Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin pakkohoitoon väkivaltaisen ex-miehen takia, miten täältä pois?

Vierailija
11.12.2016 |

Ex-mieheni on piinannut minua ja lapsiamme jo vuosikausia (erosimme n. 4 v . sitten). Hän uhkailee, kiristää, stalkkaa, kontrolloi, kiusaa mm. toistuvilla yksinhuoltajuus-hakemuksilla (meillä on yhteishuoltajuus). Avioliittomme aikana hän oli hyvin väkivaltainen lopussa. Tein kerran rikosilmoituksen, mutta peruutin sen kun hän painosti ja uhkaili niin kovasti. Sitten päätin lähteä suhteesta. Tämä siis taustana tilanteelle, joka kärjistyi nyt perjantaina. Mies tuli hakemaan lapsia viikonlopuksi. Hän käyttäytyi todella uhkaavasti ja oli ilmeisesti alkoholin vaikutuksen alainen. Kieltäydyin antamasta hänelle lapsia siinä tilanteessa. Mies löi nuorempaa lastani silmieni edessä ja kaappasi heidät autoonsa. Minä soitin poliisille. Mustamaija tuli kotiimme, ja kun selitän tilannetta poliiseille he ottivat yhteyden ex-mieheeni. Puhelunkeskustelun päätteeksi poliisit sanoivat, että viemme sinut nyt päivystykseen. Luulin vielä tässä vaiheessa, että kyse on jostain rutiinista... Kyselin vain missä lapset ovat ja että heidät pitää saada turvaan. Päivystyksessä selitin lääkärille tilanteesta ja olin ihan romahtamispisteessä, sanoin että lapset pitää saada haettua turvaan. Järkytykseni oli käsittämätön, kun lääkäri tuli kertomaan että minut siirretään psykiatriselle osastolle ja minut on otettu johonkin mielenterveyslain mukaiseen tarkkailuun pakkohoitoon!!! Olen täällä nyt siis ollut 2 yötä, enkä tiedä miten pääsen pois. Olen mielestäni ihan järjissäni paitsi suunnattoman paniikissa lasteni puolesta, mitä kukaan ei tunnu ymmärtävän. Ex-mieheni on taitava manipuloija ja hän oli kertonut lääkärille, että olen ollut psykoottinen ja väkivaltainen useasti!! Tämä on ihan täyttä valhetta. Pääsin nyt ensimmäistä kertaa nettiin vähäksi aikaa. Sisareni yrittää auttaa ja tehdä jotain, mutta sain soittaa vain yhden puhelun ja en tiedä mitä hän pystyy tekemään. Pelkään lasteni puolesta ihan hirveästi, en uskalla kuvitella mitä ex voi vielä tehdä. Jos jollakin olisi neuvoa miten tällaisesta tilanteesta voisi päästä pois? Minulla ei ole mitään tietoa millä perusteella minut on pakkohoitoon määrätty, olen yrittänyt kysyä mikä minulla on, mutta mitään tietoa ei kerrota.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne lääkärit on sulle sanonu ku oot selittäny tilanteen? Koita ihan rauhassa selittää koko tilanne vaikuttamatta epätasapainoiselta hullulta niin ne ottaa sut tosissaan.

Olen tavannut eilen tämän osaston lääkärin. Hän kuunteli minua ja kyseli jotain. Sitten hän kertoi sen, että lapseni ovat isällään sovitusti ja ei ole mitään tietoja, että isä olisi vaarallinen lapsille. Kun kysyin syytä miksi olen vastoin tahtoani sairaalassa, hän sanoi että syytä selvitetään. -ap

Vierailija
22/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitse pikku Eerikasta, niin ehkä alkaa tapahtumaan!!! Onko teillä jo omaa sosiaalityöntekijää? Ota huomenna yhteys sinne, tai soita sossun kriisipuhelimeen.

Kiitos neuvosta, en tullut ajatelleeksi sossun kriisipuhelinta. Yritän sitäkin huomenna ellen vielä saisi tänään yhtä puhelua. Meillä ei ole mitään omaa työntekijää, ei olla lastensuojelun kanssa oltu tekemisissä. Käräjäoikeudessa on ollut huoltajuusriitoja ja ex yrittää saada yksinhuoltajuutta itselleen (toistaiseksi ei koskaan menestynyt vielä) -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sisaresi tai joku muu läheisistä ei ole olut yhteydessä sinuun kuin puhelimitse?

Sisareni asuu 400 km päässä. Sain soittaa vain yhden puhelun eilen (sisarelleni) ja yhden tänään (edelleen sisarelleni). Sisareni on kyllä yrittänyt tavoittaa muita lähipiirini ihmisiä, mutta koska en saa soittaa tai ottaa vastaan kuin puhelun per päivä tämä on aika hankalaa. Nyt kun pääsin nettiin olen ottanut yhteyttä ystäviini ym. jos joku voisi auttaa. -ap

Miten sitä perustellaan että et voi soittaa enempää?

Kysyin sitä. Hoitaja sanoi, että se on lääkärin päätös ja johtuu siitä, että olen niin kiihtyneessä tilassa. Myönnän olevani kiihtynyt, koska pelkään aivan h****tin paljon lasteni puolesta!!! Siskoni ei ole saanut yhteyttä ex-mieheeni, joten en tiedä yhtään missä kunnossa lapset ovat. Mies on uhkaillut, että jos ei saa lapsia itselleen, pitää huolen etten minä ainakaan saa heitä. Jos minulla olisi edes jotain näyttöä siitä, että mies on ollut väkivaltainen minua ja lapsia kohtaan, mutta typeryyksissäni en silloin aikoinaan pitänyt kiinni rikosilmoituksesta. Nyt on vain sana sanaa vastaan ja kukaan ei usko minua (paitsi lähipiirini). -ap

Asioiden hoitamisen kannalta kiihtyminen on ihan turhaa. Siinä mielessä on kyllä ihan perusteltua että saat ensin hoitoa ja hoidat mm. huoltajuuteen liittyvät asiat vasta sen jälkeen.

Vierailija
24/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa voisi soittaa hätänumeroon ja asia on pakko tarkistaa.

Vierailija
25/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi ne ottivat hoitoon jos koet ex miehestäsi psyykkistä stressiä kuten kiihdyt ja voit huonosti... Sä tarvitset oikeasti apua jos olet väkivaltaa kokenut siksi ne haluavat auttaa sua.. nyt on kyse otatko apua vastaan ja oletko riittävästi "hyvässä" kunnossa huolehtimassa lapsia? Sun kannalta pitää ensin huolehtii omaa terveydestä ja jaksamisesta

Vierailija
26/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sisaresi tai joku muu läheisistä ei ole olut yhteydessä sinuun kuin puhelimitse?

Sisareni asuu 400 km päässä. Sain soittaa vain yhden puhelun eilen (sisarelleni) ja yhden tänään (edelleen sisarelleni). Sisareni on kyllä yrittänyt tavoittaa muita lähipiirini ihmisiä, mutta koska en saa soittaa tai ottaa vastaan kuin puhelun per päivä tämä on aika hankalaa. Nyt kun pääsin nettiin olen ottanut yhteyttä ystäviini ym. jos joku voisi auttaa. -ap

Miten sitä perustellaan että et voi soittaa enempää?

Kysyin sitä. Hoitaja sanoi, että se on lääkärin päätös ja johtuu siitä, että olen niin kiihtyneessä tilassa. Myönnän olevani kiihtynyt, koska pelkään aivan h****tin paljon lasteni puolesta!!! Siskoni ei ole saanut yhteyttä ex-mieheeni, joten en tiedä yhtään missä kunnossa lapset ovat. Mies on uhkaillut, että jos ei saa lapsia itselleen, pitää huolen etten minä ainakaan saa heitä. Jos minulla olisi edes jotain näyttöä siitä, että mies on ollut väkivaltainen minua ja lapsia kohtaan, mutta typeryyksissäni en silloin aikoinaan pitänyt kiinni rikosilmoituksesta. Nyt on vain sana sanaa vastaan ja kukaan ei usko minua (paitsi lähipiirini). -ap

Asioiden hoitamisen kannalta kiihtyminen on ihan turhaa. Siinä mielessä on kyllä ihan perusteltua että saat ensin hoitoa ja hoidat mm. huoltajuuteen liittyvät asiat vasta sen jälkeen.

Ymmärrän, että kiihtyminen on turhaa. Olen peloissani ja ahdistunut siitä, että ex vei lapset sellaisessa tilassa ja löi lastamme! Ex on uhannut mm. muuttaa ulkomaille lasten kanssa, ym. Hän on uhkaillut vahingoittavansa lapsia, että minä en ainakaan saisi heitä. Meillä on siis yhteishuoltajuus ollut eron alusta asti ja hän on 3 kertaa hakenut yksinhuoltajuutta sitä saamatta. En ole mitään huoltajuusjuttuja nyt miettimässä vaan haluaisin lapseni turvaan sen hullun luota! En ole kuullut lapsistani mitään sen jälkeen kun ex heidät väkisin laittoi autoonsa (lapset vastustivat ja itkivät), siis perjantai-illan jälkeen, ja olen suunniltani huolesta! Mielestäni tämä ei nyt kuitenkaan oikeuta mihinkään pakkohoitoon ihmistä laittamaan. -ap

Vierailija
27/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi ne ottivat hoitoon jos koet ex miehestäsi psyykkistä stressiä kuten kiihdyt ja voit huonosti... Sä tarvitset oikeasti apua jos olet väkivaltaa kokenut siksi ne haluavat auttaa sua.. nyt on kyse otatko apua vastaan ja oletko riittävästi "hyvässä" kunnossa huolehtimassa lapsia? Sun kannalta pitää ensin huolehtii omaa terveydestä ja jaksamisesta

Ei, koska lapset ovat akuutissa väkivallan uhassa.

Vierailija
28/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis tahdonvastaisessa tarkkailussa ja pääset sen ajan päätyttyä pois. ellei pakkohoidon kriteerit täyty.

Kauanko tämä tarkkailu voi kestää? Eikö ole mitään keinoa päästä pois tarkkailusta? Minun kuuluisi olla kotona lasteni kanssa huolehtimassa heistä, ja miettiä miten voisin pitää heidät ja itsenikin turvassa ex-mieheltä. -ap

Sinun lapsesi eivät nyt ole kotona vaan ex-miehesi mukana. Sinä et siis voisi tehdä lastesi hyväksi yhtään mitään - mikä voi olla todella hyvä syy sairastua, tai siis paha.

Olipa tämä provo tai ei, oikeasti olen tavannut suljetuilla osastoilla useampiakin väkivaltaisen miehen vuoksi sinne joutuneita. Jos tämä olisi totta, aloittajalla olisi todisteena se aiempi peruutettu rikosilmoitus.

Pakkohoidossa ei voida pitää yhden lääkärin lähetteellä, ja lääkäri kyllä näkee sinun terveystiedoistasi, oletko ollut aiemmin useinkin psykoottinen tai muuten hoidon tarpeessa.

Miten sinä muuten voit olla netissä, vaikka et saa soittaa?

Vierailija
29/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan psyykkisesti terve ihminen, toki varmaan jotain traumoja väkivallasta jää, mutta hyvin olen pystynyt huolehtimaan lapsista enimmäkseen yksin jo 4 vuotta eron jälkeen, käymään vaativassa työssä, jne. En ole mitenkään uupunut lasteni kanssa. Väsynyt olen kyllä exän piinaan, joka ei lopu. Olen kiihtynyt siksi, että en tiedä ovatko lapseni kunnossa tai turvassa. Ex voi tehdä mitä vaan. -ap

Vierailija
30/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi piipität vielä etkä soita hätänumeroon niin kuin on neuvottu? Porvoon poliisin on pakko tarkistaa asia.

Vierailija
31/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nettiaikani loppuu. Kiitos avusta ja yritän huomenna saada asiaa eteenpäin viranomaisille ym. toivottavasti joku minua uskoisi. -ap

Vierailija
32/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt haloo ihmiset ja ne aivot käyttöön!!!

AP pakkohoidossa, ei saa soittaa kuin muutaman puhelun... millä se siellä pakkohoidossa tänne palstalle kirjottelee? Ei ole puhelinta, mutta läppäri tai muu kone toki sallittu. Näinpä.

Vierailija
33/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli aika hyvä noin 3/5. Mutta mustamaija

Vierailija
34/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailussa saa soittaa ihan niin paljon kun haluaa. Jos sitä rajoitetaan tarvitaan lääkärin määräys ja rajattu aika. Eli tämä on satua

Vierailija
35/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääset nettiin, voit tehdä myös rikosilmoituksen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Ilman niitä voit lähettää nettivinkin täältä: https://www.poliisi.fi/nettivinkki

Kas kun et keksinyt soittaa poliisille kun sait soittaa sen ainoan puhelun, tai  lastensuojeluun.

Näissä tarinoissa tulee aina mieleen se, että on olemassa kaksi totuutta. Yksi se, jonka olemme täältä lukeneet ja toinen voi olla se, jonka mies kertoisi.

Vierailija
36/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa tilanteessa AP olisi varmaan tämän "nettiaikansa" käyttänyt esimerkiksi selvittääkseen oikeuksiaan, kirjoittaakseen sähköpostia esimerkiksi asianajajalle tai perheelleen. Mutta ei vauvapalstahan ongelmat ratkaisee.

Vierailija
37/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, kauhea tilanne. Itsekin naimisissa narsistisen miehen kanssa enkä uskalla erota juuri tämän takia. Mies ei ole fyysisesti väkivaltainen, henkisesti kyllä. On uhkaillut vievänsä lapset, jos haen eroa. Hänellä on pari asianajaja-ystävääkin. Joten naimisissa on sinniteltävä, kunnes lapset aikuisia :/

Jaksamista ap! Päivittele heti kun pystyt!

Vierailija
38/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä oli se paljastui heti kun AP kertoi puhelun olevan rajattu. Mutta nettiä saa käyttää vaikkakin rajoitetun ajan.

Sekä APn mukaan hänellä ei ole mitään psyykkistä taustaa niin miksi ihmeessä ihminen otetaan pakkohoitoon vaikka olisi kuin kiihtynyt? Joku kirjoittikin tänne miten puoli Suomea olisi tuon perusteella psykiatrisessa tarkkailussa.

Kun ihminen otetaan psykiatriseen tarkkailuun niin ei siellä nettiä käytetä.

Mutta APn on pakko olla psyykkisesti sairas koska miksi kukaan kirjoittaisi sunnuntai iltana tälläisen tarinan vauvapalstalle?

Vierailija
39/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo Porvoosta päivää! Jos yhden humalaisen miehen kanssa käydyn puhelun perusteella ihminen (jolla ei ole edes minkäänlaista mt-ongelmataustaa) vietäisiin tosta vaan suoraan pakkohoitoon, niin täällä olisi puoli Suomea pakkohoidossa milloin kenenkin naapurin/teinin/exän/anopin/oppilaan puhelinsoiton perusteella.

Todellisuudessa pakkohoitoon on aivan uskomattoman vaikea saada vaikka tarvetta olisi.

Kaikkea te uskotte.

Tämä on ihan totta, että pakkohoitoon on ollut suorastaan mahdoton saada sellaista ihmistä, joka ei ole ollut vaarallinen itselleen eikä muille. Se on nimittäin ainoa pakkohoidon peruste!

Jos olisi totta, että poliisi on kyydinnyt aloittajan pakkohoitoon,se voi olla kuitenkin pienempi riesa kuin syyte viranomaisen väkivaltaisesta vastustamisesta. Ap olisi mitä ilmeisimmin ollut niin väkivaltainen, että on alan ammattilaiset ovat katsoneet hänen olevan vaarallinen muille, tai itsetuhoinen.

Vierailija
40/115 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-mieheni on piinannut minua ja lapsiamme jo vuosikausia (erosimme n. 4 v . sitten). Hän uhkailee, kiristää, stalkkaa, kontrolloi, kiusaa mm. toistuvilla yksinhuoltajuus-hakemuksilla (meillä on yhteishuoltajuus). Avioliittomme aikana hän oli hyvin väkivaltainen lopussa. Tein kerran rikosilmoituksen, mutta peruutin sen kun hän painosti ja uhkaili niin kovasti. Sitten päätin lähteä suhteesta. Tämä siis taustana tilanteelle, joka kärjistyi nyt perjantaina. Mies tuli hakemaan lapsia viikonlopuksi. Hän käyttäytyi todella uhkaavasti ja oli ilmeisesti alkoholin vaikutuksen alainen. Kieltäydyin antamasta hänelle lapsia siinä tilanteessa. Mies löi nuorempaa lastani silmieni edessä ja kaappasi heidät autoonsa. Minä soitin poliisille. Mustamaija tuli kotiimme, ja kun selitän tilannetta poliiseille he ottivat yhteyden ex-mieheeni. Puhelunkeskustelun päätteeksi poliisit sanoivat, että viemme sinut nyt päivystykseen. Luulin vielä tässä vaiheessa, että kyse on jostain rutiinista... Kyselin vain missä lapset ovat ja että heidät pitää saada turvaan. Päivystyksessä selitin lääkärille tilanteesta ja olin ihan romahtamispisteessä, sanoin että lapset pitää saada haettua turvaan. Järkytykseni oli käsittämätön, kun lääkäri tuli kertomaan että minut siirretään psykiatriselle osastolle ja minut on otettu johonkin mielenterveyslain mukaiseen tarkkailuun pakkohoitoon!!! Olen täällä nyt siis ollut 2 yötä, enkä tiedä miten pääsen pois. Olen mielestäni ihan järjissäni paitsi suunnattoman paniikissa lasteni puolesta, mitä kukaan ei tunnu ymmärtävän. Ex-mieheni on taitava manipuloija ja hän oli kertonut lääkärille, että olen ollut psykoottinen ja väkivaltainen useasti!! Tämä on ihan täyttä valhetta. Pääsin nyt ensimmäistä kertaa nettiin vähäksi aikaa. Sisareni yrittää auttaa ja tehdä jotain, mutta sain soittaa vain yhden puhelun ja en tiedä mitä hän pystyy tekemään. Pelkään lasteni puolesta ihan hirveästi, en uskalla kuvitella mitä ex voi vielä tehdä. Jos jollakin olisi neuvoa miten tällaisesta tilanteesta voisi päästä pois? Minulla ei ole mitään tietoa millä perusteella minut on pakkohoitoon määrätty, olen yrittänyt kysyä mikä minulla on, mutta mitään tietoa ei kerrota.

No niin elikkä taas on nainen ja uhri viety hoitoon ja ukko vapaalla. Huomenna soitat Tukinainen ilmaisnumeroon ja juristille ja selität tilanteen ! Löydät numerot tabletilla. Tai kännyllä. Vaadi päästä pois. Heti ja tee rikosilmoitus heti. Taistele! Ne teki tän että menetät huoltajuutesi . Nyt olet heikommilla jo kuin ukko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän