Ärsyttävin (inhoittavin) joululaulu
Jouluista pimpelipompelia on nyt mainoksissa taasen kuultu jo muutamia viikkoja. Useinhan nämä taustamusiikit ovat "iloisen" helskytteleviä joululauluja - tarkoituksenaan herättää ihmisissä ostelemiseen johtavaa jouluista levottomuutta.
Mutta mikä on kaikkein ärsyttävin joululaulu? Löytyykö sellainen naivististen tipetipe-tiptap-tyyppisten vai yltiöpäisen melankolisten, itkettäviksi tarkoitettujen joukosta? Vai eivätkö joululaulut muiden mielestä voikaan olla ärsyttäviä? Itselläni perinteinen inhokki on ollut "Kun Joulupukki suukon sai". Olen aina tahtonut ajatella sen tarinasta niin, että äidiltä suukon saava pukki on ilman muuta vieras mies - ehkäpä naapurin äijä. Mutta ei se varmaan niin ole, vaan kyseessä on porvarillisen kiiltokuvamaisen perheidyllin kuvaus: pukki on kertojalapsen oma isä.
Viime vuosina ykköseksi on kyllä meinannut kiilata Suvi Teräsniskan "Hei Mummo". Sehän kuuluu itkettävien joululaulujen kategoriaan. Riimittely on tökerön yksinkertaista: "teille-meille", eikä sanoittaja varmaan edes hallitse kieliopin perusasioitakaan: "Me lomalla taas tullaan pohjoiseen." Vaikkapa vanhassa tukkilaisromanttisessa laulussa "Me tulemme taas" verbit taipuvat sujuvammin.
Kommentit (80)
"--pääsköön vangit vankiloistaan--". Siinäpä vasta ajatus. Lieköhän lauluntekijä ajatellut vapauttavansa myös vankimielisairaaloiden asukit samalla kertaa? Liikaa niitä vapaalla jalalla kulkee ennestäänkin. Mutta jouluna kun kaikki on niin ihanaa, imellettyä.[/quote]
Minä olen tätä samaa asiaa ihmetellyt karujen esimerkkien kera muutamille tuttaville.
Jammu-sedät, myrkkymurhaajahoitajat, isot huumepomot, lapsenraiskaajat, kristilliseen perintöön kuulumattomat tuontirikolliset yms.
En kuulemma ole ymmärtänyt asiaa ollenkaan. Kysymys on syyttöminä vankiloissa viruvista onnettomista.
Vankilat ovat täynnä viattomia henkilöitä. Ainakin jos heiltä itseltään kysytään.
Kile kirjoitti:
Kaikki loirin joululaulut. Kaikki katrihelenan joululaulut. Mariah Careyn all i want on perseestä. Pahin tällä hetkellä on haloo Helsingin jouluparkuminen.
Erityisen karmea on Katri-Helenan laulu, joka kertoo vauvan joulusta lähinnä itsekkäiden vanhempien kantilta.
Lasta esineellistetty tai pikeminkin vihannestetty oikein kunnolla.
Leevi and the Leavings - Jouluksi mummolaan . Karseat sanat ja sävelkin pa*kaa jollotusta, kuka tuollaista haluaa joululauluna kuunnella?
Toinen kammotus se lapsi tuoksuu joululta, korvan takaa , kaulasta. No ei kyllä varmasti tuoksu joululta vaan joltain puklulta...
Kohta taas alkaa se Last Christmas I gave you my heart but the very next day you gave it away renkutus loputtomana looppina kauppakeskuksissa
Hei tenttu-ukot hyppikää. Viel on apteekit auki.
Vierailija kirjoitti:
Sika-biisin siitä puhallusosasta tulee ihan mieleen joku kännisten junttien alkoholiperseily jouluna joten se.
No sehän on juuri tehty sarkastisesti. Sitähän se joulu monille on, tekopyhää kännäystä. Biisin hauskuus on siinä, miten Juice ivaa tekopyhiä joulunviettäjiä.
vanhakyynikko kirjoitti:
"--pääsköön vangit vankiloistaan--". Siinäpä vasta ajatus. Lieköhän lauluntekijä ajatellut vapauttavansa myös vankimielisairaaloiden asukit samalla kertaa? Liikaa niitä vapaalla jalalla kulkee ennestäänkin. Mutta jouluna kun kaikki on niin ihanaa, imellettyä.[/quote]
Minä olen tätä samaa asiaa ihmetellyt karujen esimerkkien kera muutamille tuttaville.
Jammu-sedät, myrkkymurhaajahoitajat, isot huumepomot, lapsenraiskaajat, kristilliseen perintöön kuulumattomat tuontirikolliset yms.
En kuulemma ole ymmärtänyt asiaa ollenkaan. Kysymys on syyttöminä vankiloissa viruvista onnettomista.
Vankilat ovat täynnä viattomia henkilöitä. Ainakin jos heiltä itseltään kysytään.
Ai, minä olen kuvitellut sen tarkoittavan henkistä vankilaa.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Ai, minä olen kuvitellut sen tarkoittavan henkistä vankilaa.
Eikös se ole kristillinen laulu? Olettaisin tarkoittavan ihan konkreettista anteeksiantoa, joka on Jeesuksen opetuksista keskeisin.
-Eri
Hei mummo. Siinä kerrotaan kuinka mummo on yksin koko vuoden jossain surkeassa mökissä ja kukaan ei vaivaudu auttamaan. Sitten lomalla pamahtaa jälkikasvu ja lapsenlapset mummon kestittäviksi. Mummoparka.
Kamalin joululaulu:sydämeeni joulun teen(10 kertaa saman päivän aikana, niin siinä alkaa hamuamaan haulikkoa, että radio saa kohta kyytiä. (onneksi en omista haulikkoa).
Se ärsyttävä joku v$%^tun rumpalipoika.🤮
Loirin varpunen jouluaamuna ja se hei, mummo. Eri syistä, yhtä karmeita.
Kaksi inhokkia tulee mieleen. Soivat Ylellä äskettäin.
Jos vain saisin nastahampaan takaisin. Niin pystyisi toivottamaan myös Hyvää joulua. Missäs siinä ässä on, tuossa toivotuksessa. Aika huono ja kankea käännöskappale.
Ja Elviksen Joulu. Eihän se ole edes kappale, silti sitä jotkut vammaiset humoristit toivovat ja kutsuvat hauskaksi.
Kaikki englanninkieliset juurikin carey ja wham etulinjassa.
Kaikki lapselliset tonttu ukot hyppikää, joulupukki ym
Oikeastaan kaikki muutkin joululaulut paitsi loirin sydämeeni joulun teen sekä raskasta joulua versio laulusta tonttu.
Jos olisi pakko kuunnella joululauluja niin kuuntelisin seuraavia:
Leevin joululaulut, juicen sika sekä raskasta joulua versiot + loiri
Kaikki Loirin tulkinnat kappaleesta riippumatta. Samoin ave maria tähtitenorin tai vastaavan laulamana.
Haloo helsinki ja Joulun kanssas jaan
-iskelmätähtien tekenät/esittämät oululaulut
-raskasta joulua heviörinät
-oopperaäänellä lauletut joululaulut
Ei voi mitään mutta noi vaan kotona laskettuina toimii parhaiten.
vanhakyynikko kirjoitti:
Kile kirjoitti:
Kaikki loirin joululaulut. Kaikki katrihelenan joululaulut. Mariah Careyn all i want on perseestä. Pahin tällä hetkellä on haloo Helsingin jouluparkuminen.
Erityisen karmea on Katri-Helenan laulu, joka kertoo vauvan joulusta lähinnä itsekkäiden vanhempien kantilta.
Lasta esineellistetty tai pikeminkin vihannestetty oikein kunnolla.
En ymmärrä Katri-Helenan "suosiota" sen äänihän on sellainen kuin häneltä tulisi oksennus, tosin kun hänen joululauluja kuuntelee niin saa arpoa että ei itse puklaa ensin. Kieltämättä tuo Haloo Helsingin jouluinen kiljunta muistuttaa elävästi tunnelmaa sikalassa noutajan saapuessa.
Edelleen ykkösinhokki on tuo S.T:n "hei mummo". Jokin siinä vaan ärsyttää suunnattomasti. Ja toisena "kutri"helenan laulamat joululaulut. Niin tekopirteää.
Olin opiskelijatyttönä jouluapulaisena Sokkarilla ja siellä soi lähes jatkuvasti "Tule joulu kultainen" ja sama värssy oli kaupan omassa joulupaperissakin. Sitä kun oli pari viikkoa kuunnellut kahdeksan tuntia päivässä, niin sappi kiehuin. Ja sitten meni joitakin vuosia, niin eikös sama ralli alkanut soida radiossa. Puistatti.
Toinen inhokki on lapsille tarkoitettu renkutus. En muista, miten se alkaa ja mikä sen nimi on, mutta siinä lauletaan mm. "Minä vaan bassoa pomputtelen, kyllä me tontut tanssitaan".