Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini haukkoi joululahjaksi paskoiksi

Vierailija
09.12.2016 |

Vaikkei tiennyt mitä oli saamassa lahjaksi. Maanantaina toimitaan hänen lahjansa hyväntekeväisyyskeräykseen ja teini nauttikoon koulustaan isovanhemmilta saadun kaksikymppisen ja konvehtirasian kera.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku teini varmasti voi olla todella vaikea. Kurjaa jos pienemmät joutuvat pelkäämään häntä. Meillä teini ei edes usko, että teini-uhmaa on edes olemassa. Hänen mielestää jokainen voi kontrolloida käytöstään. Hänellä ilmeisesti helppo teini-ikä.  Ei kyllä raivoa koskaan , eikä käyttäydy huonosti.  Mutta on varmaan kurjaa, jos teinein raivoaminen vie jouluilon koko perheeltä :(

Vierailija
42/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkei tiennyt mitä oli saamassa lahjaksi. Maanantaina toimitaan hänen lahjansa hyväntekeväisyyskeräykseen ja teini nauttikoon koulustaan isovanhemmilta saadun kaksikymppisen ja konvehtirasian kera.

Okei. No voitko meille vähän avata, että MITÄ hän olisi sitten saanut, jos käytös olisi ollut toisenlaista?

Untuvamaihari, tietokonelokerollinen merkkireppu, farkut, merkkisukkia, kello, Ruotsin laivalta ostettu tuoksu ja deodorantti, paita ja t-paita.

joo ja pari kultaharkkoa vielä. Provoksihan tämä paljastui. Ihan varmaan vietkin noi pelastusarmeijan joulupataan maanantaina. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Meillä lahjat eivät ole mitään palkintoja saavutuksista ja niitä ei käytetä kiristys- tai rangaistusvälineenä. Nähtävästi kaikilla ei näin ole. Miellän lahjan antamisen ja saamisen vastikkeettomaksi.

Hymyssä suinko pitää kestää jatkuvaa huutoa ja kiukuttelua vaikka paskaa sataisi niskaan joka päivä? Ehei, rajansa se on kaikella. Teini huutaa kuin riihipiru vaikkei olisi edes mitään lahjoja tiedossa. Raivosi viime joulunakin huonoista lahjoistaan eikä ole käyttänyt niistä mitään.

Miksi ostatte hänelle huonoja lahjoja?

Koska ei ole varaa parempaan vaikka säästämme koko vuoden rahaa ihan tositarkoituksella lasten joululahjoja varten. Emme ole miljonäärejä emmekä voi tarjota teinille Instagram-idolien herkkuja.

Ok, ymmärrän. Kurjaa, että  teini käyttäytyy noin. On ehkä paikallaan viedä lahjat hyväntekeväisyyteen. Jospa se laittaisi teinin miettimään omaa käytöstään.

Vierailija
44/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä, että monet täällä antaa lapsilleen kaikki periksi. Ihmekkään ku nykyajan lapset ovat kaikki niin hemmoteltuja. Sitte vanhemmat valittaa ko teinit määrää talossa.. :)

Ja Ap, tein itsekkin nuin yksi joulu omalle teinille ja tiedätkö mitä. Alko arvostamaan joululahjoja sen jälkeen, ja yleensäki muita :) Ja kyseessä ei siis ollut yksi teinin suuttumus vaan oikeasti haastoi tahallaan riitaa joka aiheesta yms. Eli suosittelen tekemään niin, jos haluaa että lapsi osaa arvostaa sitä mitä saa eikä vaan valittamaan. Vaikka se muiden mielestä onkin todella kamalaa.. huh.

Kiitos tuestasi! Haluan, että joululahjat tuottavat iloa. Menevät nyt toiselle minulle tuntemattomalle teinille, joka ei ainakaan tule rähjäämään meille. Minulle on aivan sama vaikka tämä tuntematon teini sitten laittaisi lahjansa heti aattoiltana Huuto-nettiin myyntiin ja saisi siten rahaa jotain enenmmän tarvimaansa varten.

Meidän teiniä on nyt palvottu ja hemmoteltu omien vanhempiensa ensimmäisenä lapsenlapsena muutenkin aivan liikaa. Tuskinpa karjuu isovanhemmilleen. Käy välillä siellä valittamassa ja yöpymässä kun on niin vaikeaa elää saman katon alla idioottien paskavanhempien kanssa. Olemme molemmat muistuttaneet että teini on itse perinyt puolet geeneistään minulta ja puolet isältään.

45/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Meillä lahjat eivät ole mitään palkintoja saavutuksista ja niitä ei käytetä kiristys- tai rangaistusvälineenä. Nähtävästi kaikilla ei näin ole. Miellän lahjan antamisen ja saamisen vastikkeettomaksi.

Hymyssä suinko pitää kestää jatkuvaa huutoa ja kiukuttelua vaikka paskaa sataisi niskaan joka päivä? Ehei, rajansa se on kaikella. Teini huutaa kuin riihipiru vaikkei olisi edes mitään lahjoja tiedossa. Raivosi viime joulunakin huonoista lahjoistaan eikä ole käyttänyt niistä mitään.

Koska ei ole varaa parempaan vaikka säästämme koko vuoden rahaa ihan tositarkoituksella lasten joululahjoja varten. Emme ole miljonäärejä emmekä voi tarjota teinille Instagram-idolien herkkuja.

Anna sitten angstata. Meillä teini meinaa että pitäisi hankkia joululahjaksi 1000 euron puhelin. Ei todellakaan tule sitä samaan ja sen myös tietää. Ei ole varaa ja perheen muut teinit ansaitsevat mielestäni samanarvoiset lahjat. Tarkoittaa meillä siis yht. 3000 euroa lasten lahjoihin. En mä nyt mikään kroisos sentään ole mieheni kanssa. Käytännössä se, mihin meillä on varaa, antaa summa x rahaa (sekä jotain muuta toivomaansa rahan lisäksi lahjaksi), että voi säästää haluamaansa puhelinta varten. Eiköhän se rahan arvo viimeistään sitten kolahda tajuntaan, kun joutuvat itse elämisensä maksamaan.

Vierailija
46/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että kaikki ihmiset ovat vain farmattu yhteiskunnan hyväksi. Älä perkele tee mitään semmosta mikä johtaa teinin syrjäytymiseen, tarvitsemme hänen verorahojansa Suomen hyväksi!

Hän ei syrjäydy mihinkään jos saa jouluna vain kaksi konvehtirasiaa ja rahaa.

Hänelle tarkoitetut lahjat voivat hyvässä lykyssä päätyä jollekin ihan oikeasti syrjäytymisvaarassa olevalle teinille.

Vierailija
47/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitäpä jos nyt vaan varaisit perheneuvolasta ajan teille kolmelle: teinille, sinulle ja miehellesi.

Kuulostaa ikävältä, millaiseksi kuvaat perheenne arjen. Nettikuvauksen perusteella on kumminkin täysin mahdotonta asettua teistä kenenkään puolelle, koska se, että teinisi reagoi melkein koko ajan negatiivisesti voi myös johtua teistä vanhemmista, epäjohdonmukaisesta ja yliankarasta kasvatuksesta ja/tai kyvyttömyydestä ottaa teinin mielipiteitä ja toiveita huomioon. Et selvästikään nyt ota lainkaan vastaan sitä huomiota, että sinäkin saatat olla tuon kriisin syy, tai ainakin osatekijä - mutta joka tapauksessa se pitää selvittää, jos tilanne halutaan korjata.

Sinne perheneuvolaan voitte mennä yhdessä ja siellä selvitetään paitsi teinin mahdolliset masennukset, myös teidän vanhempien kasvatustapojen oikeellisuus. 

Vierailija
48/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teiniyteen kuuluu tunteenpurkaukset ja epäkiitollinen käytös. Voit itse päättää vajoatko aikuisena samalle tasolle.

Minä en nimittele enkä raivoa. Minä totean, päätän ja pidän päätöksestäni kiinni. Jos tietäisi kuinka monta kertaa olisi viimeisen kahden vuoden aikana tehnyt mieli sanoa teinille rumasti niin voisit olla kummissasi. Nytkään en ole tuomitsemassa teiniä mutta tuomitsen hänen tekonsa. Muuten käyttäydyn häntä kohtaan yhtä kohteliaasti kuin aiemminkin.

Vierailija
49/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on vain tullut äitiinsä. Kiukuttelee tyhjästä. Kumpikaan ei näytä ymmärtävän toista.

Minulla 15 ja 17v. kotona ja todellakin ihan samaa haukkumista. Ja minäkin uhannut olla antamatta lahjoja. En silti toteuta, sillä pääsääntöisesti ovat mukavia lapsia. Tuo käytösmalli vain kuuluu ikään ja teet itsestäsi narrin, jos toteutat uhkauksesi. Meidän vanhempien vain pakko sietää se mielialojen vaihtelu. Kysy ennen lahjoijen viemistä, että vieläkö on samaa mieltä niistä lahjoista.

Sinä olet sinä ja minä olen minä. Minä toimin johdonmukaisesti eikä teinin tarvi angstata sen vuoksi mitä aion milläkin kerralla tehdä. Jos uhkaa niin pitää olla myös valmis toteuttamaan uhkauksensa. Se on johdonmukaista ja ennakoitavaa käytöstä. Lapsi kärsii loppupeleissä enemmän jos vanhempi/vanhemmat ovat tuuliviirejä.

Vierailija
50/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

No se on sitten vain käytöstapojen opettamisen puutetta se, ei lapsen vika. Nyt kyllä syyllinen löytyy peilistä. Jos minulle huudettaisiin noin joka päivä, niin ottaisin teinin kanssa asian puheeksi ja kävisin vaihtoehdot läpi että jaksan sitä kiukuttelua. Huomiota se sillä epäkäytöksellä vain hakee. Ole tiukkana käytöstavoissa.

Häntä on kasvatettu pienestä pitäen ja räyhäämisestä puhutaan joka ikinen päivä. Ei ole luuseriutta myöntää, ettei saa kasvatettua teinistä ihmistä ilman ammattiapua. Minä veisin teinin vaikka heti tutkimuksiin jos pystyisin tekemään sen. Hän nimittäin käyttäytyy välillä sillä tavalla kuin hänellä olisi jokin mielisairaus. Jos on niin sitä pitää hoitaa. Ei se minun syyllistämiseni auta minua laisinkaan mutta sinä sait ilmeisesti hyvän mielen kun kuvittelet näpäyttäneesi minua.

Vierailija
51/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helevatan autocorrect väänsi otsikon tuollaiseksi. Teini siis haukkui tulevat joululahjansa paskoiksi ja minä päätin ettei saa sitten mitään meiltä vanhemmilta tänä vuonna lahjaksi.

Risuja ansaitsisi saada kuitenkin teiltä lahjaksi :-). 

Vierailija
52/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuulostat erittäin kylmältä ihmiseltä. Eikö oikeampi tapa olisi keskustella teinin kanssa aiheesta toisin kuin asettua itse vanhempana 5-vuotiaan tasolle. Btw, mistä teini tiesi tulevat joululahjansa?

Teini tiesi, että olisi saanut tänäKIN vuonna joululahjoja. Joulun saapuminen ei ole mikään yllätys nykyaikana kun on kalenterit ole,assa.

Jos se, etten pysty hankkimaan kaiken maailman luksusta ja en jaksa kuunnella kohtuutonta raivoamista, tekee minusta kylmän ihmisen niin sitten sinä saat jatkossakin ajatella niin. Parhaamme olemme kuitenkin yrittäneet.

Me olemme muuten keskivertoa perhekeskeisempiä ihmisiä, jotka lomailevan perheen kesken kotimaassa vaeltaen ja liikkuen. Jokaiselle lapselle on annettu aikaa ja syliä mutta sekään ei ole ilmeisesti sinun mielestäsi tarpeeksi. Minua kiinnostaa kuinka sinä hyvänä ja lämpimänä ihmisenä toimisit vastaavassa tilanteessa?

Vierailija
53/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Ostapa sinä hänelle hyvää hyvyyttäni sitten paremmat!

Vierailija
54/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla ap. Ei teinillä ole oikeutta pilata kaikkien joulunodotusta, pienemmät sisarukset varmasti vielä odottavat joulua ja ovat iloisia lahjoistaan.

Oliko teinillä itsellään mitään toiveita lahjoista?

Meidän teinit halusivat uudet puhelimet ja ne saavat. Tosin tulevat vasta aattona sen tietämään. Miksi kerroitte lahjoista ja miksi ostitte jotain muita kuin teini ehkä halusi?

Teinit purkavat pahaa oloaan vanhempiinsa, asia voi olla ihan vanhempaan liittymätöntä. Puhu nuoren kanssa. Ota selvää mikä lasta vaivaa.

Teini on saanut jo uuden puhelimen viime keväänä. Hän ei tiennyt mitä lahjoja hänelle oli ostettu. Toiveitaan hänellä riittää mutta meillä ei tosiaankaan ole rahaa sellaiseen luksukseen. En pidä reiluna sitäkään, että teinin lahjoihin menee koko joululahjoihin tarkoitettu potti ja edes jouluna emme saisi juhlaruokaa yhden itsekkään perheenjäsenen vuoksi. Emme ole todellakaan kertoneet hänelle mitään lahjoista mutta hän on huomannut, että joulu lähestyy.

Hän ei suostu kertomaan mikä häntä vaivaa. Alkaa vain raivoamaan kuinka kotinatsivanhemmat kyttäävät häntä. Olen jättänyt hänet rauhaan mutta sanonut että voi tulla kertomaan jos jokin painaa mieltä.

Vierailija
55/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitäpä jos nyt vaan varaisit perheneuvolasta ajan teille kolmelle: teinille, sinulle ja miehellesi.

Kuulostaa ikävältä, millaiseksi kuvaat perheenne arjen. Nettikuvauksen perusteella on kumminkin täysin mahdotonta asettua teistä kenenkään puolelle, koska se, että teinisi reagoi melkein koko ajan negatiivisesti voi myös johtua teistä vanhemmista, epäjohdonmukaisesta ja yliankarasta kasvatuksesta ja/tai kyvyttömyydestä ottaa teinin mielipiteitä ja toiveita huomioon. Et selvästikään nyt ota lainkaan vastaan sitä huomiota, että sinäkin saatat olla tuon kriisin syy, tai ainakin osatekijä - mutta joka tapauksessa se pitää selvittää, jos tilanne halutaan korjata.

Sinne perheneuvolaan voitte mennä yhdessä ja siellä selvitetään paitsi teinin mahdolliset masennukset, myös teidän vanhempien kasvatustapojen oikeellisuus. 

Meillä  kohta 17v teini on sitä mieltä, että jos nuori ei osaa käyttäytyä, syy on vanhemmissa. Tämä pitää varmaan paikkansa  aika monesti, mutta ei  kuitenkaan aina. Meillä on 4 lasta, nuorin nyt tämä kohta 17v. Ei vaikeuksia kenenkään kanssa. En sitten tiedä, ketä tästä kiittää. Meitä vanhempia vai fiksuja nuoria? Monessa tuntemassani perheessä syyllisiä nuorten  hirveäseen käytökseen ovat kuitenkin vanhemmat, jotka kyllä omasta mielestään ovat täydellisiä. Nyt en väitä, että näin on ap:n tapauksessa, koska en heitä tunne.

Vierailija
56/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinille voi olla rankempaa perheen taloustilanne kuin olette ymmärtäneet. Nuorille on niin tärkeää itä muut ajattelee, oisko joku kuittaillu aiheesta? Voisiko juttelu aiheesta auttaa? Vaikka tuntuu ettei mitään jä teinin mieleen, niin varmaan jotain kuitenkin jää. Ja mitä uo reksi tähän liittyy? Hän on varmaan ihan ammattinsa puolesta ok teinien huutamisen kanssa.

Minua hävetti kun teini kiljuu urku auki kuin uhmaikäinen ja reksi tulee kaupassa vastaan. Luulisi kyllä, että muut saman koulun oppilaat kuittailisivat ihan aiheestakin jos näkisivät meidän teinin kauppareissulla. Korostan joka ikinen kerta ettei saa kiljua kaupassa vaikka ottaisi kuinka aivoon kun ei saa herkkuja.

Teini saa kotoa ruokaa niin paljon kuin suvaitsee syödä, uusia vaatteita tarpeeseen, ensimmäiset kolme kännykän laturia ja viikkorahaa, joista sitten ostaa uusia latureita ja muuta tarvitsemaansa. Viikkoraha on samansuuruinen kuin muillakin saman ikäisillä. Sen lisäksi hän saa bussikortin, marketkosmetiikkaa, hiustenleikkuun jne.

Hänen on vaikeaa hyväksyä sitä, ettemme ole rikkaita ja voi ostaa tuosta noin vaan hänelle merkkituotteita vaan niitä varten pitää säästää ja tehdä itsekin annettuja vähemmän mieluisiakin kotitöitä. Hän joutuu tekemään peruskotitöitä saadakseen viikkorahansa ja rahaa vähennetään jos hän jättää työt tekemättä ilman asiallista syytä.

Jos pää leviää vanhempien surkeuden ja kodin ankeuden vuoksi niin sitten pitää ottaa ja mennä sinne psykiatrille tai psykologille. Ei hänen luokkakaverinsakaan vanhemmat ole tietääkseni mitään miljonäärejä vaan ihan tavallista töissä käyvää väkeä kuten mekin. Teinin pitäisi ottaa tämä surkeus itselleen polttoaineeksi ja pyrkiä itse vihreämmälle oksalle etsimällä ja tekemällä vaikka vapaaehtoistyötä eikä elää jossain Instagram-maailmassa. Niin moni self made-miljonääri on tehnyt.

Vierailija
57/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Ostapa sinä hänelle hyvää hyvyyttäni sitten paremmat!

:D Tuo lohkaisu oli itse asiassa meidän nuoren sanoma kommentti, lähennä vitsi.  Meillä teini ei juurikaan lahjoja pyytele, kun ei niistä välitä. Tänäkin vuonna toivoi yhden lahjan. Se hänelle on ostettu, mutta ei pettyisi vaikka ei sitäkään saisi.

Vierailija
58/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. No voitko meille vähän avata, että MITÄ hän olisi sitten saanut, jos käytös olisi ollut toisenlaista?

Untuvamaihari, tietokonelokerollinen merkkireppu, farkut, merkkisukkia, kello, Ruotsin laivalta ostettu tuoksu ja deodorantti, paita ja t-paita.

joo ja pari kultaharkkoa vielä. Provoksihan tämä paljastui. Ihan varmaan vietkin noi pelastusarmeijan joulupataan maanantaina. :D

Ei ole provo vaan ihan tylsää todellisuutta meidän perheessämme. Olemme pitkin vuotta (jo tammikuusta lähtien!) säästäneet rahaa lasten joululahjoihin ja miettineet rauhassa mitä hankimme hänelle. Olen kiitollinen jos joku osaisi arvostaa niitä enemmän hyväntekeväisyydessä. Yritä ymmärtää, että jokainen meistä tekee omat arvovalintansa. Me emme harrasta kalliita asioita, emme polta emmekä juo. Suunnittelemme elämäämme. Ihan mielellämme olemme aiemminkin osallistuneet aina hyväntekeväisyyteen koska toivomme että siitä on apua.

Me emme osta muuten vuoden aikana muuta kuin pakolliset tuotteet. Olemme aina halunneet nauttia joulunajasta myös hiljentymisen ja kiireettömyyden juhlana. Pahoitin jo viime vuonna mieleni kun teinille eivät saaduista lahjoista kelvanneet muut kuin rahat. Lahjat löysin yhtenä myttynä hänen huoneensa nurkasta ja päätimme miehen kanssa ettemme osta hienompia juttuja saatujen tilalle. Joko käyttää niitä tai on sitten ilman.

Muuten voisin kyllä pyytää teiniä antamaan viime vuoden joululahjansa ja voimme pestä ja silittää ne jotta nekin saa toimitettua hyväntekeväisyyteen. Voisin ottaa lahjalaukun jos se ei kelpaa teinille koska minun laukkuni vetoketju temppuilee.

Vierailija
59/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Anna sitten angstata. Meillä teini meinaa että pitäisi hankkia joululahjaksi 1000 euron puhelin. Ei todellakaan tule sitä samaan ja sen myös tietää. Ei ole varaa ja perheen muut teinit ansaitsevat mielestäni samanarvoiset lahjat. Tarkoittaa meillä siis yht. 3000 euroa lasten lahjoihin. En mä nyt mikään kroisos sentään ole mieheni kanssa. Käytännössä se, mihin meillä on varaa, antaa summa x rahaa (sekä jotain muuta toivomaansa rahan lisäksi lahjaksi), että voi säästää haluamaansa puhelinta varten. Eiköhän se rahan arvo viimeistään sitten kolahda tajuntaan, kun joutuvat itse elämisensä maksamaan.

Tutulta kuulostaa! Välillä mietin, että pakkoko siellä Instagramissa on olla jos se tuottaa vain tyytymättömyyttä ja pahaa oloa. Enhän minäkään seuraa esim. sisustusblogeja vaikka pidän siististä ja kodikkaasta kodista. Muutenkin tuollainen älytön luksustuotteiden palvominen on kuin jokin uskonto. Palvoisi hiljaa mielessään jos on pakko palvoa eikä aina valittaisi ja huutaisi meille. Muutenkin jo tuonikäisellä pitäisi olla kypsempiä elämänarvoja. Nythän hän on samalla tasolla kuin lelukuvastoa tutkiva pikkulapsi.

Vierailija
60/103 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein yliankara kasvatus jos teiniltä vaaditaan ihmismäistä käytöstä ja osallistumista kotitöihin! Kuinka lepsua pitäisi olla jotta ei olisi yliankaraa? Minua itseäni pidettiin ruodussa ihan samoilla opeilla ja minusta on tullut ihan normaali ja toimintakykyinen aikuinen. Se, että teinillä on paranoidisia ajatuksia, vaatii ennemminkin psykiatrin luona käymistä kuin mitään perheneuvolaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän