Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako nirso lapsesi joulupöydässä jotain eri ruokaa

Vierailija
04.12.2016 |

Jos ei tykkää jouluruuista. Pitääkö silti edes maistaa?
Siskoni lapsille on aina erikseen muusia ja lihapullia. Silti ihmettelen että mitä erikoista on kinkussa, perunalaatikossa ja rosollissa=punajuurta ja porkkanaa, etteikö niitä vois edes maistaa.

Kommentit (303)

Vierailija
81/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan kaikkea pikkuisen lautaselle, että saa maistaa. Ei kyllä syö paljon muuta kuin perunaa ja salaattia, mutta syö sitten innoissaan riisipuuroa jälkiruuaksi. Joskus mummo on tehnyt lisäksi makaronilaatikkoa.

Vierailija
82/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttini:

Ymmärrän sen, jos jouluna lisätään vaikka lihapullia pöytää, että lapselle on jotain tuttua, mutta olen huolestuneena seurannut muutamien perheiden elämää, joissa ei ikinä opeteta lapsia syömään kuin muutamaa ruokaa (makaroni, pitsa ja kebab). Tuttuni sanoi jo alle 1-vuotiaasta lapsestaan, ettei lapsi tykkää kalaruoista, niin hän ei sen vuoksi osta niitä. Onneksi Suomessa on kouluruoka, että lapset oppivat syömään useammanlaisia ruokia kuin kotona saisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat pieniä, kysyin aina ennen joulua että mitä haluaisivat joulupöytään.

Olen paistanut aattona joskus eineskalapuikkoja ja olen vääntänyt jouluksi makaronilaatikkoa.

Kaikista lapsista on kasvanut moniruokaisia, uteliaita, luovia ja hauskoja aikuisia, jotka osaavat ja tykkäävät laittaa ja syödä monenlaista ruokaa. Nykyisin ei joulupöydässä tarvitse olla kalapuikkoja eikä makaroniakaan. Sen sijaan lihapullia löytyy sinä päivänä, kun lapsenlapset tulee syömään.

Vierailija
84/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä tosiaankaan tule erillistä ruokaa, jos jouluruoat eivät maistu.

Noin muutenkaan, en pakota lapsia syömään, mutten kyllä laittele mitään eri ruokiakaan, kyllä se nälkä sitten laittaa syömään ruoka-aikoina. Pyrin aina kuitenkin laittamaan aina sellaista ruokaa, joka maistuu muksuille.

Itselläni on lapsuudesta sen verran ikäviä kokemuksia, etten ala mitään pakkosyöttoä harrastamaan... Eräänkin ikävän kerran muistan, kun oksensin kesäkeittolautaselle, ja isä silti pakotti syömään.. siinä sitä oksennettiin lautaselle, ja taas syötiin, uudestaan ja uudestaan... Mulla kun oli tosi "kiva"  ja "reilu" isä..

Vierailija
85/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi sukulaisperhe, joiden yhdellekään lapselle ei juuri mikään kelpaa. Raivostuttavia hemmoteltuja penikoita. Kaikki on "yök, emmä tykkäääää" ja eihän sitä ksokaan tarvitse opetellakaan kun aina on mamma antaa periksi. Pakko kutsua kuitenkin nämäkin jouluna kun muutkin kutsutaan. Sitten äiti änkee nätisti laitettuun kattaukseen aina jotain helvetin pitsapaloja, ketsuppia ja nakkeja ja niitäkin nämä nirsokit nyrppivät haarukan kärjellä ja pyörittävät lautasella sata kierrosta ennen kun tympääntyneen näköisenä nakertavat palasen.

Kamala karhunpalvelus lapselle antaa pienestä asti periksi ja tarjoilla aina omat ruoat. Nämä esimerkiksi on  opetettu siihen ettei aamupalaksi tarvitse kelpuuttaa mitään muuta kuin sokerijugurtteja ja niistäkin kelpaa vain silkkiset versiot, mitään sattumia ei saa olla tai alkaa se kitinä ja kiljuminen. Vanukkaat toki kelpaa myös. Ja sattumat kyllä jännästi ei kurkkua kutita kun ovat sipsien, karkkien ja keksien muodossa.

Kuulostaa ihan tuttavaperheeltä :D Onkohan meillä yhteisiä kavereita? Olen pyöritellyt itsekin silmiä tälle touhulle. Ihan älyvapaata meininkiä, myötähäpeän tunne tulee. Rehellisesti sanottuna kyseiset lapset ovat muutenkin aika rasittavia ja hemmoteltuja. Pakottaudun sietämään heitä, koska äitinsä on lapsuudenystäväni ja väistämättä välillä nähdään koko perheen kesken. Voin kuvitella, että koulussa ja päiväkodissa ovat harmitavaisia käytökseltään.

Vierailija
86/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole erityistarjoulua. Vegaanitytär saa syödä kinkkua niin kuin muutkin.

Syötetäänkö tyttärelle väkisin kinkkua vai saako olla syömättä sitä?

Vierailija
87/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin muutenkaan, en pakota lapsia syömään, mutten kyllä laittele mitään eri ruokiakaan, kyllä se nälkä sitten laittaa syömään ruoka-aikoina. Pyrin aina kuitenkin laittamaan aina sellaista ruokaa, joka maistuu muksuille.

Itselläni on lapsuudesta sen verran ikäviä kokemuksia, etten ala mitään pakkosyöttoä harrastamaan... Eräänkin ikävän kerran muistan, kun oksensin kesäkeittolautaselle, ja isä silti pakotti syömään.. siinä sitä oksennettiin lautaselle, ja taas syötiin, uudestaan ja uudestaan... Mulla kun oli tosi "kiva"  ja "reilu" isä..

"mutten kyllä laittele mitään eri ruokiakaan, kyllä se nälkä sitten laittaa syömään ruoka-aikoina."

Elikä itse asiassa teet juuri sen, pakotat lapsesi syömään sitä mitä eivät halua, koska muuta ruokaa ei tipu. Lopeta tuo heti! Tuollainen on jumalauta henkistä pahoinpitelyä.  

Vierailija
88/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"mutten kyllä laittele mitään eri ruokiakaan, kyllä se nälkä sitten laittaa syömään ruoka-aikoina."

Elikä itse asiassa teet juuri sen, pakotat lapsesi syömään sitä mitä eivät halua, koska muuta ruokaa ei tipu. Lopeta tuo heti! Tuollainen on jumalauta henkistä pahoinpitelyä.  

Ja jumalauta ittelles vaan.

Jos täällä syötettäs vain sitä ruokaa lapsille, mitä haluaisivat syödä, niin se olis VAIN ja AINOASTAAN: pullaa, karkkia, pelkkää makaronia ketsupilla ja ranskalaisia ja päälle limpparia.

Onko tuo sinun mielestäsi hyvä ja terveellinen käsitys ruoasta?

On se ikävää, että tarjolla on erinlaisia kotiruokia.

Vierailija
89/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

wt-mamma kirjoitti:

Ihan kamalia kommentteja täällä! Siinähän sitä on juhlan tuntua, kun lapsi "nakertaa" perunoita voisulan kanssa joulupyhät! Miettikää nyt vähän aikuiset ihmiset! Jouluna ehdottomasti pöydässä pitää olla jokaiselle jotakin herkkua, ihan sama vaikka olisi ranskalaisia ja lihapullia.

On meillä paljon muutakin kuin niitä perunoita, tietenkin. Perunat oli esimerkki sellaisesta ruuasta joka monesti menee sellaisellekin joka muuten nirsoilee. Aiemmin päivällä syödään riisipuuroa ja sitä tehdään reilusti; siitä riittäis nirsolle myös illalliselle.  Meillä on joulupöydässä paljon erilaisia kaloja, katkarapuja ainakin parissa eri muodossa, karjanlanpiirakoita, joskus karjalanpaistia (mies idästä kotoisin), joskus savuporoa, joskus kalkkunaa jne jne jne. Ranskalaisia meidän joulupöydässä ei tule olemaan. Juhlapäivänä meillä tarjotaan juhlaruokaa. :) 

Vierailija
90/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa varmasti ovat lapset, jotka kiljuen pitävät ruoista, joita vain kerran pari vuodessa maistavat. Näin myös meillä kolme lastamme ovat pikkuhiljaa opetelleet jouluruokien makuun. 16v syö jo kaikkea, paitsi lanttulaatikkoa. Erityisesti kalat ovat hänen herkkujaan. 14v taas rakastaa lanttulaatikkoa, mutta jättää graavi- ja kylmäsavukalat väliin. 9v:lla on vielä opetteluprosessi kesken. Hän syö porkkanalaatikkoa ja imellettyä perunalaatikkoa sekä lihapullia.

