Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se törkeä vieras, joka en syö kakkua, en pullaa, en piirakoita enkä torttuja. En tykkää niistä enkä kaipaa niitä. Vierailun ajan voin olla syömättä, jos tulee jano voin juoda vettä. Kahvi kelpaa ihan kahvina.
Minulla ei ole todettua keliakiaa eikä vilja-allergiaa, ei myöskään diabetesta. Laktoosi-intoleranssin olen ihan itse diagnosoinut, koska menen ripulille laktoosillisesta maitotilkastakin. Mielestäni tuommoinen asia ei ikinä ole ollut mikään lääkärikäynnin väärtti, kun ihminen sen itsekin huomaa. Suomalaisten hyvin tavallinen vaiva, ärtynyt paksusuoli, sen sijaan on diagnosoitu yhdellä tyttärelläni, aikanaan isälläni ja myös sisarellani, ja kun siitäkään ei mitään varsinaista tutkimusta ole jolla sen toteaisi, vaan kyseessä on ns. poissulkusysteemi, niin enpä siitäkään lääkärin diagnoosia ole kaivannut. Vehnän, sokerin ja rasvan yhdistelmästä saan mahani kipeäksi, mutta en kuole. Monta vuotta niitä hemmetin leipomuksia kiltisti söin ja sitten kärsin, mutta nyt yli viisikymppisenä olen päättänyt, että en kärsi enää. Jos joku emäntä siitä hermostuu, ettei vieras syö hänen pullaansa, niin se on sitten hänen hermostumisensa.
Sama täällä! Ja juuri niin että sitten vain olen syömättä. Ei tulisi silti mieleenkään etukäteen ilmoittaa kaikkia omia rajoituksia. (Tulehduksellinen suolistosairaus minulla)
Minä haluaisin kyllä etukäteen tietää jos vieras ei aio syödä mitään, tai on jokin tietty juttu mikä kelpaisi.
Yksi ärsyttävimpiä asioita on, kun vierailun emännän roolissa on miettinyt ja laittanut tarjottavat, eikä vieras kelpuuta mitään. Silläkin vaivalla olisin sitten järjestänyt jotain mieluista tarjottavaa. Jos on enemmän vieraita, niin sitten eri asia, jos muut kuitenkin syövät jotakin. Harmittaisi silti.
No jos menen pitkälle vierailulle, esim. olen yötä, niin toki silloin kerron suolistovaivoistani, ja vien sitäpaitsi itselleni sopivaa syömistä myös mukanani.
Mutta ihan kaikille en halua kyllä sairauskertomustani selostaa. Voitko ymmärtää mitenkään?
Mun isoäitini oli noiden ruokaronklaajien aatelia. Isoäiti oli oikeasti allerginen mansikoille, ei siis millekään muulle. Mutta allergiat ja sopimattomat ruuat olivat vuosikausia hänen ns. keppihevosensa kaikessa kyläilyssä ja etenkin suvun juhlissa. Ihan aina yritti ottaa ruokapöydässä pääkeskusteluksi miten hän ei karjalaisittain "siijä" sitä tätä ja tuota. Milloin listalla olivat pähkinät, mantelit, suklaa, kaakao, mausteet, milloin suunnilleen kaikki marjat, ne kun olivat isoäidin mukaan ihan samanlaisia kaikki. Etenkin jos väri oli punainen, siihen oli pakko sopia se mansikka-allergia. Vaikkei tarjolla ollut yhtikäs mitään noista hänen keksityistä allergeeneistaan, silti ihan joka ikinen kerta kovaan ääneen piti allergioista kailottaa. Että otti välillä päähän.
Toisaalta huvitti miten samaisen isoäidin lempileivonnainen oli kaupan pakastealtaan Frödingen Marenkikakku; pähkinöineen ja suklaineen sille hän ei tuntunut koskaan olevan allerginen. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeimmin käyttäytynyt vieras on ollut "rakas" äitini.
Sitä sekaantumisen määrää joka asiaan!
Mutta se törkein temppu, kaiken muun pikkupaskan lisäksi hänen viimeiseksi jääneellä vierailullaan:
hän nukkui takkahuoneessa, siellä jääkaappi saunajuomia ym. varten. Nyt se oli täynnä grillattavaa seuraavan päivän juhlia varten (hän oli kutsunut itse itsensä jo pari päivää ennen juhlia tulevaksi).
Kuinka ollakkaan, jääkaapin ääni oli häirinnyt nukahtamista ja hän oli vetänut johdon seinästä! Varmaan sitten nukkui hyvin, mutta jääkaappi oli sula, vedet valuivat lattialle, kun oli pari yötä myöhemmin aika ottaa broiskut lämpiämään ja maustettavaksi.
Niissä juhlissa ei sitten grillattu, kun sulaneet ja pilalle menneet broiskut (ja rahat) lensivät roskiin.
Kun hänen kotiinlähtönsä aika tuli, en sanonut näkemiin vaan HYVÄSTI.
Eikö äitisi mitenkään pahoitellut aiheuttamaansa tuhoa?
Se nainen ei omasta mielestään tehnyt koskaan mitään väärää!
Eli ei pahoitellut, eihän täydellisen ihmisen tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se törkein temppu, kaiken muun pikkupaskan lisäksi hänen viimeiseksi jääneellä vierailullaan:
hän nukkui takkahuoneessa, siellä jääkaappi saunajuomia ym. varten. Nyt se oli täynnä grillattavaa seuraavan päivän juhlia varten (hän oli kutsunut itse itsensä jo pari päivää ennen juhlia tulevaksi).
Kuinka ollakkaan, jääkaapin ääni oli häirinnyt nukahtamista ja hän oli vetänut johdon seinästä! Varmaan sitten nukkui hyvin, mutta jääkaappi oli sula, vedet valuivat lattialle, kun oli pari yötä myöhemmin aika ottaa broiskut lämpiämään ja maustettavaksi.
Niissä juhlissa ei sitten grillattu, kun sulaneet ja pilalle menneet broiskut (ja rahat) lensivät roskiin.
Vähintä olisi ollut velottaa tuolta vuoden äidiltä raha kaikesta pilalle menneestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaako ketään muuta päähän nykyään hirveästi lisääntyneet erikoisdieetit? Ymmärrän toki erilaiset allergiat; niin erityisruoka-aineallergiat, laktoosittoman tai gluteiinittoman ruokavalion lääketieteellisistä syistä. Mutta kun sen lisäksi pitäisi kokata vegaanisti, ketogeenisesti ja milloin mitenkin. Lisäksi vielä ruoka-aineet mistä kukin ei vain pidä. Yksittäisen dieetin kokkaaminen saattaa viedä tuntikausia ja perustuu vain siihen, että kyseinen henkilö haluaa huomiota. Paras on tuo ketodieetti, sitä vaativa henkilö ei vaivaudu itse koskaan esimerkiksi leipomaan kotonaan omaa dieettiään, mutta vaatii leipomukset eteen vieraillessaan minulla. Yhden henkilön annosten kanssa puuhastelu vie joka kerta monta tuntia, eikä niistä häävejä tule silti.
Joo ärsyttää. Ja jostain syystä eniten nyppii gluteenittoman pyytäjät. Yhdellä ystävällä on keliakia, nämä kaikki muut taas haluavat sitä muuten vain. (Eivät ole usein samaan aikaan kylässä, eli tälle keliaakikolle teen mielelläni aina eri sapuskat)
Kukaan ei syö huvikseen gluteenittomasti. Niin ankeaa se on. Ehkä heillä on IBS, muita vatsavaivoja tai joku autoimmuunitauti.
Näitä huvikseen gluteenittomia ihmisiä kyllä on. Varsinkin jotkut naisihmiset tiputtelevat ruokalajeja pois ruokavaliostaan jos vähän alkaa jokin ruokalaji pierettämään tai vääntämään vatsaa. Mitään todettua allergiaa, IBS:ää tai muutakaan ei ole.
Yllätysvieraat ovat epäkohteliaita ja todellisia moukkia! On se kumma, että nykyaikana aikuinen ihminen ei pysty soittamaan tai lähettämään etukäteen ja hyvissä ajoin viestiä. Miten se voi olla joillekin ihmisille mahdotonta kysyä etukäteen, että sopiiko tulla käväisemään kylässä? Ja jos sanotaan, että nyt ei sovi, niin silloin ei tulla.
