Vanhemmat, älkää olettako että minulla kummina on varaa ostaa "se parempi lahja"!
Olen yksinäinen pienituloinen nainen jolla ei ole rahaa omaan elämiseenkään juurikaan, saati sitten toteuttaa kummilapsien lahjatoiveita. Molempien vanhemmat kutsuivat minut viime viikolla kahville "ihan muuten vaan" ja hyvä kun olin ehtinyt olemaan viittä minuuttia kylässä, alkaa kummilapsen äiti puhumaan pojalleen: "Noniin Matti, kerroppas nyt rakkaalle kummitädillesi mitä olet toivonut joulupukilta"
Toiveet olivat mm Ryhmä haun vahtitornia, kauko-ohjattavaa helikopteria ja Legoja sekä sun muuta 50-100e hintaista lahjatoivetta. Ne on toki toiveita, mutta ei lähelläkään mun budjettia.
Tuotan taas tänä vuonna pettymyksen antamalla erilaisen Lego paketin kuin mitä on toivottu, sillä olen ostanut lahjan jo yli puoli vuotta sitten alelaarista.
Kommentit (82)
Kannattaa aloittaa jokin lahjaperinne, niin loppuvat överilahjatoiveet. Esim. ostaa joka vuosi kummilapsille uudet lakanat tai seinäkalenterit tai kivat pipot. Jonkun sellaisen lahjan, johon itsellä on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ryhtyä kummiksi, jos ei ole edellytyksiä hoitaa asiaan kuuluvia velvoitteita? Siksikö, että saa ristiäispäivän kakkostähtenä?
Varmaan siksi, että nykyisin lapsille on vaikea löytää kummeja, edes sitä kahta. Jos hyvää hyvyyttään suostuu kummiksi vaikka kummilapsia on ennestään 10, niin siinä ei lapsen vanhemmilla ole mitään syytä inistä kummin velvollisuuksista.
Minulla on neljä kummilasta ja täytyy sanoa, että odotin sitä päivää, kun viimeisinkin pääsee ripiltä. Ajasta ja varsinkin rahasta on välillä ollut tiukkaa, en ole pystynyt olemaan niin hyvä kummi mitä olisin itse tahtonut.
Ristiäispäivän kakkostähti, voi hyvänen aika...
Ei lahjoja kuulu pyytää. Toiveita esitetään, jos niitä kysytään. En voi mitenkään ymmärtää ihmisiä, joiden mielestä on ok pyytää jotain sadan euron lahjoja. Onneksi omaan tuttavapiiriin ei sellaisia kuulu. Olisi kiusallista. Toiveet on olleet 15-30 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen kummitädin varallisuudesta en tiedä mitään. Oletan että hänellä on todella pienet tulot, koska tekee vain hoitajan sijaisuuksia. Hän usein antaa hyvin halvan tai jopa ilmaisen lahjan. Mutta sitten taas saattaa omalle perheelle ostaa jotain tosi kallista tai lentävät koko perhe 3 viikoksi kaukolomalle. Aikakin asioiden tärkeysjärjestys on tiedossa =O
Kuvitteletko kummilapsen olevan perheen lapsen asemassa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ryhtyä kummiksi, jos ei ole edellytyksiä hoitaa asiaan kuuluvia velvoitteita? Siksikö, että saa ristiäispäivän kakkostähtenä?
Kakkostähtenä :D:D
Minä ihmeen kakkostähtenä? Meillä on viisi kummilasta ja kaikilla niin fiksut vanhemmat, etteivät rasita meitä ylimaallisilla lahjatoiveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että nykyisin lapsille on vaikea löytää kummeja, edes sitä kahta. Jos hyvää hyvyyttään suostuu kummiksi vaikka kummilapsia on ennestään 10, niin siinä ei lapsen vanhemmilla ole mitään syytä inistä kummin velvollisuuksista.
Minulla on neljä kummilasta ja täytyy sanoa, että odotin sitä päivää, kun viimeisinkin pääsee ripiltä. Ajasta ja varsinkin rahasta on välillä ollut tiukkaa, en ole pystynyt olemaan niin hyvä kummi mitä olisin itse tahtonut.
Mitäs sitten tuon mainitsemasi maagisen rippipäivän jälkeen...? Kummi vaan katoaa hiljaa takavasemmalle ja katoaa kummilapsen elämästä?
Entäpä kummilapsen yo-juhlat? Valmistujaiset? Kihlajaiset ja häät? Kumminko ei siis sinun maailmassasi tarvitse enää muistaa mitenkään....?
Hmm.. ellet halua pettymystä tuottaa mutta haluat hankkia lapsen toiveet voisiko niitä saada käytettynä esim. tori.fi? Itse teen aina näin, ja on myös ekologisempaa.
Minäkin priorisoin omat lapset kummilasten edelle. Yli 20 euroa en kummilasten lahjoihin laita. He ovat meillä muutenkin vähän väliä yökylässä, eikä vastavuoroisuutta ole koskaan. Kyllähän ne lasten vanhemmat yrittää ehdottaa vaikka mitä lahjaa, mutta lähinnä hymähtelen ehdotuksille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ostanut kummilapselle lahjan jo. Sitten tuli puhelinsoitto ja niitä näitä juteltiin. Lopuksi lapsen vanhempi kertoi, mitä toivoisivat lapselleen lahjaksi. Mitähän teen jo ostetulle lahjalle, hohhoijaa. Onko niin, että enää ei osteta niin sanottuja lahjoja, siis sellaisia, joiden tarkoitus on yllättää saajansa. Voihan sitä tehdä kohta pelkkiä tilisiirtoja, jotta kaikki saavat ostaa, mitä haluavat.
Olisin sanonut, että olen löytänyt jo lapselle kivan lahjan. En mitään uusia lahjoja alkais laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten tuon mainitsemasi maagisen rippipäivän jälkeen...? Kummi vaan katoaa hiljaa takavasemmalle ja katoaa kummilapsen elämästä?
Entäpä kummilapsen yo-juhlat? Valmistujaiset? Kihlajaiset ja häät? Kumminko ei siis sinun maailmassasi tarvitse enää muistaa mitenkään....?
Meillä ainakin on käyny näin, lapsen kummitäti on ollut järjestelmällisesti estynyt tulemasta kaikkiin juhliin sen 15 ikävuoden jälkeen. Pyydetty on, olisi siis ihan kiva nähdä ilman sitä kummirooliakin. Monesti ilmoittaa ettei pääsekään tyyliin edellisenä iltana. Hänellä on vielä vähän hankala erikoisruokavalio, eli ensin varaan hänelle sopivat tarjoilut ja sitten peruu viime tipassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytämässä tulevan lapsemme kummiksi yksinasuvaa henkilöä, jolla on todella pieni palkka omaani verrattuna (lähihoitaja vs. päällikkö). Haluaisin juuri tämän ihmisen kummiksi koska olemme olleet ystäviä pitkään ja tulemme toivottavasti olemaankin, mutta en tiedä miten ottaisin lahja-asiat puheeksi. En halua että hän käyttää niihin paljoa rahaa, itse asiassa voisin vaikka ostaa/maksa lahjat hänen puolestaan, mutta en ole varma miten ottaisin tämän ehdotuksen esiin hienovaraisesti. Paljon tärkeämpää olisi että hän on kiinnostunut lapsesta ja haluaa joskus viettää hänen kanssaan aikaa ja olla luotettava aikuinen, tuki ja turva.
Lahjoja lapsilleen pummivat ihmiset ovat kamalia!
Etkö voisi sanoa suoraan, että et halua teidän välille lahjaperinnettä ollenkaan. Että jatkuva lahjojen ostaminen ei sinusta kuulu kummille, vaan haluat hänet nimenomaan perinteiseen kummin rooliin eli juurikin tueksi lapselle elämän varrelle? Painotat, että haluaisit mieluummin kummin, joka viettää aikaa lapsen kanssa, jonkun luotettavan aikuisen omien vanhempien lisäksi, johon turvautua ja jolle uskoutua, ja että synttärit, joulut jne. hoidetaan vain onnittelukortilla ja keksimällä mukavaa tekemistä yhdessä lapsen kanssa. Itsestä ainakin tuntuisi mukavammalta, jos suoraan sovitaan alusta alkaen ettei lahjoja anneta, kuin että joku toinen ostaa minun nimissä jatkuvasti lahjoja toiselle. Lapsikin kun tottuu tällaiseen järjestelyyn heti pienestä pitäen, niin ei tule noloja tilanteita, kun oletetaan kummin sitten jouluna ja synttärinä kustantavan uudet puhelimet ja merkkivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas toivon että sinä olisit kieltäytynyt kummiudesta jo toisen lapsen kohdalla. Julminta lapselle on saada vastentahtoinen kummi. Ei tarvitse olla lahja-automaatti, mutta ei koko ajan naama norsunvitullakaan.
Minä taas toivon että kummipariskunta edes muistaisi kortilla lasta tänä vuonna.On syntymäpäiväkin jouluna.
Ei odoteta lahjoja ollenkaan. Ei odoteta enää mitään muutakaan. Yritettiin pitää yhteyttä ihan niin kuin ennenkin, mutta kummilla ei ole kiinnostusta olla missään tekemissä. Meille riittäisi jos edes kiinnostaisi kummilapsen kuulumiset joskus.
Kyllä lapsille turhan usein otetaan monta kummia vaan rahankiilto silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen kummitädin varallisuudesta en tiedä mitään. Oletan että hänellä on todella pienet tulot, koska tekee vain hoitajan sijaisuuksia. Hän usein antaa hyvin halvan tai jopa ilmaisen lahjan. Mutta sitten taas saattaa omalle perheelle ostaa jotain tosi kallista tai lentävät koko perhe 3 viikoksi kaukolomalle. Aikakin asioiden tärkeysjärjestys on tiedossa =O
Voiko tämä olla tottakaan?! Kyllähän nyt kummin pitäisi kummilapsen perheelle kustantaa se kaukomatka, ja itse kiristää nälkävyötä.
Ompa aloitukseni kirvoittanut paljon kommentteja. Toivoisin tosiaan että vanhemmat vähän ottaisivat huomioon toiveissaan kohtuullisuuden. Ymmärrän että lapsi ei tiedä mitä lahjat maksaa, lapsi saattaa kuvitella saavansa lahjansa joulupukilta joka on väkertänyt sen pajassaan tonttujen kanssa.
Tai okei, ehkä kaikki lapset ei niin kuvittele, mutta kohtuus olisi hyvä olla mielessä kun lapsi toivoo lahjoja. Pettymyksiä tulee elämässä monessa vaiheessa, ja aina ei saa mitä haluaa, mutta realismia niihin lahjatoiveisiin peliin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että heidän pitäisi tinkiä lomistaan, joihin luultavasti säästetään hartaasti, jotta sinun lapsesi saisi parempia lahjoja. Huh!
Koko kummiperinne on turha jäänne ja pitäisi poistaa kokonaan. Monella on vaikeaa löytää kummeja ollenkaan. Meidän suvussa ei ole ollut tapana lahjoja kummilapsia ollenkaan, vaan on sovittu, että kummit ovat vain rippi- ja yo-juhlissa ja muuten kummeus on muodollisuus. Muuten ei olisi saanut lasta seurakuntaan - en ymmärtänyt, että kummien puutteesta olisi voinut sanoa. Itselläni on muuten kummina minut kastanut pappi, mutta isäni oli tosin seurakunnan työntekijä. Mut sukulaiset oli siinä vaiheessa jo käytetty, pieni suku kun on.
Mulla on vähän käänteinen ongelma. Olen hyvissä varoissa oleva sinkku, jolla on vain muutama kummilapsi. Periaatteessa voisin syytää enemmänkin kaikkea hemmottelua näihin lapsiin, mutta vanhemmista tuntuu kiusalliselta, joten yritän pitää lahjat riittävän hillittyinä ja lisäksi sisarkateus on ihan varteenotettava ongelma, lapset eivät aina tajua sitä, etteivät tilanteet ole suoraan verrannollisia ja jokaisen elämä muovautuu muutenkin omaan uomaansa, joka on erilainen kuin sisaruksen.
Mitä outoa tuossa on? Ainakin minulle oma perhe ja omat lapset menevät kummilapsien edelle. Niin menee myös omien lasten kummien osalta, omat lapset ensin.