Teini uhkaa että mikäli ei saa haluamaansa älypuhelinta lahjaksi niin aikoo sulkeutua koko aatoksi huoneeseensa
Sukulaisia tulee kylään pitkänkin matkan päästä ja sellaisia joita harvemmin näemme joten olisi aika ikävää jos tyttö mököttää huoneessaan. Kyllä meillä periaatteessa rahaa siihen olisi (maksaa n.750€) mutta hänellä on hyvä ja toimiva puhelin. Ja runsaasti muita lahjoja.
Mitä tässä nyt voi tehdä? On todella itsepäinen tapaus ja tiedän että toteuttaa uhkauksensa kun on niin sanonut.
Kommentit (182)
Ap, anna teinin mököttää ihan omissa oloissaan. Ja laita se tyttö töihin, siis oikeisiin töihin, mainoksia jakamaan mitä vaan, mutta älkää te maksako kotitöistä sille teinille ja sitä kautta puhelinta. Maksaako ap sulle kukaan kotitöistä? Meillä lapset jo nuoria aikuisia ja ikinä heille ei maksettu viikkorahaa tai palkkaa kotitöistä. Joskus annettiin rahaa hampurilaiseen tai leffalippuun. Aika pian oppivat menemään hakemaan pikku hanttihommia jne, että saivat taskurahaa. Tulepa muuten jouluna päivittämään tänne, kuinka teillä aatto meni..!
Laita etukäteen huone nätiksi yllärinä se on kompromissi. Keksi korvaava lahja kuten vaikka villasukat tai yöpaita. Ja jätä joku köyhän maan lapsivideo siihen telkkarin viereen.
Teillä on nyt hyvä tilaisuus kasvattaa arvoja. Älä luistele.
Itse tekisin niin, että kokoaisin sukulaisjoukon teinin huoneen ovelle ja kehoittaisin kaikkia sukulaisia nauramaan ja ilkkumaan verbaalisesti natkuttavaa teiniä. Voisi esim. vihjailla finneistäkin ja eriparirinnoista, jos lapselliseksi ja tyhmäksi nimittely ei vaikuttaisi tehoavan. Johtaisin huoneeseen myös jouluherkkujen tuoksuja, vaikkapa ilmastointikanavaa pitkin, että sille "vegaanille" tulisi oikein kova nälkä.
10 sivua taas kommentteja täysin pässinselvälle trollille. Ei voi käsittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
54/55 Ei selkeästi tiedä mitään uppiniskaisista teineistä. Niitä vastaan pitää oikeasti pelata kovaa palloa. Toiset ovat säyseämpiä, eikä ole mitään ongelmia. Teiniprinsessoilta pitää ottaa luulot pois, jotta loppuelämä olisi helpompaa. Ja tässä maassa ne vastustavat sitä prosessia ankarasti.
Minä en ainakaan aio lannistaa minun lastani teininäkään. Miten niin lannistetulla menee loppuelämä helpommin?
Hyvähän se on, jos osaa vaatia, jos kuitenkin kykenee elämään senkin kanssa, että vanhemmat eivät ole tajunneet jotain oleellista juttua. Se saa vaatimaan, kun tuntee, ettei mua kunnioiteta tai rakasteta.
Mua ei ainakaan haittaa, jos lapseni vaatii muilta, (näidenhän ei ole mikään pakko antaa) kunhan on itse onnellinen. Ja lannistettuna ei ole onnellinen ja jos haaveillaan, että sitten muut jalosti auttavat tällaista vaatimatonta persoonaa, niin paskat. Parasta oppia miten tehdään itsensä onnelliseksi ja tuollaisen teinin tulisikin hylätä tuollaiset vanhemmat.
Sun kannattais hylätä koko vanhemmus. Lapsillas olis parempi tulevaisuus edessään jos kasvais lastenkodissa.
Siis anteeksi, mutta tarviiko vanhempana edes miettiä vaihtoehtoja??! Ei todellakaan mitään 750 euron arvoista älypuhelinta, en muutenkaan ostaisi ikinä lapselle noin kallista puhelinta! Sitten kun itse tienaa omat rahansa niin saa ostaa mitä haluaa. Jos päättää lukittautua omaan huoneeseen aatoksi, niin omapa on häpeänsä. Vieraille voi rehellisesti sanoa, että tuli tällainen kina ja nyt teini mököttää.
Seuraavaksi se mököttää, kun ei saa mopoautoa. "Kaikilla muillakin on." Paskamutsi vaan ei heti avaa lompakkoaan. Pitää vetää teatteria ensin, kyllä se taas sitten suostuu.
Siis nykyäänkö teinit oikeasti loukkaantuvat kun eivät saa 700 euron puhelinta? Omassa nuoruudessani eivät edes rikkaiden perheiden lapset odottaneet tuollaisia lahjoja. Monella aikuisellakaan ei ole sitä upouusinta iPhonea sen hinnan vuoksi. Anna mököttää.
Jos mahdollista, neuvottele puhelimen ostosta pöydän ääressä. Lahjan antaminen ei voi perustua vaatimukseen. Se ei ole enää lahja. Vaan käsky. Silloin on paha mieli, kun joutuu käskystä ostamaan tavaroita "lahjaksi".
Sinuna minä skippaisin puhelinasian pois kokonaan joulusta - siirtäisin sen hankinnan vuoden alkuun. Jouluksi ostat jotain pientä, suklaata, tms. Pientä yllätystä. Tyttö voi ihan hyvin odottaa joulun jälkeistä aikaa.
Sovitte, että kännykkä tulee - mutta ei jouluna. "Uusi puhelin, vaikka entinen toimii hyvin" - tilanne on vähän samanlainen, kuin aikoinaan oli pakko saada kalliit, uudet merkkifarkut, vaikka entiset farkut olivat ihan hyvät. (Nyt puhutaan 80-luvusta ;D). Nuorille on äärettömän tärkeää kuulua materiaalisesti joukkoon - jostain syystä. Onneksi tauti ja oire paranevat ajan kanssa. Anna periksi puhelinasiassa, mutta omilla ehdoillasi.
Jokin tytön kaveriporukassa, koulussa, tms. mättää hieman, koska itsetuntoa pitää pönkittää tavaroilla. Mutta anna sekin anteeksi tytölle, hän on sisimmässään vielä epävarma ja keskenkasvuinen. Jos mahdollista, niin kysy miksi uusi, hieno, tietynmerkkinen puhelin on niin tärkeä.
Tiedän täsmälleen, miten suututtaa ostaa kalliita vehkeitä vain siksi, että "muillakin on" ja "mä haluun". Silti ajattelen, että lapsi kyllä aikuistuu, ja oppii tajuamaan miten kallista kaikki on. Toisin sanoen, Siperia opettaa. Tiedän myös, mikä suunnaton ilo uudesta, kovasti halutusta kalliista jutusta nuorelle on. Omille teineille kalliit, erittäin laadukkaat harratusvälineet olivat suuri ilo. Sitä aiemmin he olivat harrastaneet lajia kohtuullisilla vehkeillä. Mutta saatuaan ensimmäiset, lajiin varsinaisesti tarkoitetut tuotteet nuorten iloa ja onnea oli mahtava seurata: silmät säihkyivät, he sivelivät ja hipelöivät uusia harrastusvälineitä.
Eräs juttu: en tiedä älypuhelimista mitään, mutta onko mahdollista, että sinä otat tyttäresi vanhan puhelimen käyttöösi - ja lahjoitat sen uuden puhelimen sovitusti myöhemmin? Tai sitten jouluna....Miksipä ei sitten, kunhan asia on yhteisesti sovittu.
Jos saat rauhallisen puheyhteyden, niin kerro miten pahalta kaikkinainen vaatimus, kiristys, käskytys joulun vuoksi tuntuu. Siinä on lahjoittamisen ilo kaukana. Lahjojen antaminen ja saaminen on hämärtynyt pahasti monissa perheissä, myös meillä.
Mikäli tyttö ei suostu yhteistyöhön, vaan päättää mököttää - niin anna olla. Anna olla rauhassa huoneessaan, ja vietä joulua tavallisesti muiden kanssa. Tsemppiä teinien kanssa....
Nämä provot on aina niin samalla lailla kirjoitettu, että ärsyttää. Yrittäisitte nyt edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Laita etukäteen huone nätiksi yllärinä se on kompromissi. Keksi korvaava lahja kuten vaikka villasukat tai yöpaita. Ja jätä joku köyhän maan lapsivideo siihen telkkarin viereen.
Teillä on nyt hyvä tilaisuus kasvattaa arvoja. Älä luistele.
Korvaava lahja tuskin on villasukat jos teini toivoo 750€ puhelinta 😂
Joku tosissaan ehdottaa, että äiti ottaisi tyttärensä vanhan puhelimen ja maksaisi ylihintaisen uuden, mitä toinen ei tarvitse sillä kustannuksella? Ihminen, joka tienaa ne perheen rahat? Jo on aikoihin eletty.
Täällä on moneen kertaan todettu, että vaikka aloitus olisi provo, niin tämä on ihan todellisuutta monessa perheessä. Eli aiheesta keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista, neuvottele puhelimen ostosta pöydän ääressä. Lahjan antaminen ei voi perustua vaatimukseen. Se ei ole enää lahja. Vaan käsky. Silloin on paha mieli, kun joutuu käskystä ostamaan tavaroita "lahjaksi".
Sinuna minä skippaisin puhelinasian pois kokonaan joulusta - siirtäisin sen hankinnan vuoden alkuun. Jouluksi ostat jotain pientä, suklaata, tms. Pientä yllätystä. Tyttö voi ihan hyvin odottaa joulun jälkeistä aikaa.
Sovitte, että kännykkä tulee - mutta ei jouluna. "Uusi puhelin, vaikka entinen toimii hyvin" - tilanne on vähän samanlainen, kuin aikoinaan oli pakko saada kalliit, uudet merkkifarkut, vaikka entiset farkut olivat ihan hyvät. (Nyt puhutaan 80-luvusta ;D). Nuorille on äärettömän tärkeää kuulua materiaalisesti joukkoon - jostain syystä. Onneksi tauti ja oire paranevat ajan kanssa. Anna periksi puhelinasiassa, mutta omilla ehdoillasi.
Jokin tytön kaveriporukassa, koulussa, tms. mättää hieman, koska itsetuntoa pitää pönkittää tavaroilla. Mutta anna sekin anteeksi tytölle, hän on sisimmässään vielä epävarma ja keskenkasvuinen. Jos mahdollista, niin kysy miksi uusi, hieno, tietynmerkkinen puhelin on niin tärkeä.
Tiedän täsmälleen, miten suututtaa ostaa kalliita vehkeitä vain siksi, että "muillakin on" ja "mä haluun". Silti ajattelen, että lapsi kyllä aikuistuu, ja oppii tajuamaan miten kallista kaikki on. Toisin sanoen, Siperia opettaa. Tiedän myös, mikä suunnaton ilo uudesta, kovasti halutusta kalliista jutusta nuorelle on. Omille teineille kalliit, erittäin laadukkaat harratusvälineet olivat suuri ilo. Sitä aiemmin he olivat harrastaneet lajia kohtuullisilla vehkeillä. Mutta saatuaan ensimmäiset, lajiin varsinaisesti tarkoitetut tuotteet nuorten iloa ja onnea oli mahtava seurata: silmät säihkyivät, he sivelivät ja hipelöivät uusia harrastusvälineitä.
Eräs juttu: en tiedä älypuhelimista mitään, mutta onko mahdollista, että sinä otat tyttäresi vanhan puhelimen käyttöösi - ja lahjoitat sen uuden puhelimen sovitusti myöhemmin? Tai sitten jouluna....Miksipä ei sitten, kunhan asia on yhteisesti sovittu.
Jos saat rauhallisen puheyhteyden, niin kerro miten pahalta kaikkinainen vaatimus, kiristys, käskytys joulun vuoksi tuntuu. Siinä on lahjoittamisen ilo kaukana. Lahjojen antaminen ja saaminen on hämärtynyt pahasti monissa perheissä, myös meillä.
Mikäli tyttö ei suostu yhteistyöhön, vaan päättää mököttää - niin anna olla. Anna olla rauhassa huoneessaan, ja vietä joulua tavallisesti muiden kanssa. Tsemppiä teinien kanssa....
Anna periksi omilla ehdoillasi???
Meidän perheessä ei ole vaihtoehto maksaa puhelimesta lähes tonnia. Eikä teinien vouhotuksiin voi lähteä mukaan, koska sehän nyt haluaisi toki upgreidata koko elintasonsa ja mielellään koko perheen, ettei tarvitsisi hävetä.
Toivota hyvää joulua kuitenkin. Turha nyt itse alkaa epäkohteliaaksi vaikka teini ei vielä sosiaalisia tapoja hallitsekaan.
Typerä teini joka varmasti aikuisemmalla iällä tajuaa kuinka idiootti oli kyseisessä tilanteessa. Saatatte jopa yhdessä nauraa kuinka kamalan uhmakas lapsi oli teininä. PAITSI jos nyt olet niin surkea vanhempi ja menetkin ostamaan lapselle sen puhelimen opettaen näin hänelle kuinka tulevaisuudessa saa uhkailla ja manipuloida ihan miten vaan toisten tunteista välittämättä. Kumman tulevaisuuden haluat?
Teinin täytyy ymmärtää että ne ovat teidän rahojanne joita hän ei hallitse eikä niitten käytöstä päättää eikä niillä kiristää.
Itseasiassa teillä on kasvatuksessa mennyt pahoin pieleen jos teini kiristää noinkin isolla asialla. Te oikeastaan tarviisitte apua lastenkasvatukseenne.
Nyt olisi viimeinen mahdollisuus oikaista lasta tajuamaan miten toisten rahoilla ei kiristetä. Ettei tule lisää jokierkkiläpoikia ja talousrikollisia .
Jos tuo onnistuu nyt on peli menetetty.
Nuori ei tarvitse lohdutusta siihen että alkaa kiristämään vanhempiaan vaan hän tarvitsee RAJAT joita hän hakee tuossa ikäkaudelleen tyypillisesti.
Ellette tajua asettaa noita rajoja joita vasten hön päätään paukuttaa HÄN TUNTEE ITSENSÄ TURVATTOMAKSI .
Nyt uskokaa tämä tai HAKEKAA APUA. Etenkin kun ette tunnu tajuavan ihan itse mitä nuori tuossa hakee- HÄN EI HAE NIINKÄÄN SITÄ PUHELINTA VAAN SITÄ RAJAA!
jos tämä kiristys toimii, vaatii tyttösi seraavana vuonna oman hevosen, sitten ferrarin.
Sillä pärjääkin hyvin sitten jatkossa.
Säälin sitä tulevaa miestä joka
Itse olen saanut aikuisiälläkin vanhempien kustantamana joskus vähän isompia hankintoja. Mutta ne on aina neuvoteltu yhdessä ja mietitty, mikä on tilanteeseen järkevin ratkaisu.
Joo ei minkäänlaista tarkoitusta nolata.