Vanhemmat, älkää olettako että minulla kummina on varaa ostaa "se parempi lahja"!
Olen yksinäinen pienituloinen nainen jolla ei ole rahaa omaan elämiseenkään juurikaan, saati sitten toteuttaa kummilapsien lahjatoiveita. Molempien vanhemmat kutsuivat minut viime viikolla kahville "ihan muuten vaan" ja hyvä kun olin ehtinyt olemaan viittä minuuttia kylässä, alkaa kummilapsen äiti puhumaan pojalleen: "Noniin Matti, kerroppas nyt rakkaalle kummitädillesi mitä olet toivonut joulupukilta"
Toiveet olivat mm Ryhmä haun vahtitornia, kauko-ohjattavaa helikopteria ja Legoja sekä sun muuta 50-100e hintaista lahjatoivetta. Ne on toki toiveita, mutta ei lähelläkään mun budjettia.
Tuotan taas tänä vuonna pettymyksen antamalla erilaisen Lego paketin kuin mitä on toivottu, sillä olen ostanut lahjan jo yli puoli vuotta sitten alelaarista.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien tulisi aina miettiä et kellä on oikeasti varaa ja kellä ei. Itse en odota meidän pojalle keltään mitään överiä lahjaa koska lapsia on paljon lähipiirissä. Eteenkin kun sattuu 3 kummille tulemaan vauva keväällä nii sanoimme ettei tarvi mitään ostaa et ostaisivat omaa vauvaa varten tarvikkeita. Ja koska hekin ovat meidän lapselle ostanut lahjoja velvollisuuttaan, me ostamme heidän vauvoille tänä vuonna kaikkea tarpeellista (tutteja, tuttipulloja, harsoja, vaippoja jne)
Ihan hyvä. Muista myös, että sekin lähipiiri, joilla ei ole omia lapsia, on melko harvoin halukas / kykeneväinen hankkimaan överilahjaa kummilapselle.
Tiedostan senkin hyvin. Lapsen 2 kummia onkin lapsettomia mutten silti odota heiltä isoa lahjaa ja en välitä vaikkei ostaisi mitään. Kiva olisi jos kuitenkin vaikka facessa toivittais hyvää joulua ja siten muistaisi meitä :)
Tätä on selkeästi liikkeellä, minultakin pyydettiin juuri uutta puhelinta!
Nää lahjajutut voivat olla hankalia. Mäkään en ikinä pyydä tai toivo lapsen puolesta mitään kallista. Max parinkympin lahjaa, jos kysytään. Mut sit jos kummi haluaakin käyttää enemmän rahaa. Viime jouluna kävi näin. Kummi kysyi, mitä lahjaksi ja sanoin, että teini ilahtuisi Spotify-lahjakortista. Osti sit SATASELLA Spotifyta. Jos olisin tiennyt, et oli valmis noin ison summan käyttämään, olis rahalla ollut parempaakin käyttöä. Mut eihän voi millään kysyä, et minkä hintaluokan lahjaa olit ajatellut.
Itse ainakin ostan n.20 lahjat kummilapsille, jouluna voi olla halvempikin, syntymäpäivänä arvokkaampi. Vaikka mulla on parempi rahatilanne kuin kummilapsieni perheillä, niin mulla on yli kymmenen lasta, jolle lahja tulee ostaa. Sen lisäksi mun pitää ostaa omille lapsille ne isot toiveet, ei muilta voi pyytää kalliita legopaketteja tai kännyköitä. Antamisen ilo pitäisi olla. Käskymäisiä toiveita ihanampaa olisi saada neuvoja; lapsi pitää ryhmä Hausta, pokemon on IN, t-paidoille olisi tarve..
Mä vähän ihmettelen että miksi kummeja pidetään joinain lahja-automaatteina.
Tarkistin ev.lut-kirkon nettisivuilta kummin tehtävät ja siellä sanottiin näin:
"Kummi toimii todistajana kastetilaisuudessa. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan kaksi muuta henkilöä todistamaan kastetoimitusta.
Kummi on kummilapsensa aikuinen ystävä
huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä"
Meidän lasta, viime jouluna 12-v ei taas yksikään kummeista (3 kpl) muistanut mitenkään. Yksi kummeista on siskoni, jolla on 4 vuotta vanhempi lapsi, kummilapseni, jota muistiin joka ikisenä jouluna ja synttärinä ripillepääsyyn asti. Meidän lasta sisko on muistanut viimeksi sinä jouluna, kun hän täytti 6-v. , nyt siis 13-vuotias. Viimeksi siskon perhe on käynyt meidän lapsen synttäreillä hänen ollessaan 1-v. Tai ylipäätään meillä eivät ole vierailleet sen jälkeen.
Olen pyytämässä tulevan lapsemme kummiksi yksinasuvaa henkilöä, jolla on todella pieni palkka omaani verrattuna (lähihoitaja vs. päällikkö). Haluaisin juuri tämän ihmisen kummiksi koska olemme olleet ystäviä pitkään ja tulemme toivottavasti olemaankin, mutta en tiedä miten ottaisin lahja-asiat puheeksi. En halua että hän käyttää niihin paljoa rahaa, itse asiassa voisin vaikka ostaa/maksa lahjat hänen puolestaan, mutta en ole varma miten ottaisin tämän ehdotuksen esiin hienovaraisesti. Paljon tärkeämpää olisi että hän on kiinnostunut lapsesta ja haluaa joskus viettää hänen kanssaan aikaa ja olla luotettava aikuinen, tuki ja turva.
Lahjoja lapsilleen pummivat ihmiset ovat kamalia!
Ymmärrän hyvin ap. Mnä sanon aina kummeille maksimissaan 20e arvoisen lahjatoiveen jos kysyvät. Ei automaattisesti edes odoteta lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinäinen pienituloinen nainen jolla ei ole rahaa omaan elämiseenkään juurikaan, saati sitten toteuttaa kummilapsien lahjatoiveita. Molempien vanhemmat kutsuivat minut viime viikolla kahville "ihan muuten vaan" ja hyvä kun olin ehtinyt olemaan viittä minuuttia kylässä, alkaa kummilapsen äiti puhumaan pojalleen: "Noniin Matti, kerroppas nyt rakkaalle kummitädillesi mitä olet toivonut joulupukilta"
Toiveet olivat mm Ryhmä haun vahtitornia, kauko-ohjattavaa helikopteria ja Legoja sekä sun muuta 50-100e hintaista lahjatoivetta. Ne on toki toiveita, mutta ei lähelläkään mun budjettia.
Tuotan taas tänä vuonna pettymyksen antamalla erilaisen Lego paketin kuin mitä on toivottu, sillä olen ostanut lahjan jo yli puoli vuotta sitten alelaarista.
Olisin ostanut jonkin pikkujutun ryhmä hauta. Voi sitä lasta kuunnella mistä se tykkää ja ei ole pakko ostaa suurinta toivetta.
Minä sain ystävältäni tiedoksiannon, että hänen tyttärensä tahtoo tänä jouluna Barbeja. Okei, on olemassa halvempiakin "perusbarbeja", mutta onko pakko ostaa? Haluaisin hankkia jotain henkilökohtaisempaa. Olenko siis paska kummi ja ystävä, jos hommaan pukin konttiin jotain muuta kuin sen barbien? Budjetti on 10 € luokkaa (olen opiskelija!).
Kummien ei tarvitse mun mielestä ostaa YHTÄÄN MITÄÄN. Vanhemmat ostaa lahjat ja isovanhemmat jotain pientä halutessaan.
Pakko kommentoida, että lidlillä on ollut halpa kauko-ohjattava helikopteri myynnissä. (oisko joku 25e).
Mutta asiaan. Et tietenkään osta sen kalliimpaa lahjaa kun mitä pystyt tai mitä kannattaa. Sä olet lapsen kummi, etkä varalompakko.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytämässä tulevan lapsemme kummiksi yksinasuvaa henkilöä, jolla on todella pieni palkka omaani verrattuna (lähihoitaja vs. päällikkö). Haluaisin juuri tämän ihmisen kummiksi koska olemme olleet ystäviä pitkään ja tulemme toivottavasti olemaankin, mutta en tiedä miten ottaisin lahja-asiat puheeksi. En halua että hän käyttää niihin paljoa rahaa, itse asiassa voisin vaikka ostaa/maksa lahjat hänen puolestaan, mutta en ole varma miten ottaisin tämän ehdotuksen esiin hienovaraisesti. Paljon tärkeämpää olisi että hän on kiinnostunut lapsesta ja haluaa joskus viettää hänen kanssaan aikaa ja olla luotettava aikuinen, tuki ja turva.
Lahjoja lapsilleen pummivat ihmiset ovat kamalia!
Ehkä parhaiten toimii siten, jos kummi kysyy lahjatoiveita, niin olet jo etukäteen selvitellyt edullisia lahjoja esim. Lastenkirjoja löytyy edullisiakin alle 10e maksavia.
Paitsi että kummina oleminen on kunnia-asia ja rikkaus, niin onhan siinä tämä ikäväkin puoli, juurikin lahjaruljanssi. Meillä on miehen kanssa yhteensä kuusi kummilasta, neljä yhteistä, ja onhan se melkoinen menoerä jos kaikkien lahjaan 20-30e laittaa pelkästään jouluna, synttäreistä nyt puhumattakaan. Aiemmin, kun olin itsekin työelämässä ja kummilapset pienempiä, ei tuntunut niin paljolta, mutta nyt on omia lapsiakin jo ja äitiysrahalla, välillä työttömänäkin, suoraan sanottuna mieluummin sen rahan sijoittaisi joulun aikaan omien lasten lahjoihin. Koitetaan kuitenkin jotain järkevää aina hankkia ja mahdollisuuksien mukaan kysellään toiveitakin, onneksi nämä kummilasten vanhemmat ei ole lahjojen vuoksi kummeiksi pyytäneet, eivätkä todellakaan odota että ostaisimme kovin kalliita lahjoja. Olen silti miettinyt, että olisi kivempi, kun joku joulu vaan jokainen ostaisi omilleen lahjat, kun meidän lapsilla on noita kummilasten vanhempia kummeina, ja lahjanvaihdon sijaan pidettäisiin esim. Porukalla pikkujoulut tai jotain kivaa tapahtumaa joulun alle.
Täällä haisee niin pahasti materialismilta, että tämä ajatukseni on varmaan teille kaikille jonkinlainen järkytys ja ehkä jopa henkilökohtainen loukkaus. Sanon sen silti.
Kummien ei tarvitse ostaa tavaraa lahjaksi - ei synttärinpäivinä eikä jouluina eikä milloinkaan. Sekä kummille että kummilapselle tuottaisi paljon enemmän iloa se, jos kummi roinan antamisen sijasta tekisi jotain kivaa yhdessä lapsen kanssa.
Veisi esimerkiksi linnanmäelle tai leikkipuistoon tai isomman lapsen teatteriin tai elokuviin tai jos osaa kalastaa, niin kalastamaan tai vaikka Suomenlinnaan.
Mutta totta kai. Kun te mammat olette itse niin paljon tavaran perään, te arvotatte kaikki ihmissuhteet materian kautta ja opetatte lapsillekin, että tärkeintä elämässä on jumalauta se uusin pleikkari tai käsiveska.
Vierailija kirjoitti:
Täällä haisee niin pahasti materialismilta, että tämä ajatukseni on varmaan teille kaikille jonkinlainen järkytys ja ehkä jopa henkilökohtainen loukkaus. Sanon sen silti.
Kummien ei tarvitse ostaa tavaraa lahjaksi - ei synttärinpäivinä eikä jouluina eikä milloinkaan. Sekä kummille että kummilapselle tuottaisi paljon enemmän iloa se, jos kummi roinan antamisen sijasta tekisi jotain kivaa yhdessä lapsen kanssa.
Veisi esimerkiksi linnanmäelle tai leikkipuistoon tai isomman lapsen teatteriin tai elokuviin tai jos osaa kalastaa, niin kalastamaan tai vaikka Suomenlinnaan.
Mutta totta kai. Kun te mammat olette itse niin paljon tavaran perään, te arvotatte kaikki ihmissuhteet materian kautta ja opetatte lapsillekin, että tärkeintä elämässä on jumalauta se uusin pleikkari tai käsiveska.
Muuten hyvä, mutta kato kun kaikki ei asu Helsingissä. Ei sitä niin vaan lähdetä pienten kummilasten kanssa satojen kilometrien päähän liehumaan huvipuistoihin, ja ylipäätään kun kummilapsia on lauma, niin se vasta kalliiksi tulisikin, vaikkei materiaa olekaan. Mieluusti itse kutsun kesämökille uimaan ja kalastamaan, meille ihan muuten vaan kylään ja on joskus joulun alla leivottu ja koristeltu piparkakkuja/piparkakkutalo jne. Se on vaan niin piintynyt tapa, että kummit muistaa lahjoilla, ikävä kyllä.
Mää en ole itse ikinä kummeilta ollut vailla mitään. Kysyttäessä olen sanonut, mistä tykätään, kertonut että aiheeseenliittyvät vaatteet, dvdt tms käy. Viime synttäreillä sanoin esikon kummitätille, että jos raaskii niin tilaa ebaystä sellasen paksumman "talvihupparin" ku oli ihan sikahieno ja tarkotus oli itsellä että tilaan sen.
Silti kerroin perään ettei ole pakko tuua mitään, tärkiämpää että tulevat käymään ;)
Musta olis ihanaa, että tulevaisuudessa kummit tavaroiden sijaan antasivat lapselle aikaa. Veisivät vaikka metsäretkelle, rannalle tms.
Ihan ohis sulle nro 2, miksi sä lahjot koko suvun, ja monta kertaa vuodessa? Eikö esim. aikuiset voi sopia, että ei enää lahjoja, kaikki hommaavat omat (=mieleisensä) tavaransa. Lapsia muistetaan, mutta järkevyyden rajoissa. Itse olemme perheen ja suvun kanssa sopineet, ettei enää lahjota. Säästyy ihmisten rahat ja hermot lahjarumbassa. Kummilasten kohdallakin voi miettiä sitä lahjomista ja antaa aikaansa, niinkuin joku tuossa kirjoitti, että ottaa omansa mökilleen ja leipoo piparkakkutaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien tulisi aina miettiä et kellä on oikeasti varaa ja kellä ei. Itse en odota meidän pojalle keltään mitään överiä lahjaa koska lapsia on paljon lähipiirissä. Eteenkin kun sattuu 3 kummille tulemaan vauva keväällä nii sanoimme ettei tarvi mitään ostaa et ostaisivat omaa vauvaa varten tarvikkeita. Ja koska hekin ovat meidän lapselle ostanut lahjoja velvollisuuttaan, me ostamme heidän vauvoille tänä vuonna kaikkea tarpeellista (tutteja, tuttipulloja, harsoja, vaippoja jne)
Lahjan ostaja määrittää hinnan millä hän lahjan ostaa. Meillä on viisi kummilasta, enkä todellakaan pistä 5x50€ lahjoihin, vaikka siihen varaa olisikin.
Ihan hyvä. Muista myös, että sekin lähipiiri, joilla ei ole omia lapsia, on melko harvoin halukas / kykeneväinen hankkimaan överilahjaa kummilapselle.