Opettaja on taatusti ainoa ammattikunta missä syytetään asiakasta huonosta työstä.
Silloin kun Suomi oli maailman paras Pisa testeissä, niin opettajat kehuivat vuolaasti itseään. Nyt kun tulokset huononevat, niin vika on jossain muualla. Miehissä ja pojissa mieluiten.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi olisi ihan kiva, jos esim. matematiikan kotitehtävät tarkistettaisiin myös koulussa. "Tehty" leima tulee vaikka piirtäisi vitun kuvan sivulle. Opettajalla ei tunnu olevan mitään vastuuta yhtään mistään. Ilmeisesti tunneilla voi tehdä ihan mitä huvittaa, opettajalle se ei tunnu kuuluvan mitenkään.
Nyt esim. matematiikan tunteja saa pitää kotona. Toki tulostakin tulee (kiitettävät kaikista kokeista), mutta aika rasittavaa on töiden jälkeen alkaa pitämään kotikoulua. Ihan mielelläni autan tarvittaessa tehtävien kanssa, mutta kyllä se asian opettaminen on koulun, ei vanhemman tehtävä.
Se on tämä nykyinen itseohjautuvuus ja käänteisen oppimisen muoti. Tulokset tulevat huononemaan vielä paljon. Itse olen perinteisemmän opettamisen kannalla.
T. Matikan ope
Niin minäkin! Harmi että tuota linjaa ei edusta ainakaan tämä "meidän" koulun opettaja.
nim. töiden jälkeen OTOna peruskoulun matematiikkaa opettava.
No ei välttämättä. Jotkut lapset oppivat kyllä ilman läksyjä ja kokeisiin lukemista ihan hyvin mikä on tietysti kiva juttu, mutta kun jossain vaiheessa opiskelu-uraa pitää alkaa ehkä tekemäänkin jotain, voi se olla sitten tosi hankala paikka. Etkä kyllä jotain pikkukoululaista motivoi sillä, että sun on sitten helpompi esim. jos menet lukioon, jos nyt totut tekemään läksyjä. Kyllä se palaute täytyy nopeammin tulla. Luulen, että nimenomaan lasten kanssa tunnollisuutta opetetaan toistamalla tunnollista toimintaa (käsketään tehdä läksyt, tarkistetaan ne) eikä niinkään puhumalla tunnollisuuden hyödyistä. Toki kotona voidaan paikata asiaa ja tehdä ne asiat, mitä ei koulussa tehdä, mutta eipä kai se voi tavoite olla. Kun riittävän kauan toimii vastuullisesti, moraalisesti tai mitä milloinkin, se iskostuu mieleen niin, että isompana voi toimia niin ilman erityisiä ohjeita ja seurantaa. Mutta ilmeisesti kouluissakin sitten oletetaan, että nykynassikat ymmärtävät tasa-arvoisella älyllään asiat vähintään yhtä hyvin kuin aikuiset ja voivat itse päättää, mitä haluavat oppia...