Köyhän perheen jatkuva sorsiminen -- haluamme RAHAA -- emme lumppuja tai manna-apua
Miksi köyhälle perheelle ollaan kyllä ryysyjä ja mannaryynejä tuomassa? Miksei anneta suoraan RAHAA!?? On ihmisarvoa alentavaa se, että ei anneta köyhän ITSE päättää, mitä hän tarvitsee. Eli antakaa RAHAA!! Sitä köyhä tarvitsee ja auttajan ei tarvitse kokea synnintuskia, että olisi sorsinut köyhää antamalla lumppuja tai ruokaa.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Ei ole töitä.
Muistan laman aikaan parikymppisenä nuorena miehenä kun ei ollut edes vaatteita vaan yhdet likaiset juopon näköiset kuteet päälle 24h. Söin veteen lillutettuja mannaryynejä lusikalla ja ihmettelin että miksi kukaan tyttö ei halua kanssani treffeille.
Vittu kun se raha olisi tullut tarpeeseen vaan sain mannaryynejä, kauraryynenä, ja jotain vitun suklaapatukoita. En edes syö suklaata saatana.
Ei paljoa lämmittänyt köyhän apu. Ryynejä päivittäin syödessä veteen lillutettuna sitä säästi vähän rahaa mutta vitutusta se aiheutti ja meinasin monesti tukehtua niihin puolimärkiin mannaryyneihin. Täyttävää tavaraa se oli mutta ihmisarvoa alentavaa paskaa.
Ap on täysin oikeassa. Olisin päässyt jaloilleni paljon nopeammin kuin niitä kuivia ryynejä silmät vetisinä niellessä. Jumalauta kun vieläkin suututtaa miten alentavaa oli syödä hiiren ruokaa.
Olisin ostanut sellaiset vaatteet että naiset hyväksyvät minut. Moni on niin pinnallinen.
Aika uusavutonta jos et osaa edes puuroa keittää. Ei niitä mannaryynejä noin syödä.
Ei ollut sähköä. Laskut maksamatta. Olisin tarvinnut sitä rahaa! Eikä niitä ryynejä vedessä keitellä. Ihan yhtä tyhjän kanssa. Sama sitten vetää kylmän veden seassa suoraan vatsaan. En nääs ole kermaperse vaan ihan äijä.
Tuossapa juuri syy, miksi en anna rahaa. Sulla oli laskut maksamatta ja sen vuoksi sähköt poikki. Jos olisit saanut rahaa, olisit kuitenkin ostanut vaatteita saadaksesi naisia. Tämä on hyvin tyypillistä myös köyhille naisille. Hankitaan rakennekynnet, hiuslisäkkeet, uusia vaatteita tai meikkejä sen sijaan, että saadulla rahalla maksettaisiin laskuja. Olen avustanut ihan tuntemattomiakin, mutta siten. että mulle on laitettu sähkölaskun, rästissä olevan vuokran tms lasku ja olen maksanut sen.
Vuokra varamasti kannattee maksaa ennemmin kuin sähkölasku, jos on mennyt työt alta ja ainoa apu mitä saat on kirkolta mannaryynejä ja lumppuja. Ei niistä ryyneistä saa tehtyä sähköä ilveelläkään.
Tuo on aivan totta, mutta rahan antaminen ei yleensä hyödytä yhtään mitään, kun raha käytetään ihan muuhun kuin mihin lahjoittaja olisi sen tarkoittanut. Sen jälkeen ollaan taas seuraavassa kuussa vieläkin pahemmassa jamassa, kun laskut on edelleen maksamatta, vaikka tukka onkin hyvin ja kivat vaatteet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Ei ole töitä.
Muistan laman aikaan parikymppisenä nuorena miehenä kun ei ollut edes vaatteita vaan yhdet likaiset juopon näköiset kuteet päälle 24h. Söin veteen lillutettuja mannaryynejä lusikalla ja ihmettelin että miksi kukaan tyttö ei halua kanssani treffeille.
Vittu kun se raha olisi tullut tarpeeseen vaan sain mannaryynejä, kauraryynenä, ja jotain vitun suklaapatukoita. En edes syö suklaata saatana.
Ei paljoa lämmittänyt köyhän apu. Ryynejä päivittäin syödessä veteen lillutettuna sitä säästi vähän rahaa mutta vitutusta se aiheutti ja meinasin monesti tukehtua niihin puolimärkiin mannaryyneihin. Täyttävää tavaraa se oli mutta ihmisarvoa alentavaa paskaa.
Ap on täysin oikeassa. Olisin päässyt jaloilleni paljon nopeammin kuin niitä kuivia ryynejä silmät vetisinä niellessä. Jumalauta kun vieläkin suututtaa miten alentavaa oli syödä hiiren ruokaa.
Olisin ostanut sellaiset vaatteet että naiset hyväksyvät minut. Moni on niin pinnallinen.
Aika uusavutonta jos et osaa edes puuroa keittää. Ei niitä mannaryynejä noin syödä.
Ei ollut sähköä. Laskut maksamatta. Olisin tarvinnut sitä rahaa! Eikä niitä ryynejä vedessä keitellä. Ihan yhtä tyhjän kanssa. Sama sitten vetää kylmän veden seassa suoraan vatsaan. En nääs ole kermaperse vaan ihan äijä.
Tuossapa juuri syy, miksi en anna rahaa. Sulla oli laskut maksamatta ja sen vuoksi sähköt poikki. Jos olisit saanut rahaa, olisit kuitenkin ostanut vaatteita saadaksesi naisia. Tämä on hyvin tyypillistä myös köyhille naisille. Hankitaan rakennekynnet, hiuslisäkkeet, uusia vaatteita tai meikkejä sen sijaan, että saadulla rahalla maksettaisiin laskuja. Olen avustanut ihan tuntemattomiakin, mutta siten. että mulle on laitettu sähkölaskun, rästissä olevan vuokran tms lasku ja olen maksanut sen.
Vuokra varamasti kannattee maksaa ennemmin kuin sähkölasku, jos on mennyt työt alta ja ainoa apu mitä saat on kirkolta mannaryynejä ja lumppuja. Ei niistä ryyneistä saa tehtyä sähköä ilveelläkään.
Tuo on aivan totta, mutta rahan antaminen ei yleensä hyödytä yhtään mitään, kun raha käytetään ihan muuhun kuin mihin lahjoittaja olisi sen tarkoittanut. Sen jälkeen ollaan taas seuraavassa kuussa vieläkin pahemmassa jamassa, kun laskut on edelleen maksamatta, vaikka tukka onkin hyvin ja kivat vaatteet päällä.
Ei ole perin kristillistä ajatella noin muista ihmisistä.
Ei kukaan todellisuudessa ole noin typerä (köyhä typerä ja vihattu) kuin ajatuksissasi tykkäät romantisoida tai lietsoa omaa pääsi sisäistä vihaa. Miksihän?
En usko että sellaista ihmistä on joka panostaa kynsiinsä ja hiuksiinsa ja jättää sähkölaskun maksamatta. Jos on niin tälläinen ihminen tarvitsisi kovemmat tuet ja ehkä kalliin hoitajan kotiin avuksi sillä vaikuttaisi ettei tälläinen ihminen ole tarpeeksi kyvykäs elämään itsekseen ja on vaaraksi myös itselleen.
Suomalaisuudessa on kyse heikomman tukemisesta. Meillä puolustusvoimissakin koko homma on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.
Tästä syystä oikeistolainen ideologia ei ole Suomessa lyönyt koskaan läpi. Sillä suomalaiseen perinteiseen ideologiaan sisältyy kansan syvä viisaus heikosta tuetusta lenkistä josta muodostuu massiivinen kestävä ketju.
Tähän uskoisin jopa Herra presidentin yhtyvän.
Viha ei ole kantava voima ja tekstissäsi kylvät vihaa köyhimpiä ja heikompia kohtaan. Se ei mielestäni ole suomalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Monilla "köyhillä" on vielä se, että ollaan täysin vieraantuneita todellisuudesta. Erilaisina tukina saatetaan saada helposti sama tai jopa enemmän kuin moni töissäkäyvä saa ihan palkkatuloina. Näillä tukien saajilla on sitten uusimmat älypuhelimet, aikaa käydä shoppailemassa, ostetaan valmisruokaa ja käydään Hesellä, ja kun on tarvetta uusille lastenvaunuille tai pesukoneelle, vingutaan sitä sossusta.
Mekin mieheni kanssa olemme ihan hyvin koulutettuja ja kokopäivätöissä, mutta siitä huolimatta kulutamme järkevästi. Kaupassa käydään yleensä kerran viikossa ja ostetaan lähinnä ihan peruselintarvikkeita, tehdään itse ruoat, ostetaan harkiten kestävää (esim. minun puhelimeni on kolme vuotta vanha ja ihan rahalla ostettu, pesukone samoin, kun löytyi hyvä alennuksesta, vanhalla ikää olikin n. 15 vuotta). Pian syntyvälle lapsellemme saamme tuttavilta tarpeettomaksi jäävän Ikean pinnasängyn, ihan hyväkuntoinen, joten olemme tyytyväisiä. Kun kulutus on järkevässä suhteessa tuloihin, voikin sitten välillä hyvillä mielin lähteä sinne kylpylään, käydä syömässä hyvin tai käydä ulkomailla - ihan omalla rahalla.
Olen syntynyt köyhässä perheessä ja koko lapsuuden ympäristö oli hyvin köyhä.
Nykyään työskentelen päivittäin köyhien parissa ja työni kuvaan kuuluu köyhien auttaminen. En valitettavasti voi mitenkään olla kanssasi samaa mieltä näistä "monista" köyhistä joita pilkkaat ja levität vihaa. Mitähän te saatte trollailusta itsenäisyyspäivänä?
Köyhänä voi saada vähälläkin ihan hyvää, jos jaksaa nähdä vähän vaivaa. Opiskelujeni loppuvaiheessa en saanut enää opinto- tai muutakaan tukea ja kävin osa-aikatöissä. Kuitenkin minulla oli siistit vaatteet ja hiukset, matkustelin ja elin ihan kivaa elämää. Kaikki eivät vaan tienneet, että kiersin kirppareita, josta löytyi esim. siistiä kauluspaitaa tai perushousuja eurolla, Zaran villakangastakkia alle kympillä. Hiukset sai värjättyä ja leikattua amiksen kampaajapuolella alle 20 eurolla, matkat eivät paljoa maksaneet, kun löysi alle sadan euron lennot ja yhdisti matkan ulkomailla asuvan ystävän tapaamiseen: sain yöpyä ystävän luona, syötiin kaupasta ostettua ruokaa ja käytiin ilmaistapahtumissa. Nämä nyt olivat vain esimerkkejä siitä, miten ihanaa ja huoletonta elämää voi viettää oikeasti tosi pienilläkin tuloilla.
Nykyään puolestaan eri tavalla, kun tienaa enemmän 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Ei ole töitä.
Mitäs luulet tapahtuvan, jos esim. kirkko alkaa jakaa rahaa? Että siellä käydään hakemassa sitä rahaa vaan jos oikeasti tiukka tarve ja se raha käytetään vaan siihen laskuun tai välttämättömään ruokaan?
Väärinkäyttöä tulisi niin paljon, ettei kyllä kauaa jatkuisi tuo rahanjako.
Tämä on provo, jolla yritetään saada köyhät vaikuttamaan k***päiltä.
tavallaan ymmärrän ap:n aloituksen... kun monesti ne käytetyt vaatteet ovat niitä kuluneimpia ja karmeimpia lumppuja , eikä pelkällä makaronilla ja maitojauheella elä!
Mene MInna maria jo vittuun provoamaan näillä köyhä joutuilla!
Mä annoin ystävälle muutaman kympin kun hänellä ei ollut varaa edes ruokaan. No osti sillä sit spsiä, limpparia, siideriä ja pari askia röökiä. Oli viimeinen raha-apu mitä annan kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä sitä rahaa sitten tarviit, jos et välttämättömiin hyödykkeisiin? Sossun ja kelan maksut kattaa ainakin asumisen (vuokra, sähkö, vesi) ja puhelinliittymän sekä julkisen liikenteen maksut. Ja toki lääkkeet, ruuan ja hygieniatarvikkeitakin. Näiden jälkeen ruoka, vaatteet, hygieniatarvikkeet ja muut ylimääräiset kulut ovat vapaaehtoisia eikä lasketa välttämättömiin. Yhteiskunta maksaa pirusti pienituloiselle/varattomalle perheelle kaikesta peruselämisestä. Lisäksi lapsiperheitä suositaan muutenkin kaikessa. Mitä te enää muuta tarviitte?? Etelänlomamatkoja? Kauneushoitoja? Merkkilaukkuja? Oman auton? Kalliit harrastusvälineet?? Iphone?? Ei kuule edes ylemmän keskiluokan perheellä tai yksittäisellä ihmisellä ole aina sellaisiin varaa.
Vähävaraiset ihmiset eivät hallitse rahankäyttöä -väite confirmed. Oli se sitten syy tai seuraus. Vähävaraiset eivät ole koskaan tottuneet ja opetelleet rahan säätelyä ja järkevää taloudenhallintaa. Sitten kun rahaa on, mielihaluilta ei osata välttyä, vaan rahat tuhlataan sen siliän tien. Vähävarainen ei tiedä mihin ja milloin ylimääräistä rahaa kannattaa milloinkin käyttää. Vähävarainen ei oikeastaan edes tiedä, mikä on ylimääräistä rahaa. Välttämättömiä ja perustarpeita ei tunnisteta, vaan ne sekoittuvat turhien "investointien" ja rahan käyttökohteiden kanssa. Vähävarainen luulee, että kaikki muut suomalaiset ovat rikkaita ja saavat lainaa. Vähävarainen ei tunnista normaalia, järkevää rahankäyttöä tai tulotasoa.
Pakko allekirjoittaa tämä väite... Jonninverta tullut vastaan vähävaraisia ihmisiä, joilla puheiden mukaan rahat todella tiukalla, niin etteivät meinaa edes perusvälttämättömyyksiin riittää.
Vaan sitten kun sitä rahaa tuleekin, niin se törsätään oikein olalla. Ostellaan sellaisia merkkituotteitakin, jotka itse jättäisin hinnan + ei-välttämättömyytensä takia kaupan hyllyyn.
Tästä oli yksi hyvä esimerkki muutama vuosi sitten eräs bloggari (nykyään poistanut bloginsa) joka eli sosiaalitukien varassa ja välillä oli postausta, ettei ole edes ruokaan varaa. Sitten sai isomman potin kun maksettiin takautuvasti joitain tukia, ja niillä lähdettiinkin sitten shoppailemaan oikein olan takaa. Useiden satojen eurojen shoppailut sitten tulikin, se mitä itse mielenkiinnosta laskin näiden kuvattujen ostoksien hintoja.
Että että..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Ei ole töitä.
En nyt tiedä minkä laman aikana sinä olit köyhä nuori mies. Itse olin köyhä nuori nainen 90-luvun laman aikana. Sähkölaskut sentään maksoi sossu silloinkin. Puuroa tuli kyllä aika paljon syötyä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Täysin naurettavaa! Tää ihminen kehtaa vaatia sisäfilettä, loimulohta, leivoksia ja kylpylähemmottelua. Meillä käy kaksi aikuista töissä ja todella harvoin syödään mitään sisäfileitä... kaikki ruuat valmistetaan itse alusta asti, myös leivät ja leivonnaiset. Kylpylöihin ei ole edes aikaa kun ei olla ikinä samaan aikaan vapaalla. Jos jotain tehdään yhdessä, tehdään se mihin on selkeästi varaa... raha tulee kovalla työllä ja säästämällä. Säästäminen edellyttää sitä, että luopuu muista, vähemmän tärkeistä asioista. En usko että tässä maassa työssäkäyvilläkään on yhtään ylimääräistä, joten tuollainen röyhkeä vaatiminen on yksinkertaisesti törkeää.
En häpeä ollenkaan. Mutta moni ei kestä sitä, että köyhäkin haluaa hyvää ruokaa ja kunnon loman. Miksi köyhän pitäisi vain kärsiä ja kiitollisna nöyristellä mannaryynien ja lumppujen edessä? En nöyristele vaan heitän niillä antajaa päähän.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin naurettavaa! Tää ihminen kehtaa vaatia sisäfilettä, loimulohta, leivoksia ja kylpylähemmottelua. Meillä käy kaksi aikuista töissä ja todella harvoin syödään mitään sisäfileitä... kaikki ruuat valmistetaan itse alusta asti, myös leivät ja leivonnaiset. Kylpylöihin ei ole edes aikaa kun ei olla ikinä samaan aikaan vapaalla. Jos jotain tehdään yhdessä, tehdään se mihin on selkeästi varaa... raha tulee kovalla työllä ja säästämällä. Säästäminen edellyttää sitä, että luopuu muista, vähemmän tärkeistä asioista. En usko että tässä maassa työssäkäyvilläkään on yhtään ylimääräistä, joten tuollainen röyhkeä vaatiminen on yksinkertaisesti törkeää.
En häpeä ollenkaan. Mutta moni ei kestä sitä, että köyhäkin haluaa hyvää ruokaa ja kunnon loman. Miksi köyhän pitäisi vain kärsiä ja kiitollisna nöyristellä mannaryynien ja lumppujen edessä? En nöyristele vaan heitän niillä antajaa päähän.
ap
Ei sun tarvitse nöyristellä, ja voit hyvinkin kieltäytyä tarjotusta avusta. Kunnon loman ja hyvää ruokaa voit myös käydä itse ostamassa, kukaan ei sitä estä. Saanko kysyä miksi lasket itsesi köyhäksi? Käytkö töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minäminäminä, minä ja minun oikeudet! Miksi minun tarvitsisi mitään tehdä saamani eteen? Minulle kuuluu etelänlomat ja sisäfileet vain koska olen sattunut syntymään. Minä olen tärkein, minäminäminä!
Vierailija kirjoitti:
"We just want our money."
Kuulostaapa tutulta.
Our?
Tiiätkö ap, mä nautin tänään vapaapäivästä töistä ja paistan kunnon sisäfileet ja korkkaan pullon hyvää viiniä. En nauti siitä että toiset ihmiset ovat köyhiä, paitsi silloin kun ihminen on sun kaltainen itsekäs vittupää. Sillon mä nautin siitä ajatuksesta että sä kärvistelet yksinäs niiden mannaryynien kanssa. Hajoo elämääs!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minäminäminä, minä ja minun oikeudet! Miksi minun tarvitsisi mitään tehdä saamani eteen? Minulle kuuluu etelänlomat ja sisäfileet vain koska olen sattunut syntymään. Minä olen tärkein, minäminäminä!
No äläpä. Köyhä saa loman ja hyvää ruokaa jos onnistuu parantamaan taloustilannettaan.
Siksi en anna rahaa, koska en halua sillä ostettavan esim alkoholia alkoholistiperheessä.
Vierailija kirjoitti:
No joo, rahasta on luotu maailmaan keinotekoinen niukkuus. Ihmisten pitäisi nousta tätä keksittyä talousjärjestelmää vastaan, joka voisi olla optimaalisempikin, eikä niitä vastaan, joilla ei ruokaa tai vaatteita. Voih, mitä lampaita ihmiset ovatkaan! Kyllä jokaisen pitäisi älytä sen verran, että järjestelmässä on vikaa, jos on ihmisiä, jotka elää jatkuvassa niukkuudessa, kun samanaikaisesti on tosi, että maailmassa on niin paljon resursseja ja materiaa, että kaikille ihmisille riittäisi aivankin minimissään kunnolliset vaatteet, ruoka ja asunto. Rahan niukkuus on vain ja ainoastaan keino pitää ihmiset kuuliaisina ja kovina työntekijöinä. Ihmiset laitetaan yksinkertaisesti kilpailemaan toisiaan vastaan luomalla niukkuus. Varmaan menee aika paljon henkisiä resursseja tuossa hukkaan, joita voitaisiin vapauttaa muuhun käyttöön, kuin kilpailuun.
Mieti jotain Bangladeshiä. Miten sinne saataisiin kaikille kunnon vaatteet, asunto ja ruokaa joka kuukausi? Mistä resurssit tulisivat ja kuka ne jakaisi? Jos koko maailman ihmisille pitäisi järjestää ilmaiseksi perustarpeet niin tarvittaisiin jonkinlainen maailman hallitus. Voisi kuvitella, että esimerkiksi Iranin ja Pakistanin uskonnolliset johtajat ei halua luopua vallastaan. Afrikkaan, tai Haitille, ei saada kaikille perustarpeita tyydytettyä ennen korruption kitkemistä. Tarvittaisiin siis maailmanhallitus ja paikalliset hallitukset pitäisi syöstä vallasta voimakeinoin. Vasta tuon jälkeen ajatuksesi on edes etäisesti mahdollinen.
Monilla "köyhillä" on vielä se, että ollaan täysin vieraantuneita todellisuudesta. Erilaisina tukina saatetaan saada helposti sama tai jopa enemmän kuin moni töissäkäyvä saa ihan palkkatuloina. Näillä tukien saajilla on sitten uusimmat älypuhelimet, aikaa käydä shoppailemassa, ostetaan valmisruokaa ja käydään Hesellä, ja kun on tarvetta uusille lastenvaunuille tai pesukoneelle, vingutaan sitä sossusta.
Mekin mieheni kanssa olemme ihan hyvin koulutettuja ja kokopäivätöissä, mutta siitä huolimatta kulutamme järkevästi. Kaupassa käydään yleensä kerran viikossa ja ostetaan lähinnä ihan peruselintarvikkeita, tehdään itse ruoat, ostetaan harkiten kestävää (esim. minun puhelimeni on kolme vuotta vanha ja ihan rahalla ostettu, pesukone samoin, kun löytyi hyvä alennuksesta, vanhalla ikää olikin n. 15 vuotta). Pian syntyvälle lapsellemme saamme tuttavilta tarpeettomaksi jäävän Ikean pinnasängyn, ihan hyväkuntoinen, joten olemme tyytyväisiä. Kun kulutus on järkevässä suhteessa tuloihin, voikin sitten välillä hyvillä mielin lähteä sinne kylpylään, käydä syömässä hyvin tai käydä ulkomailla - ihan omalla rahalla.