Työstä kieltäytyminen on nelinkertaistunut parissa vuodessa
Töitä todellakin ON, mutta kun ei työhaluttomille kelpaa.
http://yle.fi/uutiset/3-9333123
Kuinka selkärangaton pitää ihmisen olla, että kieltäytyy rehellisestä työstä? Ymmärtävätkö sellaiset ihmiset edes käytöstään hävetä?
Kyllä on työttömillä aivan liian hyvät etuudet täällä Suomessa, kun on varaa kieltäytyä tarjotusta työstä.
Kommentit (84)
En ymmärrä. Suomi on luuseritukien luvattu maa. Kaikkia tukia pitäisi heti tiputtaa 50% ja palauttaa vastuu omasta selviytymisestä valtiolta yksilölle. Yhteiskunta on suuressa vaarassa yhä lisääntyvän lusmuarmeijan takia ja rankat keinot on otettava käyttöön.
Onneksi järjen ihmiset päättävässä asemassa tiedostavat tämän ja ovat tekemässä kiireellä oikeita päätöksiä maan pelastamiseksi. Yleisen mielipiteen ollessa ylivoimaisesti työttömien täyselätystä vastaan, on näihin päätöksiin myös selvä mandaatti ja näin ne voidaan ajaa läpi nopeallakin aikataululla.
Jos TE-toimisto tekisi oman hommansa kunnolla ja työtarjoukset (eli entiset työhönosoitukset) olisivat oikeasti laadukkaita, ei tätä tilastoharhaakaan olisi. Vaikuttaa siltä, että tässä on käynyt niin, että on "tehostettu" toimintaa määrä korvaa laadun -periaatteella, kun ylempää on tullut vaatimus työtarjouksien määrän kasvattamisesta. Jos työnkuva ja työttömän koulutus eivät millään tavalla kohtaa, niin onko se silloin työttömän vai TE-toimiston vika? Mielestäni jälkimmäisen.
Kaffepulla kirjoitti:
Tottakai työstä kieltäydytään, koska karenssi ei haittaa. Sossusta saa ne rahat, mitkä karenssissa menettää. Joten miksi vaivautua töihin.
Ei voi syyttää työnvieroksujia, vaan systeemiä, joka mahdollistaa tämän.
Aika harva on siinä tilanteessa, että karenssi ei haittaa. Kaikki tuntemani työttömät olisivat ihan lirissä, jos saisivat karenssia. Ne työt, joista kieltäydytään ovat niitä, joista ei saa palkkaa ja niitä on tänä päivänä tarjolla vaikka kuinka ja paljon.
Mun sisko on vältellyt töitä jo 10 vuotta. Välillä pitää olla töissä että pääsee ansiosidonnaisille.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on maailman ainoa maa, jossa kadehditaan työttömiä ja köyhiä.
Ihmisillä ilmeisesti on niin paha olla siellä työssään, huono palkka, huono työilmapiiri, on kaikenlaista ongelmaa fyysistä ja psyykkistä ja sitten vielä velat painaa päälle, kun pitää yrittää näyttää muille, että olemme rikkaampia kuin olemmekaan. Tuo kaikki paha olo sitten suuntautuu työttömiin tms., koska luulotellaan, että ne pääsee jotenkin helpommalla tässä elämässä. Aivan oikein, osittain pääseekin helpommalla, kun on älynnyt hypätä siitä oravanpyörästä pois, joka vie viimeisetkin mehut ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut työtön nyt 6kk. Yhden työtarjouksen olen saanut ja siihen vastasin, mutta kertokaa mulle mitä järkeä on tehdä töitä jos saa tuilla saman verran rahaa kuukaudessa kuin töistä. Mielestäni se on huonoa bisnestä.
Työnteosta kertyy myös eläkettä. Ja usein on jonkinlainen työterveyshuolto järjestettynä. Pidemmän päälle ansiosidonnainen loppuu, ja provikkapalkkaisia myyjän (=tyrkyttäjän) hommia lukuunottamatta ei taida olla duuneja, joissa jäisi vähemmälle kuin peruspäivärahalle.
Itse olen ollut vajaan vuoden työttömänä, eipä ole työtarjouksia kuulunut. Mielenkiinnolla odottelen. Voin kyllä ottaa vastaan työtä, vaikkei siitä ansiosidonnaistani enempää maksettaisi. Olisihan se tietysti mukava, että pääsisi jotenkin hyödyntämään työvuosien ja opintojen myötä kertynyttä osaamista, mutta ei välttämätöntä kuitenkaan.
Mulle on tullut sähköpostiin viestejä avoimista työapaikoista, kaikki provikkapalkkaista myyntityötä, jossa ihmisille tyrkytetään milloin mitäkin ja mitä puheluita kukaan ei koskaan halua saada, en ole ottanut niihin yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Suomi on luuseritukien luvattu maa. Kaikkia tukia pitäisi heti tiputtaa 50% ja palauttaa vastuu omasta selviytymisestä valtiolta yksilölle. Yhteiskunta on suuressa vaarassa yhä lisääntyvän lusmuarmeijan takia ja rankat keinot on otettava käyttöön.
Onneksi järjen ihmiset päättävässä asemassa tiedostavat tämän ja ovat tekemässä kiireellä oikeita päätöksiä maan pelastamiseksi. Yleisen mielipiteen ollessa ylivoimaisesti työttömien täyselätystä vastaan, on näihin päätöksiin myös selvä mandaatti ja näin ne voidaan ajaa läpi nopeallakin aikataululla.
Ihan samanlaisia tukia on Ruotsissa ja Tanskassakin, mutta työttömyys todella paljon pienempää. Suomessa työttömyyden syynä on paskat työnantajat, paska TE-keskus ja paska hallitus. Ei todellakaan työttömät itse. Ei niitä aitoja lusmuja ole kuin korkeintaan 10% työttömistä.
Palkattomasta osa-aikatyöstä jonne ei julkisilla pääse ja on 150km päässä omasta kodista
Työkokeiluun 3-6kk ei kiitos
"Työvoimaviranomaiset arvioivat, että kieltäytymisten kasvun taustalla on pitkälti työtarjousten määrän kasvu. Tehtyjen työtarjousten määrä on yli kaksinkertaistunut parissa vuodessa. Tänä vuonna tehdään lähelle puoli miljoonaa työtarjousta."
Voi vittu huutonaurua, lisäksi graafista näkyy että peräti NELJÄ PROSENTTIA kieltäytyy :D
Taidanpa tehdä kantelun tuosta otsikoinnista.
Voi miksi toimittajat eivät ota asioista selvää ennen kuin lähtevät mukaan näihin parjauskampanjoihin.
Ei työstä kieltäytyminen ole lisääntynyt, vaan erilaiset ilmaistyöt sekä työkkärin täysin summittaiset "työtarjoukset". Miehelleni on tullut monta kertaa "työtarjous", eli hänen on hänen on haettava esim. jotain IT-alan paikkaa. Ihan ilman koulutusta, työkokemusta tai osaamista alalta! Moni aivan järkevästi ajattelee, ettei hae näitä koska onhan se nyt ihan käsittämätöntä resurssien tuhlausta laittaa firman rekrytoijat lukemaan hakemusta, josta käy suoraan ilmi ettei henkilö voi missään nimessä tehdä kyseistä työtä.
Nämä ovat täysin tarkoitushakuisia juttuja, joilla halutaan kääntää kansa työttömiä vastaan, synnyttää orjatyömarkkinat ja suistaa loppukin palkkatyö ilmaiseksi tehtäväksi työksi. Miettikää hyvät ihmiset, kun jaatte näitä linkkejä, että kuka palkkaa teidät rahalla jos ilmaistakin työvoimaa on saatavilla.
Tässä alkaa kyllä näyttämään siltä että minun sukupolveni 90luvulla syntyneet eivät tule eläkkeelle pääsemään
Noista avoimista 13000-16000 työpaikoista, kun ottaa pois vuokratyöpaikat, osa-aikaiset ja provisiopohjaiset, niin jäljelle jää 6000-7000 työpaikkaa. Noistakin jäljelle jääneistä on sitten huippuasiantuntijoiden paikkoja. On siinä todellakin mistä jakaa yli 300000 työttömälle sellaista työtä, millä itsensä, saatika perheensä elättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaisia tukia on Ruotsissa ja Tanskassakin, mutta työttömyys todella paljon pienempää. Suomessa työttömyyden syynä on paskat työnantajat, paska TE-keskus ja paska hallitus. Ei todellakaan työttömät itse. Ei niitä aitoja lusmuja ole kuin korkeintaan 10% työttömistä.
En ymmärrä miten ihmiset voivat olla näin pihalla? Ilmeisesti vasemmistopuolueiden propaganda on uponnut vailla mitään kritiikkiä?
Suomessa riittää töitä kaikille, jotka ovat hoitaneet asiansa kunnolla ja osoittavat edes pientä aktiivisuutta. Osaava ammattilainen suorastaan revitään töihin ja palkankin voi itse määritellä. Miksi valtion pitäisi tukea ihmisiä, jotka ovat kaikista annetuista mahdollisuuksista huolimatta onnistuneet pilaamaan elämänsä? Miksi heidän annetaan aiheuttamillaan kustannuksilla pilata muiden elämä ja Suomen valtion tulevaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Siitä sinun lusmuarmeijastasi tulee huomattavasti vaarallisempi, jos kaikkia tukia tiputetaan 50 %.
No, turvallisuusalalle syntyisi työpaikkoja, ja varmaan rakennusalallekin, kun pitäisi rakentaa tukevia aitoja hyväosaisten asuma-alueiden suojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi miksi toimittajat eivät ota asioista selvää ennen kuin lähtevät mukaan näihin parjauskampanjoihin.
Ei työstä kieltäytyminen ole lisääntynyt, vaan erilaiset ilmaistyöt sekä työkkärin täysin summittaiset "työtarjoukset". Miehelleni on tullut monta kertaa "työtarjous", eli hänen on hänen on haettava esim. jotain IT-alan paikkaa. Ihan ilman koulutusta, työkokemusta tai osaamista alalta! Moni aivan järkevästi ajattelee, ettei hae näitä koska onhan se nyt ihan käsittämätöntä resurssien tuhlausta laittaa firman rekrytoijat lukemaan hakemusta, josta käy suoraan ilmi ettei henkilö voi missään nimessä tehdä kyseistä työtä.
Nämä ovat täysin tarkoitushakuisia juttuja, joilla halutaan kääntää kansa työttömiä vastaan, synnyttää orjatyömarkkinat ja suistaa loppukin palkkatyö ilmaiseksi tehtäväksi työksi. Miettikää hyvät ihmiset, kun jaatte näitä linkkejä, että kuka palkkaa teidät rahalla jos ilmaistakin työvoimaa on saatavilla.
Ilmaista rahaa vastaanottavalla loisella ei todellakaan ole oikeutta kieltäytyä mistään. Jos haluaa rahahanojen pysyvän auku, niin silloin tehdään mitä käsketään. Pitäisi tällaisilta kieltäytyjiltä sulkea valtion piikki kokonaan on niin epäeettistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä sinun lusmuarmeijastasi tulee huomattavasti vaarallisempi, jos kaikkia tukia tiputetaan 50 %.
No, turvallisuusalalle syntyisi työpaikkoja, ja varmaan rakennusalallekin, kun pitäisi rakentaa tukevia aitoja hyväosaisten asuma-alueiden suojaksi.
Tähän ei usko kukaan.
Jos ei kykene nostamaan persettään sohvalta sen verran, että hommaisi töitä niin ei tule energia riittämään mihinkään muuhunkaan. Saamattomat ihmiset ovat saamattomia oli tilanne mikä hyvänsä ja näistä vätyksistä pitää pyrkiä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Tässä alkaa kyllä näyttämään siltä että minun sukupolveni 90luvulla syntyneet eivät tule eläkkeelle pääsemään
Tätä toivotaan. Eläkejärjestelmä on pohjaton kaivo, josta pitää päästä eroon. Yksilönvastuu omasta elämästä pitää aina olla valtiojohtoisen hyysäyksen edellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tuollaistakin voi hakea?
Minulla ei ole minkäänlaista ajokorttia, ei ole koskaan ollut, ja silti on tarjottu työtä, jossa vaaditaan oman auton käyttömahdollisuutta. Olen kiltisti hakenut ja rekrytoijan vaivaa säästääkseni boldannut hakemukseen kohdan, jossa kerron että korttia ja autoa ei ole eikä ole rahaa niitä hankkia. Ja sitten lisännyt, että olen kyllä valmis suorittamaan autokoulun, jos se minulle maksetaan. Aika vähällä varmaan työnantaja selvinnyt hakemuksestani...
Hahhahaaa! Aivan.
Jos joku työssäkäyvä kadehtii työmarkkinatuella olevaa työtöntä, voin vaihtaa heti rooleja. Tarjoatko työtäsi mulle pelkkää työmarkkinatukea vastaan (522 e), niin antaa tulla tarjouksia.