Köyhän perheen jatkuva sorsiminen -- haluamme RAHAA -- emme lumppuja tai manna-apua
Miksi köyhälle perheelle ollaan kyllä ryysyjä ja mannaryynejä tuomassa? Miksei anneta suoraan RAHAA!?? On ihmisarvoa alentavaa se, että ei anneta köyhän ITSE päättää, mitä hän tarvitsee. Eli antakaa RAHAA!! Sitä köyhä tarvitsee ja auttajan ei tarvitse kokea synnintuskia, että olisi sorsinut köyhää antamalla lumppuja tai ruokaa.
Kommentit (304)
Periaatteessa en anna rahaa. Pääsääntöisesti en kenellekään. Vien välillä vähävaraiseen perheeseen sellaista mitä tiedän olevan tarpeen. Ruuan valmistus tarvikkeita, vaatetta tms.
Tiedän että ottaisivat mieluimmin rahaa. Ovat sanoneetkin.
Saisivat ostaa mitä haluaisivat. Se ei käy. En halua rahoittaa miehen kaljoja ja tupakoita, en perheen äidin tarvitsemia isoja sipsi ja makeismääriä.
Sen sijaan ostan jotakin mikä käy pöytään lasten eteen ja täyttää vatsan tai mitä voi pukea päälle.
Aina ovat olleet uusia ja laadukkaita vaatteita ja ravintorikkaita eväitä.
Näyttää ulkopuolisen silmin että vaikka "mitään ei olisi" tämän perheen vanhemmilla on aina mainitut omat tarpeet täytettyinä. Sossun rahat menevät sitten ilm. niihin koska lasten osuus on kurja.
HÄPEÄISITTE!HÄPEÄISITTE!HÄPEÄISITTE! kirjoitti:
Miten se tarina menikään kun köyhä leski antoi viimeisen roponsa ja rikas antoi tuhatlappusen.
Jeesus kääntyi tämän köyhän lesken puoleen ja totisesti tämä leski oli oikeasti lahjoittanut enemmän kuin rikas.
Teillä rikkailla olisi paljon oppimista siitä rehellisestä teosta kuinka paljon enemmän oikeasti voisitte luopua ja auttaa köyhiä.
Se kolmekymppiä ei oikeasti ole paljoa työssäkäyvälle.
Antakaa se kolmekymppiä edes köyhälle. Tää on totuus.
Mitä tulee taas juopotteluun niin yksi päivä juopottelua voittaa ne neljä päivää nälkää. Ei sitä köyhä tiedä milloin ne rahat menisi muutenkin tai henki lähtee kuitenkin.
Ette te tiedä tätä filosofiaa. Miksi pitäisi kitua kaksi viikkoa hernekeitolla kun voi ryypätä sen yhden illan ja kokea oikeasti iloa, onnea ja tuntea itsensä ihmiseksi.
Ne kaksi viikkoa hernekeitolla ja vedellä ei tee kenestäkään parempaa ihmistä edes teidän silmissänne. Ette te oikeasti välitä vaan se on teidän tekosyy olla auttamatta.
Alkoholi on hassu tekosyy, mutta ei se ole oikeasti mikään syy.
Köyhä ottaa mieluummin yhden paksun päivän ja tuntee elävänsä, koska köyhä elää hetkessä. Muuhun hänellä ei ole varaa.
Ei köyhä saa mitään kahden viikon kurjuudesta. Ei saa edes vaikka olisi luterilainen ja nauttisi itsensä piiskaamisesta hernekeitolla ja vedellä.
Te ette ole sen arvoisia että voisitte köyhiä arvostella. Ette ole sen parempaa väkeä. Ainoastaan kitsaampaa sakkia.
Toivottavasti kuolet pian maksaongelmiin tai vaikkapa haimasyöpään. Ei enää tarvitse verovaroin tukea ryyppäämistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä monella työssäkäyvälläkään ole varaa ostella kalliita erikoisoluita. Ja selvästi et arvosta kenenkään toisen vaivannäköä ja työtä lainkaan, mikä saa minut ajattelemaan ettet ansaitse minkäänlaista apua.
Olet ostanut tuon mielipiteen itsellesi ehkä itsekkäistä syistä. Haluaisin tietää miksi ajattelet noin itsekkäästi. Kyllä sieltä tililtä voidaan varmasti kolmekymppiä saada, mutta sinulla on väärä ajattelumalli.
Suurin osa ihmisistä on kanssasi erimieltä. Ehkä kannattaisi vähän ajatella toisella tavalla.
Amen. Tässä on totuus.
Jokaisen kirjoittajan pitäisi nähdä puhtain sydämin sisimpäänsä eikä verhota vastauksiaan ja motiiveitaan valhein.
