Miksi häälahjaksi ei saisi pyytää rahaa?
Täällä on ollut vihamielisiä kommentteja kun joku on pyytänyt rahaa lahjan asemasta. Miksi? Eikö hääparin toivetta tulisi kunnioittaa?
Me miehen kanssa mennään naimisiin ensi kesänä ja aiomme pyytää rahalahjaa, ihan siitä syystä että meillä on jo kaikki tarvittava tavara ja vähän säilytystilaa. Ei me haluta kaappiin lojumaan jotain tavaraa josta ei välttämättä edes pidetä.
Jos sen tavaran antamisen pointti on siinä, että ei kehtaa pistää pikku summaa tilille, vaan ostaa tavaran ja toivoo että hääpari ei arvaa sen hintaa, niin ei se toimi. Kyllä netistä selviää tavaran arvo.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulle ok, että kun tuut kylään niin kahvipöydässä on hinnasto?
=
Miksi vieraiden tulisi maksaa osallistumisesta häihisi?
Voin kuvitella mikä huutoraivari iskis morsiamelle jos vieraat sitten noudattaisivat "osallistuminen riittää mut voitte myös lahjoittaa...jne" ja kaikki 200 vierasta tulis todellakin vain juhlamielellä ja toisivat vain ittensä. Morsian laskis menetettyjä tonneja ja pohtis ylimittaisen hääjuhlansa hintalappua joka lankeaa heille itselleen kokonaan maksettavaksi...ja häämatkaksikin tulis sitte malediivien sijaan päiväristeily tallinnaan :D
"Miksi vieraiden tulisi maksaa osallistumisesta häihisi?"
Sitä kutsutaan häälahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
=
Voin kuvitella mikä huutoraivari iskis morsiamelle jos vieraat sitten noudattaisivat "osallistuminen riittää mut voitte myös lahjoittaa...jne" ja kaikki 200 vierasta tulis todellakin vain juhlamielellä ja toisivat vain ittensä. Morsian laskis menetettyjä tonneja ja pohtis ylimittaisen hääjuhlansa hintalappua joka lankeaa heille itselleen kokonaan maksettavaksi...ja häämatkaksikin tulis sitte malediivien sijaan päiväristeily tallinnaan :D
Höpöhöpö, pelkkää rahanhimoa se on!
Häälahjaperinne oli avustaa tuoretta avioparia itsenäisen elämän alkuun. Ensimmäiseen yhteiseen kotiin elämisen kannalta välttämättömiä kodintarvikkeita.
Kuinka monella parilla vain omat vaatteet omaisuutena kun muuttavat yhteen?
Vierailija kirjoitti:
Ostan sulle vuohen köyhille Etelä-Amerikkaan. Oot varmasti iloinen kun saat auttaa.
Lähetä vuohi minulle, teen siitä hääaterian.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos pari on kolmikymppinen ja varakas, ja jos häissä on kyse enemmän prinsessajuhlasta kuin yhteisen talouden perustamisesta, lahjan ruinaus on noloa ja ahnetta - oli kyse sitten rahatoiveesta tai lahjalistasta.
Mielestäni on kyse huomaavaisuudesta vieraita kohtaan. Valtaosa kuitenkin haluaa jollain tapaa hääparia muistaa - lahjan antaminen juhlien sankarille on hyvien tapojen mukaista -, jolloin helpottaa vieraita huomattavasti, kun on jotain osviittaa siitä, mitä lahjaksi voisi antaa. On myös tehokkaampaa jakaa tuo tieto kaikille yhtä aikaa kutsun mukana, kuin vastata erikseen jokaisen lahjanantajan kyselyyn lahjatoiveista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan sulle vuohen köyhille Etelä-Amerikkaan. Oot varmasti iloinen kun saat auttaa.
Lähetä vuohi minulle, teen siitä hääaterian.
Ap
Ootko siis niin nuija ettei edes toi avustustapa ole sulle mitenkään tuttu?
Ei sitten ihme... wt on wt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
=
Höpöhöpö, pelkkää rahanhimoa se on!
Häälahjaperinne oli avustaa tuoretta avioparia itsenäisen elämän alkuun. Ensimmäiseen yhteiseen kotiin elämisen kannalta välttämättömiä kodintarvikkeita.
Kuinka monella parilla vain omat vaatteet omaisuutena kun muuttavat yhteen?
Pelkkää rahanhimoa? Oletko koskaan järjestänyt häitä, tai muita isompia juhlia? Kyllä niissä aina järjestäjän kulut ovat suuremmat kuin lahjoista saatu taloudellinen hyöty. Ja niin saa ollakin, jokaisen tulee mielestäni järjestää sellaiset juhlat, joihin itsellä on varaa, eikä ole tarkoitus maksattaa vierailla lahjojen muodossa heidän "osuuttaan" juhlista. Mutta rahanahne ihminen ei järjestä suuria juhlia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ylipäänsä noloa pyytää lahjaa, jollei lahjatoivetta ole erikseen kysytty. Jos on niin, ettei tarvetta millekään ole, on tyylikästä pyytää mahdolliset muistamiset hyväntekeväisyyteen.
Näin tekisin itse välttääkseni tavarat. Joskus tuntuu että häissä on pääasia se, että ne on mahdollisimman näyttävät ja niitä varten otetaan lainaakin, sitten kuitenkin halutaan rahaa häälahjaksi (koska ne häät olivat kalliit?).
Itse olen vienyt monesti lahjaksi lahjakortteja esim. lippupalveluun tai johonkin mille uskon pariskunnalla olevan käyttöä. Joku kasvohoitolahjakortti jää monelta käyttämättä ja vanhenee, jos ei sellaisissa muutenkin käy. Tietysti olen laittanut rahaa, jos sellaista on vihjailtu, yleensä 200€ (olen laskenut että 100€ / osallistuja on ihan ok).
Suurin osa nyt tahtoo muistaa hääparia lahjalla, niin miksi ei saisi toivoa mahdollista muistamista rahana tai olemassaolevaa astiasarjaa? En mä ainakaan tahtoisi mitään mun maun vastaisia kippoja, maljakoita, lakanoita tai muuta krääsää.
Lahjan pyytäminen aina ja kaikissa tilanteissa on huonoa käytöstä. Jos kysytään, lahjatoiveen, myös rahatoiveen, voi esittää, vaikka itse en kehtaisi tehdä sitäkään. Meidän hääkutsussamme emme viitanneet lahjoihin mitenkään. Ei tullut mieleenkään. Olimme menossa naimisiin, ja kutsuimme ihmiset juhlimaan sitä. Kiva yllätys oli sitten muistamiset, myös rahalliset, mitä saimme.
Itsekin olen ihmetellyt miksi se rahanpyytäminen ärsyttää. Minua ärsyttää oikeastaan jo häät. Aikuiset ihmiset, ovat asuneet jo monta vuotta yhdessä ja pidetään häät, miksi. Häät ei merkitsi minulle mitään, en ymmärrä miten aikuiset ihmiset jaksavat esittää ikään kuin se olisi. Häihin menee vieraiden näkökulmasta paljon aikaa ja rahaa, ja sitten pitäisi vielä antaa hääparille rahaa, jotta saisivat laskut, joihin ei muuten ole varaa, maksettua. En vain tajua. Minulla on monta kaveria jo eronnut, osa mennyt uusiin naimisiin, niin en ymmärrää kuinka joku jaksaa vouhkata asiasta ikään kuin se olisi jotenkin ikuista tai erikoista.
Pelkän rahan pyytäminen myös viestittää, että pitää vieraitaan idiootteina. Jos kutsuu häihin oikeasti niitä läheisiä ihmisiä, niin kyllä heidän pitäisi tietää lahjatoive ilman pyyntöä tai osaavat itse kysyä sitä tarvittaessa. Eikö?
Lisäkis ärsyttää maksaa rahaa vaikka häämatkakassaan, kun pari ei ole mennyt matkalla eikä oikeasti ollut edes aikeissa. Niin herää kysymys vain miksi??
Ja en ole kateellinen, minulla on ihana perhe ja täydellinen AVOmies :)
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ihmetellyt miksi se rahanpyytäminen ärsyttää. Minua ärsyttää oikeastaan jo häät. Aikuiset ihmiset, ovat asuneet jo monta vuotta yhdessä ja pidetään häät, miksi. Häät ei merkitsi minulle mitään, en ymmärrä miten aikuiset ihmiset jaksavat esittää ikään kuin se olisi. Häihin menee vieraiden näkökulmasta paljon aikaa ja rahaa, ja sitten pitäisi vielä antaa hääparille rahaa, jotta saisivat laskut, joihin ei muuten ole varaa, maksettua. En vain tajua. Minulla on monta kaveria jo eronnut, osa mennyt uusiin naimisiin, niin en ymmärrää kuinka joku jaksaa vouhkata asiasta ikään kuin se olisi jotenkin ikuista tai erikoista.
Pelkän rahan pyytäminen myös viestittää, että pitää vieraitaan idiootteina. Jos kutsuu häihin oikeasti niitä läheisiä ihmisiä, niin kyllä heidän pitäisi tietää lahjatoive ilman pyyntöä tai osaavat itse kysyä sitä tarvittaessa. Eikö?
Lisäkis ärsyttää maksaa rahaa vaikka häämatkakassaan, kun pari ei ole mennyt matkalla eikä oikeasti ollut edes aikeissa. Niin herää kysymys vain miksi??
Ja en ole kateellinen, minulla on ihana perhe ja täydellinen AVOmies :)
Kannattaisi mennä naimisiin. Suurta hääjuhlaa ei ole pakko järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa mä ottaisin mieluummin tuollaisen hyväntekeväisyyslahjan kuin ottaisin kaappiin tavaraa, jota en tarvitse ja joka ei ole oman tyylistä. Roinaa on nurkissa jo ennestäänkin liikaa ja säilytystilaa on vähän.
En edes muista koska olisin antanut kenellekään (muulle kuin lapsille) enää tavaralahjoja missään tilanteissa. Esim. lahjakortit ovat paljon toimivampia lahjoja ja häälahjaksi annan mieluusti vähän rahaa häämatkaa ajatellen.
Samaa toivon myös omilta läheisiltäni, jotka haluavat minua muistaa jossain tilanteessa. Naimisiin mennessäni tulen varmasti kertomaan kutsutuille, että tavaraa en kaipaa, mutta jos haluaa muistaa niin häämatkakassan täyte kelpaa paremmin kuin hyvin.
"Lahjan pyytäminen aina ja kaikissa tilanteissa on huonoa käytöstä. Jos kysytään, lahjatoiveen, myös rahatoiveen, voi esittää, vaikka itse en kehtaisi tehdä sitäkään. Meidän hääkutsussamme emme viitanneet lahjoihin mitenkään. Ei tullut mieleenkään. Olimme menossa naimisiin, ja kutsuimme ihmiset juhlimaan sitä. Kiva yllätys oli sitten muistamiset, myös rahalliset, mitä saimme."
- Totta toinen puoli. Mutta jos ja kun monet meistä -en usko olevani ainoa- alitajuisesti ajattelee hääkutsun saadessaan, että olisi kiva muistaa, ettei on pienempi-suurempi velvollisuus antaa hääparille (muistoksi) lahja. - Tällöin on mielestäni huomaavaista, jos hääpari on vihjannut, mitä mahdollisesti haluaa saavansa. - Toive on sekin, jos tai ku kertoo, ettei halua saada lahjoja lainkaan. - Minusta tällöin lahjatoiveen esittäminen ei ole huonoa käytöstä vaan enempi huomaavaisuutta vieraita kohtaan, joiden ei tarvitse niin paljoa miettiä, mitä antaa lahjaksi. Voi olla, että moni tietääkin - myös hääpariakin paremmin- mutta entä jos kaksi tai kolme vierasta on ajatellut hankkivansa sen saman. Tai lähes saman. - Siinä sitten myöhemmin hääpari miettii, että mitä niille kaikille tekisi. - Toinen esimerkki, mikä on minusta fiksua kun vietetään syntymäpäiviä. Miksei 60-vuotias voisi sanoa, että haluaa ohjattavan mahdolliset muistamiset n.n. tilille, josta käytettävät rahat käytetään siihen ja siihen hyväntekeväisyyteen. - Vallankin tuolla samaisella Sankarilla on suurella todennäköisyydellä jo hankittuna tarvitsemansa, eikä erityisesti tarvitse vieraiden hankkimaa, jotain joka ehkä on sitä oikeaa sorttia, eikä lähinnä vain vaivaannuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän muidenkaan juhlien kohdalla ole sopivaa alkaa ohjailla sitä, mitä vieraat antavat lahjaksi. Yleensä vain lapset kirjoittavat toivelistoja jouluksi.
Kyllä ainakin minun tuttavani tietävät, etten halua pysyvää tavaraa lahjaksi missään tilanteessa. Käyttötavara kuten viinipullot tai suklaat kelpaa, mutta turha kaapintäyte on kaikkea muuta kuin toivottua. Ja tuon tämän aina kyllä aina vieraille esiin, jos jotain juhlia järjestän. Ihan jo senkin vuoksi, etten halua vieraiden turhaan käyttävän rahojaan roinaan, jonka kanssa joko ahdistun tai jonka laitan vaan heti eteenpäin.
Olen varmaan erittäin epäkorrekti näin toimiessani, mutta mielestäni näin toimiessani kaikki pääsevät helpommalla. Niin minä kuin vieraatkin.
Vierailija kirjoitti:
Lahjan pyytäminen aina ja kaikissa tilanteissa on huonoa käytöstä. Jos kysytään, lahjatoiveen, myös rahatoiveen, voi esittää, vaikka itse en kehtaisi tehdä sitäkään. Meidän hääkutsussamme emme viitanneet lahjoihin mitenkään. Ei tullut mieleenkään. Olimme menossa naimisiin, ja kutsuimme ihmiset juhlimaan sitä. Kiva yllätys oli sitten muistamiset, myös rahalliset, mitä saimme.
Sinulla on sitten erilainen suhtautuminen tavaraan kuin minulla ja monella muullakin nykyään.
Itselleni nuo lahjat eivät olisi olleet "kivoja yllätyksiä", vaan olisin ahdistunut niistä. Ylimääräinen krääsä kaapeissa on aivan yhtä ahdistavaa kuin ylimääräiset kilot vyötäröllä.
En mä kiittäisi vieraita siitäkään, jos nämä jotenkin kykenisivät taikomaan mun ihon alle 5kg lisää ihraa. Miksi kiittäisin ja iloitsisin jos nämä tuovat kaapin perälle pölyttymään 5kg ylimääräistä rompetta?
Missä noin sanotaan? Laittaisitko jotain viitettä esimerkiksi käytösoppaaseen (mielellään 2000-luvun)? Jos kyse on vain sinun mielipiteestäsi, niin sillähän ei taas ole mitään merkitystä.