Köyhän perheen jatkuva sorsiminen -- haluamme RAHAA -- emme lumppuja tai manna-apua
Miksi köyhälle perheelle ollaan kyllä ryysyjä ja mannaryynejä tuomassa? Miksei anneta suoraan RAHAA!?? On ihmisarvoa alentavaa se, että ei anneta köyhän ITSE päättää, mitä hän tarvitsee. Eli antakaa RAHAA!! Sitä köyhä tarvitsee ja auttajan ei tarvitse kokea synnintuskia, että olisi sorsinut köyhää antamalla lumppuja tai ruokaa.
Kommentit (304)
On hyvätuloisten velvollisuus auttaa köyhempiä. Olen samaa mieltä siitä, että monesti köyhiä nolataan kun annetaan lumppuja ja kauraryynejä. Siksi koska varaa olisi antaa parempaa mutta jostain syystä on jäänyt tällainen jäänne. Köyhälle kuuluu taata ihmisarvoinen elämä Suomessa perustuslain mukaan.
Jokainen voisi ajatella omalle kohdalleen. Ilahtuisinko minä hänen asemassaan tästä itse?
"Tehkää toisille, niinkuin haluaisitte itsellenne tehtävän."
Vaimo kirjoitti:
Mä en ikinä anna rahana,tänä vuonna ostin 120€ joululahjoja perhetukikeskukseen,en anna rahana ettei mene viinaan olueen tupakkaan tms.tahdon että lahjat menee suoraan lapsille
Onko mahdollista ostaa lahjakorttia ruokakauppaan, siten että ei voisi ostaa sillä tupakkaa/alkoholia? Tämä voisi olla yksi ratkaisu.
You better work, bitch. Ei ne rahat ilmaseks tuu. Sori siitä. :):)
Luuleeko työssä käyvät olevansa jumalia joilla on valta sanoa mitä köyhä tarvitsee. Tai kuka on köyhä. Pasmat. Itse saan reilu 500e työmarkkinatukea ja ostan siitä mitä huvittaa. Teen pimeepimeetä työtä, saan harrastuksista rahaa ja muun kirpparituotteita netissä. Haen ruokakassin koska saan näin ilmaiseksi ruokaa.
Pummin kyytejä tutuilta pidemmillä matkoilla ja maksan ne työnä.
Elämäni on mallillaan. Päivän voi rakentaa itse sellaiseksi kuin haluaa. Ja minä muuten autan eläimiä rahallisesti. Toki ihmisiäkin. Joskus antanut Sportille kympin tai kaksi. Ihan on hänen asia juoko sen vai syökö.
Ihmisten pitäisi oppia olemaan toisilleen armeliaita. Ei pidä nokkapystyssä leikkiä työpaikalla saadusta fileestä vaan miettiä voisko pyydetään jonkun syömään sitä miettimättä onko tuolla pyydetyllä varaa tai ei fileeseen.
Ap, et vieläkään kertonut miksi olet köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Ei ole töitä.
Muistan laman aikaan parikymppisenä nuorena miehenä kun ei ollut edes vaatteita vaan yhdet likaiset juopon näköiset kuteet päälle 24h. Söin veteen lillutettuja mannaryynejä lusikalla ja ihmettelin että miksi kukaan tyttö ei halua kanssani treffeille.
Vittu kun se raha olisi tullut tarpeeseen vaan sain mannaryynejä, kauraryynenä, ja jotain vitun suklaapatukoita. En edes syö suklaata saatana.
Ei paljoa lämmittänyt köyhän apu. Ryynejä päivittäin syödessä veteen lillutettuna sitä säästi vähän rahaa mutta vitutusta se aiheutti ja meinasin monesti tukehtua niihin puolimärkiin mannaryyneihin. Täyttävää tavaraa se oli mutta ihmisarvoa alentavaa paskaa.
Ap on täysin oikeassa. Olisin päässyt jaloilleni paljon nopeammin kuin niitä kuivia ryynejä silmät vetisinä niellessä. Jumalauta kun vieläkin suututtaa miten alentavaa oli syödä hiiren ruokaa.
Olisin ostanut sellaiset vaatteet että naiset hyväksyvät minut. Moni on niin pinnallinen.
Sä et siis saanut yhtään rahaa mistään koskaan, pelkkiä ryynejä? Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
On hyvätuloisten velvollisuus auttaa köyhempiä. Olen samaa mieltä siitä, että monesti köyhiä nolataan kun annetaan lumppuja ja kauraryynejä. Siksi koska varaa olisi antaa parempaa mutta jostain syystä on jäänyt tällainen jäänne. Köyhälle kuuluu taata ihmisarvoinen elämä Suomessa perustuslain mukaan.
Miksi se on velvollisuus? Ja sitähän se huolenpito on että annetaan mitä ei enää itse tarvitse, lahjoitetaan perus ruokatarvikkeita jne. Mielelläni autan niitä jotka itsestään riippumattomista syistä ovat heikommassa asemassa, ap:n kaltaisia ihmisiä en auta. En myöskään halua antaa rahaa köyhille joista en tiedä mihin raha käytetään. Meneekö oikeasti tarpeelliseen vai ripsienpidennyksiin, tupakkaan, viinaan, merkkilaukkuun jne.
Seija43, olisikohan syyta katsoa peiliin ja hieman hävetä?
Seija, sä oot kyllä tyhmä; siksi en sulle anna ropostakaan.
Kyl mulle kelpais vaatteet ja ruoka :/ pakollisten kulujen jälkeen rahat menee ruokaan
Kenenkään ei tartte olla kiitollinen LUMPUISTA eikä ottaa sellaista vastaan. Siisti ja ehjä vaate sen sijaan on ok!
Lumppu on: rikkinäistä, likaista vaatetavaraa, josta voi tehdä matonkudetta. Ei pukea päälle.
Seija 43 kirjoitti:
Miksi köyhälle perheelle ollaan kyllä ryysyjä ja mannaryynejä tuomassa? Miksei anneta suoraan RAHAA!?? On ihmisarvoa alentavaa se, että ei anneta köyhän ITSE päättää, mitä hän tarvitsee. Eli antakaa RAHAA!! Sitä köyhä tarvitsee ja auttajan ei tarvitse kokea synnintuskia, että olisi sorsinut köyhää antamalla lumppuja tai ruokaa.
Sä saat jo ruoka-apua ja erinäisiä tukia, pitäiskö sulle vielä postittaa RAHAA.
En kärsi synnintuskia jos annan jollekin nälkäiselle ruokaa.
Hmmm. Vaikka aloittaja onkin todennäköisesti provo, niin olen silti samaa mieltä. Minusta on aika ikävää olettaa, että "kyllä se köyhä muuten ostaa viinaa, tupakkaa tai muuten vaan tuhlaa rahat", jos sille ei anna apua tavarana.
Ihmisillä on hyvin erilaisia tarpeita. Voi olla, että juuri tietyllä hetkellä tarvittaisiin kipeästi rahaa lääkkeisiin, eikä niitä mannaryynejä. Tai perheen ainoa puhelin on rikki, ja pitäisi saada halpa kännykkä kaupasta, että voi hoitaa asioita ja hakea niitä töitä.
Toisin sanoen on minusta aika ylimielistä ajatella, että a) köyhä on huijari, joka tuhlaa rahat, jos niitä saa ja b) minä se olen siinä asemassa, että voin päättää köyhän puolesta, mitä hän tarvitsee ja c) köyhän on pakko olla nöyrä, muuten se ei ole oikea köyhä.
Minusta köyhilläkin on oikeus ihmisarvoon ja itsenäiseen elämään. Ei heitä saa kyykyttää loputtomiin, koska sellainen nöyryyttäminen - avullakin VOI nöyryyttää! - vain kasvattaa katkeruutta, eikä se ole kenenkään etu.
t. hyvätuloinen akateeminen asiantuntija, joka ei ole itse koskaan joutunut työttömänä olemaan, mutta joka silti ymmärtää, miten nöyryyttävältä köyhän osa voi tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olisin enemmän kun tyytyväinen vaatteisiin ja ruokaan. Kukaan vaan ei halua auttaa lapsettomia köyhiä.
Itse taas haluaisin osallistua joulukassikeräykseen (kassiin jouluruokia), mutta en tiedä viitsinkö jos kassi kuitenkin päätyy jollekin nenäänsä nyrpistelevälle lähiömammalle. Mieluiten auttaisin yksinäistä tai vanhusta.
Seija 43 kirjoitti:
Koska ne rahat päätyy kuitenkin alkon kassaan ja lapset jää ilman ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa saa esim. tekemällä töitä.
Onneksi pakolaiset saa rahaa tekemättä töitä, tai kyllä ne rikoksia rahan eteen tekevät ahkerasti.
Seija 43 kirjoitti:
Jaa, kävin itse eilen Facebookin Jouluapua-ryhmässä ja ainakaan minulla työkyvyttömyyseläkeläisellä ei riitä rahkeet suureen avustamiseen. Olisin voinut muistaa jotakuta kutomallani pipolla, kaulaliinalla, sukilla tai lapasilla mutta niille ei ole näköjään tarvetta. Yksi perhe kelpuutti kuudet villasukat muttei minulla riitä rahat niiden lankoihin. Lapselle olisin voinut lahjoittaa lapaset ja villasukat. Aikuiset kutokoot omat sukkansa itse.
Kerrotko vielä mistä tällaiset rahat saataisiin? Ihmiset antavat käyttökelpoisia vaatteita hyvää hyvyyttään vähästään. Eikä kelpaa!