Pahimmat moukat ajavat etukäteen ilmoittamatta kotisi pihaan "Kun satuttiin ajamaan tästä ohi". Niinpä. Seuraavalla kerralla nämä moukat voivat ajaa ohi. Matkailukohteiden lähellä asuvat tietävät, kuinka tiettyjä matkailijoita valuu kotiisi yllätyskyläilyille viikonloppuisin ja loma-aikoina. Yllätyskyläilijät tulevat kotiisi lokkeilemaan ja nauttimaan ilmaisista palveluista. Valitettavasti on ihmisiä, jotka kuvittelevat, että toisten koti on heille automaattisesti ilmainen kahvila, ruokaravintola ja hotelli. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaako ketään muuta päähän nykyään hirveästi lisääntyneet erikoisdieetit? Ymmärrän toki erilaiset allergiat; niin erityisruoka-aineallergiat, laktoosittoman tai gluteiinittoman ruokavalion lääketieteellisistä syistä. Mutta kun sen lisäksi pitäisi kokata vegaanisti, ketogeenisesti ja milloin mitenkin. Lisäksi vielä ruoka-aineet mistä kukin ei vain pidä. Yksittäisen dieetin kokkaaminen saattaa viedä tuntikausia ja perustuu vain siihen, että kyseinen henkilö haluaa huomiota. Paras on tuo ketodieetti, sitä vaativa henkilö ei vaivaudu itse koskaan esimerkiksi leipomaan kotonaan omaa dieettiään, mutta vaatii leipomukset eteen vieraillessaan minulla. Yhden henkilön annosten kanssa puuhastelu vie joka kerta monta tuntia, eikä niistä häävejä tule silti.
Joo ärsyttää. Ja jostain syystä eniten nyppii gluteenittoman pyytäjät. Yhdellä ystävällä on keliakia, nämä kaikki muut taas haluavat sitä muuten vain. (Eivät ole usein samaan aikaan kylässä, eli tälle keliaakikolle teen mielelläni aina eri sapuskat)
Kukaan ei syö huvikseen gluteenittomasti. Niin ankeaa se on. Ehkä heillä on IBS, muita vatsavaivoja tai joku autoimmuunitauti.
Näitä huvikseen gluteenittomia ihmisiä kyllä on. Varsinkin jotkut naisihmiset tiputtelevat ruokalajeja pois ruokavaliostaan jos vähän alkaa jokin ruokalaji pierettämään tai vääntämään vatsaa. Mitään todettua allergiaa, IBS:ää tai muutakaan ei ole.
IBS on poissulkudiagnoosi. Sitä ei "todeta", vaan päätellään oireiston ja muun taudin puuttumisen perusteella. Ja sen, että tietty ruokavalio, tiettyjen aineiden välttäminen, parantaa oloa.
Välttelen vehnää, koska mahani menee siitä sekaisin. En pyydä mitään korvaavaa. Koska minulla ei ole keliakiaa, en kuitenkaan tarkistele joka elintarviketta, eikä esim. vehnäjauholla suurustettu kastike välttämättä vielä riitä ihan sekoittamaan mahaani. Mutta miksi syödä sellaista, joka tekee mulle huonon olon, ja mistä muutenkaan en välitä. Niin kuin pullasta tai kakuista. Niitähän en suostu syömään vaikka niissä ei edes gluteenia olekaan, koska suuni maistaa sokerin häiritsevän voimakkaana makuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintä olisi ollut velottaa tuolta vuoden äidiltä raha kaikesta pilalle menneestä.
En ymmärrä tätä stooria. Kyllä lihat pitää ottaa hyvissä ajoin sulamaan ennen grillausta, joten varmasti kertoja huomasi pakasteen sulamisen hyvissä ajoin ja olisi halutessaan ehtinyt käydä kaupassa ostamassa uudet lihat. Ja jos äitiä häiritsi pakastimen surina, miten häntä ei häirinnyt sulavan pakastimen lorina?
Appivanhemmat käveli suoraan sisään meidän taloon, ilmoittamatta, kutsumatta. Takkeja eivät saaneet laitettua henkariin vaan lipaston päälle.
"Täällä haisee pahalle" totesi miehen aikuinen sisko. Olin juuri siivonnut koko asunnon joten epäilen että haisi pahalle ja no vaikka olisikin, ehkä olisi ollut kohteliasta pitää mölyt mahassa.
Tuttavaperheen lapset 4v ja 6v juoksivat kirjaimellisesti pitkin seiniä, paiskoivat ovia ja jostain syystä oli hauska leikki nuoleskella seiniä..Kävelivät pitkin asuntoa ruuat käsissä jne. "noniin kannattaa teidänkin hankkia lisää lapsia, tämmöistä se sitten on heheheh". Tokaisin että sikäli jos meillä useampi lapsi olisi, niin eivät takuuvarmasti käyttäytyisi tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä stooria. Kyllä lihat pitää ottaa hyvissä ajoin sulamaan ennen grillausta, joten varmasti kertoja huomasi pakasteen sulamisen hyvissä ajoin ja olisi halutessaan ehtinyt käydä kaupassa ostamassa uudet lihat. Ja jos äitiä häiritsi pakastimen surina, miten häntä ei häirinnyt sulavan pakastimen lorina?
Missä välissä jääkaappi muuttui pakastimeksi? Ne lihat olivat ap tarinan mukaan jääkaapissa.
Meillä oli eräs pariskunta poikansa kanssa kun olin 16v ja olin juuri vähän aikaa sitten saanut akvaarion. Tuo poika oli noin 18v. Hän sitten katseli akvaariota, nappasi yllättäen sen päällä olevan ruokapurkin, siirsi akvaarion kansilasia sivuun ja tyhjensi sen ruokapurkin sisällön akvaarioon sanoen, että kaloilla on nälkä. Minä hain nopeasti ämpäreitä ja vedenvaihtolapon jolla akvaariosta poistetaan vettä kun sinne vaihdetaan vettä. Aloin nopeasti ottamaan vettä ja siellä olevaa kalojen kuivaruokaa pois akvaariosta selittäen, että se pitää saada sieltä pois että se ei pilaa akvaarion vettä koska kalat eivät tietenkään kaikkea sitä jaksa syödä ja kun siitä alkaa liukenemaan esimerkiksi rasvaa veteen niin vesi pilaantuu. Tuo pariskunta poikansa kanssa vain nauroivat ja kysyivät, että mitä pahaa siinä nyt on, jos vesi menee akvaariossa pilalle? Siihen minä vastasin, että kalat kärsivät ja voivat jopa kuolla jos vesi on huonoa mikä vain nauratti heitä sekin ja he sanoivat, että saahan niitä kaupasta uusia. No, niin sai, mutta kyllä ne akvaariossani olevat kalat olivat minulle tärkeitä enkä halunnut niiden kuolevan vain siksi, että se poika heitti ne ruoat sinne kerralla. Onneksi vanhempanikin sentään sanoivat, että kalojeni ei pidä kuolla ja onneksi niistä yksikään ei kuollut. Jälkeenpäin ihmetytti, että miten he vain naureskelivat ajatukselle, että kalani olisivat kuolleet koska lemmikkieläimiä nekin ovat kuten muutkin eläimet. Eläviä, tuntevia olentoja kuten vaikka koirat, kissat, linnut, jyrsijät ja muut eläimet.
Vierailija kirjoitti:
Yllätysvieraat ovat epäkohteliaita ja todellisia moukkia! On se kumma, että nykyaikana aikuinen ihminen ei pysty soittamaan tai lähettämään etukäteen ja hyvissä ajoin viestiä. Miten se voi olla joillekin ihmisille mahdotonta kysyä etukäteen, että sopiiko tulla käväisemään kylässä? Ja jos sanotaan, että nyt ei sovi, niin silloin ei tulla.
Pahimmat moukat ajavat etukäteen ilmoittamatta kotisi pihaan "Kun satuttiin ajamaan tästä ohi". Niinpä. Seuraavalla kerralla nämä moukat voivat ajaa ohi. Matkailukohteiden lähellä asuvat tietävät, kuinka tiettyjä matkailijoita valuu kotiisi yllätyskyläilyille viikonloppuisin ja loma-aikoina. Yllätyskyläilijät tulevat kotiisi lokkeilemaan ja nauttimaan ilmaisista palveluista. Valitettavasti on ihmisiä, jotka kuvittelevat, että toisten koti on heille automaattisesti ilmainen kahvila, ruokaravintola ja hotelli. Ei ole.
Niin no, aika vahvasti esitetty moukiksi nämä sattumalta kävijät. Tämä voi olla kuitenkin hyvin vahvasti alueellinen kulttuuri ja/tai suvun tapa -kysymys. Keski- tai itä-Suomessa olen havainnut että on monesti hyvinkin tavallista vain "törmätä kylään" ja taas lännemmässä pitää melkein olla virallinen kutsu, että uskaltaa ovikelloa soittaa.
Olin pari-kolme viikkoa kesälomalla ja pyysin naapuriani tyhjentämään postilaatikon ja vähän vilkuilemaan ettei kukaan mene talolleni ilman lupaa. En pyytänyt mitään muuta, mutta annoin vara-avaimen jos tulee jotain että on pakko päästä sisään.
Tulin reissusta ja ihmettelin miten moni kukistani näytti nuutuneelta. Kävin kasvini läpi ja tajusin että joka ikinen kukkaruukku oli läpimärkä ja aluslautasetkin olivat vuotaneet yli. Luulin automaattikastelioiden menneen epäkuntoon, mutta sitten tajusin että myös kaktusten ja aaloeiden ruukut olivat märät. Kannoin kukat terassille sanomalehtien päälle ja otin ne pois ruukuista, että sain valutettua mullista vettä pois. Naapurini tuli siihen ja kehui että hänen 9v. tyttönsä on ollut ahkera ja kastellut kukkani 5 kertaa poissa oloni aikana ja nyt pitäisi miettiä miten tyttö palkitaan.
Tuijotin naapuria varmaan pari minuuttia kun yritin muotoilla vastausta jossa en kiroaisi tuota avuliaisuutta alimpaan helvettiin. Viittasin kädelläni kasveihin, veden valuessa terassilla ja sanoin että en pyytänyt kastelemaan kukkia ja saa nähdä kuinka moni niistä selviää hukutuksesta ja kuka korvaa pilalle kastuneet kukkapöydät? Moni kasveista oli vuosia pistokkaista kasvattamiani ja perintönä tulleita. Eikä heillä ollut mitään asiaa kotini sisään. Loppujen lopuksi menetin 26 kasvia, esim. n. 70-vuotias, edesmenneen isoäitini kiinanruusu oli mennyttä ja moni kaktus mätäni. Menetin useamman sadan euron kasvit, neljä kukkapöytää meni piloille, eikä naapuri edelleenkään tajua, miksi otin vara-avaimen pois heiltä.
Ystävä antoi kysymättä minulta lapselleen jääkaapista meidän ruokia ja maitoa .... Olisi ollut varmaan ihan ok, mutta oli kuin kotonaan, eikä kysynyt lupaa! Maito sattui olemaan myös aika loppu juuri tuolloin. . .
Millainen luuseri ei osaa edes vegaanista tai gluteiinitonta tarjota? Ihan yhtä helppoa valmistaa ja maistuu yhtä hyvältä. Mitä järkeä kutsua vieraita jos emännöinti ja normaali ihmisyys on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kaiken huippu on kun meidän vieraissa on sekä vegaaneita että gluteenittomia. Niin menee hermo juhlien suunnitteluuun kun saat metsästää raaka-aineita eri Kaupoista ja miettiä mitä kukin suostuu syömään ja tehdä eri ruokia eri vieraille. Pitäis olla joku saamarin kokki ihan perus kotijuhlien järjestäjänä. Helvetisti vaivaa. Edes synttäreillä et voi tarjota perus mansikkakakkua kun pitää olla gluteenittomat jauhot ja munat ei tietenkään käy eikä kerma. Mitäs jos en jaksa vääntää kolmea kakkua (koska lapset ei syö soijapaskaa joka ei maistu). Niin annan oreokeksit ja gluteenittomille jokun pillimehun. On tämä vaikeaa nykyään, helppo On ilmoittaa mitä EN syö mutta kukaan ei mieti juhlien järjestäjää että mahtaakohan sitä vituttaa tehdä vaikka kolme erilaista kakkua.
Vierailija kirjoitti:
No mistähän ei-vegaani tämän tietää? Hitosti pitää nähdä vaivaa erikseen ja selvitellä että saa TARJOTTUA jotain. Ja vegasniset leipomisen soijamaitoineen on pahoja. Niitä ei kukaan muu syö joten on pakko tehdä monet tarjottavat. Tämä on koettu niin monisss juhlissa. Plus että jos et ole vegaani itse niin kyllä ne kaikki ainekset täytyy erikseen hankkia ja niillä ei ole käyttöä myöhemmin. Että on työlästä! Turha väittää muuta.
quote=Vierailija]Ohi aiheen, mutta ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus, kun kyseessä on vegaaninen ruokavalio 🙄 perus mariannet, oreot ja jopa uudet dominot ovat vegaanisia. Pullien leivonnaista ja piirakkapohjasta vaan muna pois, lehmänmaidon tilalle vettä tai soija-,kaura-, mantelimaitoa ja margariini kasvislevitteeseen. Niin yksi kertaista eikä kalliimpaa. Lidlissä myydään vegaanisia munkkirinkeleitä ja jopa Aino-merkillä on vegaanista jäätelöä. Pitää aika yksinkertainen olla, jos vegaanisen ruoan tarjoaminen on haastavaa 🤦🏼
Juuri noin. Yhden ihmisen erikoisruokavalion toteuttaminen vie ihan älyttömästi aikaa ja myös rahaa. Yhden ruokiin saattaa palaa rahaa ja aikaa yhtä paljon kuin kahdeksan muun ruokiin.
Tuo juustotarjotinkin mitä joku ketodieettiläiselle esitti. Kolme juustoa + rypäleet, about 25 €.
Maailma saattaa tietysti olla pullollaan mitä erikoisempia reseptejä, mutta onko oikeasti niitä dieettejä noudattamattoman velvollisuus perinpohjaisesti noihin erikoisdieetteihin paneutua. Eihän ne hänen juttunsa mitenkään ole.
Minulle on riittänyt ihan perus aurajuusto ja rypäleet. Rainbow'n 2 euron sini-valkohomejuusto x 2 ja paketti rypäleitä = 7-9 euroa rypäleiden satokaudesta riippuen. Juustot on tosiaan niin kalliita, että niillä hifistelemällä saa rahaa palamaan vaikka 100 euroa.
Tai mansikat ja kermavaahto yhdelle hengelle, ei ole hirveä kuluerä.
Ei tosiaan tarvitse olla mitään superpriimaa. Pääasia, että olisi edes jotenkin huomioitu, ettei tarvitse juoda vaan vettä isäntäväen levitellessä käsiään, että voi kun tuo sun ruokavalio on niin hankala.
Tai jos ei mitenkään voi vaivautua edes sen mansikkarasian ja kermavaahdon verran, niin isäntäväki voi kertoa minulle, että tuo omat eväät. Tietysti tuon, jos haluan osallistua. Jos pitkien juhlien vaihtoehtoina on et syö mitään, syöt omia eväitä tai syöt tavan tarjottavia ja olet vesiripuli-migreenissä viikon, niin totta hemmetissä tuon omat ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Millainen luuseri ei osaa edes vegaanista tai gluteiinitonta tarjota? Ihan yhtä helppoa valmistaa ja maistuu yhtä hyvältä. Mitä järkeä kutsua vieraita jos emännöinti ja normaali ihmisyys on niin vaikeaa.
Hienoa miten sinä ja muutama muukin ovat kommentoineet aihetta tavalla mikä suorastaan avaa silmäni. Ikinä koskaan en enää näitä omavalintaisia dieettejä tule vieraille laittamaan. Mieluummin jätän teidät kutsumatta ja marinoitumaan omissa liemissänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kaiken huippu on kun meidän vieraissa on sekä vegaaneita että gluteenittomia. Niin menee hermo juhlien suunnitteluuun kun saat metsästää raaka-aineita eri Kaupoista ja miettiä mitä kukin suostuu syömään ja tehdä eri ruokia eri vieraille. Pitäis olla joku saamarin kokki ihan perus kotijuhlien järjestäjänä. Helvetisti vaivaa. Edes synttäreillä et voi tarjota perus mansikkakakkua kun pitää olla gluteenittomat jauhot ja munat ei tietenkään käy eikä kerma. Mitäs jos en jaksa vääntää kolmea kakkua (koska lapset ei syö soijapaskaa joka ei maistu). Niin annan oreokeksit ja gluteenittomille jokun pillimehun. On tämä vaikeaa nykyään, helppo On ilmoittaa mitä EN syö mutta kukaan ei mieti juhlien järjestäjää että mahtaakohan sitä vituttaa tehdä vaikka kolme erilaista kakkua.
Vierailija kirjoitti:
No mistähän ei-vegaani tämän tietää? Hitosti pitää nähdä vaivaa erikseen ja selvitellä että saa TARJOTTUA jotain. Ja vegasniset leipomisen soijamaitoineen on pahoja. Niitä ei kukaan muu syö joten on pakko tehdä monet tarjottavat. Tämä on koettu niin monisss juhlissa. Plus että jos et ole vegaani itse niin kyllä ne kaikki ainekset täytyy erikseen hankkia ja niillä ei ole käyttöä myöhemmin. Että on työlästä! Turha väittää muuta.
quote=Vierailija]Ohi aiheen, mutta ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus, kun kyseessä on vegaaninen ruokavalio 🙄 perus mariannet, oreot ja jopa uudet dominot ovat vegaanisia. Pullien leivonnaista ja piirakkapohjasta vaan muna pois, lehmänmaidon tilalle vettä tai soija-,kaura-, mantelimaitoa ja margariini kasvislevitteeseen. Niin yksi kertaista eikä kalliimpaa. Lidlissä myydään vegaanisia munkkirinkeleitä ja jopa Aino-merkillä on vegaanista jäätelöä. Pitää aika yksinkertainen olla, jos vegaanisen ruoan tarjoaminen on haastavaa 🤦🏼
Juuri noin. Yhden ihmisen erikoisruokavalion toteuttaminen vie ihan älyttömästi aikaa ja myös rahaa. Yhden ruokiin saattaa palaa rahaa ja aikaa yhtä paljon kuin kahdeksan muun ruokiin.
Tuo juustotarjotinkin mitä joku ketodieettiläiselle esitti. Kolme juustoa + rypäleet, about 25 €.
Maailma saattaa tietysti olla pullollaan mitä erikoisempia reseptejä, mutta onko oikeasti niitä dieettejä noudattamattoman velvollisuus perinpohjaisesti noihin erikoisdieetteihin paneutua. Eihän ne hänen juttunsa mitenkään ole.
Minulle on riittänyt ihan perus aurajuusto ja rypäleet. Rainbow'n 2 euron sini-valkohomejuusto x 2 ja paketti rypäleitä = 7-9 euroa rypäleiden satokaudesta riippuen. Juustot on tosiaan niin kalliita, että niillä hifistelemällä saa rahaa palamaan vaikka 100 euroa.
Tai mansikat ja kermavaahto yhdelle hengelle, ei ole hirveä kuluerä.
Ei tosiaan tarvitse olla mitään superpriimaa. Pääasia, että olisi edes jotenkin huomioitu, ettei tarvitse juoda vaan vettä isäntäväen levitellessä käsiään, että voi kun tuo sun ruokavalio on niin hankala.
Tai jos ei mitenkään voi vaivautua edes sen mansikkarasian ja kermavaahdon verran, niin isäntäväki voi kertoa minulle, että tuo omat eväät. Tietysti tuon, jos haluan osallistua. Jos pitkien juhlien vaihtoehtoina on et syö mitään, syöt omia eväitä tai syöt tavan tarjottavia ja olet vesiripuli-migreenissä viikon, niin totta hemmetissä tuon omat ruoat.
Tässäkin on asenne kohdillaan. Eli isäntäväen erikoispanostus sinuun on pelkästään "mitenkään voi vaivautua edes sen verran".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpäänkin voi kuolla, vaikka diagnoosia ei ole tehty.
Itselläni on ollut erikoisruokavalio koko ikäni. Mutta en ole ikinä ilmoittanut siitä kylään mennessäni. Minua hävettäisi ryhtyä odottamaan tai vaatimaan, että kutsujen järjestäjä tekisi vain minua varten jotakin extraa. Minusta se on itsekästä. (Melkein) aina on kutsuilla löytynyt minullekin syömistä ja jos ei löydy, niin mitä se haittaa, vaikka olisi päivän syömättä. Ei kutsuilla pääasia ole syöminen vaan ajan viettäminen ihmisten kanssa.