Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joululahjojen ostaminen etenkin aikuisille... En ymmärrä

Vierailija
10.12.2016 |

Mikä ihme on tuo lahjojen ostaminen ja siitä tuleva stressi? En tajua ollenkaan. Miksi aikuisten pitää ostaa toisilleen lahjoja? Ostakoon, kuka itselleen mitä haluaa. Vapaat ja yhdessä olo tärkeintä.
Meillä ei ole ostettu lahjoja yli 20 vuoteen, koska olin silloin opiskelemassa ja sain vanhemmilta kuukausittain rahaa. Tuntui tyhmältä ottaa vanhemmilta rahaa ja ostaa niillä heille tai muille aikuisille lahjoja (tuolloin suvussa ei lapsia). Sovittiin aikuisten kesken, ettei osteta mitään jouluksi tai synttäreiksi "pakkolahjoja". Tuo pitänyt jo siis 20 vuotta.
Itselleni ja vanhemmille tärkeintä, että mulla vapaata jouluna muutama päivä (tänä vuonna 6) ja menen pohjoiseen vanhempien luo. Ollaan, syödään, ulkoillaan ja syödään ja ollaan yhdessä. Käy sukulaisissa Kittilässä ja haudalla.
Siskon lapsille (6 v ja 6 kk) annan rahaa. Etenkin 6 v:lle vaikea ostaa mitään, kun sillä kaikkea. Legoja haluaa, mutta ku sillä jo kaikki sarjat, joista rakentaa metsätyökoneita ja kuorma-autoja ja jne. en pystyisi ostamaan sellaista mitä ei jo ole. Sisko ostaa sitten oikean ja kertoo olevan multa.
Miksi stressata lahjoista? En itsekään halua yhtään mitään krääsää lisää. Kinkku, lohi ja vapaat riittää.

Fatalji

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on sun mielipide. Ei se ainoa oikea tapa.

Vierailija
2/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että sulle riittää. Sua ei luulisi pätkääkään kaivelevan mun joulun vietto tai lahjojen ostelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa jouluksi? Ei sovi omaan ideologiaan. Joko lahja tai ei mitään. Mikäs ihmeen rahanansaintajuhla joulu on?

Vierailija
4/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36-vuotias, mutta edelleen ilahdun lahjoista. Ei niitä niin usein saa. Turhaa krääsää inhoan ja ilman ajatusta ostettuja lahjoja. Meillä kaikki ei osta kaikille, mutta sumplitaan niin että kaikki kuitenkin saavat jotain. Perheenäitinä en itselleni paljoa ostele muulloin, joten on ihanaa saada jouluna jotain kivaa.

Vierailija
5/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta on kiva ilahduttaa läheisiä ihmisiä, olkootkin aikuisia, jollain mukavalla lahjalla mistä tiedän lahjan saavan ilahtuvan. Ei tartte olla mitään isoa tai kallista, saati jotain turhaa krääsää, vaan jotain mistä tiedän lahjan saajan nauttivan ja tykkäävän, enkä näe siinä mitään pahaa. Tottakai yhdessäolo jouluna on se tärkein juttu, mutta kyllä meidän perheen jouluun on aina liittynyt myös lahjojen avaaminen aattoiltana. Jokainen tietty tyylillään, toiset tykkää antaa lahjoja, toiset ei eikä kumpikaan tapa ole toistaan huonompi.

Vierailija
6/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on sun mielipide. Ei se ainoa oikea tapa.

En missään väittänyt, että on (ainoa) oikea tai väärä tapa. Sanoin, että en ymmärrä. Tuntuu, että ihmiset stressaa joulusta ja lahjoista.

Fatalji

Vierailija
7/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kun et itse toivo lahjoja niin et tajua miksi kukaan muukaan aikuinen niitä haluaisi. Tyypillistä aihe vapaata. Onko vaikea kuvitella, että on olemassa sukuja, joissa oikeasti halutaan ostaa toisille lahjoja heitä ilahduttaakseen ja vielä sellaisia lahjoja, joista saaja pitää?

Vierailija
8/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aikuiset ostetaan toisillemme muistiaiset. Kahvia, suklaata ehkä kirja. Rakastan lahjoja ja vielä enemmän niiden ostamista! Samalla autan suomalaisia yrittäjiä, kun ostan käsitöitä joille on myös saajalla käyttöä 😊 Mulle koko joulun kruunu on se, kun saa kävellä joulutorilla ja sitten sattuu kohdalle vaikka just siskoni tyylinen pipo tai palelevis käsiä valittavalle isälle merinovilla hanskat yms. Sit paketointi 💗💗 ihanaa parasta! Joulumusiikkia, suklaata ja paras kaveri.

Vierailija
9/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Meillä oli kotona myös samoin. Joulukukka tai suklaarasia vietiin, jos mentiin kylään. Muuten ei osteltu aikuisille, koska lahjojen keksimisestä tuli aivan älytön stressi, oman maun mukaiset tavarat eivät ole yleensä lahjan saajalle mieluisia ja toisaalta on myös tyhmää kysellä, mitä joku haluaa lahjaksi.  

Aikuiset voivat ostaa haluamansa tavarat itse. Pääasia on mukava yhdessäolo.

Vierailija
10/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen iloinen, ettei tarvitse ostella aikuisille lahjoja. Olen niin huono keksimään, mitä toinen voisi haluta (kaikilla jo kaikkea, enkä näe järkeä siinäkään, että vaihdetaan samanlaiset suklaarasiat). Itsekään en halua lahjoja. Ostan juuri sen, minkä haluan. Tavaraa on muutenkin riittävän paljon, en halua mitään ylimääräistä. Ja kaikkein vähiten haluan "hyvän mielen lahjan". Jos joku tahtoo lahjoittaa rahaa jonnekin, teehköön sen, mutta minua siihen ei tarvitse liittää.

Lapsille ostelen mielelläni. Vanhempien kanssa kysellään toiveita puolin ja toisin, niin ei kenelläkään mene rahat hukkaan.

Vierailija
11/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin tänä jouluna lahjoista stressaamisen ja ostin kaikille aikuisille laadukasta suklaata. Jokaiselle vähän erilaista, mutta samasta liikkeestä sain kaikki lahjat ja uskon olevan mieluisat saajille. Kummilapsille lahjat toivelistoilta jo useampana vuonna, helppoa.

12/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan aina perheen kesken ostettu toisillemme. Eli ostan siskoille ja vanhemmille lahjat. Sit tietty omalle lapselle ja myös parhaalle ystävälleni ostan lahjan.

Stressiä ei ole, on kivaa ostaa lahjoja. Musta on myös kivaa saada lahjoja ja se avaaminen on mukavaa tekemistä aattoiltana.

Vierailija
13/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis miehelli ostin nahkakantisen version hänen lempikirjastaan, koska hän sitä ihasteli ja hänellä ei ole enää kyseistä kirjaa edes pokkarina.

Myös aamutakin, koska hänen on niin vanha, että aina käyttää minun. Lisäksi pelihiiren yllärinä, koska haluaa ja tarvitsee sellaisen.

Saamme iloa siitä, että yllätämme toisemme kivoilla ja yleensä hyödyllisillä lahjoilla. 😆

Synttärilahjakin oli harras toive ja suunnitelma, jonka sitten toteutin. On ihanaa osoittaa rakkautta ja yllättää toinen huolellisesti valituilla lahjoilla.

Vierailija
14/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin olemme molempien lapsuudenperheiden kanssa sopineet, että käytämme aikuisten lahjoihin menevät rahat joulupöytään, tai kerran vuokrasimme Jouluksi mökin Lapista, kun lapset olivat niin pieniä, etteivät perustaneet Joulupukista ja lahjoista. Kuitenkin olemme ostaneet lahjan aina niille, kenen kanssa emme vietä joulua, koska vietämme joulut vuorotellen minun ja mieheni perheiden/sukujen kanssa.

Vierailija
15/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle joulu on myös antamisen juhlaa. Tulen aidosti iloiseksi siitä, että saan antaa lahjaksi jotain mukavaa ja ilahduttaa toisia :) Veikkauksen jouluarvat on ollut mun stressitön strategia jo ties monennettako vuotta. Ei toki kaikille, mutta niille, joiden tiedän muutenkin lottoavan tms. Ilahtuneita on olleet, vaikkei suuria voittoja olekaan osunut kohdalle.

Vierailija
16/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vain kukkia tai makeisia tms. syötävää. Ei jää nurkkiin lojumaan.

Vierailija
17/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yli 40, enkä muista aikuisiällä saaneeni yhtään ajatuksella mulle valittua lahjaa....

Mieluummin ostan itse, saa juuri sellaisen mikä tuottaa iloa myös minulle. Ehkä meidän 9v osaisi valita sen oikean konvehtirasian minulle, äitini paketoi aina veljeni lemppareita meille molemmille :)

Vierailija
18/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Meillä oli kotona myös samoin. Joulukukka tai suklaarasia vietiin, jos mentiin kylään. Muuten ei osteltu aikuisille, koska lahjojen keksimisestä tuli aivan älytön stressi, oman maun mukaiset tavarat eivät ole yleensä lahjan saajalle mieluisia ja toisaalta on myös tyhmää kysellä, mitä joku haluaa lahjaksi.  

Aikuiset voivat ostaa haluamansa tavarat itse. Pääasia on mukava yhdessäolo.

Juuri näin ajattelen. Suklaata tietty kylään tai kukka, mutta ei se ns. "joululahja". Helsingistä ku koneella lennän joulunviettoon Kemiin, niin ei edes ruokaa voi viedä. Missään nimessä en joululahjoja ostaisi muutenkaan, mutta esimerkiksi voin kokkailla jotain. Just aloitan testaamaan mustaherukkaraakakakkua ja jos on hyvä, niin teen sitä pohjoisessa (paitsi ei Kemi pohjoista ole) muillekin. Ruokaa voi pöytää tehdä/viedä, mutta sitä en tarkoittanut kun puhun "joululahjoista".

Fatalji

Vierailija
19/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yli 40, enkä muista aikuisiällä saaneeni yhtään ajatuksella mulle valittua lahjaa....

Mieluummin ostan itse, saa juuri sellaisen mikä tuottaa iloa myös minulle. Ehkä meidän 9v osaisi valita sen oikean konvehtirasian minulle, äitini paketoi aina veljeni lemppareita meille molemmille :)

Minä taas saan joka joulu monta mieluista lahjaa, koska äitini ja siskoni kysyvät lahjatoiveitani ja tädit ja muut sukulaiset, jotka lahjoja haluavat antaa, taas kysyvät heiltä, mitä minulle voisi ostaa lahjaksi. Itsekin kysyn siskon mieheltä mitä sisko on toivonut ja vastaavasti äidin mieheltä mitä äiti. Laitan myös vuoden aikana muistiin, jos äiti tai sisko on shoppaillessa puhunut miten kiva olisi saada joku juttu. Lisäksi kaikki tietävät toistensa lempikarkit ja niitä voi aina ostaa pakettiin.

Vierailija
20/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva että sulle riittää. Sua ei luulisi pätkääkään kaivelevan mun joulun vietto tai lahjojen ostelut.

Ei mua kaivele ollenkaan sun joulunvietto. Ihmettelin vain stressiä, mitä näiltäkin sivustoilta saa lukea, kun ei tiedetä mitä ostaa kullekin. Tietenkin vietät joulua (kuin myös muitakin juhlia) haluamallasi tavalla. Siitä ei ollut kyse. Ihmettelin vain sitä stressiä, mikä ihmisille koituu.

Kivaa joulua teille :)

Fatalji

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän