Vanhemmat, älkää olettako että minulla kummina on varaa ostaa "se parempi lahja"!
Olen yksinäinen pienituloinen nainen jolla ei ole rahaa omaan elämiseenkään juurikaan, saati sitten toteuttaa kummilapsien lahjatoiveita. Molempien vanhemmat kutsuivat minut viime viikolla kahville "ihan muuten vaan" ja hyvä kun olin ehtinyt olemaan viittä minuuttia kylässä, alkaa kummilapsen äiti puhumaan pojalleen: "Noniin Matti, kerroppas nyt rakkaalle kummitädillesi mitä olet toivonut joulupukilta"
Toiveet olivat mm Ryhmä haun vahtitornia, kauko-ohjattavaa helikopteria ja Legoja sekä sun muuta 50-100e hintaista lahjatoivetta. Ne on toki toiveita, mutta ei lähelläkään mun budjettia.
Tuotan taas tänä vuonna pettymyksen antamalla erilaisen Lego paketin kuin mitä on toivottu, sillä olen ostanut lahjan jo yli puoli vuotta sitten alelaarista.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Täällä haisee niin pahasti materialismilta, että tämä ajatukseni on varmaan teille kaikille jonkinlainen järkytys ja ehkä jopa henkilökohtainen loukkaus. Sanon sen silti.
Kummien ei tarvitse ostaa tavaraa lahjaksi - ei synttärinpäivinä eikä jouluina eikä milloinkaan. Sekä kummille että kummilapselle tuottaisi paljon enemmän iloa se, jos kummi roinan antamisen sijasta tekisi jotain kivaa yhdessä lapsen kanssa.
Veisi esimerkiksi linnanmäelle tai leikkipuistoon tai isomman lapsen teatteriin tai elokuviin tai jos osaa kalastaa, niin kalastamaan tai vaikka Suomenlinnaan.
Mutta totta kai. Kun te mammat olette itse niin paljon tavaran perään, te arvotatte kaikki ihmissuhteet materian kautta ja opetatte lapsillekin, että tärkeintä elämässä on jumalauta se uusin pleikkari tai käsiveska.
Meillä kaikki kummilapset asuvat noin 500 km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohis sulle nro 2, miksi sä lahjot koko suvun, ja monta kertaa vuodessa? Eikö esim. aikuiset voi sopia, että ei enää lahjoja, kaikki hommaavat omat (=mieleisensä) tavaransa. Lapsia muistetaan, mutta järkevyyden rajoissa. Itse olemme perheen ja suvun kanssa sopineet, ettei enää lahjota. Säästyy ihmisten rahat ja hermot lahjarumbassa. Kummilasten kohdallakin voi miettiä sitä lahjomista ja antaa aikaansa, niinkuin joku tuossa kirjoitti, että ottaa omansa mökilleen ja leipoo piparkakkutaloja.
Olen ihmetellyt samaa.Miksi pitää lahjoa koko suku ja vielä ystävienkin lapset. Tavallisella ihmisellä on nykypäivänä vaikeuksia saada rahat riittämään edes omien lasten lahjoihin, Jouluna tulee aina melko paljon muitakin ylimääräisiä menoja. Lisäksi ne suvulta saadut ja niille annetut lahjat ovat harvoin osuvia.
Jos viettää sitten joulua joidenkin kanssa yhdessä, tilanne on eri. Silloin voi lahjoja vaihdellakin. Ne ihmiset ovat usein läheisiä keskenään.
Minä olen kovasti arvostanut, että lapseni (opiskelija)kummi tekee joululahjaksi usein sukat, lapaset, pipon tmv.
Ei oo ihme, että nykyään lapsella on 6 - 8 kummia, tuntuu, että tarkoitus on näköjään lahjojen saanti.
Mun lapsen kummitädin varallisuudesta en tiedä mitään. Oletan että hänellä on todella pienet tulot, koska tekee vain hoitajan sijaisuuksia. Hän usein antaa hyvin halvan tai jopa ilmaisen lahjan. Mutta sitten taas saattaa omalle perheelle ostaa jotain tosi kallista tai lentävät koko perhe 3 viikoksi kaukolomalle. Aikakin asioiden tärkeysjärjestys on tiedossa =O
Isovanhemmilta pyydämme 0-50€ maksavia, tiedämme tämän olevan ok. Sisarilta ym jotain 10€ luokkaa olevia lahjoja, kummeja ei meidän lapsilla ole, mutta heiltä kanssa pyytäisimme 10€ hintaisia. Ja siis pyydämme vain, jos kysytään. Jos ei kysytä, emme pyydä vaan he ostavat mitö haluavat.
Kyllä vanhempien kannattaisi lastensa kummeja valitessa hiukan miettiä ketä valita. Me on valittu lapsille sellaiset kummit, joiden talous on kunnossa ja joilla ei ennestään ole hirveää laumaa muita kummilapsia. Näin on vältetty aloituksen kaltaiset kiusalliset tilanteet.