Jouluoöydässämme on myös cecar-salaattia ja pieniä luumutomaatteja, sillä nuorten urheilijoiden pitää pitää ruokavaliostaan huilta myös jouluna. Lihapulliin laitoin viime vuonna suolatikut "cocktail-tikuiksi" ja se oli hauskasti juhlistava juttu. Laitan tänäkin jouluna.

Jouluna ei todellakaan niuhoteta eikä joulupöydässä tapella. Aikuiset ihastelevat ääneen, miten ihanaa kaikki on ja lapsetkin pikkuhiljaa oppivat.

Vierailija
91/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut nirso. Lapsena minulle tehtiin aina erikseen jotain suosikkiruokaani jouluna kun muut sisarukset söivät jouluruokia. Aikuisena minulle ei enää tehdä erikseen, vaan syön sieltä joulupöydästä niitä muutamaa ruokalajia mistä pidän. Ihan hyvä järjestely.

Vierailija
92/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi teki aina lihapullia ja karjalanpiirakoita minulle ja siskolleni, koska ei olla mitään jouluruoan ystäviä. Maistamaan olen tietysti joutunut kaikkea, mutta en voi mitään, että kypsennetyt vihannekset (laatikoissa, rosollissa) ja läskiraidat tms kinkussa ällöttävät. Nyt, kun olen itse osallistunut tarjoiluiden tekemiseen, teen pienen kalkkunarullan ja majoneesitonta perunasalaattia ja vihersalaatin jouluruokien lisäksi. Mielestäni jouluna kuuluu saada syödä hyvää ruokaa, ei kärvistellä närppien (josta muuten seuraa konvehtiöverit, koska nälkä).

Vierailija
93/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona oli se periaate, että kaikille oli samaa ruokaa tarjolla, eikä mielipiteitä kyselty. Jos ei maistunut, sai syödä sen verran kun maistui ja seuraavalla aterialla söi sitten enemmän. Ei jäänyt traumoja ja opin syömään ja käyttäytymään ruokapöydässä. Olen yrittänyt noudattaaa samaa periaatetta, mutta joskus sentään anna lasten ehdottaa mitä ruokaa tehdään, jota itse en saanut koskaan lapsena tehdä. Joulupöydästä löytyy varmasti jokaiselle jotain syötävää.

Vierailija
94/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille tehdään suosikkeja, eli joulupöydästä löytyy syötävää. Lihapulliakin. Eikä ole pakko maistaa. lapset ovat jo koululaisia/teini-ikäisiä. Jouluna haluan että kaikille maistuu. Kaikki lapsista ovat olleet huonoja syömään jouluruokaa, teinit ovat nyttemmin alkaneet jo tykätä mm. laatikoista ja kinkusta. Alkupalaruokia ovat syöneet aina aika hyvin, eli esim. kylmäsavulohta ja savusiikaa keitettyjen perunoiden kanssa.

Arkena on yksi ruoka ja sitä syödään tai ollaan syömättä. Mutta ei jouluna.

Itse inhosin jouluruokia lapsena. En syönyt edes kinkkua, saati laatikoita. Äiti teki mulle aina uunissa broilerin (vähän kalkkunan tilalle, kalkkuna olis ollut ihan liian iso). Melkein oksensin kerran joulupöydässä kun päätin maistaa rosollia. No, rosolli ei edelleenkään kuulu meidän joulupöytään, se on kammottavan pahaa, mutta kaikkea muuta jouluruokaa olen oppinut syömään vaikka lapsena nirsoilin. Arvostan tosi paljon, että äitini halusi tehdä myös mulle jouluateriasta ihanan ja kivan jutun, ei mitään "nakertakoot perunaa voin kanssa" -juttua. haluan toistaa saman omien lasteni kanssa. Jouluateria on ihana asia, ei mikään pakkomaistamisen paikka. 

Keitetyt perunat voisulan kanssa on herkkua! Ilahdun jos kyläpaikassa joulun aikaan on sellaista tarjolla. :) Perunat, voisula, kalat ja viipale joululimppua - siinä on jo juhla-ateria kasassa. 

Vierailija
95/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan laiteta nirsolle eri ruokaa. Kaikkea pitää maistaa tai sitten ei syödä ollenkaan.

Lapset 4v, 7v & 14v.

Et voi olla tosissasi!? Kaikkea pitää maistaa?! Tai sitten ei syödä ollenkaan?! Et siis todellakaan voi olla tosissasi. Hyvää huomenta vaan sinne porvooseen. 

No onhan se ihan hullua jos pöytä notkuu erilaisia juhlaruokia ja joku vaatii ankeaa arkiruokaa. Joulun aikaan on tarjolla muutenkin kaikenlaista syötävää, ei maailma siihen kaadu jos jouluaterialla syö vähemmän ihan vaan nirsouden vuoksi.

Tän ketjun perusteella suomalainen ruokakulttuuria ei arvosteta pätkääkään monissa perheissä. :/

Vierailija
96/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan laiteta nirsolle eri ruokaa. Kaikkea pitää maistaa tai sitten ei syödä ollenkaan.

Lapset 4v, 7v & 14v.

Et voi olla tosissasi!? Kaikkea pitää maistaa?! Tai sitten ei syödä ollenkaan?! Et siis todellakaan voi olla tosissasi. Hyvää huomenta vaan sinne porvooseen. 

No onhan se ihan hullua jos pöytä notkuu erilaisia juhlaruokia ja joku vaatii ankeaa arkiruokaa. Joulun aikaan on tarjolla muutenkin kaikenlaista syötävää, ei maailma siihen kaadu jos jouluaterialla syö vähemmän ihan vaan nirsouden vuoksi.

Tän ketjun perusteella suomalainen ruokakulttuuria ei arvosteta pätkääkään monissa perheissä. :/

Itse asiassa lihapullat on ihan perinteisesti monella ns suomalaista jouluruokaa. Meillä niitä on ollut aina. Muusia varmaan lapsena myös...

Vierailija
97/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullat ja muusi on aina kuulunut meidän joulupöytään :)

Vierailija
98/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummi teki aina lihapullia ja karjalanpiirakoita minulle ja siskolleni, koska ei olla mitään jouluruoan ystäviä. Maistamaan olen tietysti joutunut kaikkea, mutta en voi mitään, että kypsennetyt vihannekset (laatikoissa, rosollissa) ja läskiraidat tms kinkussa ällöttävät. Nyt, kun olen itse osallistunut tarjoiluiden tekemiseen, teen pienen kalkkunarullan ja majoneesitonta perunasalaattia ja vihersalaatin jouluruokien lisäksi. Mielestäni jouluna kuuluu saada syödä hyvää ruokaa, ei kärvistellä närppien (josta muuten seuraa konvehtiöverit, koska nälkä).

Lihapullat ja karjalanpiirakat ovat ihan perinteisiä jouluruokia vaikkei niitä joka kodin joupöydässä olekaan. Fiksu mummo teillä kun löysi nimenomaan jouluruokien joukosta sellaiset eväät jotka kelpasivat teillekin. :) 

Vierailija
99/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mikä on joulupöydän idea? Nauttia kiireettä läheisten kanssa juhlasta vaiko kasvattaa hampaat irvessä ja kytäten?

Meillä idea om tuo ensimmäinen. Meillä ei ole mitään muuta ns perinteistä kuin purkkiherneet.

Vierailija
100/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihapullat ja muusi on aina kuulunut meidän joulupöytään :)

mielenkiinnosta; onko teillä perunalaatikkoa myös?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä