Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua-ryhmästä bongattua: Eräs perhe toivoo:

Vierailija
13.12.2016 |

7-lapsinen perhe toivoo mm: Lämpimiä toppapukuja lapsille, erilaisia legoja tytöille ja pojille, puhelinta, suklaata kaikille, palapelejä ja ruoka-apua. Just joo....Mä tuun vihaiseksi näistä ilmotuksista.

Kommentit (239)

Vierailija
181/239 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ap on sitten todellinen joulumieli samoin kuin monella muullakin täällä kirjoittelevalla. Kun ihmisellä on kiero ja kateellinen luonne, näkee hän aina ja kaikessa vain pahaa. Jos jollakin ei mene yhtä hyvin kuin itsellä, normaali-ihmisellä herää empatia ja auttamisen halu huonompiosaista lähimmäistään kohtaan. Itsekkäällä ihmisellä syntyy mielessään vain kateutta ja ilkeitä ajatuksia. Ihmeellistä joulumieltä on jouluapu-palstan kyttääminen, joka tässä tapauksessa toimii auttamisen sijaan vihan lietsojana. Tällä tavoin ne sodatkin saavat alkunsa. Hyvää joulua vain sinulle ap siellä yltäkylläisyytesi keskellä.

Ymmärrän. Joulumieli ja auttamishalu ovat tärkeitä tässä usein kovassa maailmassa.

Ovatko siis mielestäsi täällä useamman mainitsemat kiittämättömyys ja välinpitämättömyys saatua apua kohtaan oikeutettuja ja niistä kertominen vain avunantajan pyyteellisyyttä ja epäpuhdasta asennetta?

En auta ketään, koska en yritä esiintyä jalona fariseuksena, mutta jos auttaisin, niin eikö päällimmäisenä olisi ajatus siitä, että perhe takuulla ilahtui saatuaan sen mitä tarvitsikin? Ei minua tartte silmät päästä häveten kiittää, jotta minä saan pokkuroida kuinka jalo olinkaan.

Itse en ainakaan kiittäisi, koska oletan auttajan tekevän sen mitä tekee enemmän itsensä, kuin minun vuokseni. Mitä helvettiä te siellä autatte jos ette saa siitä mitään?

Vierailija
182/239 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ap on sitten todellinen joulumieli samoin kuin monella muullakin täällä kirjoittelevalla. Kun ihmisellä on kiero ja kateellinen luonne, näkee hän aina ja kaikessa vain pahaa. Jos jollakin ei mene yhtä hyvin kuin itsellä, normaali-ihmisellä herää empatia ja auttamisen halu huonompiosaista lähimmäistään kohtaan. Itsekkäällä ihmisellä syntyy mielessään vain kateutta ja ilkeitä ajatuksia. Ihmeellistä joulumieltä on jouluapu-palstan kyttääminen, joka tässä tapauksessa toimii auttamisen sijaan vihan lietsojana. Tällä tavoin ne sodatkin saavat alkunsa. Hyvää joulua vain sinulle ap siellä yltäkylläisyytesi keskellä.

Ymmärrän. Joulumieli ja auttamishalu ovat tärkeitä tässä usein kovassa maailmassa.

Ovatko siis mielestäsi täällä useamman mainitsemat kiittämättömyys ja välinpitämättömyys saatua apua kohtaan oikeutettuja ja niistä kertominen vain avunantajan pyyteellisyyttä ja epäpuhdasta asennetta?

En auta ketään, koska en yritä esiintyä jalona fariseuksena, mutta jos auttaisin, niin eikö päällimmäisenä olisi ajatus siitä, että perhe takuulla ilahtui saatuaan sen mitä tarvitsikin? Ei minua tartte silmät päästä häveten kiittää, jotta minä saan pokkuroida kuinka jalo olinkaan.

Itse en ainakaan kiittäisi, koska oletan auttajan tekevän sen mitä tekee enemmän itsensä, kuin minun vuokseni. Mitä helvettiä te siellä autatte jos ette saa siitä mitään?

Jatkan vielä, että siksi en kiittäisi, koska en halua nähdä sitä auttajan leuhkaa ja ylimielistä naamaa, kun hän saisi kokea olleensa minua ylempänä. Tiedän, että sydämestään auttanut ihminen ei haikaile kiitoksen perään. Koska hän tietää ilahduttaneensa minua ja se riittää hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka!

Mä olen yhden 6-v lapsen yh-äiti, sossupummi olen. Aina on varaa ostaa uudet hyvät varusteet joka säähän, Hennesistä nätit sisävaatteet, leluja, pelejä, kirjoja on aina varaa ostaa kun tuntuu, että tarvitsee uutta. Samalla vielä harrastelen kodin sisustelua ja siihenkin riittää rahat. Syömme terveellisesti, joka päivä hedelmiä, vihanneksia, salaattia jne. Mahdollisimman paljon luomua ja yrttejä ja marjoja syödään myös usein. Tässä kuussa ollaan käyty peräti 3 kertaa ulkona syömässä, ei missään huippukalliissa, muttei missään mäkissäkään. Aika luksusta sanoisin.

Että ei puhettakaan, etteikö riittäisi joululahjoihin rahaa :D. Ihan tosi. Käyn vielä n. kerran kuussa viihteelläkin (enkä juo olutta, enkä aloittele kotona) ja silti ne rahat vaan riittää. Kyllä saa olla aika hemmetin juoppo tai narkkari jos ne soskunrahat saa käytettyä niin, ettei oikeesti muka riitä perustarpeisiin. Laskutkin ja lääkkeet yms. kun maksetaan puolesta.

Jaa, 1,5kk ja alkaa uusi työ. Ei taideta enää näin leveästi elellä jatkossa.

Hyvä sulle. Mulla jää sossun tuista "käteen" vuokran ja pakollisten menojen (lääkekulut, terapiamaksu, puhelinlasku, bussikortti jotta pääsee kauppaan ja terapiaan) 100€ koko kuuksi. Sillä ei paljoa harrastella tai käydä ulkona syömässä. Olen täysin raitis, en "narkkaa" enkä juopottele enkä tupakkaankaan ole ikinä koskenut.

Vierailija
184/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osallistunut monena vuonna erilaisiin joulukeräyksiin ja tänä vuonna juuri tämän jouluapusivun kautta. Kyseessä suuri perhe, jossa oli toiveet eriteltynä kaikille perheenjäsenille. Olin juuri hankkinut omaa tyttöä ajatellen tavaran, jota tämän perheen tyttö toivoi. Päätin tämän tytön tarvitsevan sitä enemmän. Otin yhteyttä ja kävin paketin viemässä ihan ovelle saakka. Ymmärrän että vieraalta ihmiseltä voi olla vaivaannuttavaa ottaa lahjaa vastaan, mutta kyllä tuli paha mieli, kun ei kiitos-sanaa kuulunut.

Aha.

Olemme auttaneet mahkujen mukaan , eikä olla tippaakaan kiitoksen kipeitä.

Paljosta on hyvä antaa. Pyyteettömästi.

Itsekin odottaisin edes kiitosta, mutta toisaalta tiedän että moni ihminen haluaa auttaa pulassa olevampaa. Olen itsekin ollut sellainen. Olen huomannut että käsi on nenän edessä useammin mitä enemmän auttaa. Kun avun saamisesta tulee itsestäänselvyys ja melkein oletus tai velvoite auttajalle niin eihän se sellaista pitäisi olla. Tietysti jos omat voimavarat ja aika, raha ei siitä kulu niin sittenhän ei ole ongelmaa. Seuraavan kerran kannattaa miettiä jos jakaisi joulukorin läheisten kanssa tai veisi jollekin tutulle työttömälle tai lapsiperheelle tai naapurille. Tai näin minä tekisin.

Vierailija
185/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettu monta kertaa kirjoitti:

Jos annat tarvitsevalle , saat sen muuta kautta itsellesi takaisin eli et menetä mitään.

Päinvastoin saat hyvän mielen.

Hyvin kirjoitettu. Olen huomannut, että saan moninkertaisesti takaisin kaiken pois lahjoittamani. Ihmeellisesti löydän kirppikseltä kaikkea tarvitsemaani pilkkahinnalla ja kaapit ovat aina täynnä. Mies on sairaseläkkeellä reuman takia ja minä pitkäaikaistyötön, joten suu säkkiä myöten on elettävä.

Uskokaa, että Jumala on suuri antaja ja Hän pitää meistä huolen. Antakaa reilusti köyhille ja huomaatte saavanne siunauksia, joita ette osanneet edes odottaa. Voit vaikka rukoilla lahjoituksesi puolesta ja siten päättää, että lahjoituksesi osuminen tarvitsevalle jää Jumalan huoleksi. Itse olen helpottunut, kun voin vain lahjoittaa tarpeettomat vaatteet ja tavarat kristilliselle hyväntekeväisyyskirppikselle. Silloin minun ei tarvitse pahoittaa mieltäni varastetuista tavaroista tai tallotuista vaatteista, koska ne ovat Jumalan, eivät enää minun. En edes muistele tai muista, mitä olen antanut pois.

“Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä kärsivän puutetta, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä?” (1.Joh.kirje 3:17)

“Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.” (1. Kor. 13:3)

Vierailija
186/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahden lapsen yh, aina käynyt töissä ja kiitollinen siitä - toivotavasti töitä riittää jatkossakin. En ole hyvätuloinen, mutta muutaman satasen pystyisin muille antamaan (koska en itse elä leveästi, eikä muksuilla ole iPhoneja jne). Minua kuitenkin häiritsevät nämä jouluapuryhmät yms., koska siellä käytännössä itseäni leveämmin elävät toivovat asioita, joita ei meillekään hankita.

Veisin tosi mielelläni jonkun vaikkapa köyhän perheen teinipojan ostamaan parilla sadalla vaatteita tms, mutta en todellakana tiedä, mistä tällaisen oikean avustuskohteen löytäisi - ei ainakaan noista ryhmistä. Ja kyllä - haluaisin itsekkäästi myös kokea ensikäden ilon siitä kun voin antaa jollekin jotain, joka ilahduttaa. Haluaisin nähdä sen hymyn naamalla, että minäkin pääsen kouluun näissä trendivaatteissa tms.

Nuo mäkisenperheet ovat myös romuttaneet käsitykseni apua pyytävistä.

Vierailija
187/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, että siksi en kiittäisi, koska en halua nähdä sitä auttajan leuhkaa ja ylimielistä naamaa, kun hän saisi kokea olleensa minua ylempänä. Tiedän, että sydämestään auttanut ihminen ei haikaile kiitoksen perään. Koska hän tietää ilahduttaneensa minua ja se riittää hänelle.

Joka todella tarvitsee apua, ei kuvittele auttajalle leuhkaa ja ylimielistä naamaa. Tämä erottaa todellisen avuntarvitsijan kaltaisistasi.

Vierailija
188/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pitäisi lisätä jouluavun sivulle listaan "miksei perheestä jolle apua on tarjottu kuulu mitään". Ensimmäiseksi syyksi, että kerjääjä ei halua nähdä auttajan leuhkaa naamaa.

Vierailija
189/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tällaisten ketjujen aloittajien mielestä nuo ryhmät perustettu heitä, auttajia varten? Sitten tällainen ihminen tuohtuu, kun kokee, ettei hänen apuaan, joka ei riitä kymmenien eurojen haalareihin, arvosteta?

Minä taas en aio auttaa ketään, enkä pyytää apua, jja mulle on herttaisen yhdentekevää, millaisia lahjoja noissa ryhmissä pyydetään. En voisi mitenkään loukkaantua siitä, että joku pyytää liikaa. Senkus pyytää. Itkettää mun elämässä miten?

Sinä ehkä tiivistit parhaiten sen, mitä mieleeni näistä sadoista loukkaantuneista viesteistä tuli. On kasvava joukko ihmisiä, jotka kokevat kaikki maailman asiat vain itsensä kautta. Maailma on olemassa heitä varten. Köyhä ihminenkin on vaan jotain juuri häntä varten, odottamassa hänen jalosti ja uhrautuvasti kutomiaan villasukkia.

Ja sitä mitä ei juuri itse juuri nyt koe (esim. köyhyys, sairaus, työttömyys, monilapsisuus, lapsettomuus, vanhuus) sitä ei voi olla edes olemassa. Köyhyyttä ei voi olla, koska minunkin rahat riittää... Sairautta ei voi olla, koska minäkin pysyn terveenä kun on ruokavalio x ja urheiluohjelma y. Jos joku on köyhä tai sairas, sen on pakko olla seurausta siitä, ettei se ole elänyt niinkuin minä, koska minä elän parhaiten.

- jouluiloa vaan kaikille tasapuolisesti silti. 

Vierailija
190/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tätä jouluapu keräystä voisi kehittää rehelliseen suuntaan niin,että kaikki perheen tulot ja menot katottas läpi. Katottas sosiaaliset syyt jne. Tämä voisi olla yhteistyössä kunnan sosiaalitoimiston kanssa.

Karsiutuisi pois valehtelijat ja hyväksikäyttäjät!!! Sillon apu menisi oikeille avun tarvisijoille ja kaikille jäisi hyvä joulumieli.

Vierailija
191/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa.

Vierailija
192/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten valitetaan, kun kansa on nyrpeää. Suomi-kulttuuri ei taivu basaretiksi öisin. Eikä sitä ilmaista rahaa tullutkaan tarpeeksi, kun yllätys, omassa maassakin on tarpeeksi työttömiä ja huollettavia. Siitä loukkaantuneena osoitetaan mieltä, kun todetaan, että meidän kukkarolle ette tule.

Vierailija
193/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattivalittajia ja uhriutujia löytyy aina. Kaikista kulttuureista.

Vierailija
194/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen kyllä niin huomannut...ilmoitus "huutava pula vaatteista" ja äidin facebookin taustalla pikkuvauvasta lähtien vauvat poseeraa converseissa...tajusin etteivät meidän vauvan vanhat vaatteet tuolle perheelle ees kelpaa!

taí toinen perhe...huutava pula siitä sun tästä....ja lapset poseeraa minirodinin haalareissa??????

Vierailija
195/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on useampi av-mamma keksinyt hyvän tavan rahoittaa pari ylimääräistä manikyyriä ja filepihviä. Kerjätään muilta ilmaiseksi ns. hädänalaisina. Kun pokkaa vaan on riittävästi.

Vierailija
196/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hyvätuloiset hakevat ruokakassin leipäjonosta, kun säästävät etelänlomaa varten ja sinun mielestä tuo on muka pahempaa? Eivät ne mitään iPhoneja pyytäneet! Normaalia tavaraa. Ja aina voi pyytää tai muuten ei saa mitään. Ne jotka eivät halua antaa omastaan, niin älkää, mutta älkää hakeko tekopyhänä ruokaa leipäjonosta koska se ilmaista.

Vierailija
197/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se yks perhe toivoo muistamisia kissoille... Kuka ottaa neljä kissaa jos on pa? Ja sairas äiti on raskaana kotona 1-vuotiaan kanssa. Miksi tehdä toinen lapsi heti putkeen jos rahat muutenkin tiukilla ja terveys reistaa jo valmiiksi?

Toisinsanoen sinä tiedät, miten toisten tulisi elää. Onko omassa elämässäsi niin tyhjää, ettei se riitä sinulle? Ja oletko varma, ettei itselläsi ole mitään parannettavaa, kun pyrit määräämään muiden elämää?

Ei kai kukaan pyri määräämään, vaan ihmetyttää että miten ei tunnisteta omia rahkeita? Jos kissoille tarvii pyytää joululahjoja tuntemattomilta, niin miksi ne kissat on pitänyt ottaa? Miksi ei ota vaikka kahta kissaa? Ja miksi hankkia lapsia noin pienellä väliajalla jos ei pysty ensimmäisestäkään pitämään itse huolta?

Parempi kysymys olisi kai, että mitä ihmettä ne kissat ylipäänsä tekee joululahjoilla? Ei ne tajua eroa joulun ja tavallisen päivän välillä.

Vierailija
198/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osallistunut monena vuonna erilaisiin joulukeräyksiin ja tänä vuonna juuri tämän jouluapusivun kautta. Kyseessä suuri perhe, jossa oli toiveet eriteltynä kaikille perheenjäsenille. Olin juuri hankkinut omaa tyttöä ajatellen tavaran, jota tämän perheen tyttö toivoi. Päätin tämän tytön tarvitsevan sitä enemmän. Otin yhteyttä ja kävin paketin viemässä ihan ovelle saakka. Ymmärrän että vieraalta ihmiseltä voi olla vaivaannuttavaa ottaa lahjaa vastaan, mutta kyllä tuli paha mieli, kun ei kiitos-sanaa kuulunut.

Ehdit poistua ovelta niin nopeasti, ettei perheenjäsenet ehtineet noutaa trumpettejaan sinulle vartavasten sävelletyn kiitosfanfaarin esittämistä varten.

Täällä sen näkee, että käytöstapoja ei arvosteta mihinkään. No sen huomaa kyllä kaikkialla tässä yhteiskunnassa, että kasvatus on monesti mennyt metsään. Itsekään et taida osata sanoa kiitos saati sitten anteeksi, kun noin herneet nenääsi vedit.

Kyllä sinä olet hyvä ihminen.

Olemme kaikki koko luomakunta niin kiitollisia kun on olemassa kaltaisiasi, kiitos oikein paljon olemassaolostasi ja kiitos että osaltasi osallistut pyyteettömästi hyväntekeväisyyteen jossa omasta annetaan toiselle hyviä käytöstapoja kunnioittaen. Kiitos.

Voi luoja mikä typerys palstoilla taas.

Niinpä, sinä. Vain typerys ei ymmärrä mitä tarkoittaa sarkasmi.

Vierailija
199/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

On kasvava joukko ihmisiä, jotka kokevat kaikki maailman asiat vain itsensä kautta. Maailma on olemassa heitä varten. Köyhä ihminenkin on vaan jotain juuri häntä varten, odottamassa hänen jalosti ja uhrautuvasti kutomiaan villasukkia.

Ja sitä mitä ei juuri itse juuri nyt koe (esim. köyhyys, sairaus, työttömyys, monilapsisuus, lapsettomuus, vanhuus) sitä ei voi olla edes olemassa. Köyhyyttä ei voi olla, koska minunkin rahat riittää... Sairautta ei voi olla, koska minäkin pysyn terveenä kun on ruokavalio x ja urheiluohjelma y. Jos joku on köyhä tai sairas, sen on pakko olla seurausta siitä, ettei se ole elänyt niinkuin minä, koska minä elän parhaiten.

- jouluiloa vaan kaikille tasapuolisesti silti. [/quote]

loistava kommentti. aavee-palsta on huippu kun täältä löytyy näitä helmiä jotka näkee asioiden läpi suoraan ytimeen.kiitos

Vierailija
200/239 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää myös. Lahjoitin yks vuosi 120 euron  herkku  + lahjapaketin eräällä perheelle. Kiitosta ei tullut enkä tiedä menikö paketti ikinä perille. Lopetin siihen. Ennen paketin lähettämistä kyllä' otti aktiivisesti yhteyttä. Mulle jäi paha maku suuhun, kun en itsekään ole miljonääri. Nyt haluan auttaa jotain, mutta autan sitten sellaista, joka on vaatimattomampi toiveinensa eikä ole niin tarkkaa että lahja on juuri tietynlainen...

Mulle kävi myös näin. Kyseessä oli vielä eräs henkilö, jonka kanssa oltiin oltu yhteydessä ja kirjoiteltu kuulumisia, vähän henkilökohtaisempiakin, puolin ja toisin. Lähetin paketin hänelle ja lapsilleen, vaatteita ja suklaita (valitsin kaikenlaisia herkkuja, että varmasti löytyisi jokaisella jotakin), iso, useamman kilon painoinen paketti. Joulun jälkeen jouduin kyselemään, että mahtoikohan paketti tulla perille kun mitään ei kuulunut. Vastaus oli vaan "tuli perille :)". Mulle tuli siitä fiilis, että lähettämäni lahjat eivät kelvanneet, tai että olisi pitänyt ostaa kalliimpaa, mutta eniten harmitti se, ettei edes kiitosta voinut sanoa, eikä oma-aloitteisesti kertoa, että paketti tuli perille. Ihan hirveästi ei ole sen jälkeen huvittanut kuulumisia kirjoitella.

Lohduksesi voin kertoa, että minä lähetin sukulaisille muutaman vuoden ajan oikein reilut joulupaketit ja kertaakaan ei kiitosta tai edes joulukorttia tullut vastalahjaksi vaikka ostin "köyhille" heidän ihailemiaan design- ja merkkituotteita sekä erikoisherkkuja. Päätin lopettaa lahjomisen ja annan rahaa vain eläintensuojeluyhdistykslle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi