Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Papa-vastauksessa solumuutoksia

Vierailija
09.12.2016 |

Sain joukkoseulonnan (40 v) tuloksena kirjeen, eetä minulta on löytynyt solumuutoksia. Sairaalaan on tehty lähete jatkotutkimuksiin, joihin odotusaika voi olla muutamasta viikosta puoleen vuoteen löydöksen vakavuudesta riippuen.

Kirjeessä ei kuitenkaan kerrottu, mikä se muutos on. Olen ymmärtänyt, että luokka yleensä kerrottaisiin. Onko minun muutokseni niin paha, ettei sitä viitsitä laittaa pelotteeksi kirjeeseen? Vai miksi ei mainittu tarkemmin?

Aika epämääräinen tuo odotusaikakin, useamman lapsen äitinä ei oikein voi täysin luottavaisesti ajatella, että odottelenpa tässä nyt ennalta tietämättömän ajan, josko minulta löytyisi syöpä. Ja mukavaa joulunaikaa vaan...

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että yksityisellekin vois mennä tohon tutkimukseen! Korvaisikohan mun yksityinen sairauskuluvakuutus semmosen...

Tää palsta on parhaimmillaan naistenvälisessä solidaarisuudessa just näin, KIITOS!!!

Ei ole tosiaan eka kerta kun perjantai-iltana tulee tietoon joku asia, johon voi sit saada mahdollisesti lisätietoa maanantaina. Miksiiiiii.

ap

Vierailija
22/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Life is Life, nannaa na na na... Jaetulla ilolla on hintansa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei onneks iloa on sit jaettu koko rahan edestä, jos se tässä nyt sit oli!

Sää olet varmaan mies, kun just iloitsin naisten välisestä solidaarisuudesta.

ap

Vierailija
24/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on parantumaton ja pitkälle Levinnyt syöpä, mutta hyvää joulua kuitenkin 🎅

Vierailija
25/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu, kolposkopia viikon päästä. Tuttua juttua, kun joskus olen ollut loop-hoidossakin. Mulla diagnoosi oli kirjattu omakantaan.

Vierailija
26/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ollut ekan poikaystäväni (ja seksikumppanini) kanssa yhdessä kolme kuukautta, kun menin ekaa kertaa myös papa-kokeeseen.

Muutoksiahan sieltä sitten löytyi. Onko se normaalia että niin nopeasti niitä tulee?

Joka tapauksessa, muutokset olivat ilmeisesti lievimmästä päästä, kun sanottiin että tule vuoden päästä uudelleen. Kyllä hermostutti silti!

Onni onnettomuudessa vuoden päästä testi näytti puhdasta. Kyllä oli hirveä tilanne silti, monesti mietin josko menisi välitarkastukselle yksityiselle.

Vierailija
27/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hei onneks iloa on sit jaettu koko rahan edestä, jos se tässä nyt sit oli!

Sää olet varmaan mies, kun just iloitsin naisten välisestä solidaarisuudesta.

ap

Itseasiassa en. On vaan niin typerää, ettei tätä asiaa esimerkiksi opeteta koulussa. Sitten ihmetellään, että kappas, luoja on suonut solumuutoksia! Kerrotaan kyllä, että on joku papa-koe, mutta ei sitä, että miksi. Kuka tästä valistamattomuudesta hyötyy? Miehet? Feministit? Kondomivalmistajat? No, kun ilmapiiri on "free sex", niin eikös Life Is Life ole just sopiva tunnari tähän. Rapatessa roiskuu.

Vierailija
28/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin kun olen elämässäni tämän yhden ja ainoan miehen kanssa rapannut ja roiskutellut, ajattele miten vanhanaikaista! Oliskohan sekin silti voitu koulussa opettaa...

Ja yhdelläkin nuorella naisella muutaman kuukauden jälkeen muutoksia ekan poikakaverin kanssa.

Pikemminkin uskon siihen, ettei meille maallikoille edes haluta niin kamalan tarkasti asioista kertoa. Itsekin voi ottaa selvää, mutta sehän se alkuperäinen kysymykseni olikin, että miksi kirjeessä ei ollut mitään luokitusta solumuutokselle.

Kiitti ny kuitenkin empatiasta (vai oliks se vahingoniloa, en ehkä ole oppinut koulussa tai muualla kunnolla erottamaan, vaikka yliopistonkin kävin, turhaa, niin turhaa.)

ap

Vierailija
29/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja varsinkin kun olen elämässäni tämän yhden ja ainoan miehen kanssa rapannut ja roiskutellut, ajattele miten vanhanaikaista! Oliskohan sekin silti voitu koulussa opettaa...

Ja yhdelläkin nuorella naisella muutaman kuukauden jälkeen muutoksia ekan poikakaverin kanssa.

Pikemminkin uskon siihen, ettei meille maallikoille edes haluta niin kamalan tarkasti asioista kertoa. Itsekin voi ottaa selvää, mutta sehän se alkuperäinen kysymykseni olikin, että miksi kirjeessä ei ollut mitään luokitusta solumuutokselle.

Kiitti ny kuitenkin empatiasta (vai oliks se vahingoniloa, en ehkä ole oppinut koulussa tai muualla kunnolla erottamaan, vaikka yliopistonkin kävin, turhaa, niin turhaa.)

ap

Okei, saat sympatiani. En jaksanut äsken kirjoittaa, että on eräs kategoria, jossa tuollaiset tilanteet harmittaa minua todella toisen puolesta. Ja satut kuulumaan heihin, vaikkei se kovin todennäköistä ollut.

Kyllä soisi pojille ja miehillekin opetettavan muutakin vastuullisuutta kuin kondomin pukemista banaaniin. Vapaa seksi on jokaisen oma valinta, mutta on väärin, ettei sen hintaa kerrota etukäteen. Ja myös kaltaisesi sivulliset kärsivät.

Vierailija
30/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Tosin, jos luet ekalta sivulta viestin, jossa kerron mm. hpv-tutkimuksesta, johon olemme nuorena perheenä osallistuneet, niin ei se hpv aina ole mitenkään miehen vika tai yksiselitteisesti mieheltä saatu. Jatkan eloani siinä käsityksessä, että myös minä olen ollut mieheni ainoa kumppani. Vuosia meillä on takana yhdessä monta, nuoresta asti oltu kimpassa, lapsiakin on monta, ilman mitään muuta vakaumusta kuin rakkaus toisiimme ja perheeseen.

ap

Vierailija
31/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en kyllä yhtään ymmärrä miksi noita luokituksia ja niiden merkityksiä ei selitetä yhtään. Ihan pienellä vaivalla voisi avata asiaa. Ykkönen on hyvä, kakkonen on solumuutoksia, kolmonen on jo pahempi homma, neljäs on vakava. Ja hieman enemmän mitä nuo käytännössä tarkoittaa. Mitä se mahdollisesti vaatii tulevaisuudessa, mitä tutkimuksia jne. Pikkuisen todennäköisyyksiä ja vähän toivoa tulevaan. Eikä vain kivoja töksäytyksiä perjantai-iltaan ja lupsakkaa joulun odotusta.

Vierailija
32/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin löydettiin pahalaatuisia solumuutoksia alkukesästä. Vin 3.. eli ulkosynnyttimien pahalaatuisia muutoksia. Kyllä ihan kirjeessä ilmoitettiin vaikka seuraava aste onkin syöpä. Edessä kauhea rumpa.. kolposkopioita ja leikkauksia.. kohta kontrolli viimeisestä leikkauksesta saa nähä onko muutokset nyt häipyneet vai ei. Useammilla kuulemma kuitenkin itsestään lähtevät pois mutta kannattaa silti tietty seurata. Ja olen vasta 27v ja lapseton. Tsemppiä!!

mitäs menit ja nussit niin monia miehiä

Vierailija
34/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Siitä että jatkotutkimus tulee 6 kk sisällä voi päätellä, että muutos ei ole vakava. Todennäköisesti kyse on lievästi epiteelisoluatypiasta (LSIL tai ASC-US), koska muissa löydöksissä kolposkopia pitää tehdä nopeammin.

Vierailija
35/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, siinä kirjeessä sanottiin, että solumuutoksesta riippuen lähetteen tulo kestää muutamasta viikosta puoleen vuoteen, muutoksen vakavuudesta riippuen, eli siitä ei voinut päätellä mitään. Vain siitä ehkä, kun lähetekirje kolahtaa laatikkoon. Harkitsen nyt yksityistä, mutta senkin asian selvittäminen menee maanantaille.