Ette te tässä DI:lle tai muille köyhille työttömille tee tiliä. Te teette tiliä itsellenne tai Jumalalle, jos uskotte totuuteen. Etsikää totuutta.
Ap:lla on hieno motiivi tässä takana. Minä uskon.
Ihmiset pelkäävät tonkia omaa mieltään ja etsiä totuutta.
Se ei ole totuus tai perustelu että en periaatteesta anna rahaa. Siihen tarvitaan todellinen syy.
Jos syy on että epäillään köyhän perheen ostavan sillä rahalla tupakkaa ja alkoholia niin silloin olisi oikeasti syytä tehdä lastensuojeluilmoitus. Mutta jos todellista varmuutta tälle ei ole´, eikä sille että ottaisi puheeksi perheen alkoholiongelman tai rahankäyttöongelman olisi syytä sukeltaa syvälle omiin mieliin ja omiin ennakkoluuloisiin ennakkoajatuksiin.
Miksi et voi periaatteesta antaa rahaa?
Se oikea syy voi oikeasti auttaa vapauttamaan ummehtunutta mieltänne.
Se syy ei välttämättä ole edes piheys tai opittu tapa.
Se voi periytyä lapsuuden potta-ajoista. On tutkimuksia että jos lapsena ei ole oppinut kakkaamaan pottaan niin tavallaan panttaa kaikkea sisällään.
Voi olla hyvin vapauttavaa antaa sitä rahaa köyhälle sitä tarvitsevalle ja lopettaa turhien lahjojen lahjoituksen.
Jos ei Suomessa ihminen pärjää ilman ylimääräisiä almuja ja lahjoituksia, niin silloin ollaan tultu sen ihmisen osalta siihen pisteeseen, että on aika katsoa peiliin. Omat valinnat ovat johtaneet ihmisen umpikujaan, josta ulospäästäkseen tämä rupeaa syyllistämään muita ihmisisä ja luo itselleen päässään kuvan rikkaista ihmisistä, jotka panttaavat rahaa, josta osa kuuluu hänelle jostain vinksahtaneesta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä monella työssäkäyvälläkään ole varaa ostella kalliita erikoisoluita. Ja selvästi et arvosta kenenkään toisen vaivannäköä ja työtä lainkaan, mikä saa minut ajattelemaan ettet ansaitse minkäänlaista apua.
Olet ostanut tuon mielipiteen itsellesi ehkä itsekkäistä syistä. Haluaisin tietää miksi ajattelet noin itsekkäästi. Kyllä sieltä tililtä voidaan varmasti kolmekymppiä saada, mutta sinulla on väärä ajattelumalli.
Suurin osa ihmisistä on kanssasi erimieltä. Ehkä kannattaisi vähän ajatella toisella tavalla.
Amen. Tässä on totuus.
Jokaisen kirjoittajan pitäisi nähdä puhtain sydämin sisimpäänsä eikä verhota vastauksiaan ja motiiveitaan valhein.
Ette te tässä DI:lle tai muille köyhille työttömille tee tiliä. Te teette tiliä itsellenne tai Jumalalle, jos uskotte totuuteen. Etsikää totuutta.
Ap:lla on hieno motiivi tässä takana. Minä uskon.
Ihmiset pelkäävät tonkia omaa mieltään ja etsiä totuutta.
Se ei ole totuus tai perustelu että en periaatteesta anna rahaa. Siihen tarvitaan todellinen syy.
Jos syy on että epäillään köyhän perheen ostavan sillä rahalla tupakkaa ja alkoholia niin silloin olisi oikeasti syytä tehdä lastensuojeluilmoitus. Mutta jos todellista varmuutta tälle ei ole´, eikä sille että ottaisi puheeksi perheen alkoholiongelman tai rahankäyttöongelman olisi syytä sukeltaa syvälle omiin mieliin ja omiin ennakkoluuloisiin ennakkoajatuksiin.
Miksi et voi periaatteesta antaa rahaa?
Se oikea syy voi oikeasti auttaa vapauttamaan ummehtunutta mieltänne.
Se syy ei välttämättä ole edes piheys tai opittu tapa.
Se voi periytyä lapsuuden potta-ajoista. On tutkimuksia että jos lapsena ei ole oppinut kakkaamaan pottaan niin tavallaan panttaa kaikkea sisällään.
Voi olla hyvin vapauttavaa antaa sitä rahaa köyhälle sitä tarvitsevalle ja lopettaa turhien lahjojen lahjoituksen.
Rahan tarjoamisessa jollekin vähävaraiselle sukulaiselle tai kaverille on riskinä, että toinen loukkaantuu. Vaatteiden ja muiden tavaroiden kierrätys on nykyisin niin yleistä hyvätuloistenkin keskuudessa, ettei siitä tule samalla tavalla "köyhän leimaa" otsaan kuin jos tarjotaan rahaa. Tietysti vähävaraiselta pitää kysyä ihan kuten muiltakin, onko heillä tarvetta juuri sellaisille tavaroille tai vaatteille, eikä käyttää vähävaraista omien tarpeettomien tavaroidensa kaatopaikkana.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kuolet pian maksaongelmiin tai vaikkapa haimasyöpään. Ei enää tarvitse verovaroin tukea ryyppäämistäsi.
Millainen ihminen päästelee tälläisiä paukkuja ilmoille?
Olisitko hyvä ja kirjoittaisit tuon mielipiteen omalla nimelläsi vaikka Hesarin mielipide osastolle.
Verorahojen toivossa tai jotain? Vedät oikeuden toivoa toisen ihmisen kuolemaa.
Menin vähän sanattomaksi. Oletko edes ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen päästelee tälläisiä paukkuja ilmoille?
Olisitko hyvä ja kirjoittaisit tuon mielipiteen omalla nimelläsi vaikka Hesarin mielipide osastolle.
Verorahojen toivossa tai jotain? Vedät oikeuden toivoa toisen ihmisen kuolemaa.
Menin vähän sanattomaksi. Oletko edes ihminen?
Yhteiskunnan arvot ovat ovat toisilla jo arvottomat.
Ei näyttäisi olevan arvoja. Jos maksan veroja niin se tarkoittaa sitä että voisin käytännössä tappaa köyhän. Näin tuosta viestistä voisi päätellä.
Eli raha on tärkeämpi kuin toisen ihmisen henki.
Keräämistä kirjoitti:
olisit tyytyväinen siihen mitä saat tai mene töihin. Rahan pyytäminen on todella alaarvoista.
Sitämitähaluat voit ostaa sitten kun tienaat itse ne rahat
Ei tuo ole kivaa. Antaisit mieluummin rahaa. Länkyttää jaksat päivät pitkät mutta et saa liimanäpeistäsi irti sitä hunttia jolla voisi tarjota perheelle hienon viikonlopun kaikilla herkuilla.
Ei ole paljoa pyydetty teiltä hyväosaisilta joilla on töitä.
Kyllä minäkin olen auttanut kavereita huntilla jos toisellakin ihan baarissakin olen tarjonnut useilla kympeillä juomia, koska ei työttömillä kavereilla ole varaa.
Tuo on piheyttä ja se on sairaus jos et voi antaa rahaa.
Olen itse miettinyt ap:n kommenttia ajatellen, että talomme palaisi. Olen aina ollut tarkka tavaroistani ja kodissani on aina ollut vain tavaroita, joista oikeasti pidän. Esim. ei mieluisat lahjat lähtee heti kiertoon ja kaikki lakanat ja pyyhkeet ovat sävy sävyyn.
Jos kaikki palaisi poroksi, en todellakaan haluaisi naapuruston vanhoja roinia. Mieluummin olisin ilman.
En saa kiinni tästä ajatuksesta, että vain raha on tervetullutta. Jos saa järkevää ruoka ja vaateapua, eikö omaa rahaa tällöin vapaudu johonkin muuhun?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettinyt ap:n kommenttia ajatellen, että talomme palaisi. Olen aina ollut tarkka tavaroistani ja kodissani on aina ollut vain tavaroita, joista oikeasti pidän. Esim. ei mieluisat lahjat lähtee heti kiertoon ja kaikki lakanat ja pyyhkeet ovat sävy sävyyn.
Jos kaikki palaisi poroksi, en todellakaan haluaisi naapuruston vanhoja roinia. Mieluummin olisin ilman.
Toi on typerää puhetta hölmöltä ihmiseltä. Itse olen ollut siinä tilanteessa että koti on palanut, sen mukana kaikki keräämäni sisususesineet ja mätsäävät petivaatteet. Olin erittäin onnellinen saadessani lahjoituksina pyyhkeitä, lakanoita, vaatteita, astioita jne. Vaikka ne eivät kaikki omaa silmää miellyttäneet. Silloin kun menettää kaiken ei tuollaisilla asioilla ole enää väliä. Pikkuhiljaa on sitren uusittu kaikki, lähinnä vakuutusrahojen saapumisen jälkeen. Edelleen ajattelen kiitollisena niitä ihmisiä jotka meitä auttoivat. Sinun kaltaisesi ihminen ehkä paleltuisi yksin pakkaseen, en usko että kukaan jäisi kaipaamaan.
Eihän moni tykkää lahjoistakaan ja häissäkin vaaditaan rahaa. Miten sitten joidenkin pitäisi olla tyytyväisiä jonkun muun valitsemaan tavaraan? Silloinkin kun vaatteet ovat täysin ristiriidassa saajan tyylin kanssa? Suurinosa saajista ovat kiitollisia kaikesta avusta oli se sitten rahaa tai tavaraa tai ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän moni tykkää lahjoistakaan ja häissäkin vaaditaan rahaa. Miten sitten joidenkin pitäisi olla tyytyväisiä jonkun muun valitsemaan tavaraan? Silloinkin kun vaatteet ovat täysin ristiriidassa saajan tyylin kanssa? Suurinosa saajista ovat kiitollisia kaikesta avusta oli se sitten rahaa tai tavaraa tai ruokaa.
Ei tarvitsekaan, mutta silloin voi olla hiljaa ja olla ottamatta tarjottua vastaan. Sanoa että ei kiitos, ei ole tarvetta tuolle. Sen sijaan että kitisee täällä kuinka toisten pitäisi maksaa belgialaiset erikoisoluet ja baarireissut koska niistä tulisi parempi mieli kuin vaikka ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
En saa kiinni tästä ajatuksesta, että vain raha on tervetullutta. Jos saa järkevää ruoka ja vaateapua, eikö omaa rahaa tällöin vapaudu johonkin muuhun?
Tietysti ruoka-apu ja vaateapu on paikallaan, kun se lähtee saajan läähtökohdista. Usein vain annetaan lasten vaatteita säkissä. Ne on monta kokoa liian isoja ja niitä ei ole ollenkaan seulottu. Eli ne halutaan pois omista nurkista minun nurkkiini ja lajiteltavaksi. Sitten lajittelen ne säilytän niitä muutaman vuoden muutenkin ahtaassa asunnossa. Ja auta armias jos selviää, että heitin jonkun reikäisen vaatteen roskiin. Varsinkin jos se on joskus ollut kallis kiva haalari, mutta muutaman lapsen jälkeen vettäpitämätön yms. Sitten odotetaan, että teen säkkikaupalla vastapalveluksia. Olen iloinen saamastani avusta, mutta en halua olla roskis.
Aloitus on selvästi provo, mutta keskustelu ei.
Monesti köyhyys johtuu holtittomasta rahan käytöstä. Silloin tavara- ja varsinkin ruokalahja varmistaa perustoimeentuloa. On ikävää, jos annettu raha menee ravintolailtaan tai kaljanhakureissuun Virosta. Ja sitten alkaa taas kitinä rahattomuudesta.
Eiköhän köyhälle kuitenkin kannata ne lumput ja ryynit tuupata eikä rahaa. Rahankäyttöä kuitenkaan ei köyhä osaa kun on köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Monesti köyhyys johtuu holtittomasta rahan käytöstä. Silloin tavara- ja varsinkin ruokalahja varmistaa perustoimeentuloa. On ikävää, jos annettu raha menee ravintolailtaan tai kaljanhakureissuun Virosta. Ja sitten alkaa taas kitinä rahattomuudesta.
Eihän tuollainen ole köyhä. holtiton rahankäyttö ja köyhyys on eri asioita. Tiedän monta hyvää palkkaa saavaa joiden tili on joka kuukausi miinuksella. Kukaan ei väitä heitä köyhiksi, mutta moni tarjoaa kavereilleen ruokaa ja seuraa silloinkin kun tili meni jo.
Mä lahjoitan ruokaa ainoastaan silloin kun menen itse mukaan kauppaan. Siskollani on esim. elämänhallinta ja rahankäyttö täysin hukassa. Käyn välillä hänen kanssaan kaupassa, mutta varmistan että ostaa oikeasti tarpeellista, perus raaka-aineita, lihaa ja kanaa pakkaseen, pesuaineita, juustoa, voita, leipää jne. Aina se on kovin kiitollinen avusta, eikä ainakaan vaikuta närkästyneeltä siitä että haluan olla kaupassa mukana. Myös lapsilleni, jotka opiskelevat, lahjoitan ruokaa ja muita tarpeellisia juttuja, vaatteita ostan myös jonkin verran. Juopotteluun menevät rahat haalikoon itse jostakin kokoon.
Samaa mieltä. Mulla on hyvin vähän tuttuja, joille tulisi edes mieleeni viedä ruokaa. Omille opiskeleville lapsilleni vien, koska tiedän heidän ilahtuvan ruuasta. Itselleni tarpeettomista tavaroista aina kysyn, onko jollain tutullani tarvetta niille vai ei. Jos ei ole, laitan UFF:n laatikkoon. Rahaa annan vain omille lapsilleni.