Löysin ojanpientareelta ihanan hiukan tililtä tuoksuvan yrtin, laitoin sitä perunasalaattiin
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Oliko koiranputkea muistuttava?
Oli. Olen kuullut että väinönputki on sellainen mitä syödään joten oletin sen sitä olevan.
ap
Vegaanit säteilee pyhyyttä ja iloa kun kuulee että laitoit villiyrttejä!
Siis aiot myrkyttää toverin? Sepä turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Myrkkykeiso?
Auts. Pitää olla tarkkana kasvimorfologian kanssa, että varmasti tulee oikea kasvi.
https://yle.fi/a/74-20101959
Janakkalassa on löydetty erittäin myrkyllistä myrkkykeisoa ympäristötarkastaja: Ei saa koskea.
"Myrkkykeiso ei varoita myrkyllisyydestään pahalla hajulla tai maulla, vaan sen lehdet tuoksuvat tillille ja maku muistuttaa persiljaa ja palsternakkaa."
No, eihän diitä tule kuin murhasyyte, kyn paljastuu, että tännekin laitoit viestiä
Kökkö provo. Myrkkykeiso ei edes kasva missään "ojanpientareella", vaan ihan reilusti lampien ja järvien rannoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kökkö provo. Myrkkykeiso ei edes kasva missään "ojanpientareella", vaan ihan reilusti lampien ja järvien rannoilla.
Voi kasvaa, jos on kostea paikka. Lisäksi joissakin ojissa on koko ajan vettä ja ne ovat lähellä vesistöjä. Olen löytänyt yhden myrkkykeison jopa pellolta, 30 metrin päässä purosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli. Olen kuullut että väinönputki on sellainen mitä syödään joten oletin sen sitä olevan.
ap
Siankärsämöä taisi olla. Sitä voi hyvin käyttää mausteena, kunhan ei ole allerginen. Meillä laitettiin kerran vahingossa ruokaan ulkoiseen käyttöön tarkoitettua siankärsämö-öljyä. Vähän eksoottisen makuista oli, mutta aivan syötävää.
Väinönputkea ei kasva luonnonvaraisena kuin Lapissa, eikä se muistuta vähääkään tilliä eikä koiranputkea.
Yrtteihin pätee sama kuin sieniin ja riistaan: AINA ON TUNNISTETTAVA VARMASTI SE, JOTA AIKOO SYÖDÄ. Suomen tavallisissa kasveissa ei todella myrkyllisiä ole paljon. Yksi sellainen on kuitenkin kosteilla paikoilla kasvava putkikasvi myrkkykeiso. Kirjoititko tämän aloituksen sitä ajatellen?