ap

Vierailija
36/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa dont preach

I am a cunt

Papa dont preach

JEsus christ

Vierailija
37/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä käydessä ainakin on tullut se papan "diagnoosi" siinä samassa kirjeessä, mutta ilmeisesti julkisella ei kannata turhaan laittaa siihen, ehheh... Papa-luokituksia ei enää käytetä vaan käytännössä erilaisia kirjainkoodeja käytetään ja niitä on huomattavasti enemmän kuin entiset oliko 4 vai 5 luokkaa. Eri muutoksille on tosiaan erilaiset ajat joiden kuluessa seuranta suositellusti tehdään, joten entistä oudompaa että tuossa ekassa kirjeessä ei julkinen viiti kertoa sitäkään. Ilmeisesti on vaan tapana että asiakas saa odottaa viikkotolkulla hermostuneena ennen kuin saa tarkemman tiedon paikasta jonne lähete on laitettu tms. Olettaisin kyllä että tuolla linjalla sieltäkin tulee sitten suoraan varattu aika ilman että vaivaudutaan diagnoosia kertomaan.

Omakannassa ei välttämättä vielä heti näy mitään, mutta ajan kanssa diagnoosi pitäisi kyllä sinnekin tulla kunhan ehtivät kirjata.

Kyllä on edelleen paikkoja, missä käytetään PAPA-luokitusta I-V. Omassa kannassa ei joukkoseulontatulokset näy.

Vierailija
38/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä neuvoisin nyt vielä ottamaan ihan rauhassa, vaikka tiedän miten hankalaa se on. 

Minut on kerran myös peloteltu lähes kuoliaaksi papa-testin tuloksilla, papassa oli luokka kaksi muistaakseni ja koepalan ottoon se sitten johti. Koepalaa ottaessa kysyin mieslääkäriltä että mistä se voi johtua ja tämä tokaisi että se on syöpä tai vakava sukupuolitauti. 

Noh, siinä sitten 19-vuotiaana, järkyttyneenä lääkärikäynnistä, jo pohdin että nonni, se oli tässä sitten, ihan kivaa oli 18 vuotta ja tähän se sitten päättyy. Itkin varmaan viikon. Kumppaneita oli ollut kaksi ja jälkimmäinen oli käynyt sukupuolitesteissä puhtain tuloksin. 

Lopputulos oli se, että koepalasta ei löytynyt mitään.Ei yhtään mitään. Käskettiin käymään 6kk välein tarkistuksella ja tulos on ollut jo lähemmäs 10 vuotta ihan puhdas.

En voi ymmärtää mikä se tulos oli, lääkäri vielä sanoi ettei ole kyse mistään tulehduksista ym. tavanomaisista syistä.

Vierailija
39/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei HPV ole ainoa solumuutosten aiheuttaja! Joten turhaan vainoatte ap:n miestä :)

Muutoksia voi todellakin tulla muutenkin.

Vierailija
40/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://tyttojenjuttu.fi/hpv-eli-papilloomavirus/

Tuolla vähän tietoa hpv:stä. Niitä on 100 eri lajia, joista osa aiheuttaa esim. syyliä käsiin, toiset esiintyvät sukupuolielimissä tai niiden lähettyvillä ihossa. 8/10 naisesta saa viruksen elinaikanaan ja lähes kaikki paranevat vuoden, parin kuluessa itsestään niin, ettei nainen välttämättä edes huomaa saaneensa virusta.

Minä olen eläissäni käynyt kolmasti sukupuolitautitesteissä, ja aina on tullut pelkkiä kielteisiä vastauksia. Raskausaikana myös tutkittiin tautitilanne, ja terve olin. Nyt pari vuotta raskauden jälkeen olin siinä 40-v. seulonnassa ja sain vastaukseksi, että solunäytteessä on hpv-tyyppistä muutosta ja vuoden päästä on kontrolli. Kyllä se vähän säikäytti, kun ei siinä paperissa sen enempää mitään selitetty. Minä olen ollut saman miehen kanssa kymmenen vuotta ja olen varma, ettei hänkään ole muiden kanssa maannut. Milloin olisi edes ehtinyt, kun hän ei harrasta mitään poikien iltoja tms. ja ylipäänsä hän on maannut elämänsä aikana vain kahden naisen kanssa, joista minä olen toinen. Joko virus on siis uinunut minussa iät ja ajat ja ollut näkymättömissä kaikissa testeissä tai sitten olen saanut sen muutoin kuin seksissä.

Kysyin myöhemmin lääkäriltä (olin ihan muissa asioissa ja otin tämän puheeksi), mitä papa-vastaus oikein tarkoittaa, mutta hän ei osannut valistaa minua millään lailla. Hän kyllä sanoi, että jos asia häiritsee minua, papan voi uusia jo puolenkin vuoden päästä eikä tarvitse odottaa vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi