Metatyö on totta
Havahduin äsken siihen, että olen tässä ruoanlaiton lomassa käynyt läpi ensi viikon "työjärjestyksen" ja muistettavat asiat, tehnyt ostoslistan ja miettinyt mitä ruokia minäkin päivänä syödään, selvittänyt riidan ja miettinyt miten lapsen eriahdistusta voisi lievittää ja miten toimin seuraavassa tilanteessa kun hän takertuu minuun.
Tämä oli vain pieni otos päivästä. Perhearjen metatyö on kaiken muun työn ohella jatkuvaa virtaa. Ei sitä pysty luettelemaan. Ei ihme, ettei sitä ymmärrä se joka ei ole sitä kokenut. Lyön vetoa, että esim mun mies ei ymmärrä mitä tarkoitan todella, kun sanon että olen väsynyt kantamaan kaikkea harteillani yksin. Hän tekee jonkun jutun, vie esim. lapsen harrastukseen. Ja sen jälkeen trallalallaaa, velvollisuus hoidettu. Olen kuin työantaja ja hän työläinen tai apupoika perhearjessa.
Tämän tulin sanomaan. Nyt jatkan ruoanlaittoa, johon tuli parin minuutin keskeytys, kun tulin tänne purkamaan tämän ajatuksen.
Arvaan kyllä mitä kommentteja tänne tulee. :)
Kommentit (24)
Pääsääntöisesti naiset liioittelevat metatyön määrää kotona ja lisäksi vielä stressaavat turhasta monesti. Samalla lailla monella miehellä on esimerkiksi asiantuntijatyöstä (siis oikeasta, eikä mistään turhasta design- tai projektikoordinaattorin tms.) metatyötä joka on hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Istukaa alas 1-2 kertaa viikossa ja käykää läpi hoidettavat asiat. Sitten sovitte kumpi ne hoitaa ja minä päivänä/mihin mennessä. Ei sitä ihan yhtäkkiä opi, mistä kertoo tuo että pari päivää on ok ja sitten taas kosahtaa. Kun on yhdet talvivaateostokset tehnyt, on seruaavana vuonna helpompaa jne.
Eli äiti on esimies ja mies alainen? Tämä alaisen motivointi olisi sitten lisätyö ap:lle. Ymmärrän hyvin miten ap on tuossa tilanteessa. Asiat on helpompi tehdä yksin kuin pettyä jatkuvasti toisen nollapanokseen kymmenistä ja sadoista lupauksista ja ohjauksesta huolimatta. Mies on selvästi osannut joskus ja sitten väsynyt, kun ei ole vastuu sopinut herralle. Toiset ihmiset kantavat vastuuta ja toiset eivät. Valitettavasti naisilla on usein sisäinen pakko hoitaa se perhe vaikka kumppani luistaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti naiset liioittelevat metatyön määrää kotona ja lisäksi vielä stressaavat turhasta monesti. Samalla lailla monella miehellä on esimerkiksi asiantuntijatyöstä (siis oikeasta, eikä mistään turhasta design- tai projektikoordinaattorin tms.) metatyötä joka on hoidettava.
Naisetko eivät tee asiantuntijatyötä?
Joo toinen vaan toteaa ja tekee pois ja joku muu saa korjata jäljet. Lapsilla kurahousut unohtuneet kotiin, vasu-lappu unohtunut palauttaa, kaverisynttäreiden lahja unohtunut ostaa ja kiireessä haetaan kioskilta menomatkalla jotain, lapsen harrastus muistettiin vasta 30 min ennen ja myöhästyi alusta 20 min, lapselle uudet sukset, ostetaanko käytetyt vai uudet, lapsella kaverin kanssa tullut riita ja siitä paha mieli, miten toimitaan, miten lapsen kanssa käydään läpi, miten ohjataan?
Joskus on vaan pakko vähän käyttää myös päätään.