Magneettikuvaus yksityisellä, kokemuksia
Onko kukaan käynyt yksityisellä magneettikuvauksessa? Miksi menit yksityiselle, etkö päässyt kunnalliselle? Mitä kävit kuvauttamassa? Millainen kokemus oli ja paljon maksoi suunnilleen?
Pääseeköhän yksityiselle esim. kahden viikon sisällä?
Täällä pk-seudulla on kamalasti yksityisiä magneettikuvauspaikkoja ja mietin että mitenhän sen valitsisi minne menisi, mikä olisi paras. Itselläni ei ole mitään suurta vaivaa, vuoden ajan ollut välillä päänsärkyä ja välillä kasvoissa pientä puutumisen tunnetta. Tosin sitäkään ei nyt viimeiseen kuukauteen. Yhden kerran olen käynyt kunnallisella lääkärillä, mutta eipä se mitään kummoista sanonut. Tiedän, että kunnalliseen magneettikuvaukseen en pääsisi näin "pienillä" vaivoilla, mutta asia vaivaa minua, joten haluaisin mennä pään magneettikuvaukseen. Luulisi, että jos jotakin häikkää tuolla esim verenkierrossa on, niin se selviäisi magneettikuvauksella?
Kiitos kaikille jotka jaksavat vastata :)
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tunge kinkku persesees kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä lisään että kaikkea ei ole kiva tietää. Esim. Päänalueella voi olla ikäviä juttuja mille ei voi tai kannata tehdä mitään vaikka aiheuttaisi päivittäisiä pääsärkyjä. Esim. 40% ihmisistä on pelkästään käpyrauhasen alueen kasvain kuolintutkimuksissa. Sen lisäksi miljoona muuta paikkaa päässä mihin voi jotain tulla eli parempi ettei aina edes tiedä. Niin kauan kuin pystyy oireiden kanssa elämään niin anna olla.
Olipahan neuvo.
no eikö? Joka asiaa ei kannata murehtia, ei vaan kannata. Ihan siis neurologin neuvo, parempi ettei jokaista poikkeamaa tiedä kun ne on todella yleisiä.
Ja tämä neuvosi versus tilanne, missä kuvaamisella pystytään ajoissa havaitsemaan vakava poikkeama ja vielä tekemään sille jotain...
Annetaanhan lääkäreiden päättää milloin tilanne vaatii jatkotoimenpiteitä, eikö vaan?
Juuri niin. Teidän amatöörien typerät neuvot ovat pahimmillaan vaarallisia.
Juuri näin. Ap:n mukaan lääkäri ei huolissaan ja haluaa vain oman huolen takia tutkittavaksi. Se voi olla ok mikäli mitään ei selviä. Usein vaan selviää enemmän omaa huolta aiheuttava asia (kysta, kasvain) jolle ei kuitenkaan voida tai ole järkeä tehdä mitään. Lääkäreiden mukaan tmän takia ihmisille pyritään kuvaukset järjestämään vain jos oikeasti huoli jostain koska todella monella ihmisellä jokin poikkeama löytyy. Kannattaa siis toimia lääkärin ohjeen mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä lisään että kaikkea ei ole kiva tietää. Esim. Päänalueella voi olla ikäviä juttuja mille ei voi tai kannata tehdä mitään vaikka aiheuttaisi päivittäisiä pääsärkyjä. Esim. 40% ihmisistä on pelkästään käpyrauhasen alueen kasvain kuolintutkimuksissa. Sen lisäksi miljoona muuta paikkaa päässä mihin voi jotain tulla eli parempi ettei aina edes tiedä. Niin kauan kuin pystyy oireiden kanssa elämään niin anna olla.
Olipahan neuvo.
no eikö? Joka asiaa ei kannata murehtia, ei vaan kannata. Ihan siis neurologin neuvo, parempi ettei jokaista poikkeamaa tiedä kun ne on todella yleisiä.
Ja tämä neuvosi versus tilanne, missä kuvaamisella pystytään ajoissa havaitsemaan vakava poikkeama ja vielä tekemään sille jotain...
Annetaanhan lääkäreiden päättää milloin tilanne vaatii jatkotoimenpiteitä, eikö vaan?
Juuri näin. Ap:n mukaan lääkäri ei huolissaan ja haluaa vain oman huolen takia tutkittavaksi. Se voi olla ok mikäli mitään ei selviä. Usein vaan selviää enemmän omaa huolta aiheuttava asia (kysta, kasvain) jolle ei kuitenkaan voida tai ole järkeä tehdä mitään. Lääkäreiden mukaan tmän takia ihmisille pyritään kuvaukset järjestämään vain jos oikeasti huoli jostain koska todella monella ihmisellä jokin poikkeama löytyy. Kannattaa siis toimia lääkärin ohjeen mukaan!
Syöksy sementtiin
Jos kuvaat pääsi, mene paikkaan missä kuvat tulkitsee juuri aivojen sairauksiin kouluttautunut magneettilääkäri. Selviää soittamalla tai nettisivuilta. Näin ohjeisti minut neurologini (sain lähetteen häneltä vaikka ns. itse pyysin, menin kuviin ja mitään kamalaa ei löytynyt migreenikohtausten takaa) Silti kannatti, hyvillä mielin nyt käyn hieronnassa.
Eli jos haluan varata ajan magneettikuviin (esim. vaikkapa Aavalle) niin soitanko ensin sinne ja varaan ajan erikoislääkärille, joka sitten antaa minulle lähetteen magneettikuviin? Kuvauksen jälkeen minulla on sitten aika lääkärille, joka kertoo kuvauksen tulokset? Nämä lääkärikäynnyt sitten maksavat vielä erikseen. Pään kuvaukseen ajattelin mennä, koska vaivat ovat pään alueella, toivon että se on sitten oikea kuvauskohde. Joidenkin kommentteja vähän ihmettelen, että ei kannata mennä, koska kaikkea ei halua tietää? Jos sieltä jotakin löytyy, minkä voi vielä hoitaa, niin kai se kannattaa nyt löytää eikä silloin kun on liian myöhäistä?
AP
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä mennä magneettiin itsekin mutta sit sä esität itse epäilyn, ja vaan siihen vastataan (kyllä/ei).
Mitään 'Näkyyks siellä jotain' -tyyppisiä tutkimuksia ei olekaan.
Tätä en nyt ymmärtänyt... Eikö niistä pään kuvista näy kaikki mahdolliset poikkeamat, esimerkiksi verenkierrossa ja esimerkiksi mahdollinen kasvain tai muu sellainen? Vai mitähän nyt tämä viesti tarkoitti, ei ihan avautunut minulle... AP
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvaat pääsi, mene paikkaan missä kuvat tulkitsee juuri aivojen sairauksiin kouluttautunut magneettilääkäri. Selviää soittamalla tai nettisivuilta. Näin ohjeisti minut neurologini (sain lähetteen häneltä vaikka ns. itse pyysin, menin kuviin ja mitään kamalaa ei löytynyt migreenikohtausten takaa) Silti kannatti, hyvillä mielin nyt käyn hieronnassa.
Juu näin ajattelin. Kerralla koittaa tutkia tämän mahdollisimman ammattitaitoisesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä mennä magneettiin itsekin mutta sit sä esität itse epäilyn, ja vaan siihen vastataan (kyllä/ei).
Mitään 'Näkyyks siellä jotain' -tyyppisiä tutkimuksia ei olekaan.
Tätä en nyt ymmärtänyt... Eikö niistä pään kuvista näy kaikki mahdolliset poikkeamat, esimerkiksi verenkierrossa ja esimerkiksi mahdollinen kasvain tai muu sellainen? Vai mitähän nyt tämä viesti tarkoitti, ei ihan avautunut minulle... AP
Mun käsittääkseni mukaan, jos menen esim ilman lähetettä magneettikuvaan maksan täyden hinnan josta en saa kelalta mitään. MUTTA toki hintaan sisältyy lausunto. Suora lainaus Cityterveyden sivulta "Hinta sisältää radiologian erikoislääkärin lausunnon ja kuvamateriaalin CD-levyllä"
Toki täytyy tietää mitä haluaa kuvattavan =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipahan neuvo.
Mun tuttavani löysi kyhmyn rinnastaan. Gynelogi ei ollut huolissaan mutta laittoi tuttavani kuitenkin näytepalan ottoon "ettei sun tarvitse murehtia" Bingo, rintasyöpähän se oli ja vielä melko agressiivinen.
Mä en juurikaan enää luota lääkäreihin. Mene kotiin ja ota pari Buranaa on ollut neuvo valitettavan monelle.
Ikinä ei voi tietää onko jotain. Jos rahaa olisi yllin kyllin, olisi hyvä tutkia matalalla kynnykselläkin erilaiset vaivat, aina voi löytyä jotain vakavaa ja kiirellistä hoitoa vaativaa. Mutta tavallisella tallaajalla ei yleensä ole varaa ihan joka vaivaa käydä sen enempää tutkituttamassa. Usein kunnallinen lääkäri juurikin passittaa kotia särkylääkkeiden kanssa, kuten edellinen kirjoittaja sanoi, ja tutkimuksia saa vaatimalla vaatia että jotakin saa. Onhan se tietenkin ihan ymmärrettävää ettei kunnalla ole varaa jokaista päänsärkypotilasta lähettää esim. magneettikuvauksiin. Mutta jos itsellä on varaa käydä yksityisellä tutkimuksissa niin toki kannattaa mennä.
Te,jotka olette käyneet yksityisessä magneettikuvissa, millä perusteella valitsitte sairaalan? Pk seudulla on niin paljon valinnanvaraa että en oikein tiedä mihin kannattaisi mennä.Kunnalliselle en päässyt minäkään.
Saako terveystalolla tehdyn magneettikuvan itsellensä, jotta sitä voisi näyttää toiselle lääkärille? Miten?
Ehdottomasti kannattaa jos uskoo että omat oireet selviää kuvauksen avulla, kannattaa vertailla edullisinta hintaa, sen kuvan laadussa kun ei eroja ole.
Vierailija kirjoitti:
Saako terveystalolla tehdyn magneettikuvan itsellensä, jotta sitä voisi näyttää toiselle lääkärille? Miten?
Annat kannassa hyväksynnän että tietosi saa nähdä muissa lääkäriasemissa.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos haluan varata ajan magneettikuviin (esim. vaikkapa Aavalle) niin soitanko ensin sinne ja varaan ajan erikoislääkärille, joka sitten antaa minulle lähetteen magneettikuviin? Kuvauksen jälkeen minulla on sitten aika lääkärille, joka kertoo kuvauksen tulokset? Nämä lääkärikäynnyt sitten maksavat vielä erikseen. Pään kuvaukseen ajattelin mennä, koska vaivat ovat pään alueella, toivon että se on sitten oikea kuvauskohde. Joidenkin kommentteja vähän ihmettelen, että ei kannata mennä, koska kaikkea ei halua tietää? Jos sieltä jotakin löytyy, minkä voi vielä hoitaa, niin kai se kannattaa nyt löytää eikä silloin kun on liian myöhäistä?
AP
Just näin
Varaisin ensin kokeneelle neurologille ajan, joka voi tutkia ja määrätä myös muihin tutkimuksiin kuin pelkkään magneettikuvaan ja kirjoittaa tarvittaessa lähetteen. Aivokasvainta jos pelkäät,,niin pelkkä päänsärky on harvoin ainoa oire. Käy siis neurologilla ensin.
Vierailija kirjoitti:
Tarviit lähetteen sinne kuitenkin
Ei tarvitse lähetettä kaikille yksityisille magneettikuvaus asemille.
Niissä voi käydä kuvauttamassa itsensä omalla päätöksellä, ja sieltä saa myös röngten lääkärin lausunnon, halutessaan. Heillä on yleensä joku tietty hinta eri kuvauksille.
Minusta ei mitään järkeä mennä magneettikuvaan ilman lääkärikäyntiä, koska sillä röntgenlääkärin lausunnolla et tee maallikkona yhtään mitään. Lähettävä lääkäri sitten tekee päätöksen röntgenlääkärin lausunnon perusteella, että aiheuttavatko löydökset toimenpitetiä vai eivät.
Näin se vaan on.