Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä törkeää, mutta omituista ja on jäänyt kalvamaan. Isosisko oli yläkerrassa kun tein alakerrassa ruokaa ja vauva oli tällä aikaa herännyt. Sen sijaan että isosiskoni olisi tullut alakertaan kertomaan, imettikin minun vauvaa ihan rauhassa omasta rinnoistaan.
En tiedä miksi asia häiritsi niin paljon mutta kyllä se häiritsi. Isosisko ei ollut moksiskaan. Totesi "en viitsinyt tulla häiritsemään" . Jotenkin itseäni vaan jäi häiritsemään, kun en olisi itse noin toiminut vaikka luonnollista sen ns pitäisi olla.
Aika törkeää, mutta nauratti kyllä myös. :D No mikäs siin jos maitoa riitti siskonlapsellekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä törkeää, mutta omituista ja on jäänyt kalvamaan. Isosisko oli yläkerrassa kun tein alakerrassa ruokaa ja vauva oli tällä aikaa herännyt. Sen sijaan että isosiskoni olisi tullut alakertaan kertomaan, imettikin minun vauvaa ihan rauhassa omasta rinnoistaan.
En tiedä miksi asia häiritsi niin paljon mutta kyllä se häiritsi. Isosisko ei ollut moksiskaan. Totesi "en viitsinyt tulla häiritsemään" . Jotenkin itseäni vaan jäi häiritsemään, kun en olisi itse noin toiminut vaikka luonnollista sen ns pitäisi olla.
En tiedä olenko ajatukseni kanssa yksin, mutta minusta tuossa on jotakin ällöttävää. En vastusta ajatusta vauvan ruokkimisesta toisen äidin rintamaidolla, mutta tällöin sen pitäisi olla luovutettua ja syötön tapahtua pullosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se törkeä vieras, joka en syö kakkua, en pullaa, en piirakoita enkä torttuja. En tykkää niistä enkä kaipaa niitä. Vierailun ajan voin olla syömättä, jos tulee jano voin juoda vettä. Kahvi kelpaa ihan kahvina.
Minulla ei ole todettua keliakiaa eikä vilja-allergiaa, ei myöskään diabetesta. Laktoosi-intoleranssin olen ihan itse diagnosoinut, koska menen ripulille laktoosillisesta maitotilkastakin. Mielestäni tuommoinen asia ei ikinä ole ollut mikään lääkärikäynnin väärtti, kun ihminen sen itsekin huomaa. Suomalaisten hyvin tavallinen vaiva, ärtynyt paksusuoli, sen sijaan on diagnosoitu yhdellä tyttärelläni, aikanaan isälläni ja myös sisarellani, ja kun siitäkään ei mitään varsinaista tutkimusta ole jolla sen toteaisi, vaan kyseessä on ns. poissulkusysteemi, niin enpä siitäkään lääkärin diagnoosia ole kaivannut. Vehnän, sokerin ja rasvan yhdistelmästä saan mahani kipeäksi, mutta en kuole. Monta vuotta niitä hemmetin leipomuksia kiltisti söin ja sitten kärsin, mutta nyt yli viisikymppisenä olen päättänyt, että en kärsi enää. Jos joku emäntä siitä hermostuu, ettei vieras syö hänen pullaansa, niin se on sitten hänen hermostumisensa.
Sama täällä! Ja juuri niin että sitten vain olen syömättä. Ei tulisi silti mieleenkään etukäteen ilmoittaa kaikkia omia rajoituksia. (Tulehduksellinen suolistosairaus minulla)
Minä haluaisin kyllä etukäteen tietää jos vieras ei aio syödä mitään, tai on jokin tietty juttu mikä kelpaisi.
Yksi ärsyttävimpiä asioita on, kun vierailun emännän roolissa on miettinyt ja laittanut tarjottavat, eikä vieras kelpuuta mitään. Silläkin vaivalla olisin sitten järjestänyt jotain mieluista tarjottavaa. Jos on enemmän vieraita, niin sitten eri asia, jos muut kuitenkin syövät jotakin. Harmittaisi silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko ajatukseni kanssa yksin, mutta minusta tuossa on jotakin ällöttävää. En vastusta ajatusta vauvan ruokkimisesta toisen äidin rintamaidolla, mutta tällöin sen pitäisi olla luovutettua ja syötön tapahtua pullosta.
Joo ei ole luonnollista syöttää toisen lasta rinnasta kysymättä. Erikoista ja rajatonta. Rintaruokinta on äidin ja lapsen yhteinen asia. Eri asia toki hätätilanteessa jos äiti on esimerkiksi loukkaantunut eikä korviketta ole saatavilla, mutta tuollainen huvikseen toisen lapsen rinnalle ottaminen on todella kummallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaako ketään muuta päähän nykyään hirveästi lisääntyneet erikoisdieetit? Ymmärrän toki erilaiset allergiat; niin erityisruoka-aineallergiat, laktoosittoman tai gluteiinittoman ruokavalion lääketieteellisistä syistä. Mutta kun sen lisäksi pitäisi kokata vegaanisti, ketogeenisesti ja milloin mitenkin. Lisäksi vielä ruoka-aineet mistä kukin ei vain pidä. Yksittäisen dieetin kokkaaminen saattaa viedä tuntikausia ja perustuu vain siihen, että kyseinen henkilö haluaa huomiota. Paras on tuo ketodieetti, sitä vaativa henkilö ei vaivaudu itse koskaan esimerkiksi leipomaan kotonaan omaa dieettiään, mutta vaatii leipomukset eteen vieraillessaan minulla. Yhden henkilön annosten kanssa puuhastelu vie joka kerta monta tuntia, eikä niistä häävejä tule silti.
Jep. Mullakin on tuttavapiirissä näitä muka gluteenikkoja ja karppaajia, joille pitää ostaa/valmistaa erikseen tarjoiltavat. Kuitenkin nämä samat tyypit syö muissa yhteyksissä gluteenillisia viljoja ja hiilareita. Nykyään halutaan korostaa omaa erokoisuuttaan ja paremmuuttaan näillä typerillä trendidieeteillä. Oikeasti allergiset ja keliaakikot on sitten täysin eri asia.
Kun kokkasin niin pojan ex tyttöystävä tutki tarkkaan kaikki pakkaukset mun keittiössä ettei niissä vaan ole vehnää ainesosana. Älähti mulle kerran kun olin laittamassa ruokaan liemikuutiota tms pientä että ei saa laittaa kun siinä on vehnää ja hänen vatsansa ei kestä vehnää. Muistutin häntä hellästi että hänhän syö (tavallista) pitsaa poikani kanssa pari kertaa viikossa niin tuskin tämä minun pieni vehnänhippuseni haittaa. Hän nolostui ja söi kiltisti mitä tarjottiin.
Meillä kävi vieraita, jotka söivät jääkaapin tyhjäksi, poistuivat eivätkä edes kiittäneet
Ohi aiheen, mutta ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus, kun kyseessä on vegaaninen ruokavalio 🙄 perus mariannet, oreot ja jopa uudet dominot ovat vegaanisia. Pullien leivonnaista ja piirakkapohjasta vaan muna pois, lehmänmaidon tilalle vettä tai soija-,kaura-, mantelimaitoa ja margariini kasvislevitteeseen. Niin yksi kertaista eikä kalliimpaa. Lidlissä myydään vegaanisia munkkirinkeleitä ja jopa Aino-merkillä on vegaanista jäätelöä. Pitää aika yksinkertainen olla, jos vegaanisen ruoan tarjoaminen on haastavaa 🤦🏼
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jotkut on koko ajan kiireessä ja stressissä, hetkeen pysähtymisen taito puuttuu.
Suurimmalle osalle ihmisistä se hetkeen pysähtyminen tapahtuu ihan itsekseen tai jonkun oman mieleisen tekemisen parissa.
Musta on uskomattoman ajattelematonta, että joku tulee kylään ja kuvittelee, että minä viihdytän häntä koko päivän!
Siitä on hetkeen pysähtyminen kaukana, kun on vielä jotkut sotkevat tenavat mukana ja sitten pitäisi niitä viihdyttää ja laittaa koko poppoolle ruokaa ja ties mitä vielä. Huh sentään.
Jos sinä kutsut vieraita, niin mistä he voisivat tietää ettet heitä oikeasti halua kylään?
Toki vähitellen kokemuksesta, mutta selkeintä on ettet vahingossakaan kutsu ketään edes kohteliaisuudesta.
Etkä myöskään itse kyläile.
maustamisen taito kirjoitti:
Kiittivät ruuasta, joka oli hätävarakyhäelmä, kun muuta ei sattunut olemaan kotona. Mausteita kyllä oli, täkäläisen mittapuun mukaan tosi runsaasti. Kun on tottunut maustamaan, ei osaa olla käyttämättä, ruoka tuntuu keskeneräiseltä, jos ei mausta. Jotenkin laihalta, väljähtyneeltä, vanhalta...
Huonon kokin tai raaka-aineiden merkki, jos ruoan maku pitää peittää mausteilla.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus, kun kyseessä on vegaaninen ruokavalio 🙄 perus mariannet, oreot ja jopa uudet dominot ovat vegaanisia. Pullien leivonnaista ja piirakkapohjasta vaan muna pois, lehmänmaidon tilalle vettä tai soija-,kaura-, mantelimaitoa ja margariini kasvislevitteeseen. Niin yksi kertaista eikä kalliimpaa. Lidlissä myydään vegaanisia munkkirinkeleitä ja jopa Aino-merkillä on vegaanista jäätelöä. Pitää aika yksinkertainen olla, jos vegaanisen ruoan tarjoaminen on haastavaa 🤦🏼
Siitä nyt vaan on järki kaukana, että vegaanille hommataan pienen hippusen takia oma tarjottava.
Mutta toki, jos se kämäinen Oreo-keksi tai munkki käy, mikäs siinä.. mutta miltä minä emäntänä näytän, kun tarjoan vegaanille tällaista?
Vois vegaaniruokavaliota harjoittavat hieman kohtuullistaa ja miettiä kokonaisuutta.
No mistähän ei-vegaani tämän tietää? Hitosti pitää nähdä vaivaa erikseen ja selvitellä että saa TARJOTTUA jotain. Ja vegasniset leipomisen soijamaitoineen on pahoja. Niitä ei kukaan muu syö joten on pakko tehdä monet tarjottavat. Tämä on koettu niin monisss juhlissa. Plus että jos et ole vegaani itse niin kyllä ne kaikki ainekset täytyy erikseen hankkia ja niillä ei ole käyttöä myöhemmin. Että on työlästä! Turha väittää muuta.
quote=Vierailija]Ohi aiheen, mutta ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus, kun kyseessä on vegaaninen ruokavalio 🙄 perus mariannet, oreot ja jopa uudet dominot ovat vegaanisia. Pullien leivonnaista ja piirakkapohjasta vaan muna pois, lehmänmaidon tilalle vettä tai soija-,kaura-, mantelimaitoa ja margariini kasvislevitteeseen. Niin yksi kertaista eikä kalliimpaa. Lidlissä myydään vegaanisia munkkirinkeleitä ja jopa Aino-merkillä on vegaanista jäätelöä. Pitää aika yksinkertainen olla, jos vegaanisen ruoan tarjoaminen on haastavaa 🤦🏼[/quote]
Ja siis kaiken huippu on kun meidän vieraissa on sekä vegaaneita että gluteenittomia. Niin menee hermo juhlien suunnitteluuun kun saat metsästää raaka-aineita eri Kaupoista ja miettiä mitä kukin suostuu syömään ja tehdä eri ruokia eri vieraille. Pitäis olla joku saamarin kokki ihan perus kotijuhlien järjestäjänä. Helvetisti vaivaa. Edes synttäreillä et voi tarjota perus mansikkakakkua kun pitää olla gluteenittomat jauhot ja munat ei tietenkään käy eikä kerma. Mitäs jos en jaksa vääntää kolmea kakkua (koska lapset ei syö soijapaskaa joka ei maistu). Niin annan oreokeksit ja gluteenittomille jokun pillimehun. On tämä vaikeaa nykyään, helppo On ilmoittaa mitä EN syö mutta kukaan ei mieti juhlien järjestäjää että mahtaakohan sitä vituttaa tehdä vaikka kolme erilaista kakkua.
Vierailija kirjoitti:
No mistähän ei-vegaani tämän tietää? Hitosti pitää nähdä vaivaa erikseen ja selvitellä että saa TARJOTTUA jotain. Ja vegasniset leipomisen soijamaitoineen on pahoja. Niitä ei kukaan muu syö joten on pakko tehdä monet tarjottavat. Tämä on koettu niin monisss juhlissa. Plus että jos et ole vegaani itse niin kyllä ne kaikki ainekset täytyy erikseen hankkia ja niillä ei ole käyttöä myöhemmin. Että on työlästä! Turha väittää muuta.
quote=Vierailija]Ohi aiheen, mutta ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus, kun kyseessä on vegaaninen ruokavalio 🙄 perus mariannet, oreot ja jopa uudet dominot ovat vegaanisia. Pullien leivonnaista ja piirakkapohjasta vaan muna pois, lehmänmaidon tilalle vettä tai soija-,kaura-, mantelimaitoa ja margariini kasvislevitteeseen. Niin yksi kertaista eikä kalliimpaa. Lidlissä myydään vegaanisia munkkirinkeleitä ja jopa Aino-merkillä on vegaanista jäätelöä. Pitää aika yksinkertainen olla, jos vegaanisen ruoan tarjoaminen on haastavaa 🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellyt kengät jalassa keittiön matolla ja muutenkin ympäriisä asuntoa. Vetänyt vessanpöntön kansi auki. Istunut ulkovaatteet (takki) päällä sohvalle. Ei nyt mitään aivan pöyrityttävän kauheaa, mutta ei tulisi itselle mieleenkään tehdä kenenkään kodissa mitään noista. Tiedän myös ettei kaikki ihmiset välitä tällaisista asioista, mutta ehkä ne ihmiset voi tämän viestin myötä tajuta, että ehkäpä jotkut ihmiset saattaa välittää tällaisista asioista. :)
Vihaan myös sitä kun ihmiset vetävät pönttöä kansi auki ja törkeimmät tapaukset eivät pese käsiään. Oman pienen asuntonsa ääniin on tottunut ja herättää huomion, kun heti vessanvedon jälkeen painellaan suoraan vessasta ulos ilman hanan avaamista...
On muuten huomattavan yleistä tuo pöntön vetäminen ilman kantta. Itse näen sen seuraukset ihan omin silmin, kun vessanpöntön viereinen valkea seinä on täynnään keltaisia roiskeita aina näiden henkilöiden vierailun jälkeen. Maalaisjärjenkin pitäisi toki sanoa, että se kansi on pöntössä ihan syystä eikä koristeena. Kaikki vessassa olevat pyyhkeet, mahdolliset hammasharjat (jos joku niitä lavuaarin reunalla pitää), tasot jne. ovat siinä ulosteen- ja virtsansekaisessa vesiroiskeessa.
Ehkä joitain vain viehättää katsoa kun se oma pissa tai kakka pyörii siellä vesipyörteessä ja sen takia ei raaski laittaa kantta vetäessä kiinni? Muuta syytä en keksi.
Ne roiskeet tulee siitä kun miehet kusee seisaaltaan, vetovaiheessa ei kuulu tulla mitään roiskeita pytystä. Jos tulee niin pytyssä tai viemärissä on joku vika. Muutenhan kannen sisäpuoli olis täynnä läikkiä. Meillä kaikki kusee istualtaan, myös vieraat.
Kyllä muuten tulee roiskeita vetämisestä ilman kantta: ei ole ollut miesvieraita ja silti seinä pisaroita täynnä ihan siitä, että neidit ja rouvat vetävät pönttöä kansi auki. Pisarat sikseen: sitä laajalle alueelle pöllähtävää paska-aerosolien määrää ei auta kiistää, siitä on vaikka kuinka monia tieteellisiä tutkimuksia ja korona-aikaan julkiset wc:t olivat juuri tästä syystä yksi mahdollinen tartuntalähde. Googlettakaa vaikka 'toilet plume'.
Googlettamisen sijaan sinun kannattaisi varmaan jutella vuokraisännän tai taloyhtiön kanssa viallisen pytyn korjaamisesta/vaihtamisesta.
Ei se mikään vika ole, että vesipisaroita ja ihan kaikkea aerosolimuodossa pytystä nousee vedettäessä vessan huoneilmaan. Pytyssä on kansi. Kansi kuuluu sulkea.
Ihan normaali fysikaalinen ilmiö siis.
En kutsu vieraita juuri siksi, että valtaosa ihmisistä on täysääliöitä. Ja faktatietoja jos saavat jostain, se kumotaan omalla mutu-pätemisellä ilman mitään lähteitä. Koska kyllä-minä-tiedän.
Ei sellaisten ihmisten kanssa noin muutenkaan ole hauskaa viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä miksi häiritsi?!😳
En ole eläissäni kuullut, että toisen äidin lapsen imettäminen toisen äidin toimesta on ns luonnollista. Minun siskoillani tuollainen toiminta ei kävisi edes mielessä. Terve ihminen ei noin toimi. Tämähän on minun mielipide.
Vm-71
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä miksi häiritsi?!😳
En ole eläissäni kuullut, että toisen äidin lapsen imettäminen toisen äidin toimesta on ns luonnollista. Minun siskoillani tuollainen toiminta ei kävisi edes mielessä. Terve ihminen ei noin toimi. Tämähän on minun mielipide.
Vm-71
Englanninkielen hoitajaa tarkoittava sana nurse tarkoitti alunperin imettäjää. Toisin sanoen oli olemassa AMMATTI, jossa imetettiin toisten vauvoja.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kaiken huippu on kun meidän vieraissa on sekä vegaaneita että gluteenittomia. Niin menee hermo juhlien suunnitteluuun kun saat metsästää raaka-aineita eri Kaupoista ja miettiä mitä kukin suostuu syömään ja tehdä eri ruokia eri vieraille. Pitäis olla joku saamarin kokki ihan perus kotijuhlien järjestäjänä. Helvetisti vaivaa. Edes synttäreillä et voi tarjota perus mansikkakakkua kun pitää olla gluteenittomat jauhot ja munat ei tietenkään käy eikä kerma. Mitäs jos en jaksa vääntää kolmea kakkua (koska lapset ei syö soijapaskaa joka ei maistu). Niin annan oreokeksit ja gluteenittomille jokun pillimehun. On tämä vaikeaa nykyään, helppo On ilmoittaa mitä EN syö mutta kukaan ei mieti juhlien järjestäjää että mahtaakohan sitä vituttaa tehdä vaikka kolme erilaista kakkua.
Vierailija kirjoitti:
quote=Vierailija]Ohi aiheen, mutta ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus, kun kyseessä on vegaaninen ruokavalio 🙄 perus mariannet, oreot ja jopa uudet dominot ovat vegaanisia. Pullien leivonnaista ja piirakkapohjasta vaan muna pois, lehmänmaidon tilalle vettä tai soija-,kaura-, mantelimaitoa ja margariini kasvislevitteeseen. Niin yksi kertaista eikä kalliimpaa. Lidlissä myydään vegaanisia munkkirinkeleitä ja jopa Aino-merkillä on vegaanista jäätelöä. Pitää aika yksinkertainen olla, jos vegaanisen ruoan tarjoaminen on haastavaa 🤦🏼
Juuri noin. Yhden ihmisen erikoisruokavalion toteuttaminen vie ihan älyttömästi aikaa ja myös rahaa. Yhden ruokiin saattaa palaa rahaa ja aikaa yhtä paljon kuin kahdeksan muun ruokiin.
Tuo juustotarjotinkin mitä joku ketodieettiläiselle esitti. Kolme juustoa + rypäleet, about 25 €.
Maailma saattaa tietysti olla pullollaan mitä erikoisempia reseptejä, mutta onko oikeasti niitä dieettejä noudattamattoman velvollisuus perinpohjaisesti noihin erikoisdieetteihin paneutua. Eihän ne hänen juttunsa mitenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Yhden ihmisen erikoisruokavalion toteuttaminen vie ihan älyttömästi aikaa ja myös rahaa. Yhden ruokiin saattaa palaa rahaa ja aikaa yhtä paljon kuin kahdeksan muun ruokiin.
Tuo juustotarjotinkin mitä joku ketodieettiläiselle esitti. Kolme juustoa + rypäleet, about 25 €.
Maailma saattaa tietysti olla pullollaan mitä erikoisempia reseptejä, mutta onko oikeasti niitä dieettejä noudattamattoman velvollisuus perinpohjaisesti noihin erikoisdieetteihin paneutua. Eihän ne hänen juttunsa mitenkään ole.
Jos sulla ei ole rahaa, eikä aikaa, älä järjestä juhlia.
Kai vanhempasi katkaisivat välit tuohon sakkiin?
Opettivat huolella lastaan rikolliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole rahaa, eikä aikaa, älä järjestä juhlia.
Mulla on parempi ehdotus, pitää jättää nuo erikoisdieettiläiset kutsumatta! Pääsee paljon helpommalla ja muillakin kutsutuilla on mukavampaa.
Eikö äitisi mitenkään pahoitellut aiheuttamaansa tuhoa?