Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi häälahjaksi ei saisi pyytää rahaa?

Vierailija
13.12.2016 |

Täällä on ollut vihamielisiä kommentteja kun joku on pyytänyt rahaa lahjan asemasta. Miksi? Eikö hääparin toivetta tulisi kunnioittaa?
Me miehen kanssa mennään naimisiin ensi kesänä ja aiomme pyytää rahalahjaa, ihan siitä syystä että meillä on jo kaikki tarvittava tavara ja vähän säilytystilaa. Ei me haluta kaappiin lojumaan jotain tavaraa josta ei välttämättä edes pidetä.
Jos sen tavaran antamisen pointti on siinä, että ei kehtaa pistää pikku summaa tilille, vaan ostaa tavaran ja toivoo että hääpari ei arvaa sen hintaa, niin ei se toimi. Kyllä netistä selviää tavaran arvo.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole ongelma antaa rahaa lahjaksi, onhan se helpompaakin kuin metsästää jotain lahjalistalta ja pidän syitäkin (esim. se ettei pariskunta tarvitse mitään tavaraa) ihan hyvinä.

Vierailija
2/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen popcornit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pari on kolmikymppinen ja varakas, ja jos häissä on kyse enemmän prinsessajuhlasta kuin yhteisen talouden perustamisesta, lahjan ruinaus on noloa ja ahnetta - oli kyse sitten rahatoiveesta tai lahjalistasta.

Vierailija
4/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ylipäänsä noloa pyytää lahjaa, jollei lahjatoivetta ole erikseen kysytty. Jos on niin, ettei tarvetta millekään ole, on tyylikästä pyytää mahdolliset muistamiset hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
5/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan mielelläni häämatkakassaan rahaa lahjaksi. Pääsee helpolla.

Vierailija
6/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sitä annettu lahjaksi, mutta vähän se on kun myisi häihinsä pääsylippuja.

Vierailija
7/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen popcornit.

Miksi?

Vierailija
8/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin hääkutsuun että ollaan ostamassa uutta ruokailuryhmää ja mieluiten halutaan rahaa siihen. Ensiksi siis oli, että tärkeintä on paikalle saapuminen, mutta jos haluaa lahjan antaa niin mieluiten se raha tai sitten oli sellainen pieni lahjalista missä oli tiettyjä laseja ja lautasia, siitä sarjasta mitä meillä oli ennestään. Jos siis se rahan antaminen olisi ylitsepääsemätöntä

Ei siis oltu suurituloisia, kahden pienen lapsen vanhempia ja itse olin kotihoidontuella lapsia kotona hoitamassa. Laitettiin kutsuun myös, että kippoja ja kuppeja on kaapit täynnä samoin lakanoita ja pyyhkeitä. 6v. Kun oltiin jo yhdessä asuttu.

Siitä huolimatta saatiin lahjaksi lakanoita, pyyhkeitä ja astioita, yksi lautanen oli sitä meidän toivomaa sarjaa, muut jotain ihan muuta.

Kyllä minua se kummastutti. Ei lakanatkaan mitään halpoja ole, miksi ei voinut antaa rahana? Tai miksi ei voinut ostaa sitä meidän toivomaa astiasarjaa?Kyseessä oli kuitenkin ihan perus Iittalan teema astiat eli ei mitään överi kallista.

No nyt 8v. Häiden jälkeen ollaan saatu uusi ruokailuryhmä :). Ollaan oikein hyvätuloisia, mutta ne lakanat ja eriparikipot ei kyllä tallessa ole enää.

Vierailija
9/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan köyhät ja moukat pyytävät rahaa lahjaksi. Kyllä kaikki tietävät muutenkin, että rahalahjat on aina toivottuja, ei sitä tarvitse erikseen mainostaa. Rahan pyytäminen lahjaksi on sama kuin vonkaisi pillua vieraalta naiselta keskellä päivää julkisella paikalla.

Vierailija
10/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me laitettiin hääkutsuun että ollaan ostamassa uutta ruokailuryhmää ja mieluiten halutaan rahaa siihen. Ensiksi siis oli, että tärkeintä on paikalle saapuminen, mutta jos haluaa lahjan antaa niin mieluiten se raha tai sitten oli sellainen pieni lahjalista missä oli tiettyjä laseja ja lautasia, siitä sarjasta mitä meillä oli ennestään. Jos siis se rahan antaminen olisi ylitsepääsemätöntä

Ei siis oltu suurituloisia, kahden pienen lapsen vanhempia ja itse olin kotihoidontuella lapsia kotona hoitamassa. Laitettiin kutsuun myös, että kippoja ja kuppeja on kaapit täynnä samoin lakanoita ja pyyhkeitä. 6v. Kun oltiin jo yhdessä asuttu.

Siitä huolimatta saatiin lahjaksi lakanoita, pyyhkeitä ja astioita, yksi lautanen oli sitä meidän toivomaa sarjaa, muut jotain ihan muuta.

Kyllä minua se kummastutti. Ei lakanatkaan mitään halpoja ole, miksi ei voinut antaa rahana? Tai miksi ei voinut ostaa sitä meidän toivomaa astiasarjaa?Kyseessä oli kuitenkin ihan perus Iittalan teema astiat eli ei mitään överi kallista.

No nyt 8v. Häiden jälkeen ollaan saatu uusi ruokailuryhmä :). Ollaan oikein hyvätuloisia, mutta ne lakanat ja eriparikipot ei kyllä tallessa ole enää.

Ja ei siis lahjaa olisi tarvinnut olla ollenkaan, mutta tiesin että ihmiset hankkivat lahjan kuitenkin niin ihan siksi nuo toiveet, että ei tuliI ns.turhia lahjoja. Hukkaanhan ne vieraankin rahat menee jos ostaa jotain mitä hääpari ei tarvitse.

Vierailija
11/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan/lahjan pyytäminen on noloa.

Vierailija
12/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei siis lahjaa olisi tarvinnut olla ollenkaan, mutta tiesin että ihmiset hankkivat lahjan kuitenkin niin ihan siksi nuo toiveet, että ei tuliI ns.turhia lahjoja. Hukkaanhan ne vieraankin rahat menee jos ostaa jotain mitä hääpari ei tarvitse.

Miksette kirjoittaneet kutsuun, että 'ei lahjoja kiitos', jos ette halunneet lahjoja? Ja miksi menitte naimisiin vasta, kun teillä oli jo kaksi lasta?

Vierailija
13/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti noin ei käy minun häissä. Ihmeellistä passiivis-aggressiivista toimintaa häävierailta.

Ap

Vierailija
14/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI TAAS!

Tämä on käyty kymmeniä kertoja läpi palstalla.

NYT LOPPU!KUKAAN EI KIRJOITA TÄHÄN ENÄÄ SANAAKAAN!

Vierailija
15/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Luultavasti siksi, että yleensä ei ole tapana, että jos henkilö kutsutaan paikalle, niin samalla esitetään vaatimus, että hänellä tulee olla jotain kutsun esittäjän määräämää ja päättämää mukana ja luovuttaa se saapuessaan kutsun esittäjälle.

Sinänsä itse ymmärrän erinomaisen hyvin heitä, jotka esittävät toiveena saada rahaa. Osaltaan tuo toive kertoo paljon ajastamme.  Hyvin moni avioliiton solmiva on ehtinyt koota ja saada kokoon verraten laajan valikoiman erilaisia esineitä ja tarvekaluja ja itselle on muodostunut mielikuva omasta tyylistä. -Tyylejä ja tapoja, sekä niitä tukevia esineitä on vähintään kymmeniä erilaisia.  Jos vertaa aikaa vaikka vain 50 vuotta taaksepäin niin elintas on noussut huimasti; on vara mistä valita. Ja raha auttaa valintojen toteuttamisessa.

Sen sijaan moni lahjaksi annettu esine, mistä lahjan antaja itse on erinomaisen vakuuttunut, että juuri tämän hääpari tarvitsee saattavat aiheuttaa hääparille -tai ainakin toiselle heistä- päänvaivaa, että mitähän sille pitäisi tehdä. - Pitäsikö säästää ja säilyttää vain siksi, ettei lahjan antaja loukkaantuisi.

Mutta kuinka paljon me olemme muutenkaan valmiit tai halukkaat elämään muiden rakentamassa tai muokkaamassa ympäristössä? - En tiedä. Mutta uskon, että moni meistä -sivilisäätyyn katsmoatta haluaa elää ja asua itselle mieluisassa, kenties turvallisessa kodissa.

Kun kaksi enemmän ja vähemmän erilaista ihmistä muuttaa yhteen -avioliitto ei tätä toki edellytä- mutta jotta suhde kaiken kaikkiaan voisi jatkua tarvitaan minusta jotain yhteistä ja molemmilta puolilta riittävästi kykyä joustaa omissa toiveissaan ja haluissaan.

Tarvitaanko siihen vielä joku kolmas, joka haluaa ehdottomasti, että pariskunnan on otettava hänen antamansa vastaan, vaikka ajatus ja idea on antajalla varmasti parasta tarkoittava. 

Mutta, mutta jos hääpari alkaa asettamaan tiukkoja rajoja - häävieraiden tulee lunastaa 100 €:n + ateriakortti... tms. , - niin mennään mauttomuuden puolelle.

Täytyy uskaltaa luottaa sen verran häävieraiden halukkuuteen toteuttaa toivetta, että jos haluaa saada lahjaksi vain ja ainoastaan rahaa (tai muuta likvidiä omaisuutta) niin ei ole minun mielestäni kovin tahdikasta asettaa kutsussa minimi summaa tai määrää.  - Ja vielä jos saa pyytää niin vielä niin, että se miten paljon kukin antaa pidetään juhlavierailta salassa.

Jos ja kun häät totta kai myös maksavat, niin on parempi sitten järjestää sellaiset ja sen kokoiset häät mihin on itsellä varaa kuin kitistä ja vinkua, tai osoitella, kuinka kitsaita ja rumasana nuukia häävieraat olivat.      

Vierailija
16/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sulle vuohen köyhille Etelä-Amerikkaan. Oot varmasti iloinen kun saat auttaa.

Vierailija
17/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette kirjoittaneet kutsuun, että 'ei lahjoja kiitos', jos ette halunneet lahjoja? Ja miksi menitte naimisiin vasta, kun teillä oli jo kaksi lasta?

Kyllä naimisiin voi mennä hyvin tuossa vaiheessa ja se on juridisesti järkevääkin. Sen sijaan häiden pitäminen tuossa kohtaa on jo noloa.

Vierailija
18/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei haluttu lahjoja ollenkaan. Pidettiin vaan hyvät pirskeet, porukkaa oli n. 30. Mentiin Ukkopekalla Loistokarille, jossa syötiin ja sitten osa meistä jatkoi Turun yössä. Miehen kanssa maksettiin koko homma.

Vierailija
19/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän muidenkaan juhlien kohdalla ole sopivaa alkaa ohjailla sitä, mitä vieraat antavat lahjaksi. Yleensä vain lapset kirjoittavat toivelistoja jouluksi. 

Vierailija
20/36 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko sulle ok, että kun tuut kylään niin kahvipöydässä on hinnasto?

=

Miksi vieraiden tulisi maksaa osallistumisesta häihisi?

Voin kuvitella mikä huutoraivari iskis morsiamelle jos vieraat sitten noudattaisivat "osallistuminen riittää mut voitte myös lahjoittaa...jne" ja kaikki 200 vierasta tulis todellakin vain juhlamielellä ja toisivat vain ittensä. Morsian laskis menetettyjä tonneja ja pohtis ylimittaisen hääjuhlansa hintalappua joka lankeaa heille itselleen kokonaan maksettavaksi...ja häämatkaksikin tulis sitte malediivien sijaan päiväristeily tallinnaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi