Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei kerrostalossa asuva, onko se asuntokohtainen sauna niin tärkeä?

Vierailija
07.12.2016 |

Meidän kerrostalossa ei ole kuin yhteinen sauna, jossa voi jokainen talon asukas käydä omalla varaamallaan vuorollaan, ja siitä veloitetaan henkilöluvun mukaisesti.
Olen itse tyytyväinen, ettei omaa saunaa ole, koska säästyn ensinäkin sen siivoamiselta, ja etenkin säästämme sähkökustannuksissa huomattavan summan.
Toisaalta en kaipaa saunomista kuin kerran viikossa, ja joulun aikaan saamme varata ylimääräisen saunavuoron jouluaattona, jos ken tahtoo. Kesäaikaan käymme paljon mökkisaunomassa, niin en todellakaan kaipaa asuntokohtaista saunaa.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollenkaan tärkeä. Mieluummin ottaisin neliöitä saunan verran lisää muualle. Saunotaan ehkä 6-8 krt vuodessa.

Vierailija
2/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän nyt riippuu ihan siitä, kuinka paljon saunoo. Itse käyn noin kerran vuodessa saunassa, joten en todellakaan tahdo kämppääni sellasta. Mutta jos saunoo vaikka kolme kertaa viikossa, niin kyllä kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeä. Kisu tykkää oleskella siellä sammuttamisen jälkeen 🐱

Vierailija
4/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt on kerrostalosaunassa kiinteä kuukausimaksu. Oma sauna olisi kyllä siinä mielessä kiva, että sen voisi laittaa päälle milloin huvittaa, aina ei huvita saunoa lauantaisin, kun vuoro on. Meillä on kylppärissä amme, ja sen tilalle olen vähän suunnitellut toisenlaista ratkaisua. Eteisestä olisi varaa siirtää seinää metrillä.

Mökkisaunamme voittanutta ei ole tullut vastaan.

Vierailija
5/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 46,5 kaksio ja saunon varmaan jotain 3-5 kertaa viikossa joten en selviäisi ilman.

Vierailija
6/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kaipaa omaa saunaa. Pidän kyllä saunomisesta mutta paras sauna on joka tapauksessa mökkisauna.

Vierailija
7/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, se on ihan ehdoton. Kohta napsautankin saunan taas päälle. Itse saunon aika harvoin, kun astma ei siitä oikein tykkää, mutta mies ja lapset siitäkin edestä.

Vierailija
8/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tärkeä. Mulla ei ole saunaa asunnossa, enkä käytä edes yleistä taloyhtiön saunaa. Kylpyamme sen sijaan olisi ihana, valitettavasti ei mahdu mun pieneen vessa/kylppäriin...

Vierailija
9/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekkaan välttämätön mutta mukava lisä. Jos on yhteinen sauna niin ei voi vain saada päähänpistoa mennä saunomaan. Ja täällä on monissa taloyhtiöissä jokaisella oma nimetty vuoro jota ei saa itse päättää.

Vierailija
10/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan joka aamu saunan varttitunnuksi päälle, kun käyn suihkussa. Meillä on hetilämmin kiuas ja tuosta saan sen verran lämpöä, että on kiva kuivata suihkun jälkeen itsensä saunassa. Käytän kiukaan lämpöä myös pyykin kuivauksessa, jos haluan pyykit nopeasti kuivaksi ja myös silloin, kun pesen lakanapyykkiä.

Saunottua tulee harvemmin, mutta mies saunoo minunkin edestä.

Vierailija
11/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on, kun vuokra-asunnossa, jonka sain, sattui olemaan oma sauna. Olen nyt niin tottunut vapaaseen aikaan saunoa, että en enää osaisi mennä aina samaan aikaan. Tykkään todella saunoa. Edellisessä asunnossa oli vielä niin, että oli kaksi pukuhuonetta ja löylyvuorot erikseen, eli aina kun joku on löylyssä, on joku viereisessä pukuhuoneessa  pukematta tai päinvastoin, paitsi ensimmäisellä ja viimeisellä saa hetken olla jommassakummassa yksinään. Nyt kun on haussa omistusasunto, kyllä ne saunalliset on etusijalla. 

Vierailija
12/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kerrostalossa saunaa, olisi kiva, jos olisi. 

Vierailija
13/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha. Olen nyt asunut saunattomassa kerrostaloasunnossa 1,5 vuotta enkä vielä ole kaivannut.

Vierailija
14/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mukava kun voi fiiliksen mukaan saunoa, joskus useamman kerran viikossa ja välillä menee kuukausiakin etten sauno. Meillä sauna palvelee varastotilana. Siellä on isoissa kasseissa kausivaatteita jotka ei mahdu kaappeihin eikä häkkivarastoon. Kassit on helppo nostaa pois saunasta kun saunalla on käyttöä.

Olisi turhaa hukata neliöitä vain saunomista varten.

Vierailija
15/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihtaisin saunani koska tahansa kunnon vaatehuoneeseen. Kerrostalosaunat ovat pieniä koppeja, joissa pitää istua takapuolet toisissaan kiinni. Löyly on terävää ja tukahduttavaa, kun kiuas on niin lähellä ja istua pitää melkein sen yläpuolella.

Vierailija
16/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tärkeä. Ottaisin niihin neliöihin mieluummin kylpyammeen. On kuitenkin etu asuntoa myytäessä, monet tuntuvat saunaa kaipaavan.

Vierailija
17/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tärkeä, mutta ihan kiva meidän perheelle. Saunottiin enemmän siihen aikaan, kun meillä oli saunavuoro taloyhtiön saunassa.

Toisinaan on kyllä ihanaa mennä saunaan omalla aikataululla vaikka hiihtoretken jälkeen. Muuten sauna toimii pyykkivarastona.

Vierailija
18/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuuluu aivan samaan kategoriaan kuin "onko se huippu-keittiö niin tärkeä kerrostaloasunnossa?".

Jokaisella on omat preferenssinsä asumisessa. Sauna on edelleen yksi halutuimmista asioista kerrostalohuoneistossa ja etenkin helpompi pienten lasten kanssa, kun saa omassa huoneistossaan olla eikä tarvitse lähteä mihinkään kerrostalon "julkiseen saunaan erikseen". Monia muita muutostöitä voi kohtalaisen helposti toteuttaa, mutta oikean saunan tekeminen on monesti hankalaa, kun vaatii noin 4 m2 tilaa.

On myös myyntivaltti, että on hieno sauna huoneistossa. Asutaan Lauttasaaressa ja meidän uudessa yhtiössä on kaikissa asunnoissa saunat - aivan pienimmissä yksiöissäkin. Kuuluu rakennusyhtiön ns. laatuasuntojen konseptiin, että on sauna ja vähän paremmat materiaalit.  

Vierailija
19/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sauna olisi turha kapistus. Jos asunnossani sellainen olisi, veikkaan, että olisin saunonut tässä vuosien aikana ehkä kolme kertaa, sekin varmasti alkuinnostuksen puuskassa. Jotkut tuttavani taas tykkäävät saunoa päivittäin ja vaihtelevina kellonaikoina, joskus yömyöhällä ja toisinaan aloittaa aamusaunalla, silloin oma sauna on tietysti pakollinen.

Olisi kyllä jotenkin epämukava ajatus, että olisi aina kiinteä saunavuoro yhteissaunassa. Jos saunan kuitenkin pitäisi olla rentoutumispaikka, niin voiko sitä oikein rentoutua, kun pitää vilkuilla kellosta, joko ne Virtaset kohta tulevat omalle vuorolleen. Tai murtautuuko Rahikainen saunatiloihin kesken kaiken! Jos olisin saunan ystävä, ehkä se saunallinen asunto olisi sitten pakko laittaa.

Vierailija
20/71 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin vaatehuone (tai muuten tilaa asuinhuoneisiin) kuin sauna. Saunon ehkä 4 kertaa vuodessa. Onneks nykyään taas tehdään pieniä asuntoja ilman saunaa.