Pojan vaimo ei halua tulla meille jouluna, koska meidän ruuat on "outoja" ja "hienoja".
Tämä oli vastaus, ihmettelin pojalle, miksei tuo tyttöystäväänsä jouluna syömään.
Tyttö on siis mielummin koko joulun yksin kotonaan, kun poika tulee meille pyhiksi.
Meillä on tarjolla alkupaloiksi sinisimpukoita, lohitartar, katkarapuja valkosipulivoissa ja itseleivottua leipää, pääruuaksi kastanjoilla täytettyä kalkkunan rintaa, perunakroketteja ja endiivisalaatti. Jälkkäriksi juustoja ja hilloja omasta puutarhasta
Pojan tyttöystävä vieroksuu sitä että meillä juodaan ruuan kanssa viinejä.
Mitä mun pitäisi tehdä? Olisi kiva saada tyttö kylään, mutta en nyt hänen vuokseen ala paistamaan kinkkua ha laatikoita (joista kukaan meillä ei tykkää). Miksei voisi tulla ja maistaa edes jotain?
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijilla on jäänyt makuaisti sinne alle 10-vuotiaan tasolle. "Yäk, kalaa, en syö", "katkarapu/ simpukka on limainen", "hui, raakaa kalaa"... Ehkä ne Hessun nakit ja Mikin ranskalaiset maistuis!
Tuleeko pieneen mieleesi, että makuaistit ovat vaan erilaisia? Ei se ole mikään aikuisuuden mittari, että pystyy motkottamatta nielemään ihan mitä tahansa. Aikuisen ja lapsen erottaa sitten siitä, miten ruokailutilanteessa asia hoidetaan, esimerkiksi nenän nyrpistely ei kuulu aikuisen tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän keskenkasvuselta (tai pelkkää makaronilaatikkoa+ ketsuppia syöneeltä) tyttö kuullostaa. Ei nyt muutenkaan ole tapana päättää ruokalistan perusteella lähdetäänkö sukulaisille kylään vai ei. En tosin itsekään mene poikaystävän sukulaisille tällä kertaa jouluksi, koska menen äidilleni. Mutta kaikkea sapuskaa syön ilomielin, jos joku on vaivautunut sellaista tekemään ja nenäni eteen asettamaan :)
On eri asia KÄYDÄ kylässä kun olla siellä pyhät. Kyllä kuka tahansa voisi käydä kyläpaikassa missä tarjonta ei olisi niin kovin mieleen, mutta jos siellä pitää olla useampi päivä niin se voi olla jo vaikeaa kun yrittää olla kohtelias. Mieluummin sitä sitten viettää pyhänsä niin kuin ne rennoksi itselleen kokee. Yleensä. Itse kukin.
Mitäs jos tyttö on oikeasti raskaana ja vielä turhan varhaista paljastaa totuus?
Eikö vois laittaa tarjolle myös vähän yksinkertaisempaa ruokaa?
En varmaan tulematta jättäisi, mutta ei herahtanut vesi kielelle aloituksen menusta.
- sinisimpukoita HYI
-lohitartar mikä tartar?
- Katkarapuja valkosipulivoissa HYI
- itseleivottua leipää nam!
- pääruuaksi kastanjoilla täytettyä kalkkunan rintaa, oieni varovainen nam?
- perunakroketteja Mitä oli?
- endiivisalaatti Mikä?
- Jälkkäriksi juustoja ja hilloja omasta puutarhasta HYI
Yleensä kai ruuatkin mietitään vieraidenkin mukaan, eikä päsmäröidä omia erikoisuuksia vaikka vieraat ei niistä tykkää. Taidatte olla oikeasti vain ihan tyytyväisiä, että pojan vaimo ei halua teille tulla.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleeni ensimmäinen (ja ainoa) jouluni anoppilassa sillä erotuksella, ettei minulle etukäteen kerrottu menyytä enkä hoksannut kysyä, koska oletin tarjolla olevan normaalia jouluruokaa. Lisäksi kysyin, että mitä voisin tuoda, mutta vastaus oli, ettei tarvitse tuoda mitään, heillä on kaikkea tarvittavaa.
Tarjolla oli 7 ruokalajin menu, jossa mm. Länsirannikon salaattia, äyriäislientä, sienipasteijoita, chateaubriand ja jälkkärinä juustoja. Glögiä ja punaviiniä oli. Kaupasta oli ostettu 1 torttu /henkilö ja mitään muuta makeaa ei ollut. Suklaata ei ollut, koska ei ollut lapsia.
Tämä oli ensimmäinen jouluni pois kotoa ja siksi suuri järkytys. Jos välimatka olisi ollut lyhempi (yli 300km) olisin vaihtanut joulun viettopaikkaa. Toista kertaa en suostunut lähtemään sinne.
Tämä tapahtui jouluna 1984. Mieheni ihmettelee, että vieläkö jaksan muistella sitä. Kyllä. Se oli traumaattinen kokemus, jonka muistan vielä kuolinvuoteellanikin.
Täydellisen ihana joulumenu! Toi pesee kinkun ja mössölaatikot mennen tullen. Eipä sulla ole tainnut kovin paljon vastoinkäymisiä olla elämässä, jos yli 30 vuotta sitten tarjottu juhla-ateria traumatisoi edelleen.
Tarkistin, ja:
- Perunakroketti, on siis joku fiinimpi versio perunamuusista, varmaankin Nam!
- Endiivislaatti, ei mitään kokemusta, maistaa pitäisi, voi olla että tykkäisin voi olla että en.
- Lohitartar, jaa-a tuskin ainakaan parempaa kuin pippurilla ja suolalla maustettu uunilohi, mutta varmaan saisin syötyä.
Aika erikoisia ruokia kyllä teillä, eikö vois tehdä jotakin vähän yksinkertaisempaakin? (en tajua miten joku edes jaksaa nähdä noin paljon aikaa ruokien "pilaamiseen").
Vierailija kirjoitti:
No eipä ihme!
Eihän teillä ollut kinkkua tarjolla ollenkaan! Ei se mitään auta vaikka kuinka hyvin laittaisi mitätahansa ruokia maailmalta, mutta se tärkein puuttuu. Tyttö on tottunut todennäköisesti syömään jouluna ylikypsää perinteistä joulukinkkua. Siitä se joulu tulee!
No hyi olkoon, ei tule joulu murhatun eläimen perskannikoista.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan tulematta jättäisi, mutta ei herahtanut vesi kielelle aloituksen menusta.- sinisimpukoita HYI
-lohitartar mikä tartar?
- endiivisalaatti Mikä?
Yleensä kai ruuatkin mietitään vieraidenkin mukaan, eikä päsmäröidä omia erikoisuuksia vaikka vieraat ei niistä tykkää. Taidatte olla oikeasti vain ihan tyytyväisiä, että pojan vaimo ei halua teille tulla.
Että on junttia porukkaa :D Anna mä arvaan, pursotat kaiken päälle ketsuppia?
Ap,kyselet mitä pitäisi tehdä. Pitäisi ottaa tyttöystävä/vaimo huomioon, laittaa häntä varten perinteisiä jouluruokia, ONKO VAIKEAA?? Ei,jos haluatte ottaa hänetkin huomioon. Siinä vastaus kysymykseesi.
Mulla tulis noista merenantimista kurat housuun ja kaveri tukehtuis äyriäisallegiaan.
Itse skippaisin fisujoulun kohteliaasti kertomatta suolistoni historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijilla on jäänyt makuaisti sinne alle 10-vuotiaan tasolle. "Yäk, kalaa, en syö", "katkarapu/ simpukka on limainen", "hui, raakaa kalaa"... Ehkä ne Hessun nakit ja Mikin ranskalaiset maistuis!
Tuleeko pieneen mieleesi, että makuaistit ovat vaan erilaisia? Ei se ole mikään aikuisuuden mittari, että pystyy motkottamatta nielemään ihan mitä tahansa. Aikuisen ja lapsen erottaa sitten siitä, miten ruokailutilanteessa asia hoidetaan, esimerkiksi nenän nyrpistely ei kuulu aikuisen tapoihin.
Ok, korjaan (vaikka se on lapsille tavallista, että on vain ne totutut maut ja niissä pysytään), monella kommentoijalla on lapsentasoista nenännyrpistelyä tavoissaan täällä, "hyi kalaa", "limaisia simpukoita", "yäk, raakaa kalaa, en syö".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaan tulematta jättäisi, mutta ei herahtanut vesi kielelle aloituksen menusta.- sinisimpukoita HYI
-lohitartar mikä tartar?
- endiivisalaatti Mikä?
Että on junttia porukkaa :D Anna mä arvaan, pursotat kaiken päälle ketsuppia?
Juu, minä olen kyllä juntti. Silti meidän junttien piireissä on yleistä, että jos joku vieras selvästi toteaa ettei pysty mitään tarjottavista syömään, niin kysellään, että mitä haluaisi syödä tai sanotaan, että tuo ihmeessä itse kortesi kekoon ja tuo jotakin sinua miellyttävää ruokaa tarjolle myös :)
Eilen vietin etukäteen juntti-joulua, lautasella oli salaattia, lohta (uunilohta ja savulohta), porkkanalaatikkoa (lanttulaatikkoa oli tarjolla, mutta en pidä siitä, samaten kinkun jätin välistä). Lisäksi rieskaa ja itsetehtyä limppua (edamia päällä). Ei kuulu ketsuppi joulupöytään, mutta toki jos joku haluaa ketsuppia laittaa, niin ei se minua haittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, korjaan (vaikka se on lapsille tavallista, että on vain ne totutut maut ja niissä pysytään), monella kommentoijalla on lapsentasoista nenännyrpistelyä tavoissaan täällä, "hyi kalaa", "limaisia simpukoita", "yäk, raakaa kalaa, en syö".
Saatan täällä palstalla sanoa että hyi, mutta en minä sitä ääneen sano siinä ruuanlaittaneen nenän edessä. Paitsi raaka kala on asia erikseen, mutta siitä nyt tietää läheiset kaikki muutenkin etten pidä, eikä kukaan loukkaannu, jos jostain syystä sen ääneen sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän keskenkasvuselta (tai pelkkää makaronilaatikkoa+ ketsuppia syöneeltä) tyttö kuullostaa. Ei nyt muutenkaan ole tapana päättää ruokalistan perusteella lähdetäänkö sukulaisille kylään vai ei. En tosin itsekään mene poikaystävän sukulaisille tällä kertaa jouluksi, koska menen äidilleni. Mutta kaikkea sapuskaa syön ilomielin, jos joku on vaivautunut sellaista tekemään ja nenäni eteen asettamaan :)
On eri asia KÄYDÄ kylässä kun olla siellä pyhät. Kyllä kuka tahansa voisi käydä kyläpaikassa missä tarjonta ei olisi niin kovin mieleen, mutta jos siellä pitää olla useampi päivä niin se voi olla jo vaikeaa kun yrittää olla kohtelias. Mieluummin sitä sitten viettää pyhänsä niin kuin ne rennoksi itselleen kokee. Yleensä. Itse kukin.
Mitäs jos tyttö on oikeasti raskaana ja vielä turhan varhaista paljastaa totuus?
No tottahan tuo, mutta ei kai ne sitä nyt siellä vankina pitäis? Kai aikuinen ihminen ruokaa osaa hakea/ tilata, jos tosiaan ei voi yhtään mitään kyläpaikassa syödä? Tai avata se suunsa, että tämä ei nyt ole minulle sopivaa (keksii vaikka pikkuvalheen, että on allergiaa tms.), että ottaisin sitä ja sitä kernaasti, jos löytyy.
Tuo on hyvä menu,huomasin kyllä että ranskalainen.Paljon parempi kuin suomalainen joulumättö,mutta kaikki ei tätä allekirjoita.Itse olen kasvissyöjä,niin mulle tuo ei menisi,mutta sekasyöjä vielä kun olin,niin olisin tykännyt.Eihän se tyttöystävä ole kasvissyöjä?
Mun on vaikea kuvitella,että jäisi pois menun vuoksi tai onko ihan teinin makuaisti..?
Vierailija kirjoitti:
" Sen lupa kenen tupa"
Eli olet luovuttanut kaiken vallan ranskalaiselle miehellesi vaikka ollaan Suomessa?
Eikun, tietenkin olet itsekin hurahtanut ranskalaisiin ruokiin eikä teillä syödä mitään suomalaista.
Haluaisin minäkin tietää niistä hilloista. Yleensä juustojen kanssa syödään hedelmiä (omenaa, päärynää, viinirypäleitä) eikä hilloja. Ehkä Bretagnessa on uusia tapoja.
Olen ihmettelyt tätä ketjua.Ihmisillä on aika huono ruokatietous ja ilmeisen suppea makuaisti.Hilloa kyllä syödään etenkin kovien juustojen kanssa,yleensä viikunahilloa tai kirsikkahilloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskäytöstapoihin kuuluu suhtautua tarjottaviin ruokiin kohteliaasti. Jos jotakin ei pysty syömään, niin ei sitten. Syömättä voi jättää numeroa tekemättä. Käsittämätöntä, että jos joku ruoka on palstalaisten mielestä outo, niin se heti leimataan elitistiseksi hienosteluksi. Ihmisillä on eri makuja. En usko, että kukaan syö mitään näyttääkseen hienommalta.
Syömättä voi jättää numeroa tekemättä, mutta sitten ei pidä emännän loukkaantua, jos joutuu nälkänsä vuoksi tilaamaan pizzataxin. Kai huomasit, että aloituksessa ei ollut yksi ateria, jossa oli valinnanvaraa, vaan aatona oli VAIN simpukat ja leipää + jotain kastikkeita. Ei mitään muuta. Vieraan siis pitäisi pärjätä koko aatto pelkällä leivällä. Entä, jos olisi simpukoille allerginen? Aloittaja ei ole kysynyt lainkaan kutsumaltaan vieraalta, onko tällä allergioita tai muita erikoisruokavalioita vaan palstalaisille tyypilliseen tapaan olettaa, että tarjoan mitä haluan ja vieraani joko syövät tai ovat nälissään. Todella vieraanvaraista?
No voi huoh taas! Meillä syödään aattona lounas kello 13. Vielä ei ole päätetty mitä laitetaan, luultavasti minun vävy, joka on intialainen, tekee currya ja jotain muuta hyvää intialaista ruokaa.
Ja tunnen pojan avopuolison oikein hyvin ja hänellä ei ole allergioita. Hän in käynyt meillä monta kertaa ja myös syömässä. Tiedän että hän ei ilmeisesti ole tottunut moniin ruokiin, mutta luulisi 23-vuotiaalla olevan vähän kokeilunhalua.
Ja kun tätäkin joku kysyi, niin tyttö oli kysynyt mitä ruokaa kun poikani oli pyytänyt häntä kanssaan meille jouluksi. Ja kun kuuli että simpukoita, lohta ja kalkkunaa niin sanoi ettei halua tulla kun meidän ruuat on noin outoja ja hienoja.
Se lohitartar muuten tehdään graavilohesta ja päätettiin tehdä sitä tänä vuonna ensikertaa, ajateltiin tässä juuri pojan avovaimoa, joka pitää lohesta omien sanojensa mukaan.
Ja kyllä meiltä kaapista löytyy ruokaa eli muutakin on saatavilla, jos simpukat ei kelpaa.
Joku ihmetteli, miksei me syödä ostereita jouluna js hanhenmaksaa. Ostereita syötiinkin kun asuttiin Bretagnessa. Mutta täällä Suomessa ne ovat älyttömän kalliita ja usein huonolaatuisia.
Katkaravut kyllä valmistetaan perinteiseen bretagnelaiseen tapaan. Ne eivät ehkä ole tyypillistä jouluruokaa, mutta kuitenkin juhlaruokaa ja meidän lasten herkku.
Ja pojan avovaimo on kyllä ihan tuttu, käynyt meillä usein eli ei mikään vieras talossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tää emännän, tai kuka teillä päättääkin menyystä, on aina ihmettelyn aihe.
Mieheni isä jäi sairaseläkkeelle nuorena ja hän oli vastuussa ruuanlaitosta, anoppi kun oli 3 vuorotyössä.
Mieheni ei ole ikinä oppinut syömään monipuolisesti, esim just äyriäisiä ja hengissä on selvinnyt.Kun käymme kylässä, tuntuu juuri emännillä on tämä tyrkyttäminen ja sitä myöden oikeus arvostella kovin suuri.
Jos kerran ruuat eivät maistu, ne ei maistu. Ei ole 1 eikä muutama kerta kun meidät on kutsuttu kylään ja vastassa on kalapöytä. Olen kalalle allerginen. Leipänä on vain limppua ja saaristolaisleipää , en tykkää kummastakaan.
Sitten emäntä vetää herneet nenään, kun ruoka ei maistu.Omille lapsille voi sanoa kaikkea pitää maistaa mutta aikuisen ei tarvi syödä ruokaa, joka tekee oksennusreaktion.
Joulu on vuoden juhlien kohokohta ja tuntuu hölmöltä ettei jokainen saa silloin syödä herkkuruokaansa.
Itse en arvosta juustoja, tälläinen jälkiruoka ei olisi minulle jälkiruoka.
Ei voi kun ihmetellä kuinka lapsellinen makuaisti aikuisilla on...
Etkö vaivaudu lukemaan viestejä AP. Mitä pitäisi tehdä, laitat tyttöystävä/miniälle hänelle maistuvia jouluruoka, osaatko PILKKOA ROSOLLIN, haet valmiina muutaman joululaatikon,pienenkinkkupalan. ET siis viitsi vaivautua, olet huono emäntä, ja vielä intialaisia ruokia, söin niitä Lontoossa, eivät maistu monille suomalaisille, tai tee tytölle kinkkupizza. Osaatko edes lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Sen lupa kenen tupa"
Eli olet luovuttanut kaiken vallan ranskalaiselle miehellesi vaikka ollaan Suomessa?
Eikun, tietenkin olet itsekin hurahtanut ranskalaisiin ruokiin eikä teillä syödä mitään suomalaista.
Haluaisin minäkin tietää niistä hilloista. Yleensä juustojen kanssa syödään hedelmiä (omenaa, päärynää, viinirypäleitä) eikä hilloja. Ehkä Bretagnessa on uusia tapoja.
Olen ihmettelyt tätä ketjua.Ihmisillä on aika huono ruokatietous ja ilmeisen suppea makuaisti.Hilloa kyllä syödään etenkin kovien juustojen kanssa,yleensä viikunahilloa tai kirsikkahilloa.
Meillä on ainakin comtéta, gruyèreä ja ehkä brietä. Kirsikka- ja karviaishilloa omasta puutarhasta. Ap
Jos tyttö ei syö simpukoita eikä juo viiniä, niin ensimmäisenä jouluaattonaan anoppilassa tytölle on tarjolla vain vettä ja leipää? Ei ihme, jos tyttö tuntisi olonsa aika nöyryytetyksi ja ainakin anoppi on osoittanut tytölle, mikä tämän paikka suvussa tulee olemaan.