jalkapallossa liikkuu pienemmät rahat ja seuraajia on vähän. Siksi pelaajien palkatkin jäävät pieniksi. Joitakin naisurheilijoita tämä palkkatasa-arvon epäkohta on harmittanut kovastikin. Mitä mieltä asiasta ollaan AV:lla?
Kommentit (15)
Urheilun tulot perustuu katsojamääriin. Tuo on vähän sama kuin vaatisi jokaiselle elokuvantekijälle ja jokaiselle musiikkiartistille saman palkan. Mutta näilläkin palkat perustuu katsoja/kuuntelijamääriin.
Tämä on kuin vaatisi että jokaiselle kampaamoyrittäjälle maksetaan sama summa riippumatta asiakasmääristä. Pelaajien palkat tulevat katsojilta ja sponsoreita jne. Ei siinä hyväntekeväisyyttä voi tehdä, jos naisten pelit eivät tuota tarpeeksi rahaa, ei niitä palkkoja voi tappioksi maksella.
Paras tapa korjata tätä on mennä katsomaan naisten pelejä.
Naisten pelien lippuhinnat samalle tasolle kuin miesten pelien lippuhinnat.
Ap ei seuraa naisten jalkapalloa. Australiassa MM-kisoissa loppuunmyydyt katsomot ja torit täynnä porukkaa. TV:ssä Australian naisten viimeinen peli rikkoi maan kaikki katsojaennätyksen TV:ssä.
Eli ap voi repiä pelihousunsa, mutta kyllä naisille kuuluu sama palkka ja naisten urheilu kiinnostaa ihan siinä missä miestenkin, kun vaan olosuhteet on kohdallaan! Myös Suomessa Espoon kisoissa naisten lätkäfinaalissa tupa täynnä, mutta mitä tekee Jääkiekkoliitto? Kätkee naiset jatkossakin pelaamaan EHT:a johonkin Vierumäen harjoitushalliin!
Naisten urheilu on B-luokan urheilua. A-luokan urheilusta pitääkin maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Naisten urheilu on B-luokan urheilua. A-luokan urheilusta pitääkin maksaa enemmän.
B-luokan kommenttien kirjoittaminen tekee B-luokan kansalaiseksi.
Naisia on pitkään syrjitty urheilussa. Esim. juurikin jalkapallon pelaaminen oli pitkään laissa KIELLETTYÄ naisilta esim. Englannissa. Vieläkin se on sitä joissakin maissa.
Itse olen keski-ikäinen eikä minullakaan ollut lapsena mahdollisuutta harrastaa jalkapalloa pikkukaupungissa. Vapaa-ajalla kyllä pyörittelin pojat kahveille eri urheilukentillä ja päihitin ala-asteella koko koulun pojat pitkän matkan juoksussa - myös vuotta vanhemmat. Tämä vaikka fyysisesti olin luokan pienimpiä.
Murrosiän tuoma fyysinen kehitys antaa miehille enemmän voimaa ja nopeutta, joten toki miesten urheilu on hieman nopeampaa aikuisiällä, mutta naiset ovat ihan yhtä taitavia ja naisurheilu yhtä viihdyttävää, jos siihen panostetaan kuten poikiin ja miehiin. Nyt onkin aika kompensoida menneisyyden vääryydet ja lopettaa urheilun sukupuolisyrjintä myös palkoissa. Uskon, että tulevaisuudessa lahjakkaat tytöt saavat samat mahdollisuudet kuin pojatkin. Itse suren vieläkin sitä, että itse en saanut harrastaa rakastamiani asioita - puhumattakaan siitä että olisin poikien tavoin voinut saada niistä ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei seuraa naisten jalkapalloa. Australiassa MM-kisoissa loppuunmyydyt katsomot ja torit täynnä porukkaa. TV:ssä Australian naisten viimeinen peli rikkoi maan kaikki katsojaennätyksen TV:ssä.
Eli ap voi repiä pelihousunsa, mutta kyllä naisille kuuluu sama palkka ja naisten urheilu kiinnostaa ihan siinä missä miestenkin, kun vaan olosuhteet on kohdallaan! Myös Suomessa Espoon kisoissa naisten lätkäfinaalissa tupa täynnä, mutta mitä tekee Jääkiekkoliitto? Kätkee naiset jatkossakin pelaamaan EHT:a johonkin Vierumäen harjoitushalliin!
Ei tietenkään kuulu. Heille ei kuulu sama palkka edes keskenään.
Maajoukkue on asia erikseen. Palkkiot perustuvat koettuun tuottoon. Silloinkaan ei kuulu sama palkkio kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Naisia on pitkään syrjitty urheilussa. Esim. juurikin jalkapallon pelaaminen oli pitkään laissa KIELLETTYÄ naisilta esim. Englannissa. Vieläkin se on sitä joissakin maissa.
Itse olen keski-ikäinen eikä minullakaan ollut lapsena mahdollisuutta harrastaa jalkapalloa pikkukaupungissa. Vapaa-ajalla kyllä pyörittelin pojat kahveille eri urheilukentillä ja päihitin ala-asteella koko koulun pojat pitkän matkan juoksussa - myös vuotta vanhemmat. Tämä vaikka fyysisesti olin luokan pienimpiä.
Murrosiän tuoma fyysinen kehitys antaa miehille enemmän voimaa ja nopeutta, joten toki miesten urheilu on hieman nopeampaa aikuisiällä, mutta naiset ovat ihan yhtä taitavia ja naisurheilu yhtä viihdyttävää, jos siihen panostetaan kuten poikiin ja miehiin. Nyt onkin aika kompensoida menneisyyden vääryydet ja lopettaa urheilun sukupuolisyrjintä myös palkoissa. Uskon, että tulevaisuudessa lahjakkaat tytöt saavat samat mahdollisuudet kuin pojatkin. Itse suren vieläkin sitä, että itse en saanut harrastaa rakastamiani asioita - puhumattakaan siitä että olisin poikien tavoin voinut saada niistä ammatin.
Täytyy kyllä olla melkoinen moikka, jos alapeukuttaa tällaista kommenttia! 😀
Jos yleisöä kiinnostaa yhtä paljon, niin sama palkka. Muuten mennään yleisön kiinnostuksen ja markkinoiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis *MOUKKA 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis *MOUKKA 😀
Incelit alapeukuttaa. Onneksi eivät voi saada omia tyttäriä... 😉
AP:n gallup ei ole luotettava. Luotettavassa gallupissa kysymyksenasettelu olisi neutraali toisin kuin AP:n gallupissa, jonka kysymyksenasettelussa puolustellaan miesten korkeampia palkkoja ja argumentoidaan niiden puolesta. Loppupäätelmänä voimme todeta, että AP:n gallup on epäluotettava ja siten turha ja AP tarvitsee lisää koulutusta ennen kuin rupeaa tekemään gallupeja Vauva-sivustolle.
Vierailija kirjoitti:
AP:n gallup ei ole luotettava. Luotettavassa gallupissa kysymyksenasettelu olisi neutraali toisin kuin AP:n gallupissa, jonka kysymyksenasettelussa puolustellaan miesten korkeampia palkkoja ja argumentoidaan niiden puolesta. Loppupäätelmänä voimme todeta, että AP:n gallup on epäluotettava ja siten turha ja AP tarvitsee lisää koulutusta ennen kuin rupeaa tekemään gallupeja Vauva-sivustolle.
Kysymyksenasettelu olisi voinut olla yhtä lailla:
Naisurheilijoille on viime vuosina vaadittu samaa palkkaa kuin miesurheilijoillekin. Naisurheilijat ovat useaan otteeseen todistaneet naisurheilun kiinnostavan yleisöä yhtä paljon kuin miesurheilunkin, kunhan vaan tapahtumat ovat ammattimaisesti järjestettyjä ja niiden viihdearvoon on panostettu samalla tavalla kuin miesurheiluunkin. Viimeisin esimerkki tästä ovat jalkapallon MM-kilpailut, jossa naiset pelasivat loppuunmyydyille katsomoille ja Australian joukkueen, Matildojen, peli löi kaikki paikalliset TV-katsojaennätykset. Täysillä toreilla juhlivat paikalliset fanit totesivat Matildojen herättäneen Australiassa ennen näkemättömän hurmoksen, jollaista esimerkiksi hyvin suositut miesten krikettipelitkään eivät olleet koskaan saaneet aikaiseksi. Pitäisikö sinusta naisurheilijoille maksaa samaa palkkaa kuin miehille, vai pitäisikö nykyisin vallitsevan syrjivän palkkauskäytännön jatkua?
Olisi mukava kuulla myös AV:laisten argumentteja asiasta suuntaan tai toiseen.
-AP