Mun lapsen kummi antaa yleensä lahjaksi yhteistä tekemistä. Ottaa siis lapsen joulun jälkeen viikonlopuksi kylään ja käyvät uimahallissa, museossa, puistossa, syömässä, joskus elokuvissa, tai sitten esim. leipovat tai touhuavat muuta mukavaa kotosalla. Lapsi rakastaa näitä yhteisiä viikonloppuja, vaikka eivät mitään ihmeellistä puuhaakaan. Tiedän että kummi on vähissä varoissa eikä ole varaa lahjoja ostella, mutta arvostan todella sitä että käyttää aikaansa lapsen kanssa olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhempien kannattaisi lastensa kummeja valitessa hiukan miettiä ketä valita. Me on valittu lapsille sellaiset kummit, joiden talous on kunnossa ja joilla ei ennestään ole hirveää laumaa muita kummilapsia. Näin on vältetty aloituksen kaltaiset kiusalliset tilanteet.
Vaihdetteko kummit, jos heille tulee talousongelmia vai miten tämä hoidetaan, pistätte välit poikki, jos lahjat ei enää miellytä pikku perijöitänne..?
Varojen mukaan ostetaan. Kummilapset ei muista joten en minäkään lahjo. Enkä ylipäätään pidä ideasta antaa lahjaa. Itse en tarvitse mitään.
Mun tyttö pyysi että frozen kampauspää. Onneksi kummi kysyi multakin että mitä tykkään kun 4 v ei ole aina kovin järkevä toiveissaan. Sanoin joo tykkää kovin frozen jutuista mutta jos vaikka yökkäri tms. Ei isokokoista romua jos mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Varojen mukaan ostetaan. Kummilapset ei muista joten en minäkään lahjo. Enkä ylipäätään pidä ideasta antaa lahjaa. Itse en tarvitse mitään.
Ylipäätään ei kaikki osaa antaa omastaan vaan ajattelee vaan itseään
Vinkki kaikille kummeille. Anna lapselle lahjakortti, jossa vaikka kolme käyntiä kirkossa kummin kanssa. Kummin tehtävä on huolehtia kristillisestä kasvatuksesta. Jos asutte lähellä, helppo toteuttaa. Jos asutte kaukana, voi ostaa ja postittaa pienen Raamatunlausekirjan lahjaksi, saa kristillisistä kirjakaupoista ja joka vuodelle on omia mietelausekirjoja. Niin voi olla vaikka 10-20 euron lahjakortti kristilliseen kirjakauppaan, voi valita itse jonkun muun kirjan.
No eihän se tarkoita, että vanhemmat haluavat sun hommaavan sen kalliimman lahjan niistä toiveista. Mä ainakin olen luetellut kummeille kaikki lasten esittämät toiveet siksi, että saavat käsityksen, minkätyyppiset jutut on lapsella in.
Hommatkoon kummi sit mitä haluaa; kiva itekkin jos on jotain yllätystä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen kummi antaa yleensä lahjaksi yhteistä tekemistä. Ottaa siis lapsen joulun jälkeen viikonlopuksi kylään ja käyvät uimahallissa, museossa, puistossa, syömässä, joskus elokuvissa, tai sitten esim. leipovat tai touhuavat muuta mukavaa kotosalla. Lapsi rakastaa näitä yhteisiä viikonloppuja, vaikka eivät mitään ihmeellistä puuhaakaan. Tiedän että kummi on vähissä varoissa eikä ole varaa lahjoja ostella, mutta arvostan todella sitä että käyttää aikaansa lapsen kanssa olemiseen.
Nämä olisi oikeasti parhaita lahjoja!
Mä olin ostanut kummilapselle lahjan jo. Sitten tuli puhelinsoitto ja niitä näitä juteltiin. Lopuksi lapsen vanhempi kertoi, mitä toivoisivat lapselleen lahjaksi. Mitähän teen jo ostetulle lahjalle, hohhoijaa. Onko niin, että enää ei osteta niin sanottuja lahjoja, siis sellaisia, joiden tarkoitus on yllättää saajansa. Voihan sitä tehdä kohta pelkkiä tilisiirtoja, jotta kaikki saavat ostaa, mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ostanut kummilapselle lahjan jo. Sitten tuli puhelinsoitto ja niitä näitä juteltiin. Lopuksi lapsen vanhempi kertoi, mitä toivoisivat lapselleen lahjaksi. Mitähän teen jo ostetulle lahjalle, hohhoijaa. Onko niin, että enää ei osteta niin sanottuja lahjoja, siis sellaisia, joiden tarkoitus on yllättää saajansa. Voihan sitä tehdä kohta pelkkiä tilisiirtoja, jotta kaikki saavat ostaa, mitä haluavat.
Tottakai annat sen lahjan, minkä olet jo hankkinut! En ihan oikeasti ymmärrä näitä vanhempia, jotka tekevät lahjatilauksia kummeilta. Jos kummi ei itse kysy ideoita, niin tuo on tosi epäkohteliasta olettaa, että kummin pitää ostaa heidän sanelujensa mukaan lahjat.
Taas jälleen kerran olen tyytyväinen, ettei minulla ole kummilapsia. Erosin kirkosta eikä omilla lapsillanikaan ole kummeja. Säästymme paljolta.
Miksi ryhtyä kummiksi, jos ei ole edellytyksiä hoitaa asiaan kuuluvia velvoitteita? Siksikö, että saa ristiäispäivän kakkostähtenä?