Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tee tämä ASPERGER-testi ja kerro, paljonko sait pisteitä

Vierailija
10.12.2016 |

Itse en ole ollut testeissä, mutta minulta on usein netissä kysyttykin, onko minulla asperger, joten päätin sitten tehdä testin. Sain 140 pistettä, eli hyvin paljon, mikä viittaa siihen, että minulla voi hyvinkin olla aspergerin syndrooma.

Tässä testi:

http://xestia.net/testit/asperger.php

Kommentit (566)

Vierailija
501/566 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

119 pistettä, ja Aspergerin piirteitä löytyy. Käytin testiin hiukan yli 7min.

Vierailija
502/566 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

143 pistettä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/566 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 15 sekuntia ja testipistemääräsi on 58 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa

Vierailija
504/566 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tulokseksi 125, ei ole diagnosoitu aspengeria mutta oon itse sitä jo teinistä lähtien epäillyt

Vierailija
505/566 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytit testin tekemiseen 2 minuuttia 57 sekuntia ja testipistemääräsi on 104 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa. Onneksi sain alekoodin Woltille.

Vierailija
506/566 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 49 sekuntia ja testipistemääräsi on 138 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.

En usko, oon muuten vaan omituinen

Vierailija
507/566 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

103 pistettä. Tuon mukaan ei ois aspergeria enkä itsekään ajattele että olisi. Olen kyllä erittäin introvertti ja omissa oloissani viihtyvä persoona.

Vierailija
508/566 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytit testin tekemiseen 4 minuuttia 15 sekuntia ja testipistemääräsi on 78 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.

Olen mielestäni hieman outo ja luulen että muut pitävät minua outona 🤔

Vierailija
509/566 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, jään pohtimaan vaihtoehtoja niin pitkäksi aikaa. Eikös jumittaminen ja päätöksen teon vaikeus ole nekin mahdollisia asperger-piirteitä?

Palailinpa vanhaan ketjuun huomioineni, vaikka ajat ja diagnoosit ovat muuttuneet.

On. Ja lomakkeiden täyttäminen, kun ei vaan ole sopivaa vaihtoehtoa. Tosin tätäkin voi harjoitella.. jolloin pisteitä ei tule yhdestä kysymyksestä, kun vastaat että TÄMÄN lomakkeen täyttö ei ollut vaikeaa.

Sivuhuomiona vielä, psykologia ja sosiaaliset jutut, ihmissuhteet voivat olla erityismielenkiinnon kohde. Epäilen, että naisilla enemmän kuin miehillä, koska naiset maskaavat enemmän. Jostain syystä naisilla saattaa olla isompi tarve. Se väsyttää aivan hitokseen.

Vastatako siis kyselylomakkeisiin mitä itsestään tietää, vai sen mukaan mitä on oppinut. Neurokuntoutuksessahan on nykyään ymmärretty oppimisen ja poisoppimisen mahdollisuus.

Vierailija
510/566 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oon lukiolaistyttö ja asperger diagnosoitu. Asia huomattiin yläkoulussa, kun aloin miettimään, miksei minulla ole ollut pikkulapsiajan jälkeen kavereita, vaikka olisin kovasti halunnut. Äiti ehdotti koulupsykologille menemistä ja sitten päädyin tutukimuksiin.

Asian huomaamista vaikeutti se, ettei minulla ole ongelmia kielellisissä lahjoissa ja että HALUAN kavereita. Siis niin kauan kun keskustelen korkeasti koulutettujen aikuisten kanssa, ei sosiaalisten taitojen pahin kuoppakohta tule esille. Se on kyvyttömyyteni lukea ilmeitä. Eli siis tunnistan hymyn, mutten tekohymyä tyyppisesti. Tein joskus silmistä lukemisen testin ja se meni niin päin seiniä, kun ikinä mahdollista. Kehon kieleen liittyvä lukutaitoni on huono jopa aspergerien mittakaavalla.

Ja sitten niitä hyviä puolia: lukiossa olen saanut kavereita:) He ovat myös vähän sosiaalisesti sokeita, joten ymmärretään hyvin toisiamme. Korona-ajan maskien käyttö on ihanaa, koska kukaan ei oleta minun pystyvän lukea mitään kasvoilta. Ja MATIKKA ja OMAT tutkimukseni :D Luen lukiossa pitkää matikkaa ja menee loistavasti, vaikka sain ysin valtakunnallisista 8. En tiedä liittyykö aspergeriin, mutta olen tullut tosi hitaasti koulukypsäksi. Siis en alakoulussa ollut mitenkään erityisen hyvä, yläkoulussa olin semi hyvä ja lukiossa pärjään peruskoulun arvosanoihin nähden mahtavasti.

Suosittelen lukeen kirjan "olennainen ero"

Siellä kerrotaan loistava asperger-teoria.

En ole lukenut kirjaa, vaikutti kiinnostavalta (googlasin).

Moni tyttö ja nainen jää edelleen vaille autismin kirjon diagnoosia, koska ei ajattele kuin poika/mies. Tyypillisesti yleensä naiset ovat kielellisesti taitavampia ja sosiaalisesta kanssakäymisestä kiinnostuneempia kuin miehet.

Yleensä aikuisten, varsinkin sosiaalisesti taitavien ja korkeasti koulutettujen seura on miellyttävämpää monestakin syystä. He tietävät paljon asioista, ovat keskusteluhalukkaita ja heidän sosiaaliset taitonsa kompensoivat toisen sosiaalisten taitojen puutteita.

Moni poika jää myös helposti ilman diagnoosia, jos on sosiaalinen (vaikka sosiaalisesti taitamaton) ja erityiset mielenkiinnon kohteet ovat epäsopivia kriteereihin nähden (esim. junien järjestely/dinosaurukset vs. lukeminen/halu tulla ihmisten kanssa hyvin toimeen). Myös normaalia suurempi intensiivisyys pitäisi huomioida paremmin.

Pidän kummallisena sitä, että nepsyterapia on lähinnä oppimiseen perustuvaa käyttäytymisterapiaa, mutta itsenäistä oppimista ei huomioida, vaikka esimerkiksi maskaaminen tunnistetaan ilmiönä.

Aspergertyyppinen ihminen voi olla myös sosiaalisesti taitava (tai sellaiselta vaikuttava) ja oppia kokemuksen kautta. Yleensä se kuormittaa ja väsyttää paljon. Kuormituksesta usein aiheutuva masennus ja ahdistus tunnistetaan kuormituksesta johtuvaksi, mutta siitä aiheutuvaa epävakautta, epäsosiaalisuuutta ja lukkiutumispiirteitä ei. Kuinka usein se johdattaa diagnoosin tekijän väärille jäljille?

Sitten vielä enemmän sivuraiteille, katsekontaktista. Onko kukaan muu huomannut, että katsekontaktin pitäminen ja säätely neurotyypillisen ihmisen kanssa on vaikeaa ja joskus suorastaan sattuu, mutta toisen autismin kirjolla olevan kanssa ok?

Vierailija
511/566 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä rajoilla ollaan ja muissakin testeissä tullut samaa tulosta. Jotkut elementit ovat itsellä  niin vahvoja, että koen olevani lievä assi. Olisipa vaan niitä supervoimia edes.

Vierailija
512/566 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. normi-ihmiset joutuivat koronan aikanaan töissä kokemaan, mitä on kun sosiaalinen kanssakäyminen kuten kokoukset menevätkin niin ettei itse "osaa". Eli videokokouksissa on eri säännöt kuin muissa. Sopii itselle, mutta aiheutti selvästi kärsimystä joillekin. Videokokouksissa ei pysty vaikuttamaan muihin millään huokailuilla tai pään puisteluilla.

Vierailija
513/566 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on assi joka haluaa tehdä kaikki pilkun tarkasti listan mukaan, niin on "outo". Jos on taas ns. tavallinen niin tuota tarkkuutta pidetään hienona juttuna, täsmällisyytenä.

Tosin en itse tajua miksi mutta kun on assi niin sitten on.

Vierailija
514/566 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettitesti ei kerro mitään, koska Aspergerin oireet voivat olla myös oireita toisista mielisairauksista, kuten ADHD, masennus, persoonallisuushäiriö, ym... Myös miten ihminen on lapsena sosialisoitu muiden kanssa on paljon merkitystä hänen persoonan kehittymisessä ja siinä miten hyvin tulee toimeen toisten kanssa. Aspergerithan ajattelevat maailman huomattavasti eritavalla ja sen yleisemmin näkee heidän puheistaan ja käyttäytymisestä. Myös introvertti persoonalla on paljon samoja piirteitä kuin Aspergerilla, mutta ei se tee Aspergeriksi. Suomalaisissa tuo introvertti puoli näkyy aika vahvasti, varsinkin kun vertaa suomalaisia amerikkalaisiin.

Noista mainitsemistasi sairauksista MIKÄÄN EI OLE MIELISAIRAUS vaan mielenterveyden häiriö.

Hieman tarkkuutta asioihin. Kiitos.

Vierailija
515/566 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 minuuttia 35 sekuntia ja testipistemääräsi on 124 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.

Itse en ole ikinä ajatellut, että olisi enkä usko nytkään. Luulen, että nuo yhteensopivuuden kolahtavat yhteen muiden ongelmieni ja diagnoosieni kanssa.

Vierailija
516/566 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

53

Vierailija
517/566 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

147 pistettä. Virallista diagnoosia en halua, niistä on aikuiselle vain haittaa.

Niinkuin mitä haittaa?  ellet sitte lentäjäksi halua tms.

Kanta-tiedot on käytännössä kaikkien luettavissa. Haittaa esim. työpaikkaan, vakuutuksiin, somaattisesti sairauksien hoitoon liittyvissä asioissa.

Niinpä.

Mm. epilepsiasta sanotaan, että eihän se estä kuin rekkakuskin ja lentäjän ammatit.

Käytännössä työhöntulotarkastus karsii epileptikot välittömästi sivuun hommassa kuin hommassa ja mm. henkivakuutusta ei myönnetä.

Vierailija
518/566 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 127 pistettä ja kyselyyn meni 6min ja 56 sekunttia. Olen miettinyt jo jonkun aikaan että joku mussa on varmaan vikana. Siskoni on autisminkirjoilla ja äitini epäilee, että hänkin kuuluisi kirjoon. Eipä tätä naisilta hirveästi edes tutkita tai todeta, että näillä mennään.

Vierailija
519/566 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger piirteet todettu lapsena. Tein saman testin noin 5 vuotta sitten noin 18 vuotiaana ja pisteet oli jotain 120.

Tein testin huvikseen nyt uudelleen ja tuli 83. Eli parempaan suuntaan mennyt.

Vierailija
520/566 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 151