Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja on taatusti ainoa ammattikunta missä syytetään asiakasta huonosta työstä.

Vierailija
07.12.2016 |

Silloin kun Suomi oli maailman paras Pisa testeissä, niin opettajat kehuivat vuolaasti itseään. Nyt kun tulokset huononevat, niin vika on jossain muualla. Miehissä ja pojissa mieluiten.

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin

Vierailija
2/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen Suomi on kärkeä, varsinkin kun ottaa huomioon, että Suomessa oppilaiden opettamiseen käytetään selvästi vähemmän tunteja kuin OECD- maissa keskimäärin.

Ja jos nyt et satu tätä tietämään, niin esim. oppilaan hyvää lukutaitoa (joka näkyy myös matikan ja luonnontieteiden osaamisessa) ennustaa kaikkein eniten se, mitä tapahtuu kotona. Lukutaidon kanssa korreloi mm. kotona olevien kirjojen määrä, vanhempien koulutus ja lukuharrastus, ääneen lukeminen lapselle, lapsen kanssa keskustelu jne.

Nykyään kouluun tulee entistä enemmän lapsia, joiden kotona ei lueta ja jotka eivät ole koskaan kuulleet runoja ja loruja ja satuja. On paljon lapsia, jotka eivät osaa keskustella, kysyä, kommentoida, perustella, ja ihan siitä syystä , että vanhempien näkemys kasvatuksesta on istuttaa pentu ruudun ääreen.

Typerä provohan tuo aloitus oli, mutta vastasin nyt silti, koska asia on niin tärkeä. Itse ole äikänope ja syvästi huolissani tason laskusta. Äikän tunneista 80% on alakoulussa, eli jos oppilasta ei ole altistettu kotona kielelle ja kulttuurille, eikä alakoulussa ole tätä kyetty kompensoimaan, ei minulla ole enää juuri mitään tehtävissä. Ei oppilas ole enää murrosiässä kiinnostumassa asioista, joihin hänellä ei ole mitään kosketuspintaa varhemmilta vuosiltaan.

Minä olisin kyllä sitä mieltä, että ongelma on kotona. Ei koulu voi loputtomiin kompensoida vanhempien vastuun puutetta! Sitä kyllä kovasti yritetään, mutta kun eriarvoistuminen ja syrjäytyminen lisääntyvät, se käy jatkuvasti vaikeammaksi. Itse tapaan yhtä oppilastani kolmella tunnilla viikossa, ja silloin paikalla on aina 20 muutakin. Ei siinä ihmeitä pysty tekemään, valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien energia menee vauva-palstalla vihapuheiden levittelyyn, eivät ehdi käydä kouluja vaahtoamiseltaan :(

Vierailija
4/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa otettiin rohkea askel, kouluihin palautettiin oppitunnit, pulpetit ja selkeät aineet mitä opetetaan. Suomessa aletaan pyörimään ilmiöissä ja koitetaan oppia englantia ja matematiikka köksän tunneilla. Tulokset laskee vielä paljon.

Vierailija
5/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei ole paikalla kun geenejä lyödään yhteen. Ei siinä ole enää peruskouluiässä paljon tehtävissä kun tampio ja tampio ovat päättäneet luoda uuden seuraavan sukupolven mallin. Valitettavasti kapasiteetti ei monenkaan kohdalla riitä jalostamaan luomuksestaan juuri mitään muuta kuin vittua huutavan pässin. Turha niitä syyllisiä on muualta etsiä kun pääasiallinen vastuu lapsen kasvusta ja kasvatuksesta on kotona.

Vierailija
6/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien koulutus on ennallaan. Materiaali, jonka kanssa tehdään töitä on heikentynyt. Ei sekundasta voi taikoa ensiluokkaista. Parhaansa tekevät, mutta jotain realismia odotuksiin, kiitos. Eihän nykyajan vaatteetkaan enää kestä mitään kun kustannukset leikataan minimiin ja paskasta materiaalista ei saada yhtä hyvää lopputulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Tulipa eräs kokemus mieleen, kun luin sen vuoden opettajan viimeviikkoisen kolumnin... Minulla oli oppilas, joka ei tehnyt läksyjä. Äiti kirjoitti Wilmaan, että voisinko alkaa pitää rästiläksykerhoja tuntieni jälkeen tälle pojalle. Vastasin, että enpä jää palkattominä töinä viettämään aikaa hänen lapsensa kanssa, vaan lähden kotiin vahtimaan oman lapseni läksyjentekoa. Epäilemättähän syy huonoon menestykseen oli sitten minun. Mutta ei lakkaa hämmästyttämästä tämä vanhempien asenne. Minä ja lapseni olemme asiakkaita, joita pitää palvella. Jos asenne on tämä, tuskin oppimista tapahtuu, koska vastuu on aina itsen ulkopuolella. Eräänkin patologisen lintsarin huoltaja ihan tosissaan pohti palaverissa, että lapsi voisi paremmin tulla kouluun, jos siellä olisi vaikka joku kiva kahvila! Koulun vika tietty tämäkin.

Vierailija
8/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä tiedä toista työtä jossa sillä asiakkaalla olisi vähintään yhtä suuri rooli. Opettaja voi tehdä vain tietyt asiat omalta osaltaan, ei sen oppilaan pään sisäänkään oikein pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa otettiin rohkea askel, kouluihin palautettiin oppitunnit, pulpetit ja selkeät aineet mitä opetetaan. Suomessa aletaan pyörimään ilmiöissä ja koitetaan oppia englantia ja matematiikka köksän tunneilla. Tulokset laskee vielä paljon.

Mielestäni suurin syy ongelmiin on lasten keskittymiskyvyttömyys. Muutos on tapahtunut aivan viime vuosina. Yksi syy ovat varmasti kaikki digilaitteet ja noin ylipäänsä sellainen surffailu muuallakin kuin netissä: mihinkään ei keskitytä, koska aina voi tulla jotain kiinnostavamp... ai, viesti tuli... ai mihin mä jäinkään, no ei sen väli... ai mikäs toi onkaan... Toisaalta myös koulu ruokkii tätä ihan jo sillä, että niitä digilaitteita täytyy kantaa koulussa, koska niitä tarvitaan siellä. Ja jo heti ekaluokilla opiskelu on sellaista hyppelhoppelia, missä ei todellakaan istuta aloillaan ja mietitä asiaa vaan koetaan elämyksiä. Kolmasluokkalaisellani on nyt valinnaisaineita ja ne ovat sellaisia, missä on eri-ikäisiä samassa ja tehdään jotain projekteja. Lapsi ei ole saanut oikein mitään aikaiseksi, ei tuo vaan toimi. Mutta kritisoida ei saa, muuten ollaan kalkkiksia.

Vierailija
10/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki lapset opi hyvin. On nk oppimisvaikeuksia. Eikä kaikista tarvi tulla akateemisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastuu on kotona niin miksi pitää mennä kouluun? Eikö voisi jäädä kotiin lukemaan? Menisi kouluun vaikka tekemään kokeet sitten vaan. Ne pojathan vaan kuulemma häiritsee viisaita tyttöjä ja räplää kännykkää, kun tytöt tankkaa ruotsin tärkeitä sijamuotoja. Kiusaavat opettajiakin, jotka ovat toivottomia ja masentuneita.

Kotona ei olisi häiritseviä poikia.

Vierailija
12/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan kehuista! Johan se olisikin outoa, ellei opettajia haukuttaisi oikein olan takaa aina ennen joulua ja kesäloman kynnyksellä. Terv. Eläkeope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vastuu on kotona niin miksi pitää mennä kouluun? Eikö voisi jäädä kotiin lukemaan? Menisi kouluun vaikka tekemään kokeet sitten vaan. Ne pojathan vaan kuulemma häiritsee viisaita tyttöjä ja räplää kännykkää, kun tytöt tankkaa ruotsin tärkeitä sijamuotoja. Kiusaavat opettajiakin, jotka ovat toivottomia ja masentuneita.s

Kotona ei olisi häiritseviä poikia.

Sulle tais tuo koulunkäynti ainakin olla turhaa, kun et paljoa oppinut. Ruotsin kielessä ei käytännössä ole sijamuotoja, tai no on niitä perusmuodon eli nominatiivin lisäksi yksi eli genetiivi. Ei ole paljoa niissä pänttäämistä.

Lisäksi sinulta on mennyt ohi se, että Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus. Kenellä tahansa huoltajalla on mahdollisuus ottaa lapsensa kotikouluun, jos arvelee pystyvänsä kotona paremmin opettamaan. Tällöin lapsi käy koulussa osoittamassa kokeissa osaamisensa.

Arvelisin, että vanhemmat pääsisivät helpommalla, jos pitäisivät huolta siitä, että lapsi on tavoille opetettu, ravittu, tasapainoinen, tekee läksyt jne. eli on kykenevä ottamaan opetusta koulussa vastaan.

Monissa perheissä kyllä on kotona häiritseviä poikia. Mistä sinä luulet, että niitä sinne kouluun lähetetään?

Vierailija
14/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se teettää kun kannustetaan vain köyhälistöä lisääntymään erinäisten tukiaisten muodossa. Kansakunta tyhmistyy kiihtyvällä tahdilla, koska älykkäämmällä kansanosalla ei ole aikaa ja mahdollisuuksia elättää sekä omia että naapurin lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se teettää kun kannustetaan vain köyhälistöä lisääntymään erinäisten tukiaisten muodossa. Kansakunta tyhmistyy kiihtyvällä tahdilla, koska älykkäämmällä kansanosalla ei ole aikaa ja mahdollisuuksia elättää sekä omia että naapurin lapsia.

Tämähän itse asiassa näkyi jo tuloksissa. Helsingissä ja muuten ruuhka-Suomen isommissa kaupungeissa tulokset olivat huomattavasti paremmat kuin mm. takapajuisessa Itä-Suomessa. Suurin osa maamme koulutetusta akateemisesta väestöstä asuu etelässä, joten ei ihme, että näillä alueilla myös lapset ovat keskimäärin fiksumpia. Koulutetut ovat keskimääräistä suomalaista hoksottimiltaan pärjäävämpiä tapauksia, yliopistoihin päässyt väki on rankasti karsittua ja lisääntyessään tuottavat todennäköisemmin älykkämpää jälkeläiskantaakin.

Sääli, että tehokkaimmin lisääntyvät sitten nämä elämänkoululaiset muun tekemisen ja elämänsisällön puutteessa. Olisi maan tulevaisuuden kannalta järkevämpi satsaus panostaa koulutetun väen lisääntymistä edistäviin tekijöihin ja hillitä kaikin mahdollisin keinoin epätoivottua elämänkoululaisten lisääntymistä. Saataisiin tuloksetkin taas nousuun kun ei tilastoja rumentaisi juntit seitsemännessä polvessa.

Vierailija
16/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettajan koskaa kokenut, että oppilaan menestys olisi yksin minun ansiotani, enkä myöskään, jos oppilas ei menesty. Ääneen ei saa sanoa, että jotkut ovat yksinkertaisesti tyhmempiä kuin toiset. Kaikkia opetan parhaani mukaan, annan tukiopetusta jne. mutta kaikille oppi ei mene samalla tavalla perille, vaikka tekisin mitä. Uuden opetussuunnitelman myötä näiden heikkojen pitäisi pystyä itsenäiseen tiedonhankintaan, prosessoimaan tietoa jne. mutta huonosti käy. Ja totuus on se, että jos tapaa vanhemmat, niin ymmärtää lapsen koulutaidotkin, niin hyvässä kuin huonossakin. Kahden kaljasiepon lapsi harvemmin on luokan terävin ja taitavin.

Vierailija
17/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tulipa eräs kokemus mieleen, kun luin sen vuoden opettajan viimeviikkoisen kolumnin... Minulla oli oppilas, joka ei tehnyt läksyjä. Äiti kirjoitti Wilmaan, että voisinko alkaa pitää rästiläksykerhoja tuntieni jälkeen tälle pojalle. Vastasin, että enpä jää palkattominä töinä viettämään aikaa hänen lapsensa kanssa, vaan lähden kotiin vahtimaan oman lapseni läksyjentekoa. Epäilemättähän syy huonoon menestykseen oli sitten minun. Mutta ei lakkaa hämmästyttämästä tämä vanhempien asenne. Minä ja lapseni olemme asiakkaita, joita pitää palvella. Jos asenne on tämä, tuskin oppimista tapahtuu, koska vastuu on aina itsen ulkopuolella. Eräänkin patologisen lintsarin huoltaja ihan tosissaan pohti palaverissa, että lapsi voisi paremmin tulla kouluun, jos siellä olisi vaikka joku kiva kahvila! Koulun vika tietty tämäkin.

Musta näin entisenä patologisena lintsarina, pahasta sosiaalisesta fobiasta kärsineenä on kyllä mielenkiintoista lukea kuinka opettajat vaan luokittelevat johonkin lokeroon ja eivät ole kiinnostuneita siitä oppilaasta yksilönä ja halua auttaa parantumaan mielenterveysongelmastaan. Toisaalta on tuon vanhemmankin pyyntö naurettava. Ohis.

Vierailija
18/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: oppilas tai tämän vanhemmat eivät ole opettajan asiakkaita. Toisekseen: suurempi vaikutus on kotona tehtävällä työllä, myös sillä kasvstuksella joka on tehty ennen kuin lapsi menee kouluun. Laittakaa ihmiset ne tabletit ja karkit sivuun, syöttäkää lapsillenne terveellistä ruokaa, lukekaa, pelatkaa lautapelejä ja palapelejä ym. joka edistää lapsen kehitystä. Älkää nostako käsiä ylös ja odottako että joku muu kouluttaa ja kasvattaa teidän lapsenne.

Vierailija
19/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vastuu on kotona niin miksi pitää mennä kouluun? Eikö voisi jäädä kotiin lukemaan? Menisi kouluun vaikka tekemään kokeet sitten vaan. Ne pojathan vaan kuulemma häiritsee viisaita tyttöjä ja räplää kännykkää, kun tytöt tankkaa ruotsin tärkeitä sijamuotoja. Kiusaavat opettajiakin, jotka ovat toivottomia ja masentuneita.s

Kotona ei olisi häiritseviä poikia.

Sulle tais tuo koulunkäynti ainakin olla turhaa, kun et paljoa oppinut. Ruotsin kielessä ei käytännössä ole sijamuotoja, tai no on niitä perusmuodon eli nominatiivin lisäksi yksi eli genetiivi. Ei ole paljoa niissä pänttäämistä.

Lisäksi sinulta on mennyt ohi se, että Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus. Kenellä tahansa huoltajalla on mahdollisuus ottaa lapsensa kotikouluun, jos arvelee pystyvänsä kotona paremmin opettamaan. Tällöin lapsi käy koulussa osoittamassa kokeissa osaamisensa.

Arvelisin, että vanhemmat pääsisivät helpommalla, jos pitäisivät huolta siitä, että lapsi on tavoille opetettu, ravittu, tasapainoinen, tekee läksyt jne. eli on kykenevä ottamaan opetusta koulussa vastaan.

Monissa perheissä kyllä on kotona häiritseviä poikia. Mistä sinä luulet, että niitä sinne kouluun lähetetään?

Taisi osua opettajaa arkaa paikkaan. Opettajien tehtävän luulisi olevan opettaa lapsille sitä mitä opetussuunnitelmassa on annettu tehtäväksi opettaa.

Jos tulokset vuosi vuodelta menevät huonommaksi, niin missä tahansa yrityksessä mietittäisiin sitä, mitä me teemme väärin. Missä voimme parantaa.

Opettajilla tätä ongelmaa ei kuitenkaan tunnu olevan. Syytetään vain "heikkoa ainesta" ja vanhempia. Jos lukeminen on se kaiken a ja o, niin miksi koulussa ei sitten lueta ? Jos "pojat häiritsevät", niin miksi opettajat eivät etsi keinoa saada omalla toiminnallaan tunneille järjestystä.

Kaikkien opettajien tunneilla ei häiritä. Joidenkin opettajien tunneilla tulee parempia tuloksia kuin toisten. Olisiko kenties itsetutkiskelun paikka ainaisen valittamisen sijaan.

Vierailija
20/102 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaat eivät ole mitään ASIAKKAITA, sinä senkin pikku höpönassu :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi